Dovolte mi praktickou poznámku: jeden zpĹŻsob, jak pĹ™ispÄ›t k pĹ™eĹľitĂ regionálnĂch drah, je peÄŤovat o to, aby na malĂ˝ch zastávkách a nádraĹľĂÄŤcĂch bylo kde bezpeÄŤnÄ› nechat kolo, tĹ™eba zamknutelnĂ© rámy v areálu stanice, na dohled pracovnĂkĹŻ dráhy. BezpeÄŤná parkovištÄ› jsou takĂ© kriticky dĹŻleĹľitá. LidĂ© budou dráhou jezdit, pokud se k nĂ mohou dostat jinak neĹľ pěšky. Na stranÄ› pĹ™ednostĹŻ nebĂ˝vá o dobrou vĹŻli nouze, ÄŤasto jde jen o zájem a iniciativu!
Druhá praktická poznámka: v pĹ™Ăpadech rušenĂ tratĂ je nesmĂrnÄ› dĹŻleĹľitĂ© usilovat o to, aby kaĹľdá zrušená traĹĄ byla zachována jako turistická stezka. TotiĹľ AmeriÄŤanĂ©, kteřà v padesátĂ˝ch letech lehkomyslnÄ› rušili kolejovou dopravu, se ji teÄŹ horko těžko snažà obnovit. Kde se z tratĂ staly turistickĂ© ÄŤi cyklistickĂ© stezky, tam staÄŤĂ znovu vyštÄ›rkovat a poloĹľit koleje a do roka se zas jezdĂ. Kde došlo k prodeji tĹ™eba jen jednoho ÄŤi dvou pozemkĹŻ na opuštÄ›nĂ© trati, je znovuvykupovánĂ zoufale obtĂĹľnĂ© a napĹ™. u trati Boston-Hanson (asi 50 km) se protahuje pĹ™es deset let.
Erazim Kohák
Na mnohĂ˝ch dálnicĂch v blĂzkĂ©m i širšĂm okolĂ (Stony Brooku, 60 mil vĂ˝chodnÄ› od New Yorku v USA, kde pisatel dopisu studuje - pozn. red.) jsou speciálnĂ pruhy oznaÄŤenĂ© výše zmĂnÄ›nou zkratkou, jeĹľ znaÄŤĂ High Occupancy Vehicles = vysoce obsazená vozidla. Jsou urÄŤeny pro automobily se dvÄ›ma a vĂce pasažéry (vidĂte, jak je slovo „vysoce“ relativnĂ). CĂlem tĂ©to instituce je zmenšenĂ poÄŤtu aut pĹ™i stejnĂ©m poÄŤtu cestujĂcĂch. CoĹľ jednak šetřà pohonnĂ© hmoty, byĹĄ jsou zde pekelnÄ› levnĂ©), jednak ovzdušĂ, byĹĄ je ho tu dost, a v neposlednĂ Ĺ™adÄ› by to mÄ›lo pĹ™ispÄ›t k plynulosti dopravy. Na podporu tohoto jsou podĂ©l tĂ©měř všech hlavnĂch silnic cedule s nápisem CAR VAN POOL a telefonem, na kterĂ˝ mohou lidĂ© volat a domluvit se s dalšĂmi, kteřà jezdĂ zadanĂ˝m smÄ›rem ve vhodnĂ©m ÄŤase, a dát takhle dohromady vĂce pasaĹľerĹŻ s Ĺ™idiÄŤi. Jak jsem tak koukal, tak to ale na Long Islandu pĹ™Ăliš rozšĂĹ™ená praxe nenĂ. Ĺ etĹ™enĂ pohonnĂ˝ch hmot asi nenĂ dostateÄŤná motivace vzhledem k jejich cenÄ›, lidi asi odrazuje pĹ™ĂpadnĂ© nepohodlĂ, kdyby museli na nÄ›koho ÄŤekat, pĹ™ĂpadnÄ› si kousek zajet. Dobrá motivace podle mÄ› je moĹľnĂ© urychlenĂ v pĹ™ĂpadÄ› rannĂch a odpolednĂch špiÄŤek - v HOV pruzĂch nikdo nesmĂ jezdit, pokud nejsou v autÄ› aspoĹ dva. TakovĂ˝ch aut je docela málo, takĹľe tyhle pruhy by mÄ›ly bĂ˝t volnĂ©. Ale podle mĂ˝ch pozorovánĂ si tam jezdĂ, kdo chce, a podle jednoho AmeriÄŤana je to riskantnĂ - ÄŤlovÄ›k sice popojede dlouhĂ˝ kus rychle, ale pak tĹ™eba skrz zácpu vedle neodboÄŤĂ, kam by chtÄ›l. TakĹľe s vyuĹľĂvánĂm to nenà žádná sláva, nicmĂ©nÄ› myšlenka to nenà špatná.
Jiřà MatÄ›jĂÄŤek