D5: Hra o Plzeň / Pecka 8-9/95



D5 je dálnice ve směru Praha - Plzeň - Norimberg. Dálnice mají rádi naši ministři, neboť nás "spojují s Evropou". Dálnice mají rády stavební firmy, mají je rádi i motoristi. Dálnice zpravidla nemají rády ekologické iniciativy, které upozorňují na zásahy dálnic do vzácných přírodních partií. Dálnice vzbuzují odpor té části veřejnosti, které vede kolem chalupy.

Oblíbená ekologická hra zaznamenává průběh veřejného projednávání variant úseku dálnice XY. Varianta A je drahá, varianta B prochází městem, varianta C prochází chráněným územím. Hráči diskutují jménem přidělené role a učí se složitostem života.

Jedna taková hra se jmenuje řešení dálničního obchvatu Plzně a v centru pozornosti je sporný úsek zmíněné dálnice D5.

Projednáváné varianty:

varianta KUO varianta SUK 2

náklady 2.5 mld Kč 4.2 mld Kč

délka tras 7.2 km 8.4 km

výškový rozdíl 70 m 160 m

Varianta KUO má sporné místo v úseku mezi obcemi Černice a Bručná (má zde vést krytým zásekem). Varianta SUK2 se širokým obchvatem těmto obcím vyhýbá (prochází ovšem zase v blízkosti obce Štěnovice) a přeřezává sedlo mezi zalesněnými vrchy Val a Valík. Původní verzi varianty KUO schválila na sklonku roku 1991 Pithartova vláda. Proti se kromě postižených obcí postavil krajský hygienik. V průběhu roku 1992 se proti KUO postavila i plzeňská radnice, přestože tuto varianty původně podporovala.

Aby se vyhovělo námitkám hygienika, byla mezitím původní varianta KU vylepšena na KUO, varianta SUK se zase proměnila na SUK2.

Vznikají různé místní občanské iniciativy, které podporují buď jednu, či druhou variantu.

Na stranu varianty SUK se přiklání Ředitelství dálnic Praha (investor) a odbor silniční a městské dopravy a pozemních komunikací ministerstva dopravy ČR. Probíhá několik multikriteriálních analýz a veřejné projednávání. Přestože většina odborníků se vyslovuje pro variantu KUO, je nakonec doporučena varianta SUK.

V dubnu 1994 přijímá Klausova vláda rozhodnutí, že obchvat Plzně povede podle varianty SUK2. Protestuje postižená obec Štěnovice, podle které je takové rozhodnutí v rozporu se zákonným právem na samosprávu a odvolává se k Ústavnímu soudu. Ten ovšem jejich stížnost odmítá. O variantě SUK2 neproběhlo veřejné projednávání (to proběhlo jen o starší verzi - variantě SUK), což není v souladu se zákonem č.244/1992 Sb. Děti Země zahajují kampaň proti variantě SUK2. Argumentují zničením Valíku, narušením jediného zdroje pitné vody pro Plzeň. V březnu 1995 regionální odbor životního prostředí ústy svého ředitele RNDr. Jelínka uznal argumenty ekologických iniciativ a navrhl posunout trasu SUK2 na jižní úpatí Valíku. "Toto odvážné stanovisko vydrželo RNDr. Jelínkovi zhruba tři měsíce," říká J.Rovenský, předseda Dětí Země Plzeň, "Na rozdíl od Ivana Dejmala, který byl za podobných okolností letos odvolán, neodolal silnému tlaku ze strany svých nadřízených. 25.6.1995 své rozhodnutí změnil." Tím, že se plzeňský odbor životního prostředí vyslovil pro SUK2, porušil podle JUDr. P.Kužvarta zákon o správním řízení. 16.6. 1995 podalo 29 poslanců Parlamentu v čele s JUDr. Vyvadilem návrh k Ústavnímu soudu o zrušení vládního nařízení pro SUK2 (Důvodem byly právě právní nesrovnalosti kolem celé věci.)

Jak říká docent RNDr. S. Mirvald, expert na vliv dopravy na životní prostředí, "je paradoxem, že si někdo vybere trasu nejdelší, nejdražší, přes největší dopravní překážku, která zde je." Konstatuje, že Valík je tvořen mimořádně tvrdou horninou, spility, takže proražení dálnice přes něj by bylo nesmírně náročné. Přetětí Valíku naruší podle S.Mirvalda hladinu spodních vod a odstraní lesní pokryv kopce. To povede k erozi, což hrozí kvalitu vody v Úhlavě - jediném zdroji pitné vody pro Plzeň. Navíc podle něj budou řidiči dál jezdit raději přes Plzeň, protože obchvat by pro ně byl velikou (a náročnou) zajížďkou.

Jak konstatoval JUDr. Vyvadil, není sporu o tom, že rozhodnutí vlády bylo politickým rozhodnutím. Na moji otázku, kdo vlastně na takové variantě má zájem, odpověděl: "Samozřejmě ten, kdo na tom vydělá. Investor, politické kruhy. Mluvil jsem s panem ministrem Bendou a ten řekl "ano, to bylo politické rozhodnutí". Tedy jinak řečeno - je zde zřejmě silná politická zangažovanost některých politických představitelů."

Zatímco kolem obou variant se kalí voda a kují podivné intriky, mohl už dálniční obchvat dva roky stát. Nyní se zdá, že bude hotový z celé D5 jako poslední a šňůry aut a kamiónů budou ještě několik let proudit centrem Plzně. Myslím, že Plzeňští z toho mít radost nebudou.

Jan ÄŚinÄŤera