KdyĹľ jsem však zaÄŤala ÄŤĂst tento ÄŤlánek, docela jsem s tĂmto „teroristou” sympatizovala.
Jak uĹľ dnes mĹŻĹľe ÄŤlovÄ›k upozorĹovat na krizi, kterou okolĂ nevidĂ nebo snad ani nechce vidÄ›t a která hrozĂ záhubou nejen jeho vlastnĂho rodu. NenĂ snad tragĂ©diĂ, Ĺľe i pĹ™es rĹŻznĂ© petice, demonstrace apod. nejsou mnohokrát vyslyšeny názory tÄ›ch, kterĂ˝m jde o zachovánĂ pĹ™Ărody, jejĂho bohatstvĂ a krás (a vlastnÄ› i našeho Ĺľivota).
NejvĂce mne však popĂchl závÄ›reÄŤnĂ˝ komentář Karla Stibrala, kdyĹľ kritizuje „nadĹ™azovánĂ abstraktnĂho blaha všech lidĂ i pĹ™Ărody nad Ĺľivoty konkrĂ©tnĂch osob”. NepĹ™ipadá snad tomuto kritikovi zvláštnĂ, Ĺľe tĹ™eba právÄ› tyto konkrĂ©tnĂ osoby, a pochopitelnÄ› nejen ony, nadĹ™azujĂ svĂ© osobnĂ blaho kaĹľdodennĂm konzumnĂm Ĺľivotem - objevy a vĂ˝robou nesmyslĹŻ, zamoĹ™ovánĂm vzduchu, pĹ™ispĂvánĂm k mĂ˝cenĂ pralesĹŻ, zĹ™izovánĂm McDonaldĹŻ apod. - nad Ĺľivoty ostatnĂch „spoluĹľijĂcĂch” zvĂĹ™at i rostlin?
ZabĂ˝vám se hlubinnou ekologiĂ jiĹľ delšà dobu a jsem proto pĹ™esvÄ›dÄŤena, Ĺľe by bylo moĹľno, i pĹ™es znaÄŤnou vyÄŤerpanost matky pĹ™Ărody, se vrátit k pĹŻvodnĂmu zpĹŻsobu Ĺľivota. NejvÄ›tšà pĹ™ekážkou je však lidská pohodlnost, otupÄ›lost kaĹľdodennĂm konzumem a hlavnÄ› celková neochota ke zmÄ›nÄ› ÄŤi znaÄŤnĂ©mu omezenĂ blahobytu.
NepovaĹľuji proto „Unabombera” za teroristu, spĂše zoufalce, kterĂ˝ se snažà upozornit na návrat k pĹ™ĂrodÄ›, snad i tĂmto nejzoufalejšĂm zpĹŻsobem, a kterĂ˝ se snažà vyburcovat otupÄ›lce (a snad jich i pár zlikvidovat) proti zániku Ĺľivota vlastnĂm neudrĹľitelnĂ˝m ĹľivotnĂm stylem, protoĹľe ÄŤasu nenĂ mnoho.
S pozdravem a přánĂm mnoho zdaru v dalšà činnosti
Hana Carbochová
OsobnÄ› nesouhlasĂm s tĂm, Ĺľe vÄ›da je škĹŻdcem lidstva (viz pĹŻvodnĂ ÄŤlánek o Unabomberovi) ani s tĂm, Ĺľe je moĹľnĂ˝ návrat k pĹ™ĂrodÄ› (pokud tento návrat chápu stejnÄ› jako Vy). NelĂbĂ se mi mĂ˝cenĂ pralesĹŻ ani mcdonaldĂ obaly na jedno pouĹľitĂ. To však nenĂ dĹŻleĹľitĂ©. Tyto svĂ© názory nepovaĹľuji za nÄ›jakĂ© zjevenĂ© pravdy a jsem pĹ™esvÄ›dÄŤen, Ĺľe o opaÄŤnĂ˝ch názorech Vašich ÄŤi UnabomberovĂ˝ch by se mÄ›la vĂ©st vÄ›cná a otevĹ™ená diskuse.
Zcela zásadnÄ› však odsuzuji názor, Ĺľe kdo je pĹ™esvÄ›dÄŤen o svĂ© pravdÄ›, má právo vraĹľdit (ne „snad zlikvidovat” - vraĹľdit!) svĂ© spoluobÄŤany, byĹĄ by byl pĹ™esvÄ›dÄŤen o jejich vinÄ›. To, Ĺľe vraĹľda uÄŤinĂ náš svÄ›t lepšĂm, soudili nÄ›meÄŤtĂ nacistĂ© stejnÄ› jako to dnes soudĂ ĹľidovskĂ˝ vrah izraelskĂ©ho premiĂ©ra. DÄ›jiny ukazujĂ, Ĺľe ti, kdo zaÄŤĂnali s vraĹľdami „pro blaho lidstva”, konÄŤili vraĹľdÄ›nĂm ve jmĂ©nu udrĹľenĂ svĂ© vlastnĂ moci.
Mimoto jsou tyto vraĹľdy naprosto nesmyslnĂ©. PĹ™edstava, Ĺľe osamÄ›lĂ˝ „zoufalec” s pro vÄ›tšinu lidĂ nepochopitelnou ideologiĂ zĂská na svou stranu veĹ™ejnĂ© mĂnÄ›nĂ vraĹľdÄ›nĂm vÄ›dcĹŻ ÄŤi obchodnĂkĹŻ, je absurdnĂ. MĹŻĹľe na svĂ© názory upozornit. SvĂ˝m poÄŤĂnánĂm však svĂ© myšlenky zcela zdiskredituje.
Demokracie je podle mne hra, v nĂĹľ vĂtÄ›zĂ názor nikoli lepšĂ, ale ten, kterĂ˝ zĂská podporu vÄ›tšiny. VĂ˝sledkem tĂ©to hry samozĹ™ejmÄ› mĹŻĹľe bĂ˝t i ekologická (ÄŤi jiná) katastrofa. VĂ˝sledkem vlády UnabomberĹŻ by byla katastrofa zcela jistÄ›.
Radek SvĂtil