Názory
OznámenĂ o částeÄŤnĂ©m odbouránĂ
dotacĂ na teplo bylo pĹ™ijato vÄ›tšinou ekologĹŻ i energetikĹŻ jako pozitivnĂ
krok. Průměrná cena jednoho gigajoule (GJ) tepla pro domácnost je 250 korun,
přičemž někteřà z výrobců ji dodávajà až za 600 Kč, Regulovaná cena, kterou
zaplatĂ spotĹ™ebitel, je však 180 KÄŤ/GJ - zbytek musĂ bĂ˝t dorovnán dotacĂ
ze státnĂch prostĹ™edkĹŻ.
Vláda se ke zdraženà neodhodlala z energetických nebo
ekologickĂ˝ch dĹŻvodĹŻ, vedla ji k tomu chvályhodná snaha snĂĹľit vĂ˝daje státnĂho
rozpočtu. Bohužel metoda lepenà děr a dlouhodobá absence energetické politiky
se nám mĹŻĹľe vymstĂt. JednostrannĂ© zdraĹľenĂ tepla opÄ›t zvýšà tlak na spotĹ™ebitele,
aby uvaĹľovali o pouĹľitĂ elektĹ™iny nebo plynu. A právÄ› cenovĂ© zvĂ˝hodnÄ›nĂ
elektrickĂ˝ch pĹ™ĂmotopĹŻ vedlo k instalaci 2200 MW spotĹ™ebiÄŤĹŻ v letech 1992-1994,
které dnes způsobujà našà energetice obrovské problémy.
Je samozřejmě dobře, že se vláda
rozhodla odstranit dotace na vytápÄ›nĂ, zároveĹ ale mÄ›la rozhodnout o odbourávánĂ
kĹ™ĂĹľovĂ˝ch dotacĂ u elektĹ™iny a plynu. KĹ™ĂĹľovĂ© dotace ji ale pĹ™Ăliš nevzrušujĂ,
protože nemajà bezprostřednà dopad na státnà rozpočet.
Pokud by se vláda rozhodla uvaĹľovat i v delšĂm
časovém horizontu než jeden rok nebo přÚtà volby, pak by musela ponechat
většà část prostředků na zateplovánà budov.
V souÄŤasnosti je k centrálnĂmu zásobovánĂ teplem pĹ™ipojeno
zhruba 1 550 000 domácnostĂ, kterĂ© jsou prostĹ™ednictvĂm teplárenskĂ˝ch
spoleÄŤnostĂ pĹ™Ăjemci dotacĂ na teplo. Náklady na zateplenĂ, regulaci otopnĂ©
soustavy a dalšà opatĹ™enĂ ke snĂĹľenĂ spotĹ™eby se u jednĂ© bytovĂ© jednotky
pohybujĂ v rozsahu 40-50 000 KÄŤ.
Pokud by stát převedl všechny dotace do tepla - 7 miliard
korun ročně - na podporu zateplovánà budov, pak při 40% dotaci lze provést
opatĹ™enĂ ke snĂĹľenĂ spotĹ™eby tepla u celĂ©ho bytovĂ©ho fondu, kterĂ˝ je pĹ™ipojen
na centrálnĂ vytápÄ›nĂ, za 5 let. SpotĹ™eba tÄ›chto domácnostĂ by se mohla
snĂĹľit aĹľ o 30%. Domácnosti by tak prakticky ušetĹ™ily částku, kterou budou
muset vynakládat na zvýšenĂ© ceny za vytápÄ›nĂ.
- Petr Hlobil, Program energetických
Ăşspor
Naše základnĂ dálniÄŤnĂ sĂĹĄ by podle
našà vlády mÄ›la bĂ˝t zase o dalšĂch 300 kilometrĹŻ delšĂ. Ne snad, Ĺľe by
to bylo nÄ›jakĂ© pĹ™ekvapenĂ. VĹľdyĹĄ premiĂ©r Klaus povaĹľuje rozvoj automobilismu
za jeden z nejvÄ›tšĂch ĂşspÄ›chĹŻ našà úspěšnĂ© transformace. NejnovÄ›ji si v jednĂ©
z poslednĂch nedÄ›lnĂch Debat na ÄŚT1 pochvaloval, jak pĹ™i svĂ˝ch cestách
po našà zemi vidà dalšà a dalšà nové kilometry pěkných širokých dálnic.
O nÄ›m to ale uĹľ pĹ™ece dávno vĂme. Nad ÄŤĂm je ale tĹ™eba vyslovit urÄŤitĂ©
podivenĂ je fakt, Ĺľe mlÄŤenlivĂ˝m ÄŤlenem vládnĂho Spolku přátel asfaltu a
rychlĂ˝ch aut je i ministr ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ.
MĹ˝P v novĂ© ZprávÄ› o stavu ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ v ÄŚR konstatuje,
Ĺľe nárĹŻst automobilismu je jednĂm z nejvážnÄ›jšĂch problĂ©mĹŻ našeho ĹľivotnĂho
prostĹ™edĂ. Na druhou stranu ministr SkalickĂ˝ tvrdĂ, Ĺľe vĂ˝stavba dálnic
je nutná i z ekologických důvodů, protože auta, která jezdà po širokých
dálnicĂch okolo mÄ›st, nešpinĂ prostĹ™edĂ bezprostĹ™ednÄ› u lidskĂ˝ch obydlĂ.
PenĂze investovanĂ© do vĂ˝stavby dálnic však pĹŻsobĂ pozitivnÄ›
na mnoĹľstvĂ osob i nákladĹŻ, kterĂ© se pĹ™epravujĂ po silnicĂch. DĂky tomu
klesá objem přepravy po železnici a zpětně vzrůstá tlak na výstavbu
novĂ˝ch pokud moĹľno širšĂch dálnic. NenĂ tĹ™eba dodávat, Ĺľe tato zpÄ›tnovazebnĂ
smyÄŤka jde na účet pĹ™Ărody a ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ. O niÄŤem takovĂ©m ale ing.
SkalickĂ˝ nemluvĂ.