Vyšlo, vychází, vyjde


McDonaldizace spoleÄŤnosti

se jmenuje kniha sociologa George Ritzera z univerzity v Marylandu. Autor tu ve čtyřech základních kapitolách popisuje čtyři základní dimenze procesu mcdonaldizace. Právě díky těmto čtyřem vlastnostem má být model McDonald pro dnešního člověka tak přitažlivý.
PrvnĂ­m rysem mcdonaldizace je snaha o dosaĹľenĂ­ maximálnĂ­ účinnosti systĂ©mu. JĂ­dlo, kterĂ© lze drĹľet v ruce (hamburgery, párky v rohlĂ­ku) lze konzumovat daleko efektivnÄ›ji neĹľ jĂ­dlo, k nÄ›muĹľ je tĹ™eba příbor. Tomu ale vadĂ­ například chrupavky a kosti z kuĹ™ete. Proto byl vyroben Chicken McNugget: „ZákaznĂ­k dostane nÄ›kolik soust peÄŤenĂ©ho kuĹ™ete, která se dajĂ­ snadno vloĹľit do Ăşst jednou rukou, zatĂ­mco druhou mĹŻĹľe použít k řízenĂ­ svĂ©ho vozu…“. JinĂ˝m příkladem mĹŻĹľe bĂ˝t rozmach videopĹŻjÄŤoven a postupnĂ˝ zánik kin. ZajĂ­mavĂ© jsou takĂ© McNuggets noviny, pro kterĂ© je typickĂ© hlavnÄ› bezohlednĂ© krácenĂ­ redakÄŤnĂ­ch textĹŻ, tak aby v nich zbyla pouze holá fakta a ÄŤlánky mohly zaÄŤĂ­nat i konÄŤit na stejnĂ© stránce.
Druhým rysem mcdonaldizace je vypočítatelnost. Zákazník musí být přesvědčen, že dostává za své peníze dostatek jídla. Proto si kupuje Big Mac, hamburger s názvem Whopper (obrovská věc) či nápoj Big Gulp (velký lok). Pěkně dotaženým mcdonaldizovaným jevem s důrazem na kvantitu zážitků jsou turistické poznávací zájezdy, např. Paříž za dva dny. Kritériem kvantity se řídí též komerční televize při tvorbě programu (počet diváků, příjmy z reklamy). Autor cituje viceprezidenta TV společnosti ABC: „Programy mají přilákat diváky k reklamám, které obklopují program“.
Velmi důležitým znakem mcdonaldizace je předvídatelnost. Jídelny McDonald na celém světě vypadají naprosto stejně a jídlo v nich stejně chutná, aby zákazníka nečekalo žádné překvapení.
Čtvrtým rysem mcdonaldizace je pak možnost důsledné kontroly procesu, která často znamená nahrazení lidí technikou. Příkladem je mechanizovaný chov slepic v drůbežárnách, kde je výroba vajec strojově kontrolována, takže jsou odstraněny lidské i zvířecí faktory. Podobně byl u McDonalda vymyšlen stroj, který se sám vypne po napuštění přesného množství tekutiny do kelímku.
KlĂ­ÄŤovou je kapitola nazvaná Iracionalita racionality, kde Ritzer ukazuje, Ĺľe do dĹŻsledkĹŻ dovedená mcdonaldizace mĹŻĹľe vĂ©st k paradoxnĂ­m vĂ˝sledkĹŻm. Například pokud se pro McDonalda rozhodne příliš mnoho lidĂ­, je tĹ™eba stát dlouho ve frontÄ› a celĂ˝ systĂ©m ztratĂ­ svoji efektivitu. Mcdonaldizace vzdÄ›lávánĂ­ (poÄŤĂ­taÄŤovĂ© hodnocenĂ­ testĹŻ, paralelnÄ› konanĂ© pĹ™ednášky) mĹŻĹľe vĂ©st aĹľ k snĂ­ĹľenĂ­ efektivity celĂ©ho procesu, totiĹľ ke snĂ­ĹľenĂ­ ĂşrovnÄ› vzdÄ›lánĂ­.
V závěru knihy pak radí americkému čtenáři, kterým konkrétním mcdonaldizovaným strukturám se vyhýbat. Vzhledem k tomu, že s většinou z toho, před čím varuje, jsem se ještě u nás nesetkal, mám pocit, že máme stále kam klesat (pokud ovšem sdílíme pohled pana Ritzera a nespěcháme každý večer od McDonalda k Dallasu).
Ekologicky (v nejširším slova smyslu) orientovanĂ© ÄŤtenáře kniha jistÄ› potěší a dodá jim Ĺ™adu argumentĹŻ. JejĂ­ hlavnĂ­ hodnotu ale vidĂ­m v tom, Ĺľe by mohla zaujmout i ty, kdo se podobnĂ˝mi problĂ©my příliš nevzrušujĂ­. Je psána velmi srozumitelnÄ› a velkĂ˝mi pĂ­smeny, takĹľe k tomu má nejlepší pĹ™edpoklady. BĂ˝t manaĹľerem u McDonalda nebo tĹ™eba v TV Nova, radost bych z nĂ­ nemÄ›l.


Evropa na Internetu

European Environmental Agency(http://www.eea.dk)
Velice zajĂ­mavĂ˝ server má EvropskĂ˝ úřad pro ochranu přírody, vzniklĂ˝ v roce 1990. KromÄ› informacĂ­ o projektech, na kterĂ˝ch EEA pracuje (jako je CORINE, podrobnÄ› mapujĂ­cĂ­ stav ĹľivotnĂ­ho prostĹ™edĂ­ Evropy) a sĂ­tÄ› EIONET, spojujĂ­cĂ­ národnĂ­ stĹ™ediska, spolupracujĂ­cĂ­ s EEA, nabĂ­zĂ­ Ĺ™adu zajĂ­mavĂ˝ch publikacĂ­ plnĂ˝ch ÄŤĂ­sel, grafĹŻ a tabulek o stavu ĹľivotnĂ­ho prostĹ™edĂ­ v zemĂ­ch EU. Tyto publikace si lze stáhnout na disk, nebo ÄŤĂ­st přímo na Internetu. Mezi nejzajĂ­mavÄ›jší patří publikace o zavádÄ›nĂ­ ekologickĂ˝ch danĂ­, o dobříšskĂ© konferenci, tabulky emisĂ­ SO2, NOX, N2O, CO2 a dalších plynĹŻ v EvropÄ›, roÄŤenka o stavu ĹľivotnĂ­ho prostĹ™edĂ­ v zemĂ­ch EU v roce 1995 nebo aktuálnĂ­ kalendář akcĂ­ tĂ˝kajĂ­cĂ­ch se ĹľivotnĂ­ho prostĹ™edĂ­ v rámci EU.

Právě vyšlo

A. Amundsen: Omezování vzniku odpadů - čistší produkce; Praha, ENZO 1996; 189,- Kč. Objednávky na adrese Rezlerova 310, 109 00 Praha 10.

M. Didušáková, M. Votápek: Jak investovat do úspor a šetřit vlastní kapitál; Praha, SEVEn 1996.

Jan Keller, Fedor Gál, Pavol Frič: Hodnoty pro budoucnost; Praha, G+G 1996; 71,- Kč.

Jan Keller: Šok z ekologie; Praha, Český spisovatel 1996; 39,- Kč.Možno objednat na adrese Poslední generace, Jakubské nám. 7; 602 00 Brno.

Jitka Ortová: Kulturní a sociální ekologie I.(skriptum FF UK Praha); Praha, Karolinum 1996; 52,- Kč.

Jiří Plamínek a spol.: První český rádce pro pracovníky neziskových organizací; Praha, Nadace Lotos 1996; 95,- Kč. Lze objednat na adrese Nadace Lotos, Senovážné nám. 24, 116 47 Praha 1.

E. U. von Weizsäcker,A.B. Lovins, L. H. Lovinsová: Faktor čtyři; Praha - Ostrava; MŽP ČR a VŠB - TU Ostrava 1996. Vážní zájemci mohou knihu získat na Centru pro otázky životního prostředí UK, Petrská 3, Praha 1.


Vybrali jsme ze sbĂ­rky

Sdělení č. 271/96 Sb. Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Ujednání mezi Ministerstvem životního prostředí ČR, Ministrem ochrany životního prostředí, přírodních zdrojů a lesnictví Polské republiky a Spolkovým ministerstvem životního prostředí, ochrany přírody a bezpečnosti reaktorů Spolkové republiky Německo o výměně imisních dat v Černém trojúhelníku.
Sdělení č. 274/96 Sb. Ministerstva zahraničních věcí o přístupu ČR k Úmluvě o mezinárodní železniční přepravě (COTIF) a Protokolu o změnách Úmluvy o mezinárodní železniční přepravě.