Uchopit podstatu toho, oÄŤ ve stávce Ĺľelezničářů šlo, nenĂ snadnĂ©. Dovolil bych si proto vyuĹľĂt citátu z Pavla Ĺ afra (MFD 10. 2.), kterĂ©mu se to podaĹ™ilo nejlĂ©pe, byĹĄ asi bezdÄ›ky. Vláda sice mĹŻĹľe v rámci jakĂ©hosi prapodivnĂ©ho chlácholenĂ odborářům slĂbit provÄ›rku hospodaĹ™enĂ a vypracovánĂ stohĹŻ koncepÄŤnĂch materiálĹŻ o dopravnĂ politice, aby zĂskala ÄŤas a prostor pro dalšà uskuteÄŤĹovánĂ transformace. (…) Ĺ afrova (a bohuĹľel i naše) vláda totiĹľ jiĹľ nÄ›kolik let transformuje Ĺľeleznici bez jakĂ©koliv solidnĂ koncepce a dlouhodobĂ©ho vĂ˝hledu. Z uvedenĂ©ho citátu by bylo moĹľno dokonce odvodit, Ĺľe tento pĹ™Ăstup je zámÄ›rnĂ˝. Ĺ˝e vláda chce co nejvÄ›tšà dĂl ĹľelezniÄŤnĂ sĂtÄ› roztransformovat, aby nakonec nezbylo nic, co by vyĹľadovalo koncepci.
Pokud nÄ›komu staÄŤĂ pouhĂ˝ komentátor, lze ocitovat i samĂ©ho premiĂ©ra. V televizi Nova varoval, Ĺľe kdyby se stávky opakovaly, mohlo by se tĹ™eba ukázat, Ĺľe vlastnÄ› Ĺľeleznici nepotĹ™ebujeme, byĹĄ by to bylo ekologicky nedobrĂ©. NÄ›co takovĂ©ho mohl ovšem Ĺ™Ăci jen v pĹ™ĂpadÄ›, Ĺľe závaznou koncepci stále ještÄ› nemá. Pokud ji vĹŻbec chce. NeĹ™ekli nám snad nÄ›kteřà pĹ™edstavitelĂ© jiĹľ mnohokrát, Ĺľe veškerĂ© plánovánĂ od socialistickĂ©ho ďábla jest? Vzhledem k tomu, Ĺľe koncepce dopravy je takĂ© svĂ©ho druhu plánovánĂ, je nutno poÄŤĂtat i s variantou, Ĺľe vláda žádnou nechce a jen tuto skuteÄŤnost neobratnÄ› zatlouká. Argument, Ĺľe takovĂ© koncepce jsou pĹ™irozenĂ© v tĂ© EvropÄ›, do kterĂ© prĂ˝ chceme, neplatĂ. Však naši nejvyššà jiĹľ nejednou EvropÄ› jejĂ socialistickĂ© tendence pořádnÄ› vytmavili.
Pro účel tohoto textu však pĹ™ipusĹĄme, Ĺľe vláda skuteÄŤnÄ› chce koncepci dopravy vytvoĹ™it a Ĺľeleznici podle nĂ transformovat. V tom pĹ™ĂpadÄ› majĂ Ĺľelezničáři hned nadvakrát právo tuto koncepci znát: jednou jako obÄŤanĂ© - demokratická vláda má pĹ™ece bĂ˝t transparentnĂ. PodruhĂ© jako zamÄ›stnanci, jejichĹľ Ĺľivot mĹŻĹľe transformace notnÄ› ovlivnit. Jejich právem by bylo vÄ›dÄ›t i to, Ĺľe vláda žádnou koncepci nemá. To by byl vĂ˝znamnĂ˝ signál, jak se zaĹ™Ădit do budoucna. (…)
KdyĹľ to všechno seÄŤteme, lze dojĂt k jedinĂ©mu závÄ›ru: prvnĂ velká stávka, kterou ÄŚeská republika zaĹľila, nebyla v podstatÄ› odborářská akce, ale spĂš obÄŤanská. Taková, kterou by mÄ›lo jakĂ©koliv prozĂravĂ© vedenĂ zemÄ› jen uvĂtat. NeuvĂtalo, naopak, sankcemi vyhroĹľovalo a jednánĂ zdrĹľovalo. ZávÄ›r je tedy jednoznaÄŤnĂ˝: vÄ›tšina ÄŤasu, po kterĂ˝ vlaky stály, jde na vrub vládnĂ neschopnosti chovat se jako demokratická vláda. Opravdu trvá ministr KočárnĂk na tom, Ĺľe se nemajà škody hradit z rozpoÄŤtu? MusĂ to bĂ˝t hodnĂ˝ pán, kdyĹľ se tak hrne k placenĂ.
Na ÄŤeskĂ˝ tisk tentokrát mĂsto prakticky nezbylo, proto zaÄŤnÄ›me alespoĹ ÄŤeskĂ˝m námÄ›tem ve slovenskĂ©m tisku. Ke stávce ÄŤeskĂ˝ch Ĺľelezničářů pĹ™inesla obsáhlĂ˝ komentář Národna obroda 10. Ăşnora. Branislav JanĂk se mj. táže, co dÄ›lalo celkem pÄ›t ministrĹŻ dopravy z Ĺ™ad ODS a management drah. A odpovĂdá si: Transformaci Ĺľeleznic bez koncepce. Koncepce, kterou prosazovalo vedenĂ drah, spoÄŤĂvala jen v uvaĹľovanĂ© likvidaci tratĂ, propouštÄ›nĂ zamÄ›stnancĹŻ (…) a v privatizaci kolejĂ jako všemocnĂ©ho lĂ©ku. Zato generálnĂ Ĺ™editelstvĂ ÄŚD se utěšenÄ› mnoĹľilo - federálnĂ ministerstvo dopravy mÄ›lo kdysi 1300 zamÄ›stnancĹŻ, dnes má Ĺ™editelstvĂ ÄŚD tĂ©měř 3000 pracovnĂkĹŻ! Je ale takĂ© pravda, Ĺľe bezhlavĂ© rozprodávánĂ a privatizace majetku za tĂ©měř 7 miliard KÄŤ (celkovĂ˝ majetek ÄŚD je 77 miliard KÄŤ) ani nepotĹ™ebovalo skuteÄŤnou koncepci. (…) KdovĂ, s ÄŤĂm se chtÄ›l ministr dopravy prezentovat v ÄŤervnu na mezinárodnĂ konferenci v Helsinkách, kde budou asociovanĂ© státy pĹ™edkládat koncepce národnĂ dopravnĂ politiky.
O návštÄ›vách ÄŤlenĹŻ SpoleÄŤnosti přátel ZemÄ› v košickĂ˝ch obchodech informuje denĂk Sme z 15. Ăşnora. MladĂ aktivistĂ© nabádali k pouĹľĂvánĂ vlastnĂch tašek, pĹ™ednostnĂmu nákupu nebalenĂ©ho zbožà nebo nákupu takovĂ˝ch vĂ˝robkĹŻ, jejichĹľ obal je moĹľnĂ© vrátit a vĂcekrát pouĹľĂt, nebo recyklovat. Ve všech navštĂvenĂ˝ch obchodech se pĹ™itom setkali pochopenĂm majitelĹŻ i kupujĂcĂch. PrvnĂch 50 košickĂ˝ch obchodĹŻ, kterĂ© se zapojily do programu minimalizace odpadĹŻ Za zdravÄ›jšà a krásnÄ›jšà Košice, je uĹľ oznaÄŤeno emblĂ©mem ZelenĂ© vrány. Ty, kterĂ© budou v minimalizovánĂ odpadĹŻ nejĂşspěšnÄ›jšĂ, zĂskajĂ moĹľnost bezplatnĂ© reklamy v novinách, na plakátech, v rozhlase a v mĂstnĂ televizi.
Na závÄ›r jedna perliÄŤka, o kterĂ© psala Pravda 19. Ăşnora. Ĺ˝ivotnĂ prostĹ™edĂ by mohlo zĂskat jednoslovnĂ˝ slovenskĂ˝ název - napĹ™. Ĺľivokolie ÄŤi Ĺľivokruh. S návrhem pĹ™išla organizace Ekotrend z BanskĂ© Bystrice. (dek)
![]()
NejvÄ›tšĂm hitem ÄŤeskĂ©ho tisku byla v Ăşnoru ĹľelezniÄŤnĂ doprava. Na snĂmku prázdná hala praĹľskĂ©ho HlavnĂho nádražà bÄ›hem stávky.
Foto:Tomáš Kalvoda