PrvnĂ moĹľnostĂ je centrálnĂ podzemnĂ sklad v lokalitÄ› Skalka v okrese Žďár nad Sázavou, druhou pak centrálnĂ povrchovĂ˝ sklad v lokalitÄ› Patelov v okrese Jihlava. TĹ™etĂ varianta poÄŤĂtá s centrálnĂm skladem v areálu jadernĂ© elektrárny Dukovany, ÄŤtvrtá s centrálnĂm skladem v areálu jadernĂ© elektrárny TemelĂn. PoslednĂ variantou je skladovánĂ odpadu v areálu pĹ™ĂslušnĂ© jadernĂ© elektrárny. Sklady na pozemcĂch elektráren mohou bĂ˝t pouze povrchovĂ©.
Jako nejvĂ˝hodnÄ›jšà se podle tĂ©to studie jevĂ skladovánĂ vyhoĹ™elĂ©ho paliva v lokalitách stávajĂcĂch jadernĂ˝ch elektráren, uvedl V. DlouhĂ˝.
Ministr zároveĹ zdĹŻraznil, Ĺľe k tĂ©to studii má moĹľnost se vyjádĹ™it takĂ© veĹ™ejnost. "Studie byla zaslána starostĹŻm obcĂ a pĹ™ednostĹŻm okresnĂch úřadĹŻ lokalit, jichĹľ se tato problematika tĂ˝ká," uvedl a dodal, Ĺľe studie je pĹ™Ăstupná takĂ© zájmovĂ˝m, zejmĂ©na ekologickĂ˝m organizacĂm.
Studii zpracovalo Ministerstvo prĹŻmyslu a obchodu ÄŚR ve spolupráci s a. s. ÄŚEZ a ministerstvem ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ.
Marek VĂch, ÄŚTI, 30. srpna
OSTRAVA - ZneklidnÄ›nĂ nad nedávnĂ˝m prohlášenĂm pĹ™edstavitelĹŻ ÄŚeskĂ˝ch drah (ÄŚD) o jednorázovĂ©m zvýšenĂ tarifĹŻ od začátku roku 1997 vyjádĹ™il 23. zářà na tiskovĂ© konferenci v OstravÄ› premiĂ©r Václav Klaus. Ĺekl, Ĺľe situace na Ĺľeleznici vyĹľaduje zásadnĂ Ĺ™ez a rĹŻst tarifĹŻ je aĹľ poslednĂm opatĹ™enĂm, jak ji Ĺ™ešit. Do dvou mÄ›sĂcĹŻ by mÄ›l bĂ˝t vládÄ› pĹ™edloĹľen zásadnĂ materiál tĂ˝kajĂcĂ se celkovĂ© koncepce a restrukturalizace našà železnice. V. Klaus dodal, Ĺľe zĹ™ejmÄ› dojde ke zmÄ›nÄ› rozsahu ĹľelezniÄŤnĂ dopravy, jak co do poÄŤtu tratĂ, tak i ostatnĂch aktivit. (ÄŤti)
Na snĂmku vystoupenĂ cirkusu Bombastico.
Foto: Martin
Poláček
Host ze Slovenska se vyjádřil i obecně
o svém vztahu ke světu: (…) Všechno je tu pro člověka. Ten se to pak jenom
musĂ nauÄŤit vyuĹľĂvat. a o právech obÄŤana na informace o ĹľivotnĂm prostĹ™edĂ:
(…) vÄ›deckĂ© Ăşdaje [o stavu ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ] dostává ten, kdo do toho
má co mluvit. Ĺ˝enám z domácnosti, odpusĹĄte mi to pĹ™irovnánĂ, nemáme proÄŤ
vědecké údaje dávat. Vědecké údaje jsou pro vědce, pro ženy z domácnosti
je pletenĂ.
Jiřà Neustupa
Česká vláda následně 25. zářà schválila
návrh zákona o sociálnĂm pĹ™ĂspÄ›vku k vyrovnánĂ zvýšenĂ cen tepelnĂ© energie.
Podle premiĂ©ra Václava Klause bude sociálnĂ pĹ™ĂspÄ›vek poskytován pouze
domácnostem s centrálnĂm vytápÄ›nĂm bytĹŻ. Jeho výše nebude vázána na skuteÄŤnĂ©
vĂ˝daje domácnostĂ za teplo, ale na pĹ™Ăjem domácnostĂ, tedy na ĹľivotnĂ minimum,
Ĺ™ekl V. Klaus. Nárok na pĹ™ĂspÄ›vek budou mĂt pouze ty domácnosti, kterĂ©
se pohybujĂ od hranice ĹľivotnĂho minima do jeho 1,6násobku. Ti, kteřà jsou
uvnitĹ™ tohoto intervalu, budou moci o pĹ™ĂspÄ›vek požádat, uvedl dále premiĂ©r.
SociálnĂ pĹ™ĂspÄ›vek bude zároveĹ sestupnĂ˝. OrientaÄŤnÄ› to znamená, Ĺľe ten,
kdo má pouze pĹ™Ăjmy rovnajĂcĂ se ĹľivotnĂmu minimu, bude mĂt nárok na pĹ™ĂspÄ›vek
přibližně ve výši 90 až 97 procent předpokládaného zvýšenà cen tepla, u
1,4násobku to bude přibližně třetina a u 1,6 násobku 20 procent, pokračoval
V. Klaus. Podle jeho slov je dalšĂm charakteristickĂ˝m faktorem tohoto pĹ™ĂspÄ›vku
jeho doÄŤasnost. PĹ™ĂspÄ›vek bude vyplácen od 1.  července 1997 po dobu tĹ™Ă
let, tedy do 30. ÄŤervna 2000. ZároveĹ se bude kaĹľdĂ˝m rokem sniĹľovat. OznaÄŤĂme-li
si jeho hodnotu prvnĂ rok ÄŤĂslem 1, druhĂ˝ rok to vynásobĂme koeficientem
0,7 a třetà potom 0,4, zdůraznil premiér.
(ÄŤti)
ExpresnĂ okruh kolem Prahy podle
starosty KĹ™eslic AntonĂna ZápotockĂ©ho nemá pĹ™ednostnÄ› Ĺ™ešit dopravu mezi
mÄ›stskĂ˝mi částmi, ale pĹ™edevšĂm dálniÄŤnĂ obchvat Prahy. Podle starosty
Ăšjezdu K. Klouda však magistrát hl. mÄ›sta Prahy ve všech variantách upĹ™ednostĹuje
propojenà okrajových městských částà a situuje trasu okruhu tak, aby byla
zároveĹ pĹ™Ăjezdovou a zásobovacĂ komunikacĂ pro gigantická obchodnĂ centra.
F. Peroutka, ÄŚTI, 16. zářĂ
Jak jsme jiĹľ struÄŤnÄ› informovali v minulĂ©m EkoListu, v souÄŤasnĂ© dobÄ› se chystá veĹ™ejnĂ© projednávánĂ jednoho z nejkonfliktnÄ›jšĂch ĂşsekĹŻ plánovanĂ© dálnice podle zákona ÄŤ. 244/92 o posuzovánĂ vlivĹŻ na ĹľivotnĂ prostĹ™edĂ. Jde o celkem 20,7 km dlouhĂ˝ Ăşsek z JĂlovĂ©ho u Prahy pĹ™es HostÄ›radice do NeštÄ›tic, ve kterĂ©m má plánovaná dálnice mj. pĹ™etnout ĂşdolĂ Ĺ™eky Sázavy v oblouku Ĺ™eky mezi obcemi KamennĂ˝ PĹ™Ăvoz a Luka pod MednĂkem. NÄ›kolik kilometrĹŻ severnÄ› od NeštÄ›tic má bĂ˝t dálnice vedena skrz rozsáhlejšà lesnĂ komplexy pod ProstĹ™ednĂm vrchem. VybudovánĂ tohoto Ăşseku by mÄ›lo pĹ™ijĂt na vĂce neĹľ 4,6 miliardy KÄŤ a podle platnĂ©ho vládnĂho usnesenĂ z podzimu loĹskĂ©ho roku by Ăşsek mÄ›l bĂ˝t zprovoznÄ›n v roce 2004. ĂšdolĂm Ĺ™eky Sázavy je veden nadregionálnĂ biokoridor ĂšSES (ĂšzemnĂ systĂ©m ekologickĂ© stability), kterĂ˝ je mj. vĂ˝znamnou tahovou cestou ptactva. AutoĹ™i projektu dálnice se domnĂvajĂ, Ĺľe biokoridor lze alespoŠčásteÄŤnÄ› zachránit vybudovánĂm tunelu, do kterĂ©ho by se dálnice mÄ›la zanoĹ™it na pravĂ©m bĹ™ehu Sázavy a z nÄ›hoĹľ by mÄ›l Ăşstit most pĹ™es Ĺ™eku.
VybudovánĂ celĂ© 170 kilometrovĂ© dálnice D 3 z Prahy aĹľ na státnĂ hranice s Rakouskem do ÄŚeskĂ˝ch Velenic by mÄ›lo stát 21,5 miliardy KÄŤ. Dálnice by podle vládnĂch zámÄ›rĹŻ mÄ›la kromÄ› osobnĂ dopravy slouĹľit i rozvoji tranzitnĂ dopravy nákladnĂ. ParadoxnĂ v tĂ©to souvislosti je, Ĺľe Rakousko žádnou dálnici, která by navazovala na dálnici D 3 nestavĂ ani stavÄ›t neplánuje. Rakouská strana má naopak zájem o rozvoj kombinovanĂ© pĹ™epravy kamiĂłnovĂ˝ch nákladĹŻ po Ĺľeleznici tak, jak je uĹľ dnes provozována po trase ÄŚeskĂ© BudÄ›jovice - Villach. O modernizaci ĹľelezniÄŤnĂ trati z ÄŚ. BudÄ›jovic do Linze jednal uĹľ na jaĹ™e letošnĂho roku s ministerstvem dopravy hejtman HornĂho Rakouska Josef Puhringer. Ministerstvo dopravy sice modernizaci tzv. IV. tranzitnĂho ĹľelezniÄŤnĂho koridoru z Prahy do ÄŚeskĂ˝ch Velenic plánuje, ale mÄ›lo by k tomu dojĂt aĹľ po uvedenĂ dálnice D 3 do provozu, protoĹľe na tuto investici nemá náš stát zatĂm penĂze. O prodlouĹľenĂ kombinovanĂ© dopravy aĹľ do Prahy ministerstvo neuvaĹľuje.
Oproti v Ăşvodu uvedenĂ˝m ÄŤtyĹ™em obcĂm, kterĂ© se stavbou dálnice souhlasĂ, vytvoĹ™ili starostovĂ© jinĂ˝ch deseti obcĂ na trase plánovanĂ© dálnice sdruĹľenĂ Klid, kterĂ© podobnÄ› jako ekologická sdruĹľenĂ poĹľaduje vypracovánĂ alternativnĂch projektĹŻ a posuzovánĂ dálnice jako celku, nikoli jenom jednotlivĂ˝ch kratšĂch ĂşsekĹŻ. ObyvatelĂ© a chataĹ™i z Luk pod MednĂkem zaloĹľili obÄŤanskĂ© sdruĹľenĂ MednĂk, kterĂ© takĂ© protestuje proti vedenĂ dálnice po plánovanĂ© trase. Toto sdruĹľenĂ však poĹľaduje pouze zmÄ›nu projektu tak, aby dálnice byla vybudována o nÄ›kolik kilometrĹŻ vĂ˝chodnÄ›ji, tedy o nÄ›co dále od nemovitostĂ patĹ™ĂcĂch ÄŤlenĹŻm sdruĹľenĂ.
Koncem srpna se k problému výstavby
dálnice vyjádĹ™il i ministr ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ ing. SkalickĂ˝: NeumĂm na
tyto protesty reagovat, musĂm si nejprve prostudovat všechny materiály
prohlásil tehdy pro ÄŚTI. ZároveĹ Ĺ™ekl, Ĺľe se chce v nejbližšà dobÄ› sejĂt
s ministrem dopravy a otázku vĂ˝stavby dálnice s nĂm projednat. Do uzávÄ›rky
tohoto ÄŤĂsla se MĹ˝P k dálnici D 3 pĹ™es naše dotazy nevyjádĹ™ilo. Pokud ministerstvo
zaujme k problĂ©mu nÄ›jakĂ˝ postoj, budeme o tom v přÚtĂm EkoListu informovat.
Jiřà Neustupa
PĹ™ibliĹľnÄ› v tÄ›chto mĂstech by
měla plánovaná dálnice D3 přetnout údolà Sázavy.
Foto: Jiřà Neustupa/EkoList
AÄŤkoliv, kdybychom tvrdili, Ĺľe tam nenĂ vĹŻbec nic, lhali bychom. NÄ›co by se na našem smutnĂ©m mĂstÄ› pĹ™ece jenom našlo. A nenĂ toho málo - popĂlek. Jezero popĂlku. K pochopenĂ toho, kde se tu vzalo, se musĂme podĂvat trochu zpÄ›t.
Byla jednou jedna vesniÄŤka jmĂ©nem DebrnĂ©. Našli bychom ji v malebnĂ©m ĂşdolĂ asi pÄ›t kilometrĹŻ za Trutnovem. Nestaršà pĂsemnĂ© záznamy, potvrzujĂcĂ existenci tĂ©to obce, sahajĂ aĹľ do roku 1260, kdy byla VĂtkem z Ăšpy vÄ›nována novĂ©mu trutnovskĂ©mu špitálu. PozdÄ›jšà kroniky, školnĂ i obecnĂ, zachycujĂcĂ osudy DebrnĂ©ho, se bohuĹľel ztratily, anebo, a to je pravdÄ›podobnÄ›jšĂ, jsou v soukromĂ˝ch rukou. TakĹľe dalšà zmĂnku o tĂ©to vesnici nalĂ©záme aĹľ roku 1901. DozvĂme se z nĂ, Ĺľe zde v 84 domech Ĺľije 411 obyvatel nÄ›meckĂ© národnosti. A jak je zĹ™ejmĂ©, museli v bouĹ™livĂ˝ch mÄ›sĂcĂch po skonÄŤenĂ druhĂ© svÄ›tovĂ© války svĂ© domovy opustit. Prázdná vesnice zaÄŤala bĂ˝t znovu osidlována. VÄ›tšina novousedlĂkĹŻ mÄ›la k tomuto mĂstu vztah, Ĺ™eknÄ›me, vlaĹľnĂ˝. Podle vyprávÄ›nĂ nÄ›kterĂ˝ch z nich se obyvatelĂ© vesnice moc neznali, o nÄ›jakĂ© vzájemnĂ© soudrĹľnosti nemohla bĂ˝t ani Ĺ™eÄŤ.
Na pĹ™elomu padesátĂ˝ch a šedesátĂ˝ch let se nÄ›kolik kilometrĹŻ odtud zaÄŤala stavÄ›t tepelná elektrárna (Elektrárna PoĹ™ĂÄŤĂ). SamozĹ™ejmÄ› vyvstal i velkĂ˝ problĂ©m: kam s popĂlkem? Ten se zprvu svážel za Trutnov na dvÄ› haldy. Toto uskladnÄ›nĂ se však ukázalo jako nevhodnĂ© - popĂlek byl roznášen vÄ›trem, coĹľ lidem v okolĂ velmi znepĹ™ĂjemĹovalo Ĺľivot. Kdosi pĹ™išel s Ĺ™ešenĂm: smĂchá-li se popĂlek s vodou, jeho prašnost se odstranĂ. Takto vzniknuvšà smÄ›s se bude potrubĂm dopravovat do speciálnÄ› k tomuto účelu vybudovanĂ© pĹ™ehrady.
Jako vhodnĂ© mĂsto bylo vybráno právÄ› ĂşdolĂ, kde se nacházela vesniÄŤka DebrnĂ©. V tĂ© dobÄ› zde podle pamÄ›tnĂkĹŻ Ĺľilo asi 50-60 lidĂ, byl zde kostelĂk, škola, obchod a hospoda. MĂstnĂ obyvatelĂ© se dĂky jiĹľ zmĂnÄ›nĂ˝m vzájemnĂ˝m vztahĹŻm nedokázali mezi sebou dohodnout a vzepĹ™Ăt se rozsudku smrti, kterĂ˝ byl vynesen nad jejich domovy. Jeden po druhĂ©m brali penĂze nabĂzenĂ© elektrárnou a zaÄŤali se stÄ›hovat do okolnĂch vesnic nebo do Trutnova. KrutĂ˝ osud vĂce jak sedm set let starĂ© obce, kde se podle nÄ›kterĂ˝ch nacházelo i nÄ›kolik památkovÄ› chránÄ›nĂ˝ch budov, se zaÄŤal naplĹovat. Koncem sedmdesátĂ˝ch let uĹľ zde Ĺľilo pouze pár vytrvalcĹŻ, kteřà nakonec rádi (škola i obchod byly zrušeny, doprava do mÄ›sta byla špatná) opustili svĂ© domovy. MezitĂm uĹľ byly vystavÄ›ny hráze a údolĂ se zaÄŤalo plnit šedavou smÄ›sĂ.
ZĹ™ejmÄ› se zde nabĂzĂ otázka, proÄŤ vĹŻbec tento text vznikl. Toto vše se odehrálo v dobÄ› hlubokĂ© totality, DebrnĂ© uĹľ z map zmizelo, lidĂ© jsou odstÄ›hovanĂ a mĂstnĂ si jiĹľ na popĂlkáč zvykli. Nikdo uĹľ na tom nic nezmÄ›nĂ.
Chtěli bychom Ti však, milý čtenáři,
toto smutnĂ© mĂsto navrhnout jako tip na vĂ˝let. Zcela jistÄ› pĹ™i nÄ›m srdce
nepookĹ™eje jako pĹ™i putovánĂ po našich krasech a rájĂch, ale nabĂzĂ se
zde nÄ›co jinĂ©ho. PĹ™edevšĂm bude nejspĂš kaĹľdĂ˝ zděšen pohledem, kterĂ˝ se
mu naskytne; mezi zelenými kopečky Podkrkonošà působà obrovská přehrada
pokrytá šedavĂ˝m povlakem opravdu dÄ›sivÄ›. Ale hlavnÄ› se zde kaĹľdĂ©mu nabĂzĂ
moĹľnost k pochopenĂ spousty souvislostĂ; stojĂte-li na dnes jiĹľ vĂce neĹľ
padesátimetrovĂ© vrstvÄ› vyschlĂ©ho popĂlku, dostává tĂ©měř abstraktnĂ pojem
energie zcela konkrĂ©tnĂ formu odpornĂ© šedavĂ© hmoty. V tĂ©to chvĂli se kaĹľdĂ©mu
zĹ™ejmÄ› ujasnĂ i termĂn zbyteÄŤnÄ› vyrobená a spotĹ™ebovaná energie - kaĹľdá
promrhaná kilowatthodina se stane něčĂm zcela hmotnĂ˝m, na co si kaĹľdĂ˝ mĹŻĹľe
sáhnout vlastnĂma rukama. A moĹľná tu ÄŤlovÄ›k v lĹŻnÄ› Krakonošova královstvĂ
může pochopit něco velmi důležitého o podstatě našà civilizace, která bez
pardonu pĹ™ipravuje lidi o jednu ze základnĂch ĹľivotnĂch jistot - o domov
a která bez zaváhánĂ zniÄŤĂ nÄ›co, co vznikalo celá staletĂ. A snad si tu
kaĹľdĂ˝ uvÄ›domĂ i nÄ›co o sobÄ› samĂ©m. (SpojenĂ: vlaková zastávka TrutnovPoĹ™ĂÄŤĂ
a ptejte se po popĂlkáči)
Marta HonzĹŻ
PotrubĂ pĹ™ivádĂ do nádrĹľe popĂlek
smĂchanĂ˝ s vodou.
Foto: Jan RaclavskĂ˝
ZatĂmco BerlĂnská konference skonÄŤila neĂşspÄ›chem, kdy se na jednĂ© stranÄ› stĹ™etly ohroĹľenĂ© ostrovnĂ zemÄ›, podpoĹ™enĂ© nÄ›kterĂ˝mi zemÄ›mi evropskĂ˝mi (jako bylo tĹ™eba NÄ›mecko) a na stranÄ› druhĂ© USA a státy OPEC, na konferenci v Ĺ˝enevÄ› k jistĂ©mu, byĹĄ dĂlÄŤĂmu ĂşspÄ›chu došlo. ZúčastnÄ›nĂ delegáti se totiĹľ (navzdory nechuti zástupcĹŻ zemĂ OPEC a Ruska) dohodli, Ĺľe se (do roku 1997) dohodnou. PĹ™estoĹľe dosud nenĂ zĹ™ejmĂ˝ mechanismus, jakĂ˝m k tĂ©to dohodÄ› dojde, velkĂ© nadÄ›je jsou vkládány do konference v japonskĂ©m KyĂłtĂł, plánovanĂ© na prosinec 1997.
V souvislosti s tĂm kritizujĂ ÄŤeskĂ©
nevládnà organizace Program energetických úspor a Národnà klimatický program
plány ÄŚeskĂ˝ch energetickĂ˝ch závodĹŻ vybudovat v severnĂch ÄŚechách novou
tepelnou elektárnu s výkonem 600 MW. Podle Petra Hlobila z Programu energetických
úspor bude taková výstavba znamenat mimo jiné i zvýšenà emisà CO2 za Českou
republiku o 2-3%.
Jan ÄŚinÄŤera