Monitor



Kočárník připravuje portmonku

Uchopit podstatu toho, oÄŤ ve stávce Ĺľelezničářů šlo, nenĂ­ snadnĂ©. Dovolil bych si proto využít citátu z Pavla Ĺ afra (MFD 10. 2.), kterĂ©mu se to podaĹ™ilo nejlĂ©pe, byĹĄ asi bezdÄ›ky. Vláda sice mĹŻĹľe v  rámci jakĂ©hosi prapodivnĂ©ho chlácholenĂ­ odborářům slĂ­bit provÄ›rku hospodaĹ™enĂ­ a vypracovánĂ­ stohĹŻ koncepÄŤnĂ­ch materiálĹŻ o dopravnĂ­ politice, aby zĂ­skala ÄŤas a prostor pro další uskutečňovánĂ­ transformace. (…) Ĺ afrova (a bohuĹľel i naše) vláda totiĹľ jiĹľ nÄ›kolik let transformuje Ĺľeleznici bez jakĂ©koliv solidnĂ­ koncepce a dlouhodobĂ©ho vĂ˝hledu. Z uvedenĂ©ho citátu by bylo moĹľno dokonce odvodit, Ĺľe tento přístup je zámÄ›rnĂ˝. Ĺ˝e vláda chce co nejvÄ›tší dĂ­l ĹľelezniÄŤnĂ­ sĂ­tÄ› roztransformovat, aby nakonec nezbylo nic, co by vyĹľadovalo koncepci.
Pokud nÄ›komu staÄŤĂ­ pouhĂ˝ komentátor, lze ocitovat i samĂ©ho premiĂ©ra. V televizi Nova varoval, Ĺľe kdyby se stávky opakovaly, mohlo by se tĹ™eba ukázat, Ĺľe vlastnÄ› Ĺľeleznici nepotĹ™ebujeme, byĹĄ by to bylo ekologicky nedobrĂ©. NÄ›co takovĂ©ho mohl ovšem říci jen v případÄ›, Ĺľe závaznou koncepci stále ještÄ› nemá. Pokud ji vĹŻbec chce. NeĹ™ekli nám snad nÄ›kteří pĹ™edstavitelĂ© jiĹľ mnohokrát, Ĺľe veškerĂ© plánovánĂ­ od socialistickĂ©ho ďábla jest? Vzhledem k tomu, Ĺľe koncepce dopravy je takĂ© svĂ©ho druhu plánovánĂ­, je nutno poÄŤĂ­tat i s variantou, Ĺľe vláda žádnou nechce a jen tuto skuteÄŤnost neobratnÄ› zatlouká. Argument, Ĺľe takovĂ© koncepce jsou pĹ™irozenĂ© v tĂ© EvropÄ›, do kterĂ© prĂ˝ chceme, neplatĂ­. Však naši nejvyšší jiĹľ nejednou EvropÄ› jejĂ­ socialistickĂ© tendence pořádnÄ› vytmavili.
Pro účel tohoto textu však připusťme, že vláda skutečně chce koncepci dopravy vytvořit a železnici podle ní transformovat. V tom případě mají železničáři hned nadvakrát právo tuto koncepci znát: jednou jako občané - demokratická vláda má přece být transparentní. Podruhé jako zaměstnanci, jejichž život může transformace notně ovlivnit. Jejich právem by bylo vědět i to, že vláda žádnou koncepci nemá. To by byl významný signál, jak se zařídit do budoucna. (…)
KdyĹľ to všechno seÄŤteme, lze dojĂ­t k jedinĂ©mu závÄ›ru: prvnĂ­ velká stávka, kterou ÄŚeská republika zaĹľila, nebyla v podstatÄ› odborářská akce, ale spíš obÄŤanská. Taková, kterou by mÄ›lo jakĂ©koliv prozĂ­ravĂ© vedenĂ­ zemÄ› jen uvĂ­tat. NeuvĂ­talo, naopak, sankcemi vyhroĹľovalo a jednánĂ­ zdrĹľovalo. ZávÄ›r je tedy jednoznaÄŤnĂ˝: vÄ›tšina ÄŤasu, po kterĂ˝ vlaky stály, jde na vrub vládnĂ­ neschopnosti chovat se jako demokratická vláda. Opravdu trvá ministr KočárnĂ­k na tom, Ĺľe se nemajĂ­ škody hradit z rozpoÄŤtu? MusĂ­ to bĂ˝t hodnĂ˝ pán, kdyĹľ se tak hrne k placenĂ­.


O ÄŤem psal ÄŤeskĂ˝ a slovenskĂ˝ tisk

Na ÄŤeskĂ˝ tisk tentokrát mĂ­sto prakticky nezbylo, proto zaÄŤnÄ›me alespoň ÄŤeskĂ˝m námÄ›tem ve slovenskĂ©m tisku. Ke stávce ÄŤeskĂ˝ch Ĺľelezničářů pĹ™inesla obsáhlĂ˝ komentář Národna obroda 10. Ăşnora. Branislav JanĂ­k se mj. táže, co dÄ›lalo celkem pÄ›t ministrĹŻ dopravy z Ĺ™ad ODS a management drah. A odpovĂ­dá si: Transformaci Ĺľeleznic bez koncepce. Koncepce, kterou prosazovalo vedenĂ­ drah, spoÄŤĂ­vala jen v uvaĹľovanĂ© likvidaci tratĂ­, propouštÄ›nĂ­ zamÄ›stnancĹŻ (…) a v privatizaci kolejĂ­ jako všemocnĂ©ho lĂ©ku. Zato generálnĂ­ Ĺ™editelstvĂ­ ÄŚD se utěšenÄ› mnoĹľilo - federálnĂ­ ministerstvo dopravy mÄ›lo kdysi 1300 zamÄ›stnancĹŻ, dnes má Ĺ™editelstvĂ­ ÄŚD tĂ©měř 3000 pracovnĂ­kĹŻ! Je ale takĂ© pravda, Ĺľe bezhlavĂ© rozprodávánĂ­ a privatizace majetku za tĂ©měř 7 miliard KÄŤ (celkovĂ˝ majetek ÄŚD je 77 miliard KÄŤ) ani nepotĹ™ebovalo skuteÄŤnou koncepci. (…) KdovĂ­, s ÄŤĂ­m se chtÄ›l ministr dopravy prezentovat v ÄŤervnu na mezinárodnĂ­ konferenci v Helsinkách, kde budou asociovanĂ© státy pĹ™edkládat koncepce národnĂ­ dopravnĂ­ politiky.
O návštÄ›vách ÄŤlenĹŻ SpoleÄŤnosti přátel ZemÄ› v košickĂ˝ch obchodech informuje denĂ­k Sme z 15. Ăşnora. MladĂ­ aktivistĂ© nabádali k používánĂ­ vlastnĂ­ch tašek, pĹ™ednostnĂ­mu nákupu nebalenĂ©ho zboží nebo nákupu takovĂ˝ch vĂ˝robkĹŻ, jejichĹľ obal je moĹľnĂ© vrátit a vĂ­cekrát použít, nebo recyklovat. Ve všech navštĂ­venĂ˝ch obchodech se pĹ™itom setkali pochopenĂ­m majitelĹŻ i kupujĂ­cĂ­ch. PrvnĂ­ch 50 košickĂ˝ch obchodĹŻ, kterĂ© se zapojily do programu minimalizace odpadĹŻ Za zdravÄ›jší a krásnÄ›jší Košice, je uĹľ oznaÄŤeno emblĂ©mem ZelenĂ© vrány. Ty, kterĂ© budou v minimalizovánĂ­ odpadĹŻ nejĂşspěšnÄ›jší, zĂ­skajĂ­ moĹľnost bezplatnĂ© reklamy v novinách, na plakátech, v rozhlase a v mĂ­stnĂ­ televizi.
Na závěr jedna perlička, o které psala Pravda 19. února. Životní prostředí by mohlo získat jednoslovný slovenský název - např. živokolie či živokruh. S návrhem přišla organizace Ekotrend z Banské Bystrice. (dek)

Hlavní nádraží v Praze

Největším hitem českého tisku byla v únoru železniční doprava. Na snímku prázdná hala pražského Hlavního nádraží během stávky.
Foto:Tomáš Kalvoda