List zĂskal dosud nezveĹ™ejnÄ›nĂ© informace, podle nichĹľ EU zaplatila zemÄ›dÄ›lcĹŻm pĹ™ibliĹľnÄ› pĹŻl miliardy liber (20 miliard ÄŤeskĂ˝ch korun) za ovoce a zeleninu, kterĂ© musely bĂ˝t takovĂ© kvality, aby se daly prodávat, pokud mÄ›ly bĂ˝t EU pĹ™ijaty ke zniÄŤenĂ. Výše uvedenĂ© mnoĹľstvĂ ovoce a zeleniny pak bylo zakopáno do zemÄ›. ZmĂnÄ›ná akce následnÄ› vedla ke zvýšenĂ cen tÄ›chto komodit.
Tato praxe je součástĂ dotaÄŤnĂho systĂ©mu pro západoevropskĂ© zemÄ›dÄ›lce, kterĂ˝ zajišťuje, Ĺľe jsou chránÄ›ny ceny zemÄ›dÄ›lskĂ˝ch produktĹŻ. Ovoce a zelenina byly zniÄŤeny navzdory pĹ™ĂslibĹŻm EvropskĂ© komise, uÄŤinÄ›nĂ˝m pĹ™ed tĹ™emi lety, Ĺľe bude omezeno plĂ˝tvánĂ.
Z ĂşdajĹŻ zveĹ™ejnÄ›nĂ˝ch britskĂ˝m listem vyplĂ˝vá, Ĺľe loni bylo zniÄŤeno tĂ©měř tĹ™ikrát vĂce merunÄ›k neĹľ pĹ™ed dvÄ›ma lety. Objem zniÄŤenĂ˝ch hrušek stoupl o 63 procent, kvÄ›táku o 53 procent a rajÄŤat o 55 procent.
„Tyto skuteÄŤnosti dokazujĂ, Ĺľe nynÄ›jšà reĹľim pro pÄ›stovánĂ ovoce a zeleniny je skandál, spojenĂ˝ s plĂ˝tvánĂm a s podvody. SpotĹ™ebitele a daĹovĂ© poplatnĂky to stojĂ velkĂ© penĂze,” konstatovala L. Goldingová, mluvÄŤĂ britskĂ© LabouristickĂ© strany pro zemÄ›dÄ›lskĂ© otázky.
PÄ›stitelĂ© mohou žádat o dotace, kterĂ© jsou jen o nÄ›co málo nižšà neĹľ velkoobchodnĂ ceny, pro ÄŤtrnáct druhĹŻ ovoce a zeleniny. SystĂ©m zabraĹuje tomu, aby ceny zemÄ›dÄ›lskĂ˝ch vĂ˝robkĹŻ klesly, je-li dobrá Ăşroda. NejvÄ›tšà zisky plynou zemĂm s malopÄ›stiteli. VĂce neĹľ tĹ™i ÄŤtvrtiny dotacĂ za zniÄŤenĂ© ovoce a zeleninu byly poskytnuty Francii a Ĺecku.
VĂce neĹľ 650 000 tun Ĺ™eckĂ˝ch broskvĂ koupila ke zniÄŤenĂ Evropská unie za penĂze daĹovĂ˝ch poplatnĂkĹŻ. FrancouzštĂ zemÄ›dÄ›lci dostali vĂce neĹľ tĹ™i ÄŤtvrtiny ze 17 milionĹŻ liber (680 milionĹŻ korun) zaplacenĂ˝ch za 148 000 tun zniÄŤenĂ©ho kvÄ›táku. FrancouzštĂ farmáři takĂ© dostali tĂ©měř šedesát procent z dotacĂ ve výši 53 milionĹŻ liber (2,1 miliardy korun) za 373 000 tun zniÄŤenĂ˝ch jablek.
Jan ÄŚulĂk, ÄŚTA, 17. bĹ™ezna
Podle HnutĂ DUHA, SdruĹľenĂ Calla a Nadace proti atomovĂ©mu nebezpeÄŤĂ je tĹ™eba zajistit, aby se schvalovacĂho Ĺ™ĂzenĂ mohly účastnit všechny úřady, obce a organizace, kterĂ© jsou zámÄ›rem dotÄŤeny. Provozovatel jadernĂ©ho zaĹ™ĂzenĂ by mÄ›l ještÄ› pĹ™ed spuštÄ›nĂm provozu doloĹľit znalost zpĹŻsobu bezpeÄŤnĂ© likvidace odpadĹŻ a vÄ›rohodnost rozpoÄŤtu. OdpovÄ›dnost pĹ™i ukládánĂ odpadĹŻ a vyĹ™azovánĂ jadernĂ˝ch zaĹ™ĂzenĂ z provozu by mÄ›la pĹ™ejĂt z provozovatele na Správu ĂşloĹľišť radioaktivnĂch odpadĹŻ, pĹ™iÄŤemĹľ provozovatel by SprávÄ› odvádÄ›l pĹ™ĂspÄ›vky na tuto ÄŤinnost.
Částka vymahatelná za škody zpĹŻsobenĂ© jadernou haváriĂ by nemÄ›la bĂ˝t shora omezována. Pokud by se tak stalo, mÄ›l by bĂ˝t maximálnà částka vĂ˝raznÄ› vyššà neĹľ souÄŤasnĂ˝ch 6 miliard KÄŤ a promlÄŤecĂ doba dĹŻsledkĹŻ havárie by mÄ›la odpovĂdat charakteru škod. Výše odvodĹŻ za uloĹľenĂ odpadĹŻ by mÄ›la bĂ˝t z navrhovanĂ˝ch 50 KÄŤ/MWh zvýšena minimálnÄ› na 100 KÄŤ/MWh.
Zuzana Terčová
Ministerstvo ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ (MĹ˝P) ve zprávÄ› neuvádĂ, z jakĂ©ho stavu vycházĂ. Václav MezĹ™ickĂ˝, dalšà z pozvanĂ˝ch odbornĂkĹŻ, zprávu kritizoval takĂ© proto, Ĺľe oproti zprávÄ› z roku 1990 vznikajĂ vinou špatnĂ© metodiky i řádovĂ© rozdĂly, napĹ™Ăklad v produkci odpadĹŻ. „Zpráva nedefinuje vĂ˝chozĂ stav vzhledem k limitĹŻm, kterĂ© urÄŤujĂ pĹ™ĂznivĂ© podmĂnky Ĺľivota v tĂ©to zemi,” uvedl V. MezĹ™ickĂ˝. NezávislĂ odbornĂci kritizovali takĂ© skuteÄŤnost, Ĺľe ke zpracovánĂ zprávy nebyli pĹ™izváni zástupci nestátnĂch ekologickĂ˝ch organizacĂ.
Konference se rovněž zúčastnil LubomĂr Nondek z MĹ˝P, kterĂ˝ Ĺ™ekl, Ĺľe materiál byl pĹŻvodnÄ› delšĂ, ale Ĺľe byl po zásahu ministra Františka Bendy asi o ÄŤtvrtinu zkrácen. PĹ™ipustil, Ĺľe tak mohla bĂ˝t snĂĹľena vypovĂdacĂ hodnota celĂ©ho dokumentu.
Petr Pekař, ČTA, 15. března
Je drahá, podle názorĹŻ mnohĂ˝ch pĹ™Ăliš velká a podle názoru nÄ›kterĂ˝ch zbyteÄŤná. PodobnÄ› jako elektrárna v TemelĂnÄ› má bĂ˝t dokonÄŤena v roce 1997. A rovněž zde se stoupenci i odpĹŻrci (do)stavby zaklĂnajĂ vlivem (pozitivnĂm resp. negativnĂm) stavby na ĹľivotnĂ prostĹ™edĂ.
S vĂ˝stavbou spalovny zapoÄŤal tehdejšà státnĂ podnik PraĹľskĂ© komunikace v roce 1989. Podle Generelu zacházenĂ s tuhĂ˝m odpadem v Praze do roku 2000, kterĂ˝ vypracoval NárodnĂ vĂ˝bor hlavnĂho mÄ›sta Prahy v Ĺ™Ăjnu 1989, mÄ›la bĂ˝t spalovna dokonÄŤena v srpnu 1992. NynĂ plánuje vedenĂ akciovĂ© spoleÄŤnosti PraĹľskĂ© sluĹľby (bĂ˝valĂ© PraĹľskĂ© komunikace) zprovoznÄ›nĂ spalovny na druhou polovinu roku 1997 (viz tabulka).
PĹ™edběžnĂ˝ harmonogram dostavby a zprovoznÄ›nĂ spalovny v Praze - MalešicĂch podle PraĹľskĂ˝ch sluĹľeb | |
5/96 | Nástup na staveniště |
11/96-1/97 | DĂlÄŤĂ zkoušky |
2/97-4/97 | Zkoušky kompletů |
5/97 | Komplexnà zkoušky |
6/97 | Dokončovacà práce |
7-8/97 | Zkušebnà provoz |
PraĹľská radnice o dostavbu usiluje mj. proto, Ĺľe v privatizaci zĂskala 61% akciĂ spoleÄŤnosti PraĹľskĂ© sluĹľby pod podmĂnkou, Ĺľe dostavĂ a zprovoznĂ malešickou spalovnu. Vládu k tomuto postoji zĹ™ejmÄ› nevedla láska ke spalovnÄ›, ale to, Ĺľe dosud se v MalešicĂch stavÄ›lo pĹ™evážnÄ› za státnĂ („vládnĂ”) penĂze. PraĹľskĂ© zastupitelstvo 29. Ăşnora 1996 na návrh Radka LanÄŤe ze Strany zelenĂ˝ch rozhodlo, Ĺľe na dostavbu spalovny vÄ›nuje 650 milionĹŻ korun zĂskanĂ˝ch z emise obligacĂ, kterĂ© byly pĹŻvodnÄ› urÄŤeny na krytĂ dluhu SpoleÄŤnosti pro Všeobecnou ÄŤeskoslovenskou vĂ˝stavu u ÄŚSOB. Primátor Jan Koukal navrhoval na dostavbu pouĹľĂt pouze 200 nebo 450 milionĹŻ KÄŤ.
Diskuse (ÄŤi spĂše monology) o spalovnÄ› se vedou zejmĂ©na kolem následujĂch otázek: kapacita spalovny a jejĂ návaznost na systĂ©m nakládánĂ s odpady v Praze, emise a pevnĂ© odpady ze spalovny, ekonomika jejĂ dostavby a provozu a jiĹľ zmĂnÄ›nĂ© právnĂ aspekty vĂ˝stavby. Na tĂ©to dvoustranÄ› pĹ™edstavĂme rĹŻznĂ© pohledy na spalovnu jako takovou; přÚtÄ› se podĂváme na plány, kterĂ© má s odpady praĹľskĂ˝ magistrát.
Radek SvĂtil
Na otázky EkoListu na nĂ 5. bĹ™ezna odpovĂdal ing. Petr Mašek, pĹ™edseda pĹ™edstavenstva a vĂ˝konnĂ˝ Ĺ™editel akciovĂ© spoleÄŤnosti PraĹľskĂ© sluĹľby, doc. ing. Jaroslav HyĹľĂk, ÄŤlen pĹ™edstavenstva PraĹľskĂ˝ch sluĹľeb a Ĺ™editel EIC, spol. s r. o., a mgr. Milan BukolskĂ˝, asistent ing. Petra Maška.
Jaká bude kapacita spalovny?
HyĹľĂk: Máme ÄŤtyĹ™i linky, kaĹľdá má smluvnÄ› garantovanou provoznĂ spolehlivost 7000 hodin za rok, celkem tedy 28 tisĂc hodin. PĹŻvodnÄ› se poÄŤĂtalo s tĂm, Ĺľe jedna linka zpracuje 15 tun odpadu za hodinu, ale vzhledem k vyššà vĂ˝hĹ™evnosti odpadu to bude jen asi 12 tun. Celková kapacita tedy bude 28000x12=336000 tun odpadu za rok, kterĂ© je tato spalovna schopna ekologicky zlikvidovat.
JakĂ˝ je souÄŤasnĂ˝ stav, pokud se tĂ˝ká stavebnĂch povolenĂ? Spalovna se nÄ›jakou dobu stavÄ›la bez stavebnĂho povolenĂ...
Mašek: NestavÄ›lo se bez stavebnĂho povolenĂ. StavebnĂ povolenĂ bylo vÄ›cnÄ› v pořádku, pro jeho zrušenĂ bylo vyuĹľito formálnĂ chyby. To ale nenĂ meritum vÄ›ci. StavebnĂ povolenĂ bude vydáno, stavba je prohlášena za veĹ™ejnÄ› prospěšnou stavbu a tak bude dostavÄ›na i pĹ™es dĂlÄŤĂ nesouhlasy stavbou dotÄŤenĂ˝ch i nedotÄŤenĂ˝ch osob.
Jak je to s ekonomikou spalovny? Jak se budou splácet penĂze z obligacĂ, ze kterĂ˝ch je dostavba financována?
HyĹľĂk: Spalovna bude hospodaĹ™it s vyrovnanĂ˝m rozpoÄŤtem. SamozĹ™ejmÄ› musĂme kumulovat urÄŤitĂ© penĂze na inovace. Spalovna má urÄŤitĂ© pĹ™Ăjmy za prodej tepla a má urÄŤitĂ© vĂ˝daje na provoz, kterĂ© tyto pĹ™Ăjmy pĹ™evyšujĂ. RozdĂl vĂ˝dajĹŻ a pĹ™ĂjmĹŻ se podÄ›lĂ mnoĹľstvĂm odpadu, kterĂ© pĹ™ijde na hranu spalovny, a z toho vyjde částka, kterou za tunu spálenĂ©ho odpadu zaplatĂ obyvatelĂ© Prahy. PĹ™esnÄ› ji ještÄ› Ĺ™Ăct nemohu, ale bude to řádovÄ› nÄ›kolik set korun.
Mašek: HlavnĂm prvkem, kterĂ˝ Ĺ™ĂdĂ cenu, je mnoĹľstvĂ odpadu. Spalovna nenĂ jenom „žrout na odpad” - Praha vytvoĹ™ila Ĺ™etÄ›zec, jehoĹľ pĹ™edposlednĂm ÄŤlánkem má bĂ˝t spalovna. Cena se proto bude vytvářet ve spolupráci s mÄ›stem. PraĹľanĂ© pĹ™itom dosud platĂ za odpad pomÄ›rnÄ› málo v porovnánĂ s okolnĂmi obcemi. HlavnĂ ale je nezatěžovat ĂşzemĂ Prahy mÄ›sta skládkami! VĹľdyĹĄ uĹľ ÄŤtvrtá skládka je na ĂşzemĂ Prahy. Kdyby byla alespoĹ za jejĂmi hranicemi! Dnes existuje spousta projektĹŻ na skládky, kterĂ© jsou jen konzervami problĂ©mĹŻ.
BukolskĂ˝: Pokud bude schválen novĂ˝ zákon o odpadech, tak budou posĂleny pravomoci obcĂ v nakládánĂ s odpadem. MÄ›sto bude rozhodovat, kolik bude obÄŤan platit za svoz odpadu, takĹľe obligace mohou bĂ˝t splaceny napĹ™Ăklad i tak, Ĺľe obÄŤanĂ© zaplatĂ vĂce penÄ›z. ZvýšenĂ ceny mĹŻĹľe bĂ˝t pomÄ›rnÄ› malĂ©malĂ©, napĹ™. o 10 korun, ale celkovÄ› se tak zĂská znaÄŤná částka.
Jakým způsobem bude zajištěno ukládánà pevného odpadu ze spalovny?
Mašek: Ve spalovnÄ› vznikne pĹ™i maximálnĂm vĂ˝konu 70 tisĂc tun škváry roÄŤnÄ›. Tu je moĹľnĂ© uloĹľit napĹ™. na skládku firmy A.S.A. v Praze-ĎáblicĂch. Na druhĂ© stranÄ› je moĹľnĂ© po ĂşpravÄ› škváru vyuĹľĂvat jako stavebnĂ materiál pro Ăşpravy terĂ©nu apod. To bude moĹľnĂ© po ĂşpravÄ› škváry, urÄŤitĂ© dostavbÄ› spalovny a nÄ›kterĂ˝ch legislativnĂch Ăşpravách.
HyĹľĂk: Pokud jde o zbytky z ÄŤištÄ›nĂ kouĹ™ovĂ˝ch plynĹŻ, na elektrofiltrech se zachytĂ popĂlek. KouĹ™ovĂ˝ plyn pak vstupuje do druhĂ©ho stupnÄ› ÄŤištÄ›nĂ, kde se odlouÄŤĂ z kouĹ™ovĂ©ho plynu anorganickĂ© kyselĂ© sloĹľky - SOx, HCl, HF - a pak se samozĹ™ejmÄ› odlouÄŤĂ těžkĂ© kovy. PracĂ voda se odpařà a suchĂ© zbytky budou ukládány na speciálnĂ skládku, prozatĂm v uranovĂ˝ch dolech. V budoucnu bude nutnĂ© tyto zbytky solidifikovat (zpevnit), na pĹ™Ăslušnou technologii si však spalovna musĂ nejprve vydÄ›lat.
Mašek: Tohle je jediná zátěž pĹ™Ărody. JejiĹľ smluvnÄ› pĹ™edjednána kapacita odpovĂdajĂcĂ skládky, ale ovšem je to zase skládka. Ale nic novĂ©ho neÄŤistĂ©ho tam nevznikne, neĹľ co bylo pĹŻvodnÄ› v odpadech. Jenom se odpad zkoncentruje a zmenšà se jeho objem.
HyĹľĂk: Objem odpadu ukládanĂ©ho na skládku se dĂky spalovnÄ› zmenšà desetkrát a jeho hmotnost tĹ™ikrát.
V souvislosti s emisemi ze spalovny se často hovořà o nebezpečà dioxinů, resp. polychlorovaných dibenzodioxinů a polychlorovaných dibenzofuranů (PCDD/F). Bude spalovna obsahovat nějaký filtr na dioxiny?
HyĹľĂk: My máme nynĂ plnou hlavu starostĂ, jak spalovnu zprovoznit. Eliminace dioxinĹŻ je moĹľná rĹŻznĂ˝mi zpĹŻsoby a v souÄŤasnĂ© dobÄ› nelze zodpovÄ›dnÄ› Ĺ™Ăci, jakĂ˝ zpĹŻsob by byl nejvhodnÄ›jšĂ. Problematiku dioxinĹŻ a furanĹŻ je nutno zvÄ›cnit. Ve Ĺ vĂ˝carsku se spaluje 80% odpadĹŻ a ani jedna spalovna nemá dioxinovĂ˝ filtr. NebezpeÄŤnost dioxinĹŻ a furanĹŻ nenĂ taková, jak se Ĺ™Ăká. SamozĹ™ejmÄ›, Ĺľe dioxiny a furany jsou jedovatĂ©. Ale je to všechno otázka koncentrace a cesty, kterou tyto látky vstupujĂ do organismu. NebezpeÄŤnĂ˝ je pĹ™edevšĂm vstup dioxinĹŻ potravnĂm Ĺ™etÄ›zcem, nikoli vdechnutĂm. V roce 1976 unikly dioxiny v Sevessu v severnĂ Itálii a zahynulo tam asi 4000 kusĹŻ dobytka. Ale nedošlo k žádnĂ©mu pĹ™Ăpadu ĂşmrtĂ ÄŤlovÄ›ka, pĹ™erušenĂ tÄ›hotenstvĂ nebo narozenĂ postiĹľenĂ©ho dĂtÄ›te, kterĂ© by bylo zpĹŻsobeno touto haváriĂ. Pouze dÄ›lnĂci, kteřà pracovali v blĂzkosti reaktoru, ze kterĂ©ho dioxiny unikly, mÄ›li chloraknĂ©, vyrážku na kĹŻĹľi. V Sevessu ĹľijĂ lidĂ©, kteřà majĂ aĹľ 56 tisĂc pg dioxinĹŻ v tÄ›le na kilogram váhy - a ĹľijĂ dál. Na tĂ©to Zemi nenĂ populace, která je vĂce vÄ›decky sledovaná neĹľ obyvatelĂ© Sevessa. Daleko závaĹľnÄ›jšà neĹľ dioxiny jsou kyselĂ© sloĹľky - HCl, HF, SOx, kterĂ© vĂ˝znamnÄ› sniĹľujĂ vitálnĂ kapacitu plic. Tyto sloĹľky spolu s těžkĂ˝mi kovy zachycuje druhĂ˝ stupeĹ ÄŤištÄ›nĂ. Emise dioxinĹŻ z malešickĂ© spalovny se budou pravdpodobnÄ› pohybovat v rozmezĂ 1-5 ng toxickĂ©ho ekvivalentu (TEQ) na m3, Evropská unie uvádĂ jako smÄ›rnou hodnotu 0,1 ng TEQ/m3. ModernĂ spalovny však běžnÄ› emitujĂ 1-3 ng TEQ/m3. Vliv emisĂ dioxinĹŻ ze spalovny na praĹľskĂ© ovzdušà bude nezměřitelnĂ˝ - daleko vĂ˝znamnÄ›jšĂm zdrojem zneÄŤištÄ›nĂ dioxiny jsou lokálnĂ topeništÄ› (aĹľ pĹ™es 100 ng/m3) a automobilová doprava.
Hodnoty kterĂ˝ch zneÄŤišťujĂcĂch látek budou ve spalovnÄ› měřeny a jak bude zajištÄ›n pĹ™Ăstup veĹ™ejnosti k tÄ›mto datĹŻm?
HyĹľĂk: KontinuálnÄ› budou měřeny hodnoty HCl, NOx, SOx a popĂlku. Panel pĹ™ed spalovnou, na kterĂ©m by byla tato data uvádÄ›na, asi dÄ›lat nebudeme, to je vÄ›c elektroniky a penÄ›z.
Mašek: Data budou pĹ™edávána na Obvodnà úřad Prahy 10 a na magistrát hl. m. Prahy. JiĹľ se pĹ™ipravuje komunikaÄŤnĂ cesta a samozĹ™ejmÄ› se dohodneme, jak s tĂm naložà pro informovánĂ veĹ™ejnosti.
Děkuji za rozhovor
Radek SvĂtil
O rozhovor jsem požádal jejĂho pĹ™edsedu RNDr. JindĹ™icha PetrlĂka.
Děti Země jsou známy svým odporem ke spalovnám. Jaký je postoj vašà organizace k malešické spalovně?
ProblĂ©m je v tom, Ĺľe se pĹ™icházĂ k rozestavÄ›nĂ© stavbÄ›. SamozĹ™ejmÄ› si myslĂme, Ĺľe by bylo lepšà spalovnu vĹŻbec nezaÄŤĂnat stavÄ›t, ale o tom teÄŹ nemá smysl uvaĹľovat. MrzĂ mne ale, Ĺľe nebyla zkoumána moĹľnost vyuĹľitĂ stavby k jinĂ˝m účelĹŻm neĹľ ke spalovánĂ odpadĹŻ. Pokud by spalovna mÄ›la bĂ˝t dostavÄ›na v plánovanĂ© kapacitÄ›, mÄ›la by podle našeho názoru bĂ˝t ještÄ› pĹ™ed zprovoznÄ›nĂm vybavena filtrem zachycujĂcĂm dioxiny. ZákladnĂ argument proti filtru je jeho ekonomická nároÄŤnost. MyslĂm si ale, Ĺľe se tĂ©to investici spalovna tak jako tak nevyhne, protoĹľe pĹ™i našem vstupu do EvropskĂ© unie bude naše spalovny nutno buÄŹ zavĹ™Ăt nebo je tÄ›mito filtry dovybavit.
Ale doc. HyĹľĂk Ĺ™Ăká, Ĺľe Evropská unie nemá limit na emise dioxinĹŻ.
To je pravda, ale vĂ˝voj směřuje k pĹ™ijetĂ holandskĂ©ho limitu 0,1 ng TEQ/m3. A v Holandsku byl v loĹskĂ©m roce uzavĹ™en jeden blok spalovny komunálnĂho odpadu v Arnhemu právÄ› kvĹŻli dioxinĹŻm. Na tuto spalovnu byla podána Ĺľaloba, kdyĹľ rozbory krve a mateĹ™skĂ©ho mlĂ©ka u jednĂ© Ĺľeny ĹľijĂcĂ poblĂĹľ spalovny jednoznaÄŤnÄ› prokázaly, Ĺľe jejĂ zdravotnĂ problĂ©my byly zpĹŻsobeny emisemi dioxinĹŻ z tĂ©to spalovny. U nás se v letech 1965-68 ve SpolanÄ› Neratovice vyrábÄ›l herbicid pentachlorfenol. Jako nechtÄ›nĂ˝ produkt vznikal nejjedovatÄ›jšà dioxin. Asi 55 lidĂ pak bylo ošetĹ™ováno na chlĂłraknĂ©, poškozenĂ jater apod.
DÄ›ti ZemÄ› pĹ™ipravily petici, ve kterĂ© mj. žádajĂ dovybavenĂ spalovny filtrem na dioxiny. Má však tato aktivita šanci na ĂşspÄ›ch, kdyĹľ PraĹľskĂ© sluĹľby jiĹľ zĂskaly penĂze na dostavbu?
Budeme se snaĹľit veĹ™ejnosti vysvÄ›tlit naši interpretaci nÄ›kterĂ˝ch skuteÄŤnostĂ souvisejĂcĂch se spalovnou. Bagatelizace vlivu dioxinĹŻ na lidskĂ© zdravĂ, o kterou se snažà PraĹľskĂ© sluĹľby, je velice účelová. MyslĂm si, Ĺľe lidĂ© v Praze ani jinde v ÄŚechách nejsou tak hloupĂ, aby tomu věřili. Dalšà vÄ›cĂ, kterou je tĹ™eba jasnÄ› podat, je kapacita spalovny, která vĹŻbec neodpovĂdá mnoĹľstvĂ spalitelnĂ˝ch praĹľskĂ˝ch odpadĹŻ.
Ke kapacitÄ› spalovny se vrátĂme přÚtÄ›, zatĂm dÄ›kuji za rozhovor.
Radek SvĂtil
Vápenec vytěženĂ˝ v lomu ÄŚeĹ™inka má bĂ˝t podle DZ z poloviny vyuĹľit na odsĂĹ™enĂ elektráren Prunéřov a Tušimice, část pĹŻjde na vĂ˝robu stavebnĂch drtĂ a zbytek vyuĹľije cementárna RadotĂn.
DÄ›ti ZemÄ› zjistily, Ĺľe Lomy MoĹ™ina v dopise MĹ˝P odĹŻvodĹujĂ zvýšenĂ těžby mimo jinĂ© právÄ› potĹ™ebou vápence pro vĂ˝robu cementu v cementárnÄ› RadotĂn. „PodezĂráme proto spoluvlastnĂky Lomu MoĹ™ina, tj. z 51% ÄŚEZ a z 49% Cement Bohemia, z toho, Ĺľe výši plánovanĂ© těžby pĹ™izpĹŻsobili spotĹ™ebÄ› vápence na vĂ˝robu cementu,” uvádĂ se v prohlášenĂ DZ. Podle DZ je paradoxnĂ, aby se niÄŤila ChránÄ›ná krajinná oblast ÄŚeskĂ˝ kras dalšĂm velkolomem na vápenec, kterĂ˝ se svĂ˝m rozsahem bude de facto rovnat Velkolomu ÄŚertovy schody, kde se dnes těžà okolo 1 200 000 tun roÄŤnÄ›.
Jak dále DZ uvádÄ›jĂ, ministr ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ opustil svoji pĹ™edvolebnĂ taktiku směřovanou na starosty obcĂ. Ve vydanĂ©m stanovisku totiĹľ MĹ˝P nerespektuje poĹľadavek obce Bubovice, která poĹľadovala snĂĹľenĂ plánovanĂ©ho objemu těžby v lomu ÄŚeĹ™inka na 400 000 tun vápence roÄŤnÄ›. „Ministerstvo nevyuĹľĂvá zákon o posuzovánĂ vlivĹŻ na ĹľivotnĂ prostĹ™edĂ k jeho ochranÄ›, ale zdĹŻvodĹuje prostĹ™ednictvĂm tohoto zákona projekty poškozujĂcĂ ĹľivotnĂ prostĹ™edĂ,” konstatujĂ DÄ›ti ZemÄ› ve svĂ©m dnešnĂm prohlášenĂ.
M.Binarová, ČTA, 5.dubna
O rozhovor jsme požádali RNDr. Miloše KuĹľvarta, odbornĂ©ho mluvÄŤĂho ÄŚSSD pro oblast ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ.
JakĂ˝ dĹŻraz klade ÄŚSSD ve svĂ©m volebnĂm programu na ochranu ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ?
Je to jedna z našich priorit. My se hlásĂme k sociálnÄ› a ekologicky orientovanĂ©mu trĹľnĂmu hospodářstvĂ. Z toho je vidÄ›t, Ĺľe ekologickĂ© je aĹľ za sociálnĂm, ale je to logickĂ©. SociálnĂ demokrati majĂ jako svĂ© priority záleĹľitosti sociálnĂho a ekonomickĂ©ho charakteru. KaĹľdopádnÄ› to, Ĺľe to je sociálnÄ› a ekologicky orientovanĂ© trĹľnĂ hospodářstvĂ dává signál, Ĺľe to na pĹ™ednĂm mĂstÄ› je.
Na jakĂ©m mĂstÄ› kandidátky jsi se umĂstil?
Jsem na 19. mĂstÄ› praĹľskĂ© kandidátky. CoĹľ mne ale netrápĂ, protoĹľe o koneÄŤnĂ©m poĹ™adĂ rozhodne voliÄŤ preferenÄŤnĂmi hlasy.
JakĂ© dalšà osobnosti, odbornĂci v ochranÄ› ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ jsou na kandidátkách ÄŚSSD?
V rámci ÄŚSSD byla v zářà minulĂ©ho roku ustavena Zelená platforma. UstavujĂcĂ prohlášenĂ jsem podepsal spolu s poslankynĂ Petrou Buzkovou a poslancem Pavlem Seiferem. Petra Buzková je volebnĂm lĂdrem Prahy, Pavel Seifer se angaĹľuje v jiĹľnĂch ÄŚechách. Ve stĹ™edoÄŤeskĂ©m regionu pracuje ÄŤlen parlamentnĂho vĂ˝boru pro ĹľivotnĂ prostĹ™edĂ Jan Bláha. SnaĹľĂme se bĂ˝t nápomocni na konkrĂ©tnĂch pĹ™Ăpadech obÄŤanĹŻm a samosprávám, jejich snaze o zachovánĂ pĹ™ijatelnĂ©ho ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ. Mám na mysli napĹ™Ăklad svoji nepolitickou a neplacenou poradenskou ÄŤinnost pro SdruĹľenĂ ÄŚechy nad zlato.
Jak hodnotĂte stávajĂcĂ vládnĂ politiku v oblasti ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ? JakĂ© zmÄ›ny by ÄŚSSD provedla, pokud by ministr ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ byl ze sociálnĂ demokracie?
Po 5 letech práce jako úřednĂk na ministerstvu ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ, kde jsem konÄŤil jako Ĺ™editel odboru, mám pĹ™edstavu, co by se mÄ›lo dÄ›lat ĂşplnÄ› jinĂ˝m zpĹŻsobem. Mám za to Ĺľe souÄŤasná vládnĂ koalice do znaÄŤnĂ© mĂry Ĺľila z toho, co bylo vytvoĹ™eno, nebo zaloĹľeno minulou Pithartovou vládou. To znamená jak legislativa, tak napĹ™Ăklad práce StátnĂho fondu ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ (SFĹ˝P) a zahájenĂ investiÄŤnĂch akcĂ v oblasti ochrany vod a ovzdušĂ. Efekty se sklĂzejĂ teprve nynĂ. Je to zásluha tĂ© minulĂ© vlády. My bychom se snaĹľili doplnit legislativu ochrany ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ tak aby to nevedlo ke zhoršenĂ stavu (jako napĹ™Ăklad souÄŤasnĂ˝ vládnĂ návrh zákona o odpadech, pĹ™edloĹľenĂ˝ ministrem Bendou) a snaĹľili bychom se i o pĹ™ijetĂ právnĂch Ăşprav zatĂm neobvyklĂ˝ch. NapĹ™Ăklad zákon o pĹ™Ăstupu k informacĂm o ĹľivotnĂm prostĹ™edĂ, dále právnĂ Ăşpravu buÄŹ ekologickĂ©ho dohledu nad těžbou, nebo novĂ©ho hornĂho zákona, kterĂ˝ by integroval ochranu horninovĂ©ho prostĹ™edĂ jako takovou.
Jaké pravomoce navrhujete pro MŽP?
MyslĂm, Ĺľe zhruba stav v roce 1990 byl optimálnĂ. V dobÄ› počátku rezortu byly do nÄ›j pojaty kompetence ĂşzemnĂho plánu, stavebnĂho řádu a státnĂ správy lesnĂho hospodářstvĂ. Toto bych Ĺ™ekl, Ĺľe tam patĹ™ilo a patĹ™Ă. Proto se budeme snaĹľit o navrácenĂ tÄ›chto kompetencĂ.
JakĂ© zmÄ›ny by zavedla ÄŚSSD v procesu povolovánĂ těžby? JakĂ© by byly pravomoci jednotlivĂ˝ch účastnĂkĹŻ Ĺ™ĂzenĂ (obcĂ, vlastnĂkĹŻ, státnĂ správy)?
RozhodnÄ› bychom nepĹ™ekvapovali naše voliÄŤe takovĂ˝mi perlami jako jsou navrhovanĂ© právnĂ Ăşpravy, Ĺľe jedinĂ˝m účastnĂkem správnĂho Ĺ™ĂzenĂ pĹ™i povolovánĂ prĹŻzkumu je Ĺľadatel o prĹŻzkum. Ăšloha samospráv, Ăşloha obcĂ a státnĂ správy pĹ™i dohledu nad dodrĹľovánĂm platnĂ˝ch právnĂch pĹ™edpisĹŻ musĂ bĂ˝t taková aby se v ĂşzemĂ jednotlivĂ© vlivy vyrovnávaly. Aby se tyto záleĹľitosti posuzovaly koncepÄŤnÄ›.
Co navrhuje ČSSD k ochraně neobnovitelných zdrojů?
UvÄ›domme si, Ĺľe nerostnĂ˝ zdroj je nevypÄ›stovatelnĂ˝, neobnovitelnĂ˝, nevyrobitelnĂ˝. Ăšbytkem těžbou docházĂ k nevratnĂ©mu ubĂ˝vánĂ zdroje. Proto aby se s tĂmto zdrojem nakládalo správnĂ˝m zpĹŻsobem, musĂ zafungovat trh, kterĂ˝ bere v Ăşvahu napĹ™Ăklad i to co by se nazvalo veĹ™ejnĂ˝m zájmem. Mimochodem právnĂ kodifikaci veĹ™ejnĂ©ho zájmu nám vládnĂ koalice stále dluĹľĂ. A ten veĹ™ejnĂ˝ zájem je, Ĺľe na horninovĂ© prostĹ™edĂ se nepohlĂžà jen jako na zdroj surovin, ale i jako na sloĹľku ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ. U nerostnĂ˝ch zdrojĹŻ navrhujeme zavedenĂ dĹŻlnĂ renty tj. zvýšenĂ poplatkĹŻ za vytěženĂ© nerosty. Za druhĂ© u takovĂ˝ch vÄ›cĂ jako je tĹ™eba cena energiĂ, jejich vyrovnánĂ na normálnĂ trĹľnĂ ĂşroveĹ. PĹ™ipadá mi totiĹľ absurdnĂ, aby napĹ™Ăklad těžba toho, co nazĂ˝váme hnÄ›dĂ˝m uhlĂm, byla zdanÄ›na pouze 5 procenty. ZmĂnÄ›ná dĹŻlnĂ renta je zpoplatnÄ›nĂ Ăşbytku suroviny. TěžaĹ™ na sebe bere urÄŤitĂ© finanÄŤnĂ bĹ™ĂmÄ›, takĹľe se nevyplácĂ vyvážet do SpolkovĂ© republiky NÄ›mecko hory ÄŤeskĂ©ho kaolinu a podobnÄ›. ProblĂ©m je v tom, Ĺľe ti co se tu podĂlĂ na privatizaci loĹľisek nerostnĂ˝ch surovin jsou úřednĂci zdÄ›dÄ›nĂ z totalitnĂ Ă©ry. Oni se dĂvajĂ na nerostnĂ˝ zdroj tak, Ĺľe má jakousi hodnotu aĹľ tehdy, kdyĹľ je vytěženĂ˝. KdyĹľ to lidská ruka zhodnotĂ. To je pohled marxistickĂ˝, naprosto neuvěřitelnĂ˝ a nepĹ™ijatelnĂ˝. PravidelnÄ› chodĂm do parlamentu, vĂm jak bylo nemoĹľnĂ© dĂky hlasovacĂ mašinĂ©rii koaliÄŤnĂch stran prosadit nÄ›jakĂ© zmÄ›ny, novelizace zákonĹŻ, nebo jen kontrolu plnÄ›nĂ vládnĂho programu. TakĹľe i na tÄ›ch, co jsou nynĂ velkĂ˝mi ekology je kus viny za to, Ĺľe privatizace nejen u nerostnĂ˝ch surovin ale i u vodnĂho hospodářstvĂ probÄ›hla naroubovaná na socialistickĂ© zákonodárstvĂ, kterĂ© popĂrá veškerĂ© trĹľnĂ mechanismy.
Jaká bude politika ČSSD v oblasti dopravy?
Byla by to jasná preference hromadnĂ© dopravy s dĹŻrazem na ĹľelezniÄŤnĂ. Stát má moĹľnosti jak pĹ™ĂmĂ˝mi, nebo nepĹ™ĂmĂ˝mi nástroji toto ovlivĹovat. NapĹ™Ăklad rozvoj dálniÄŤnĂ sĂtÄ›, kterĂ˝ ani nebyl podroben posuzovánĂ podle zákona 244/92 Sb. Zde se jedná o záleĹľitost celostátnĂ s obrovskĂ˝mi dopady na ĹľivostnĂ prostĹ™edĂ, je to koncepce a mÄ›lo to bĂ˝t podrobeno procesu EIA. VeĹ™ejnost do toho má co mluvit, protoĹľe jde o náklady mnoha desĂtek miliard korun. To jak ruka trĹľnĂho cenzora svĂ˝m zásahem do autobusovĂ˝ch a vlakovĂ˝ch řádĹŻ zpĹŻsobuje, Ĺľe musĂm jet autem mĂsto hromadnou dopravou, je hmatatelnĂ˝ dĹŻsledek toho, Ĺľe v oblasti dopravy nenà žádná koncepce. Tady je zase ta zaslepenost vládnĂ koalice - aĹĄ si obce a regiony pomohou sami. ChudĂ© obce zastavujĂ majetek, aby mohly vybudovat kousek kanalizace a na dotace dopravÄ› jim uĹľ nezbĂ˝vá. NÄ›kterĂ© obce jsou uĹľ zcela odĹ™Ăznuty od svÄ›ta. Nemáš auto, nemáš zdravĂ© nohy, zĹŻstaĹ sedÄ›t doma.
Co navrhuje ÄŚSSD v energetice?
PĹ™edevšĂm u energetiky, zejmĂ©na u vĂ˝roby i distribuce elektĹ™iny, bych opustil populismus tĂ©to vlády. Pokud dotujeme elektrickou energii, aĹĄ uĹľ malo- nebo velkospotĹ™ebitelĹŻm, tak se dopouštĂme velkĂ© chyby. ProtoĹľe pokud máme nÄ›jakou cenu dotovanou, je to falešná cena a spotĹ™ebitel dostává v tĂ© cenÄ› chybnou informaci. ÄŚili ho to nenutĂ k Ăşsporám. Následek je takovĂ˝, Ĺľe se optimistickĂ© prognĂłzy o snĂĹľenĂ odbÄ›ru energie neprojevily. Propad vĂ˝roby byl obrovskĂ˝, ale pĹ™esto spotĹ™eba elektĹ™iny k potěše ÄŚEZu stoupala. MĹŻĹľe za to deformovaná cena elektĹ™iny, ale i fakt, Ĺľe se ministr Benda nechoval jako ekolog, ale jako politik. Dostal pĹ™es 6 miliard korun z Fondu národnĂho majetku na Program ozdravÄ›nĂ ovzdušà a dovolil, aby se z tÄ›chto prostĹ™edkĹŻ financovala pĹ™Ămotopná elektrická tÄ›lesa. Ty obÄŤany, kteřà si je instalovali, musĂm politovat. AĹĄ uĹľ tady bude vláda jakákoliv, cena elektĹ™iny pĹŻjde nahoru velmi rapidnÄ›. Prioritami jsou Ăşspory všech energiĂ, diversifikace zdrojĹŻ a jejich ekologizace. Avšak doposud máme jako jedinou cestu extenzivnĂ rozvoj energetiky a to, Ĺľe se na program Ăşspor energiĂ vydává směšná částka ve srovnánĂ s tĂm, co nás stojĂ dostavba onĂ© atomovĂ© katedrály socialismu - jadernĂ© elektrárny TemelĂn, se mi opravdu nelĂbĂ.
Děkuji za rozhovor.
Pavel ÄŚinÄŤera
Rozhovor EkoListu poskytl mĂstopĹ™edseda MoravskoslezskĂ© zemskĂ© organizace KDU-ÄŚSL RNDr. Libor Ambrozek.
Vláda nedávno schválila státnĂ politiku ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ. NenĂ v nĂ explicitnÄ› jmenován princip trvale udrĹľitelnĂ©ho rozvoje. JakĂ˝ postoj k tomuto principu rozvoje zaujĂmá KDU-ÄŚSL?
V našem programu se tento pojem neobjevuje. DomnĂváme se, Ĺľe ho v podstatÄ› vyjadĹ™uje princip odpovÄ›dnosti vĹŻÄŤi budoucĂm generacĂm. Motiv odpovÄ›dnosti je hlavnĂm momentem našeho volebnĂho programu. OdpovÄ›dnosti nejenom vĹŻÄŤi lidem, ale i vĹŻÄŤi pĹ™ĂrodÄ›. TĂ© definici trvale udrĹľitelnĂ©ho rozvoje, která je v zákonÄ› o ĹľivotnĂm prostĹ™edĂ, naše pojetĂ podle mĂ©ho názoru odpovĂdá.
Podporujete dostavbu a spuštÄ›nĂ jadernĂ© elektrárny TemelĂn?
PĹ™iklánĂme se k názoru, Ĺľe vzhledem k investicĂm, kterĂ© uĹľ byly vynaloĹľeny, je TemelĂn účelnĂ© dostavÄ›t. MusĂ bĂ˝t samozĹ™ejmÄ› splnÄ›ny všechny mezinárodnĂ bezpeÄŤnostnĂ standardy. MusĂ bĂ˝t vybudováno bezpeÄŤnĂ© ĂşloĹľištÄ› jadernĂ©ho odpadu. PĹ™edpokládáme takĂ©, Ĺľe dostavba TemelĂna umoĹľnĂ odstavit tepelnĂ© elektrárny v severnĂch ÄŚechách.
V minulĂ©m roce byl v ÄŚR zaznamenán vĂ˝raznĂ˝ nárĹŻst spotĹ™eby elektrickĂ© energie. Z velkĂ© části byl zpĹŻsoben zavádÄ›nĂm pĹ™ĂmotopnĂ©ho vytápÄ›nĂ do domácnostĂ. Kdyby tento trend pokraÄŤoval, tak bude nutnĂ© nejen spustit TemelĂn a neodstavovat tepelnĂ© elektrárny, ale i uvaĹľovat o vĂ˝stavbÄ› dalšà jadernĂ© elektrárny. Jak hodlá tuto situaci Ĺ™ešit KDU-ÄŚSL?
Jsme toho názoru, Ĺľe dalšà jaderná elektrárna by se uĹľ nemÄ›la stavÄ›t. PĹ™i odstraĹovánĂ lokálnĂch topenišť je nutnĂ© pĹ™echázet na zemnĂ plyn, nepodporovat dalšà elektrifikaci. DalšĂm momentem je pak energetická nároÄŤnost našeho prĹŻmyslu, která je stále dvakrát aĹľ tĹ™ikrát vyššà neĹľ je evropskĂ˝ prĹŻmÄ›r. Tady jsou velikĂ© rezervy. Pokud by tedy stát nÄ›jakĂ˝m zpĹŻsobem tlaÄŤil na zavádÄ›nĂ novĂ˝ch technologiĂ, je podle mĂ©ho názoru reálnĂ© spotĹ™ebu elektrickĂ© energie udrĹľet minimálnÄ› na stejnĂ© Ăşrovni. SpotĹ™eba domácnostĂ bude v souvislosti se zvyšovánĂm ĹľivotnĂ ĂşrovnÄ› nepochybnÄ› rĹŻst. SniĹľovánĂm energetickĂ© nároÄŤnosti podnikĹŻ by se celková spotĹ™eba elektrickĂ© energie mohla udrĹľet v rovnováze.
Ministr BudinskĂ˝ nedávno oĹľivil plány na vĂ˝stabu kanálu Dunaj - Odra - Labe. Na jiĹľnĂ MoravÄ›, která je tradiÄŤnĂ baštou Vašà strany, je to jistÄ› palÄŤivĂ˝ problĂ©m. Jak se k pĹ™ĂpadnĂ© vĂ˝stavbÄ› kanálu stavĂ KDU-ÄŚSL?
S vĂ˝stavbou kanálu Dunaj - Odra - Labe nesouhlasĂm. Jsem pĹ™esvÄ›dÄŤen, Ĺľe Ĺľeleznice, která sleduje trasu plánovanĂ©ho prĹŻplavu, je schopna dopravu nákladĹŻ pokrĂ˝t. PĹ™i dnešnĂm snĂĹľenĂ pĹ™epravy nákladĹŻ je tu pro Ĺľeleznici veliká rezerva. DĹŻleĹľitĂ˝m argumentem proti vĂ˝stavbÄ› je takĂ© fakt, Ĺľe by mohlo dojĂt k narušenĂ ekosystĂ©mĹŻ luĹľnĂch lesĹŻ v nivÄ› Ĺ™eky Moravy, kterĂ© jsou páteřà systĂ©mu ekologickĂ© stability celĂ© jiĹľnĂ Moravy.
ÄŚasto se v souÄŤasnosti hovořà o potĹ™ebÄ› novelizace zákona ÄŤ. 244/92 o posuzovánĂ vlivĹŻ na ĹľivotnĂ prostĹ™edĂ. Jak se k pĹ™ĂpadnĂ© novele postavĂ budoucĂ poslanci KDU-ÄŚSL? V jakĂ˝ch oblastech je podle Vás tĹ™eba zákon novelizovat?
V souÄŤasnĂ© právnĂ ĂşpravÄ› procesu EIA jsou pĹ™edevšĂm dva problĂ©my. Jednak tam Ĺ™ada ÄŤinnostĂ nenĂ vyjmenována. DruhĂ˝m problĂ©mem je pak to, Ĺľe EIA je dnes v podstatÄ› bezzubá. ZpracovánĂ posudku zadává investor, posudek bĂ˝vá proto velice ÄŤasto pĹ™ĂznivĂ˝, takĹľe faktickĂ˝ vĂ˝znam procesu EIA nenĂ zatĂm pĹ™Ăliš velkĂ˝. RozhodnÄ› nepodporujeme zmĂrnÄ›nĂ stávajĂcĂ právnĂ Ăşpravy. SpĂše by se dalo uvaĹľovat o vÄ›tšà závaznosti stanoviska EIA ve správnĂm Ĺ™ĂzenĂ.
FrekventovanĂ˝m problĂ©mem ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ u nás je vzrĹŻstajĂcĂ těžba nerostnĂ˝ch surovin. Nemalá část tÄ›chto surovin směřuje do zahraniÄŤĂ. Jaká mĂra státnĂ regulace ve vztahu k těžbÄ› je vašà stranÄ› blĂzká?
Podporujeme pĹ™ijetĂ novĂ©ho hornĂho zákona a urÄŤitĂ˝ ekologickĂ˝ dohled nad těžbou legislativnĂ formou. Je podle našeho názoru tĹ™eba upravit vlastnickĂ© vztahy takovĂ˝m zpĹŻsobem, aby nedocházelo k vĂ˝prodeji nerostnĂ˝ch surovin, kterĂ© jsou bezesporu veĹ™ejnĂ˝m statkem. Co se týče vĂ˝vozu surovin, je tĹ™eba Ĺ™Ăci, Ĺľe vĂ˝voznĂ povolenĂ vydává ministerstvo prĹŻmyslu a obchodu. To je podle mĂ©ho názoru nástroj, pomocĂ kterĂ©ho by stát mÄ›l účinÄ›ji regulovat vĂ˝voz surovin do zahraniÄŤĂ. Ve stadiu diskusĂ je zatĂm v našà stranÄ› zámÄ›r na zavedenĂ poplatkĹŻ za těžbu nerostnĂ˝ch surovin.
Kdo by mÄ›l mĂt, podle Vašeho názoru, koneÄŤnĂ© slovo v mechanismu povolovánĂ těžby?
Stanovisko by samozĹ™ejmÄ› mÄ›lo zaujĂmat ministerstvo ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ. Velice blĂzká je nám koncepce vyššĂch ĂşzemnÄ›správnĂch celkĹŻ. DomnĂváme se, Ĺľe právÄ› ve vÄ›cech nadokresnĂho vĂ˝znamu by ĂşzemnÄ›správnĂ celky mÄ›ly mĂt vĂ˝znamnĂ© pravomoce i v oblasti ochrany ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ. Lze si pĹ™edstavit, Ĺľe by ĂşzemnÄ›správnĂ celky mÄ›ly pravomoce i oblasti povolovánĂ těžby. Pokud se týče státnĂ správy, pak by asi bylo vhodnĂ©, aby kompetence, kterĂ© jsou dnes na ministerstvu hospodářstvĂ, pĹ™ešly na MĹ˝P.
Parlament v minulĂ©m roce schválil tzv. lesnĂ zákon. NevládnĂ organizace nejsou s jeho koneÄŤnĂ˝m znÄ›nĂm pĹ™Ăliš spokojeny. Bude KDU-ÄŚSL podporovat napĹ™. pĹ™evedenĂ pravomocĂ v oblasti hospodaĹ™enĂ v lesĂch na MĹ˝P?
Pochybuji, Ĺľe v pĹ™ĂpadÄ›, Ĺľe budeme nadále drĹľet resort zemÄ›dÄ›lstvĂ, bude vÄ›tšina našich poslancĹŻ hlasovat pro pĹ™evedenĂ pravomocĂ na ministerstvo ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ. ProblĂ©my s vĂ˝konem pravomocĂ státnĂ správy v lesĂch vznikly uĹľ v dobÄ›, kdy po zrušenĂ ministerstva lesnĂho a vodnĂho hospodářstvĂ zĂskalo pravomoce ministerstvo ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ, ale vÄ›tšina kompetentnĂch úřednĂkĹŻ pĹ™ešla na ministerstvo zemÄ›dÄ›lstvĂ. Jinou vÄ›cĂ je fakt, Ĺľe ministr Benda pĹ™i pĹ™ijĂmánĂ lesnĂho zákona za pravomoce pro svoje ministerstvo ani pĹ™Ăliš nebojoval.
Děkuji za rozhovor.
Jiřà Neustupa