V rozhovoru pro LidovĂ© noviny to uvedl ministr dopravy VladimĂr BudinskĂ˝. V pĹ™ednášce pro studenty StavebnĂ fakulty VUT v BrnÄ› ministr zase poznamenal, Ĺľe reflektuje vĂ˝raznĂ˝ pokles zájmu o osobnĂ dopravu a pĹ™esun k dopravÄ› individuálnĂ. Oproti 12 miliardám osobokilometrĹŻ ve veĹ™ejnĂ© dopravÄ› v roce 1990 poklesl do loĹskĂ©ho roku vĂ˝kon veĹ™ejnĂ© dopravy o zhruba 40 procent. Dnes dosahuje o nÄ›co vĂce neĹľ 7 miliard osobokilometrĹŻ. V souvislosti s tĂmto trendem ministr poznamenal, Ĺľe je nutnĂ© redukovat jak autobusovou, tak ĹľelezniÄŤnĂ osobnĂ dopravu.
V souÄŤasnosti nabĂdka osobnĂ dopravy na Ĺľeleznici aĹľ ÄŤtyĹ™ikrát pĹ™evyšuje poptávku. OsobnĂ doprava ÄŚD vykázala za minulĂ˝ rok ztrátu 1,8 miliardy KÄŤ. PoÄŤet cestujĂcĂch sice mĂrnÄ› stoupl (o 1,1%), snĂĹľila se však prĹŻmÄ›rná pĹ™epravnĂ vzdálenost, takĹľe celkovĂ˝ vĂ˝kon osobnĂ dopravy ÄŚD klesl o 3 procenta.
V zájmu zlepšenĂ ekonomickĂ˝ch vĂ˝sledkĹŻ Ĺľeleznice vypracovalo ministerstvo dopravy projekt restrukturalizace ÄŚeskĂ˝ch drah. Projekt v listopadu schválila porada ministrĹŻ a počátkem Ăşnora ho projedná vláda. Proces transformace by mÄ›l skonÄŤit do roku 1999. V tĂ© dobÄ› by ÄŚeskĂ© dráhy mÄ›ly vykazovat zisk. Ministr se pĹ™Ămo vyjádĹ™il, Ĺľe cĂlem projektu je co nejmenšà zatĂĹľenĂ daĹovĂ˝ch poplatnĂkĹŻ. ÄŚeskĂ© dráhy prodajà část svĂ©ho majetku, snĂžà poÄŤet zamÄ›stnancĹŻ (v prvnĂ fázi o 3 aĹľ 5 procent) a budou rušit ztrátovĂ© spoje. Na zhruba tĹ™etinÄ› tratĂ pĹ™ipadá na 1 KÄŤ trĹľeb aĹľ 10 KÄŤ nákladĹŻ. Tyto vÄ›tšinou regionálnĂ tratÄ› budou zefektivnÄ›ny nejdĹ™Ăve. VĂ˝raznÄ› bude seškrtána osobnĂ doprava. Pokud ani to nepĹ™inese žádoucĂ efekt zvýšenĂ vĂ˝nosĹŻ, bude traĹĄ zrušena a mĂsto nĂ budou základnĂ dopravnĂ obsluĹľnost (ráno tam, odpoledne zpÄ›t) zajišťovat autobusy, popĹ™. bude traĹĄ privatizována. Jak EkoListu potvrdila pracovnice Ĺ™editelstvĂ ÄŚeskĂ˝ch drah, uĹľ v novĂ©m grafikonu, kterĂ˝ bude platit od 1. ÄŤervna budou citelnĂ© zmÄ›ny. Privatizaci tratĂ ministr nenĂ pĹ™Ăliš naklonÄ›n. Doslova pro LN Ĺ™ekl: „Metoda privatizace nenĂ samospasitelná. (...) PĹ™evedenĂ hlavnĂch ÄŤinnostĂ ÄŚD, kterĂ© se dopravy pĹ™Ămo dotĂ˝kajĂ, do soukromĂ˝ch rukou zatĂm nepovaĹľuji za vhodnĂ©.” Podle transformaÄŤnĂho projektu bude moci bĂ˝t Ĺ™ada tratĂ zrušena, aniĹľ by byla nabĂdnuta k privatizaci.
MluvÄŤĂ JindĹ™ichohradeckĂ˝ch mĂstnĂch drah oznaÄŤil tuto politiku za „státem Ĺ™ĂzenĂ© vytlaÄŤovánĂ ĹľelezniÄŤnĂ dopravy dopravou silniÄŤnĂ” a za „omezovánĂ prostoru pro ÄŤinnost nestátnĂch subjektů”. CĂlem sdruĹľenĂ bude pro nejbližšà obdobĂ snaha zabránit nevratnĂ˝m zmÄ›nám, kterĂ© prosazuje ministerstvo, tj. rušenĂ tratĂ bez privatizace a prodej zaĹ™ĂzenĂ.
Jiřà Neustupa a ČTA
Krátce pĹ™ed tĂm ji ministr František Benda pĹ™edloĹľil vládÄ›. Ta ji 17. ledna vzala na vÄ›domĂ, pĹ™estoĹľe byla, soudÄ› podle slov premiĂ©ra, ponÄ›kud zaskoÄŤena sloĹľitostĂ a komplexnostĂ materiálu, kterĂ˝ byl vypracován podle smÄ›rnic OECD (sdruĹľenĂ vyspÄ›lĂ˝ch zemĂ).
Zpráva konstatuje, Ĺľe se oproti pĹ™edešlĂ©mu roku vĂ˝raznÄ› zlepšila kvalita ovzdušà (emise oxidĹŻ sĂry se snĂĹľily o 10% oproti roku 1993 a emise tuhĂ˝ch látek o 21%) a vody (snĂĹľilo se mnoĹľstvĂ vypouštÄ›nĂ˝ch škodlivin dĂky novĂ˝m ÄŤistiÄŤkám). Ubylo látek poškozujĂcĂch ozĂłnovou vrstvu. Ve srovnánĂ s rokem 1993 poklesl poÄŤet ÄŤernĂ˝ch a nezabezpeÄŤenĂ˝ch skládek. UpozorĹuje, Ĺľe se oproti roku 1993 snĂĹľila energetická nároÄŤnost prĹŻmyslu i zemÄ›dÄ›lstvĂ. Oproti tomu se zastavil pokles zpoplatnÄ›nĂ©ho zneÄŤištÄ›nĂ, kterĂ© ve srovnánĂ s rokem 1993 mĂrnÄ› vzrostlo, coĹľ je dáno pravdÄ›podobnÄ› oĹľivenĂm vĂ˝roby. Zhoršuje se zneÄŤištÄ›nĂ ovzdušà oxidy dusĂku (dĂky automobilovĂ© dopravÄ›) a nezlepšuje se stav pĹ™Ărody - je poškozeno 65 procent lesĹŻ (v podstatÄ› všechny jehliÄŤnatĂ© porosty) a situace se zhoršuje, PĹ™es celkovĂ˝ pokles těžby nerostnĂ˝ch surovin docházĂ v nÄ›kterĂ˝ch mĂstech k závaĹľnĂ˝m škodám na ĹľivotnĂm prostĹ™edĂ (těžbou jsou ovlivnÄ›na asi 2 procenta republiky). PodĂl investic na Ĺ™ešenĂ existujĂcĂch problĂ©mĹŻ ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ ÄŤinil v roce 1994 2,7 procenta HDP. Ve stále vÄ›tšà mĂĹ™e pĹ™ibĂ˝vá soukromĂ˝ch investic (poÄŤĂtáno v to i ÄŚEZ). BohuĹľel část dotacĂ StátnĂho fondu ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ byla poskytnuta i na podporu pĹ™ĂmotopnĂ©ho elektrickĂ©ho vytápÄ›nĂ, jehoĹľ pĹ™Ănos je z hlediska ochrany ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ spornĂ˝. Je systematicky sniĹľováno radonovĂ© riziko, pĹ™esto, Ĺľe tento projekt se potĂ˝ká se stálĂ˝m sniĹľovánĂm financĂ. CelkovÄ› hodnotĂ vládnĂ pĹ™edstavitelĂ© urÄŤitĂ© zlepšovánĂ nÄ›kterĂ˝ch sloĹľek ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ jako ĂşspÄ›ch ekologickĂ© a ekonomickĂ© politiky souÄŤasnĂ© vlády.
Pavel ÄŚinÄŤera
Ve zprávÄ› MĹ˝P konstatuje, Ĺľe pĹ™es celkovĂ˝ pokles těžby (o 40 procent ve srovnánĂ s rokem 1990, coĹľ jde ale na vrub zejmĂ©na Ăştlumu těžby uhlĂ) pĹ™ekraÄŤuje těžba v nÄ›kterĂ˝ch oblastech Ăşnosnost ĂşzemĂ. Jde o dlouhodobĂ© vyĹ™azenĂ krajiny pĹ™i těžbÄ› uhlĂ, zneÄŤišťovánĂ podzemnĂch vod pĹ™i těžbÄ› uranu, likvidaci krajinnĂ˝ch dominant, nadmÄ›rnou těžbu v chránÄ›nĂ˝ch ĂşzemĂch a v ĂşzemĂch akumulace vod těžbou stavebnĂch surovin.
Zpráva konstatuje, Ĺľe nynĂ, kdyĹľ pominul zájem státu na těžbÄ› a pĹ™esunul se k soukromĂ˝m spoleÄŤnostem, je nutnĂ© vytvoĹ™it pro těžebnĂ a prĹŻzkumnĂ© ÄŤinnosti nová pravidla. Vláda uloĹľila ministru Bendovi vypracovat do mÄ›sĂce hodnocenĂ dopadĹŻ a návrhy Ĺ™ešenĂ. Jak František Benda potvrdil EkoListu, jeho návrh bude obsahovat (vedle dalšĂch) tyto kroky k Ĺ™ešenĂ stĹ™etĹŻ mezi zájmy těžebnĂ spoleÄŤnosti a ochranou ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ:
MĹ˝P chce výše zmĂnÄ›ná opatĹ™enĂ zavĂ©st nejdĹ™Ăve v problematickĂ˝ch oblastech, kterĂ˝mi jsou napĹ™Ăklad ÄŚeskĂ˝ kras (je nutnĂ© omezenĂ těžby vápence), všechny lokality, kde probĂhá prĹŻzkum na těžbu zlata (zde všude je nutnĂ© těžbu zakázat), vrch Tlustec (je nutnĂ© zachovat jeho vĂ˝znamnou část s vrcholem).
Pavel ÄŚinÄŤera
Na podzim roku 1994 k tĂ©to ĂşmluvÄ› pĹ™istoupila i ÄŚeská republika. SoučástĂ závazku vyplĂ˝vajĂcĂho z tĂ©to dohody je i vypracovánĂ národnĂ zprávy. NárodnĂ klimatickĂ˝ program ÄŚeskĂ© republiku tuto zprávu dokonÄŤil v prosinci 1995. PrĹŻmÄ›rná teplota v ÄŚeskĂ© republice se podle nĂ zvýšà v roce 2010 o 0,7-1 °C, v roce 2030 o 1,4-2 °C, v roce 2075 o 3,1-4,2 °C. Budou vĂ˝raznÄ› teplejšà zimy, o nÄ›co mĂ©nÄ› teploty vzrostou i v lĂ©tÄ›. Bude takĂ© vĂce pršet, zejmĂ©na v zimÄ› (v roce 2010 vzrostou srážky o 2-4%, v roce 2030 o 3-8% a v roce 2075 o 7-16%). PĹ™esto lze oÄŤekávat problĂ©my s ubĂ˝vánĂm povrchovĂ© i podzemnĂ vody - pĹ™i nárĹŻstu teploty o 4 °C by mohly hodnoty odtoku poklesnout aĹľ o 30%. O desĂtky procent se bude takĂ© sniĹľovat odtok z nádrĹľĂ, coĹľ mĹŻĹľe zpĹŻsobit vážnĂ© problĂ©my napĹ™. Praze.OteplenĂ pĹ™inese znaÄŤnĂ© komplikace v zemÄ›dÄ›lstvĂ. Zde by se mÄ›lo sice projevit pĹ™ĂznivÄ› v rozšĂĹ™enĂ nejteplejšĂch oblastĂ a rychlejšĂm rĹŻstu plodin, na druhou stranu hrozĂ poškozenĂ rostlin podzimnĂmi mrazy a jejich vÄ›tšà vystavenĂ extrĂ©mnÄ› vysokĂ˝m teplotám. Dále je pravdÄ›podobnĂ© znaÄŤnĂ© rozšĂĹ™enĂ zemÄ›dÄ›lskĂ˝ch škĹŻdcĹŻ a chorob. NezbytnĂ© bude zmÄ›nit druhovou skladbu pÄ›stovanĂ˝ch plodin a hospodářskĂ˝ch zvĂĹ™at. Zvýšà se riziko eroze.
Vliv oteplenĂ na naše lesy by nemÄ›l bĂ˝t nijak katastrofálnĂ, pĹ™esto zpráva varuje pĹ™ed moĹľnĂ˝mi následky pro lesy zdevastovanĂ© kyselĂ˝mi dešti. Zpráva rovněž nepĹ™edpokládá vĂ˝znamnÄ›jšà následky pro lidskĂ© zdravĂ.
NejdĹŻleĹľitÄ›jšĂm sklenĂkovĂ˝m plynem, kterĂ˝ vypouštĂme, je oxid uhliÄŤitĂ˝ (CO2), kterĂ˝ se na celkovĂ©m „ohĹ™ĂvacĂm efektu” podĂlĂ ze 71%. Tento plyn z 97% pocházĂ ze spalovánĂ fosilnĂch paliv. Vzhledem k poklesu vĂ˝roby od roku 1990 nebude mĂt ÄŚeská republika problĂ©my vyrovnat se závazky RámcovĂ© Ăşmluvy. Ta totiĹľ vyĹľaduje nepĹ™ekroÄŤenĂ ĂşrovnÄ› emisĂ CO2 roku 1990 v roce 2000. PatrnÄ› by bylo moĹľnĂ© vyhovÄ›t i poĹľadavkĹŻm TorontskĂ© dohody na 20% snĂĹľenĂ emisĂ CO2 v roce 2005 oproti roku 1990.
Na snĂĹľenĂ emisĂ CO2 existujĂ dva recepty - buÄŹ se soustĹ™edit na vĂ˝robce energie a nutit je k sniĹľovánĂ emisĂ (napĹ™. zdanit vypuštÄ›nĂ© tuny CO2), nebo se pokusit snĂĹľit poptávku na stranÄ› spotĹ™eby energie. Podle NárodnĂho klimatickĂ©ho programu je nejefektivnÄ›jšà právÄ› cesta sniĹľovánĂ spotĹ™eby (v prĹŻmyslu, v osvÄ›tlenĂ domácnostĂ, ve vĂ˝robÄ› tepla a teplĂ© vody).
Naopak produkce CO2 mĹŻĹľe oproti odhadĹŻm podstatnÄ› vzrĹŻst, pokud dojde k enormnĂmu rĹŻstu spotĹ™eby energie (napĹ™. na vytápÄ›nĂ v domácnostech), budou uvolnÄ›ny emisnĂ limity regionálnĂch zneÄŤišťujĂcĂch látek ÄŤi nedojde k odstranÄ›nĂ dotacĂ na elektĹ™inu a plyn.
Mohlo by se zdát, Ĺľe ÄŚeská republika nebude oteplovánĂm postiĹľena tolik jako jinĂ© zemÄ› - napĹ™. Bangladéš na tom bude jistÄ› hĹŻĹ™. SvÄ›t je ale natolik propojenĂ˝, Ĺľe katastrofálnĂ zmÄ›ny v jednÄ›ch regionech se odrazĂ i v regionech druhĂ˝ch. BojĂm se, Ĺľe za tohoto dĹľina vypuštÄ›nĂ©ho z láhve budeme biti všichni.
Jan ÄŚinÄŤera
V poslednĂ dobÄ› asi nejvĂ˝znamnÄ›jšà poÄŤin udÄ›lala SvÄ›tová banka se svĂ˝m ĹľebĹ™ĂÄŤkem celkovĂ©ho bohatstvĂ státĹŻ svÄ›ta. Do výše bohatstvĂ v národnĂm měřĂtku zahrnuli analytikovĂ© SvÄ›tovĂ© banky faktory jako vĂ˝robnĂ prostĹ™edky, pĹ™ĂrodnĂ kapitál a lidskĂ˝ kapitál. U poslednĂch dvou jmenovanĂ˝ch vyvstává znaÄŤnĂ˝ problĂ©m, jak je peněžnÄ› ocenit, takĹľe je nutno pouĹľĂvat pouze hrubĂ© odhady. U pĹ™ĂrodnĂho kapitálu je totiĹľ nutno ocenit i podzemnĂ zásoby surovin, stupeĹ porušenosti krajiny atp. VĂ˝sledky však ukazujĂ, Ĺľe nejvÄ›tšà vĂ˝znam pro bohatstvĂ státu má lidskĂ˝ kapitál. MěřĂtkem, kterĂ© SvÄ›tová banka uĹľila, je mĂra vzdÄ›lanosti, vypoÄŤtená jako souÄŤet let školnĂ docházky dosaĹľená obyvateli danĂ©ho státu. Existuje velmi silnĂ˝ vztah mezi touto vzdÄ›lanostĂ a budoucĂmi pĹ™Ăjmy zemÄ›, mnohem silnÄ›jšĂ, neĹľ pĹ™i pouĹľitĂ klasickĂ˝ch ekonomickĂ˝ch měřĂtek. Podle pĹ™edběžnĂ˝ch odhadĹŻ SvÄ›tovĂ© banky se vĂ˝robnĂ prostĹ™edky podĂlejĂ na globálnĂm bohatstvĂ 16%, pĹ™ĂrodnĂ zdroje 20% a zbytek jsou lidskĂ© zdroje. DĂky tomu nejvyššĂch pĹ™ĂÄŤek dosáhly zemÄ› s vysokou mĂrou vzdÄ›lanosti, bohatĂ˝mi pĹ™ĂrodnĂmi zdroji a rozvinutou ekonomikou.
Richard Bejlek
Podle R. Ĺ paÄŤka je poslánĂm NP zajistit ochranu pĹ™Ărody a krajiny v nejcennÄ›jšà části ChránÄ›nĂ© krajinnĂ© oblasti (CHKO) LabskĂ© pĂskovce, avšak nÄ›kterĂ© zvláštÄ› cennĂ© partie se ocitajĂ mimo ĂşzemĂ tzv. malĂ© varianty. Jedná se zejmĂ©na o turisticky atraktivnĂ soutÄ›sky Ĺ™ĂÄŤky Kamenice, pĂskovcovĂ© JetĹ™ichovickĂ© skály nebo vulkanickou lokalitu Růžák. „Je to škoda, neboĹĄ jde o lokality, kde se nacházĂ Ĺ™ada velmi zajĂmavĂ˝ch pĹ™ĂrodovÄ›deckĂ˝ch fenomĂ©nĹŻ, kterĂ© je tĹ™eba chránit,” Ĺ™ekl R. Ĺ paÄŤek.
Spor o tzv. variantu „malou” a „velkou” spoÄŤĂvá v rozloze ĂşzemĂ, kterĂ© má bĂ˝t pĹ™edmÄ›tem vyhlášenĂ NP. Tzv. velká varianta poÄŤĂtá s ĂşzemĂm o rozloze 9 000 ha a oproti tzv. malĂ© variantÄ›, která poÄŤĂtá s rozlohou kolem 5 000 ha, se blĂžà rozsahu dnešnĂ CHKO. Obhájci tzv. velkĂ© varianty argumentujĂ zejmĂ©na nutnostĂ konzervovat a obnovovat pĹŻvodnĂ stav krajiny. Podle nich zvýšená turistická atraktivita ĂşzemĂ povznese tamnĂ obce. PĹ™ĂvrĹľenci malĂ© varianty tvrdĂ, Ĺľe zájmy obcĂ poškodĂ zpĹ™ĂsnÄ›nĂ˝ reĹľim ochrany pĹ™Ărody.
VĂ˝znamnĂ˝m dĹŻsledkem pĹ™ijetĂ tzv. velkĂ© varianty by byla zmÄ›na v hospodaĹ™enĂ s rozsáhlĂ˝mi lesnĂmi porosty, z nichĹľ vĂ˝znamná část je ve stářĂ, kterĂ© slibuje vĂ˝nosnou těžbu. V tomto pĹ™ĂpadÄ› by se totiĹľ hospodaĹ™enĂ v tÄ›chto lesĂch ujala správa NP. Doposud v CHKO hospodařà státnĂ podnik Lesy ÄŚeskĂ© republiky.
VládnĂ návrh zákona je prvnĂm pĹ™Ăpadem v ÄŚR, kdy je NP vyhlášen zákonem. V pĹ™edchozĂch pĹ™Ăpadech byly NP Ĺ umava, PodyjĂ a KrkonošskĂ˝ NP vyhlášeny naĹ™ĂzenĂm vlády.
M. Nekula, ÄŚTA, 17. ledna
Podle slov M. KuchaĹ™ovĂ© z MH mohlo MĹ˝P uplatnit svĹŻj nesouhlas v roce 1994, kdy MH rozhodovalo o prodlouĹľenĂ povolenĂ do roku 1999. Na základÄ› dohody obou ministerstev z kvÄ›tna 1993 zaslalo MH svĹŻj souhlas s prĹŻzkumem MĹ˝P. To proti nÄ›mu mohlo v 15-ti dennĂ lhĹŻtÄ› podat rozklad, coĹľ neuÄŤinilo. PodmĂnkou udÄ›lenĂ©ho povolenĂ byla uzavĹ™ená smlouva mezi firmou TVX Gold Bohemia dĹŻlnĂ, Správou NP a CHKO Ĺ umava a mÄ›stem KašperskĂ© Hory, která umoĹľĹovala firmÄ› vstup na pozemky. Platnost smlouvy skonÄŤila loni na podzim a protoĹľe nebyla obnovena, rozhodlo 26. ledna MH o zastavenĂ prĹŻzkumu aĹľ do uzavĹ™enĂ novĂ© smlouvy.
Pavel ÄŚinÄŤera
UsnesenĂ z dnešnĂho zasedánĂ vĂ˝boru dále žádá vládu, aby vĂ˝bor informovala o svĂ© surovinovĂ© politice, zejmĂ©na z hlediska potĹ™ebnosti souÄŤasnĂ© a uvaĹľovanĂ© těžby vápencĹŻ. Podle mĂstopĹ™edsedy vĂ˝boru Josefa Effenbergera (ODA) Ăşdaje o dostateÄŤnosti zásob vápencĹŻ, kterĂ© vĂ˝bor obdrĹľel nezávisle od Ministerstva hospodářstvĂ (MH) a MĹ˝P, se znaÄŤnÄ› neshodujĂ. ZatĂmco MH uvádĂ, Ĺľe prozkoumanĂ© zásoby vápence jsou asi na 300 let, Ăşdaje MĹ˝P pĹ™edpokládajĂ 70 aĹľ 100 let.
J. Effenberger dále zpochybnil Ăşdaj, Ĺľe ÄŚR vyvážà 5 procent vlastnĂ spotĹ™eby cementu, neboĹĄ podle jinĂ˝ch ĂşdajĹŻ se jedná o objem podstatnÄ› vyššĂ. Jan Bláha (ÄŚSSD) upozornil v tĂ©to souvislosti, Ĺľe podle jeho informacĂ belgická firma Lhoist na lokalitÄ› TmaĹ uplatĹuje exkluzĂvnĂ práva na „velmi znaÄŤnĂ˝ export vápna do zahraniÄŤĂ”.
J. Effenberger politiku MĹ˝P oznaÄŤil v otázce povolovánĂ prĹŻzkumu lokalit jako „kolĂsavou”. Podle jeho informacĂ hodlá prĹŻzkumná firma RTZ Mindev v rámci geologickĂ©ho prĹŻzkumu provádÄ›t v lokalitÄ› Mokrsko „poloprovoznĂ kyanidovĂ© louĹľenĂ v jĂlovĂ© vaně”, coĹľ jde podle jeho názoru názoru nad rámec povolenĂ˝ch prĹŻzkumnĂ˝ch pracĂ. Podle jeho názoru mĹŻĹľe ÄŚeská republika svou potĹ™ebu zlata mĹŻĹľe krĂ˝t jakĂ˝mkoliv jinĂ˝m bezpeÄŤnÄ›jšĂm zpĹŻsobem. „Na rozdĂl od vápencĹŻ zlato nepotĹ™ebujeme ani náhodou,” Ĺ™ekl J. Effenberger.
MĹ˝P, kterĂ© pĹŻvodnÄ› s prĹŻzkumem souhlasilo, letos pĂsemnÄ› požádalo MH o vrácenĂ svĂ©ho souhlasnĂ©ho stanoviska (k pĹ™ezkoumánĂ) a jiĹľ jej nevrátilo. MH se pouze z tisku dozvÄ›dÄ›lo o rozhodnutĂ MĹ˝P nepovolit prĹŻzkum vzhledem k pĹ™ĂpadnĂ© těžbÄ› kianidovĂ˝m louĹľenĂm.
(ÄŤta a paÄŤ)