Podle jejich názoru a názoru SdruĹľenĂ obcĂ za záchranu ÄŚeskĂ©ho Krasu umoĹľĹuje neÄŤinnost státnĂch orgánĹŻ (zejmĂ©na ÄŚeskĂ©ho báĹskĂ©ho úřadu) nešetrnÄ› a neefektivnÄ› těžit vysokoprocentnĂ vápence na loĹľisku KonÄ›prusy. Firmy Heidelberger Zement AG a Lhoist AS (spoluvlastnĂcĂ Vápenku ÄŚertovy schody a těžebnĂ spoleÄŤnost Velkolom ÄŚertovy schody) prĂ˝ uzavĹ™ely dohodu o umÄ›lĂ©m zvyšovánĂ tzv. odpadu a tĂm i celĂ© těžby. Vápenka ÄŚertovy schody totiĹľ zpracovává vápencovĂ© kameny jen o velikosti 60-120 mm, pĹ™estoĹľe by mohla zpracovávat i materiál o menšĂch rozmÄ›rech. Aby mÄ›la dostatek výše zmĂnÄ›nĂ©ho materiálu na vĂ˝robu vápna, musĂ tomu pĹ™izpĹŻsobit i těžbu. PĹ™itom vzniká velkĂ© mnoĹľstvĂ vápencovĂ˝ch kamenĹŻ jinĂ˝ch rozmÄ›rĹŻ. O tÄ›ch tvrdĂ vápenka, Ĺľe jde o odpad. Část chtÄ›jĂ vyuĹľĂt cementáři, část nÄ›meckĂ© elektrárny na odsĂĹ™enĂ.
Těžba v lomu zaÄŤĂná navrtánĂm svislĂ˝ch vrtĹŻ, kterĂ© jsou nabity trhavinou. PĹ™i odstĹ™elu se pĹ™ipravĂ vÄ›tšinou okolo 20 tisĂc tun tzv. rubaniny, která je naloĹľena do speciálnĂch nákladnĂch aut a odvezena do drtiÄŤe. Zde jsou balvany rubaniny o velikosti aĹľ 1,5 x 1,5 x 1,5 m postupnÄ› rozdrceny na maximálnĂ velikost 120 mm. Kameny o rozmÄ›rech 60 aĹľ 120 mm jsou pouĹľity jako zavážka do vápenickĂ˝ch pecĂ, kde jsou vypáleny na vápno. Kameny s velikostĂ v rozmezĂ 25-60 mm budou pouĹľity k pĹ™ĂmĂ©mu prodeji, ÄŤi semlety ve speciálnĂm mlĂ˝nu. Vápence tÄ›chto rozmÄ›rĹŻ hodlá vápenka vyvážet do Saska a Braniborska, kde by mÄ›ly bĂ˝t pouĹľity na odsĂĹ™enĂ mĂstnĂch uhelnĂ˝ch elektráren.
Kameny menšà neĹľ 25 mm jsou cementářskou surovinou (tedy tzv. odpadem). Vápenec v tĂ©to cementářskĂ© surovinÄ› má stejnĂ˝ obsah uhliÄŤitanu vápenatĂ©ho, je ale zneÄŤištÄ›n pĂskem a hlĂnou, kterĂ© byly v lomu naloĹľeny spoleÄŤnÄ› s vápencovĂ˝mi balvany. Ve svĂ˝ch závodech v západnĂ EvropÄ› ale Lhoist AS (vlastnĂk Vápenky ÄŚertovy schody) tento materiál dále tĹ™ĂdĂ, vypĂrá vodou a pouĹľĂvá k vĂ˝robÄ› vápna. V nÄ›kterĂ˝ch svĂ˝ch závodech tak na vápno zpracovává kameny jiĹľ od velikosti 2 mm, běžnÄ› pak od 10 mm. V ÄŚR se z tak malĂ˝ch kamĂ©nkĹŻ pálĂ vápno napĹ™Ăklad v LodÄ›nicĂch, kde vápenka patřà firmÄ› Heidelberger Zement AG. V ÄŚeskĂ© republice však firma Lhoist AS uzavĹ™ela smlouvu s Heidelberger
Zement AG o dodávce tohoto kameniva pro výrobu cementu. Dalšà dohodou došlo patrně k umělému navýšenà těžby na ložisku tak, aby objem smluvně zajištěných vápenců byl pro cementáře (Heidelberger Zement) dostatečný. Při takto nehospodárném využità suroviny bude pro zásobenà vápenických pecà nutná vysoká těžba a bude dostatek tzv. odpadu pro výrobu cementu.
PĹ™edstavitelĂ© Vápenky ÄŚertovy schody a cementáři prosazujĂ svĂ© zámÄ›ry i s pomocĂ premiĂ©ra vlády, kterĂ©ho informovali osobnÄ› na jednánĂ VĂ˝konnĂ© rady ODS v TrubĂne, kterĂ© částeÄŤnÄ› sponzorovali. V. Klaus pak svolal poradu ministrĹŻ, která vĂ˝stavbu cementárny doporuÄŤila.
Pavel ÄŚinÄŤera
Poslanci Parlamentu ÄŚR ovšem na varovná slova dopravcĹŻ pĹ™i schvalovánĂ rozpoÄŤtu na přÚtĂ rok nereflektovali. Vládou navrĹľenou částku 400 miliĂłnĹŻ KÄŤ zvýšili na jiĹľ výše zmĂnÄ›nĂ˝ch 541 miliĂłnĹŻ KÄŤ pro potĹ™eby hromadnĂ© autobusovĂ© dopravy.
Koncem listopadu pĹ™edstavil poslancĹŻm hospodářskĂ©ho vĂ˝boru svou pĹ™edstavu budoucnosti veĹ™ejnĂ© dopravy takĂ© ministr dopravy BudinskĂ˝ (ODS). „Tempo omezovánĂ vlakovĂ˝ch i autobusovĂ˝ch spojĹŻ se musĂ v přÚtĂch letech vĂ˝raznÄ› zrychlit” prohlásil mimo jinĂ©. Tempo Ăştlumu totiĹľ dnes nestaÄŤĂ rychlosti, s jakou se sniĹľuje poptávka po veĹ™ejnĂ© dopravÄ›. „ČeskĂ© dráhy dokonce nesmyslnÄ› zavedly novĂ© spoje,” uvedl ministr dopravy. V. BudinskĂ˝ dále pĹ™edpovÄ›dÄ›l ještÄ› rychlejšà pokles poptávky v roce 1996, protoĹľe od 1. ledna uĹľ nebudou dopravcĹŻm vypláceny dotace na zlevnÄ›nĂ© jĂzdnĂ© (napĹ™. žákovskĂ©). Část tÄ›chto penÄ›z pĹ™ipadne pĹ™Ămo obÄŤanĹŻm, a ti je podle Ăşvah ministra pouĹľijĂ jistÄ› takĂ© na jinĂ© účely, napĹ™. na dopravu osobnĂm automobilem. PodĂl osobnĂ automobilovĂ© dopravy u nás stoupá v kontrastu k poklesu poptávky po dopravÄ› hromadnĂ©. Proto takĂ© hodlá vláda ÄŚR investovat v přÚtĂch letech do rozvoje dálniÄŤnĂ sĂtÄ› 160 miliard KÄŤ.
Ministr BudinskĂ˝ v Parlamentu dále uvedl, Ĺľe stát ponese odpovÄ›dnost pouze za základnĂ dopravnĂ obsluĹľnost. Na to podle slov ministra staÄŤĂ dva spoje dennÄ›: jeden ráno a druhĂ˝ odpoledne. „Vše dalšĂ, tj. napĹ™Ăklad cesta do zamÄ›stnánĂ nebo za zábavou, je záleĹľitost obÄŤanĹŻ a obcĂ. OdpovÄ›dnost ležà na bedrech starostĹŻ,” prohlásil V. BudinskĂ˝. O dopadu jednotlivĂ˝ch druhĹŻ dopravy na ĹľivotnĂ prostĹ™edĂ se ministr nezmĂnil a do svĂ˝ch kalkulacĂ je nezahrnul. K problĂ©mĹŻm dopravcĹŻ pozdÄ›ji uvedl: „MÄ›li by reagovat na poĹľadavky trhu a upravit svoje sluĹľby tak, aby se staly ziskovĂ˝mi i pro nÄ›.”
Podle slov pĹ™edsedy dopravnĂ komise ÄŚSSD AntonĂna Peltrána sociálnĂ demokracie odklon od hromadnĂ© dopravy odmĂtá. Má totiĹľ dopad na sociálnÄ› slabšà vrstvy obyvatelstva a zároveĹ vytvářà tlak na dalšà investice. Takovou investicĂ je napĹ™Ăklad budovánĂ rozsáhlĂ© dálniÄŤnĂ sĂtÄ›, která má nepĹ™ĂznivĂ© dopady na ĹľivotnĂ prostĹ™edĂ. FinanÄŤnĂ prostĹ™edky by bylo podle A. Peltrána lepšà investovat napĹ™. do modernizace Ĺľeleznic.
Proti „neudrĹľitelnĂ©mu stavu v autobusovĂ© dopravě” vznikla v severnĂch ÄŚechách petice, kterou podepsalo 1200 obÄŤanĹŻ. MluvÄŤĂ petiÄŤnĂho vĂ˝boru Petr Pakosta uvedl, Ĺľe signatáři petice se obávajĂ dalšĂho drastickĂ©ho omezovánĂ spojĹŻ. ŽádajĂ svolánĂ vĂ˝borĹŻ Parlamentu a pĹ™ijetĂ takovĂ˝ch opatĹ™enĂ, kterĂ© by zamezily dalšĂmu omezovánĂ dopravnĂ obsluĹľnosti. Petice byla zaslána Parlamentu ÄŚR a vládÄ›. Na podobnou petici z roku 1993 však dodnes nikdo neodpovÄ›dÄ›l.
Jiřà Neustupa a ČTA
Zástupci 110 zemĂ, kterĂ© se zúčastnily VĂdeĹskĂ© konference, se dohodli, Ĺľe prĹŻmyslovĂ© zemÄ› pĹ™estanou uĹľĂvat metylbromid do roku 2010. RozvojovĂ© zemÄ› do roku 2002 stabilizujĂ produkci methylbromidu na ĂşrovnĂch z let 1995-1998. Methylbromid je pro ozonovou vrstvu nejniÄŤivÄ›jšà látkou z tÄ›ch, jejichĹľ spotĹ™eba nebyla dosud podle mezinárodnĂch dohod omezována aĹľ k ĂşplnĂ©mu zastavenĂ vĂ˝roby. PrĹŻmyslovĂ© zemÄ› jsou odpovÄ›dnĂ© za 80% svÄ›tovĂ© produkce methylbromidu. SvÄ›tová roÄŤnĂ produkce tĂ©to látky je 70 000 tun. RozvojovĂ© zemÄ› se dále zavázaly do roku 2016 stabilizovat a do roku 2040 zastavit vĂ˝robu hydrochlorofluorokarbonĹŻ (HCFC). RozvojovĂ˝ch zemĂ se dosud omezovánĂ vĂ˝roby HCFC netĂ˝kalo. Tyto látky byly pĹŻvodnÄ› zamýšleny jako náhrada chlorofluorokarbonĹŻ (CFC), ale ukázalo se, Ĺľe rovněž poškozujĂ ozonovou vrstvu.
Konference uznala, Ĺľe rozvojovĂ© zemÄ› budou na pĹ™echod na jinĂ© technologie potĹ™ebovat finanÄŤnĂ podporu. Pro tento účel bude zĹ™Ăzen mezinárodnĂ fond, kterĂ˝ obdržà 438 milionĹŻ dolarĹŻ. V přÚtĂm roce se sejde konference k stanovenĂ finanÄŤnĂch pĹ™ĂspÄ›vkĹŻ z prostĹ™edkĹŻ tohoto fondu. Optimistickou atmosfĂ©ru vĂdeĹskĂ© konference zkalilo prohlášenĂ nÄ›kolika vĂ˝chodoevropskĂ˝ch zemĂ napĹ™. Polska, BÄ›loruska, Bulharska, Ukrajiny a hlavnÄ› Ruska. Tyto zemÄ›, kterĂ© jsou ve fázi pĹ™echodu od direktivnĂ ekonomiky k volnĂ©mu trhu, oznámily, Ĺľe nebudou moci dodrĹľet mezinárodnĂ dohody o omezovánĂ látek, poškozujĂcĂch ozonovou vrstvu.
ZatĂmco dodrĹľovánĂ MonstrealskĂ©ho protokolu (1987) by vedlo pouze ke zpomalenĂ Ăşbytku ozonu, pĹ™i dodrĹľenĂ LondĂ˝nskĂ©ho dodatku (1990) by situace byla nejhoršà mezi lety 2020-2030. PĹ™i dodrĹľenĂ KodaĹskĂ©ho dodatku (1992) by situace mÄ›la bĂ˝t nejhoršà v letech 2000-2010 a situace by se mÄ›la normalizovat koncem přÚtĂho stoletĂ. Na tiskovĂ© konferenci pĹ™i pĹ™ĂleĹľitosti vydánĂ knihy Ozonová vrstva ZemÄ› to uvedl Jan LaštoviÄŤka z Ăšstavu fyziky atmosfĂ©ry AV ÄŚR. Ozonová dĂra nad Antarktidou, která svĂ©ho maxima dosahuje v Ĺ™Ăjnu, se podle nÄ›j uĹľ nebude dále „prohlubovat”. Ve výškách 12-22 km, kde se dĂra vytvářĂ, totiĹľ uĹľ v Ĺ™Ăjnu prakticky žádnĂ˝ ozon nenĂ.
Podle Jaroslavy SimonovĂ© z PĹ™ĂrodovÄ›deckĂ© fakulty UK docházĂ v AntartktidÄ› vlivem zeslabenĂ ozonovĂ© vrstvy v ekosystĂ©mech k vĂ˝znamnĂ˝m zmÄ›nám. ZvýšenĂ hodnot ultrafialovĂ©ho zářenĂ mÄ›lo za následek pokles mnoĹľstvĂ fytoplanktonu, kterĂ˝ je počátkem potravnĂho Ĺ™etÄ›zce.
dek, neu, Earth Times News Service
V komentáři ke studii o negativnĂch dĹŻsledcĂch zkreslenĂ˝ch cen energiĂ pro domácnosti ÄŚR to prohlásil doc. BedĹ™ich Moldan, Ĺ™editel Centra pro otázky ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ Univerzity Karlovy a bĂ˝valĂ˝ ministr ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ. Ze studie, kterou vypracovala spoleÄŤnost CityPlan na objednávku Centra, jasnÄ› vyplĂ˝vá, Ĺľe souÄŤasnĂ© zkreslenĂ cen energiĂ pro obyvatelstvo kĹ™ĂĹľovĂ˝mi dotacemi vede ke stimulaci nárĹŻstu spotĹ™eby elektĹ™iny. Z ekologickĂ˝ch dĹŻvodĹŻ je pĹ™itom žádoucĂ zcela opaÄŤnĂ˝ trend. PĹ™i vytápÄ›nĂ elektĹ™inou se totiĹľ vyuĹľije jen velmi malá část (asi 20%) primárnĂ energie (zĂskávanĂ© pĹ™evážnÄ› z uhlĂ), a to kvĹŻli nĂzkĂ© účinnosti technologie vĂ˝roby elektĹ™iny. Za poslednĂ 2 roky ale pĹ™ibylo jenom dĂky pĹ™ĂmotopnĂ˝m panelĹŻm 2200 MW pĹ™Ăkonu, coĹľ je vĂce neĹľ celá kapacita TemelĂna. MĂsto elektĹ™iny by se mÄ›lo vĂce vyuĹľĂvat ostatnĂch zdrojĹŻ - kapalnĂ˝ch plynĹŻ, bioplynu a biomasy, kterĂ© majĂ znaÄŤnÄ› nižšà dopad na ĹľivotnĂ prostĹ™edĂ. Dále potom odpadnĂho tepla z elektráren a malĂ˝ch vĂ˝topen a kogenerace (spoleÄŤnĂ© vĂ˝roby elektĹ™iny a tepla).
KĹ™ĂĹľovĂ© dotace vznikajĂ z rozdĂlu cen energiĂ pro velkoodbÄ›ratele a pro domácnosti. Ceny pro domácnost nepokrĂ˝vajĂ ani vĂ˝robnĂ náklady a jsou tak dotovány ze ziskovĂ©ho prodeje velkoodbÄ›ratelĹŻm. U plynu se rozdĂly vyrovnávajĂ z vĂ˝nosĹŻ Transgasu, u elektĹ™iny ze zisku rozvodnĂ˝ch závodĹŻ a vĂ˝robcĹŻ, teplo je dotováno státem pĹ™Ămo. Studie pĹ™edpokládá sjednocenĂ cen energiĂ se státy EU v roce 2000. Pokud by souÄŤasnĂ˝ systĂ©m fungoval aĹľ do tĂ© doby, došlo by podle studie k drastickĂ©mu rĹŻstu nákladĹŻ pĹ™evážnÄ› pro domácnosti vytápÄ›jĂcĂ elektĹ™inou a pravdÄ›podobnÄ› i k sociálnĂm dopadĹŻm s tĂm spojenĂ˝m. Naproti tomu závÄ›rem jinĂ©ho scĂ©náře pĹ™edpokládajĂcĂho okamĹľitĂ© odstranÄ›nĂ dotacĂ a podporu Ăşsporám energie je znaÄŤnĂ© celkovĂ© snĂĹľenĂ spotĹ™eby a stagnace souÄŤasnĂ˝ch nákladĹŻ na vytápÄ›nĂ. DosaĹľitelná výše Ăşspor energiĂ v ÄŚR je pĹ™itom 40% bÄ›hem přÚtĂch deseti let.
Pokud se tedy souÄŤasnĂ© dotace pĹ™elijĂ do Ăşspor, zaplatĂme celkovÄ› mĂ©nÄ›. VelkĂ˝ prostor pro Ăşspory energie pĹ™itom pĹ™edstavuje znaÄŤná energetická nároÄŤnost (energie potĹ™ebná k vytvoĹ™enĂ 1 USD hrubĂ©ho domácĂho produktu) našeho prĹŻmyslu, která je aĹľ 5krát vyššà neĹľ tĹ™eba v Japonsku nebo NÄ›mecku. ĹešenĂm je zreálnÄ›nĂ cen energiĂ, daĹová reforma v tĂ©to oblasti a silná podpora Ăşsporám.
Richard Bejlek
Podle VágnerovĂ˝ch slov by v souÄŤasnĂ© dobÄ› jenom na asanaci budov v havarijnĂm stavu, infrastruktury apod. bylo tĹ™eba 95 aĹľ 110 mil. KÄŤ. V tĂ©to částce nenĂ poÄŤĂtáno se žádnĂ˝mi novĂ˝mi stavbami ani jinĂ˝mi investicemi. Jak potvrdil i pĹ™ednosta OkĂš v TrutnovÄ›, ing. Vlastimil Ĺ ubrt, okres na financovánĂ zoologickĂ© zahrady nemá. Okres Trutnov je zĹ™izovatelem ZOO a kdyĹľ vláda rozhodla o jejĂ privatizaci, požádal okresnà úřad ing. Vágnera o zpracovánĂ zakladatelskĂ©ho projektu.
Z tohoto projektu v nynÄ›jšà fázi vyplĂ˝vá, Ĺľe se spoleÄŤnost SAFARI (ing. Vágner) nesnažà o vĂ˝nosnĂ˝ obchod, ale o zachovánĂ efektivnĂ existence zahrady. To potvrzuje i námÄ›stek Ministra pro správu národnĂho majetku a jeho privatizaci, ing. Michal Soukup: „V rozhovorech s ing. Vágnerem jsem nikdy nezaznamenal žádnou touhu po majetku. VĹľdy šlo jen o to, aby se zahrada nadále provozovala.” Sem totiĹľ směřovala vÄ›tšina vĂ˝tek a protestĹŻ (napĹ™. petice studentĹŻ a pedagogĹŻ PĹ™ĂrodovÄ›deckĂ© fakulty UK v Praze.) Podle zpráv, kterĂ© kolovaly na veĹ™ejnosti, mÄ›l ing. Vágner v Ăşmyslu prodávat do zahraniÄŤĂ vzácná zvĂĹ™ata, unikátnĂ sbĂrku obrazĹŻ ZdeĹka Buriana a pořádat lovy na antilopy pro movitĂ© cizince.
Ing. Vágner tato obvinÄ›nĂ odmĂtá: „Slovy projektu - vzácná zvĂĹ™ata i Burianovy obrazy jsou v jistĂ©m smyslu kulturnĂ památkou celĂ©ho národa, proto je nelze prodat a zvĂĹ™ata ani po smrti komerÄŤnÄ› zpracovat.” Neplánuje se ani hromadnĂ© propouštÄ›nĂ, jelikoĹľ „vÄ›tšina souÄŤasnĂ˝ch zamÄ›stnancĹŻ ZOO naše kritĂ©ria splĹuje.” Zástupci OkĂš Trutnov, Ministerstva pro správu národnĂho majetku a jeho privatizaci a MĹ˝P se dohodli s ing. Vágnerem na doÄŤasnĂ©m „zkušebnĂm” ekonomickĂ©m pronájmu ZOO na jeden rok a to od 1. 1. nebo 1. 2. 1996.
Jakub Kašpar
Proč jste si vybrali právě firmu Gillette?
Z toho dĹŻvodu, Ĺľe je ve svĂ©m oboru - vĂ˝roba kosmetiky a holicĂch potĹ™eb - nejvÄ›tšà na svÄ›tÄ›. DĂky svĂ© obrovskĂ© propagandÄ› utkvÄ›la v podvÄ›domĂ mnoha lidĂ. Celá kampaĹ trvá jiĹľ od roku 1987, kdy ji zorganizovala americká organizace pro etickĂ© zacházenĂ se zvĂĹ™aty Peta. PostupnÄ› se do kampanÄ› zapojily desĂtky dalšĂch organizacĂ.
Jak Gillette testuje?
Gillette pouĹľĂvá nÄ›kolik testĹŻ. Rád bych vyjmenoval tĹ™i, kterĂ© firma Gillette praktikuje nejÄŤastÄ›ji. PrvnĂ je draize test (zkoumaná látka se zavádĂ do oÄŤĂ králĂkĹŻm), druhĂ˝m je test koĹľnĂ a tĹ™etĂm je test LD 50 (jeho funkce spoÄŤĂvá v zavedenĂ testovanĂ© látky ĂşstnĂ dutinou do tÄ›la zvĂĹ™ete. V tomto pĹ™ĂpadÄ› se zkoumá pĹŻsobenĂ na vnitĹ™nĂ orgány. JiĹľ pĹ™edem je jistĂ©, Ĺľe zemĹ™e 50% zvĂĹ™at).
ExistujĂ alternativy testĹŻ na zvĂĹ™atech?
Ano existujĂ, dĹŻkazem toho je zhruba 600 firem, netestujĂcĂch na zvĂĹ™atech, pocházejĂcĂch ze stejnĂ©ho, nebo podobnĂ©ho prĹŻmyslu jako Gillette. Mezi tyto alternativy Ĺ™adĂme napĹ™. poÄŤĂtaÄŤovĂ© programy, urÄŤujĂcĂ jak látka reaguje, buněčnĂ© monokultury, placentu apod.
ÄŚĂm se tedy máme holit?
Holte se všĂm, kromÄ› vĂ˝robkĹŻ firmy Gillette. NenĂ to proto, Ĺľe ostatnĂ firmy netestujĂ, ale proto, Ĺľe proti tomuto zlu nelze bojovat jako proti celku, ale pouze proti jeho jednotlivĂ˝m částem. Znamená to, Ĺľe pokud se nám podařà zmÄ›nit praktiky Gillette, zaměřĂme se na dalšà firmy, testujĂcĂ na zvĂĹ™atech. V záleĹľitosti Gillette nastane opaÄŤnĂ˝ extrĂ©m a budeme tuto firmu prosazovat jako firmu netestujĂcĂ na zvĂĹ™atech.
S Milošem Vaněčkem rozmlouvala Petra Stumpfová