Zprávy


Bialowiezský park rozšířen

Od našeho čtenáře Jiřího Miřejovského jsme dostali zprávu o rozšíření „Bialowieskego Parku Narodowego“ v Polsku. Nařízení polské vlády, kterým se jeho plocha zvětšuje o 5 155 hektarů, vstoupilo v platnost 30. července 1996. Toto zvětšení je nejvážnější událostí v historii Bialověžského pralesa od vytvoření Nadlesní rezervace, později přejmenované na Národní park, v roce 1921. Tato oblast měla ve dvacátých letech rozlohu necelých 47 km2, která se nezměnila po 75 let. Rozšířený národní park nyní obsáhne necelých 16% rozlohy Bialowěžského pralesa, který se rozkládá na 647 km2. Nejznámějším obyvatelem Bialověžského pralesa je zubr evropský (na snímku), příbuzný amerického bizona.

Zubr

Foto: archiv


Anarchisté demonstrovali proti Shellu

V sobotu 12. 10. pořádali ÄŚeská anarchistická federace a â€žObÄŤanĂ© proti Shellu“ v Praze, BrnÄ›, ZlĂ­nÄ›, OstravÄ› a Hradci KrálovĂ©) blokády ÄŤerpacĂ­ch stanic Shellu. AktivistĂ© v Praze zastavovali vozidla odboÄŤujĂ­cĂ­ k ÄŤerpacĂ­ stanici v blĂ­zkosti letištÄ› RuzynÄ›. ŘidiÄŤĹŻm rozdávali letáčky s vĂ˝zvou k bojkotu vĂ˝robkĹŻ firmy Shell, potĂ© je nechali projet. Akce mÄ›la upozornit na devastaci ĹľivotnĂ­ho prostĹ™edĂ­ a porušovánĂ­ lidskĂ˝ch práv v NigĂ©rii. Podle demonstrantĹŻ se Shell napĹ™. účastnĂ­ Global climate coalition, lobbistickĂ© organizace usilujĂ­cĂ­ zabránit pĹ™ijetĂ­ mezinárodnĂ­ch opatĹ™enĂ­ proti globálnĂ­mu oteplovánĂ­, a pokraÄŤuje ve vĂ˝robÄ› tří velmi nebezpeÄŤnĂ˝ch pesticidĹŻ Eldrinu, Dieldrinu a Aldrinu, kterĂ© jsou zakázány v 35 státech svÄ›ta. Firma Shell je obviňována z podpory diktátorskĂ©ho reĹľimu v NigĂ©rii a byla jĂ­ prokázána účast na procesu se spisovatelem Ken Saro-Wiwou, kterĂ˝ se zasazoval za práva kmene Ogoni. Ten byl spolu s osmi dalšími aktivisty popraven loni 10. listopadu.

Občané proti Shellu

Foto: Zuzana Terčová/EkoList


Spotřeba elektřiny vzrůstá

PRAHA - SpotĹ™eba elektĹ™iny za prvnĂ­ch devÄ›t mÄ›sĂ­cĹŻ letošnĂ­ho roku dosáhla 39,4 tisĂ­ce GWh, to je o 5,4 procenta vĂ­c neĹľ ve stejnĂ©m obdobĂ­ loňskĂ©ho roku. CeloroÄŤnĂ­ nárĹŻst spotĹ™eby bude patrnÄ› ještÄ› vĂ˝raznÄ›jší. Pro ÄŚTI to 24. října uvedl mluvÄŤĂ­ elektrárenskĂ© spoleÄŤnosti ÄŚEZ Ladislav Kříž. SpotĹ™eba maloodbÄ›ratelĹŻ vykázala za prvnĂ­ch devÄ›t mÄ›sĂ­cĹŻ meziroÄŤnĂ­ rĹŻst o vĂ­ce neĹľ deset procent, spotĹ™eba elektĹ™iny v prĹŻmyslu se zvÄ›tšila o dvÄ› procenta. V samotnĂ©m mÄ›sĂ­ci září bylo spotĹ™ebováno 4,15 tisĂ­ce GWh, tedy o 6,1 procenta vĂ­c neĹľ v září 1995.
Ze studie, kterou zpracoval EnergetickĂ˝ Ăşstav v BrnÄ›, vyplĂ˝vá, Ĺľe elektĹ™ina bude muset bĂ˝t dovážena do ÄŚR deset mÄ›sĂ­cĹŻ roku 1997. Pouze v ÄŤervnu a ÄŤervenci bude moĹľnĂ© pokrĂ˝t spotĹ™ebu z domácĂ­ch zdrojĹŻ. Ve studii se rovněž poÄŤĂ­tá s provozovánĂ­m neodsĂ­Ĺ™enĂ˝ch blokĹŻ severoÄŤeskĂ˝ch hnÄ›douhelnĂ˝ch elektráren ve špiÄŤkách. Ani s nimi však zdroje v ÄŚR nebudou staÄŤit.
(ÄŤti)

Kabely zdrĹľujĂ­ TemelĂ­n

PRAHA - TermĂ­n uvedenĂ­ JadernĂ© elektrárny TemelĂ­n (JETE) do provozu nebude elektrárenská spoleÄŤnost ÄŚEZ znát dříve neĹľ v polovinÄ› listopadu. Jak ÄŚTI 18. října informoval mluvÄŤĂ­ spoleÄŤnosti Michal KaÄŤena, mÄ›li by dodavatelĂ© do tĂ© doby pĹ™edloĹľit návrh, o nÄ›mĹľ se bude jednat. JeštÄ› v srpnu pĹ™edpokládali pĹ™edstavitelĂ© ÄŚEZ, Ĺľe budou termĂ­n zahájenĂ­ provozu znát do poloviny září, coĹľ bylo pozdÄ›ji odsunuto na polovinu října. Podle dosud platnĂ˝ch smluv má bĂ˝t provoz JETE zahájen zaváženĂ­m paliva v září 1997, v tisku zveĹ™ejnÄ›nĂ© odhady hovoří o zpoĹľdÄ›nĂ­ od ÄŤtyĹ™ mÄ›sĂ­cĹŻ do jednoho roku. HlavnĂ­m dĹŻvodem zpoĹľdÄ›nĂ­ je zmÄ›na plánu ohlednÄ› kabelĹŻ. BÄ›hem poslednĂ­ch šesti let byly v projektu opakovanÄ› zmÄ›nÄ›ny parametry kabelĹŻ, jejich vzájemnĂ© vzdálenosti a zpĹŻsob jejich oddÄ›lenĂ­. ZmÄ›na poĹľadavkĹŻ na kabeláž znamená nutnost pĹ™edÄ›lat stávajĂ­cĂ­ ocelovĂ© konstrukce, jimiĹľ vedenĂ­ procházĂ­, a provĂ©st drobnÄ›jší stavebnĂ­ zmÄ›ny.


Nová biosférická rezervace

PRAHA - Slavnostní vyhlášení Chráněné krajinné oblasti Bílé Karpaty biosférickou rezervací UNESCO se uskutečnilo 18. října v rekreačním středisku Kopánky u Bystřice pod Lopeníkem. Certifikát UNESCO předal zástupce pařížské kanceláře UNESCO Jan Jeník do rukou ministra životního prostředí ČR Jiřího Skalického.
(ÄŤti)

Nová Zpráva je trochu pesimičtější

Ministerstvo ĹľivotnĂ­ho prostĹ™edĂ­ letos veĹ™ejnost hojnÄ› zásobuje Zprávami o stavu ĹľivotnĂ­ho prostĹ™edĂ­. Po BendovÄ› pĹ™edvolebnĂ­ optimismem zářícĂ­ ZprávÄ› o Ĺ˝P v ÄŚR v obdobĂ­ 1992-1995 pĹ™edstavil 15. října ministr SkalickĂ˝ pĹ™ed dalšími volbami na tiskovĂ© konferenci zbrusu novou Zprávu o ĹľivotnĂ­m prostĹ™edĂ­ ÄŚR v roce 1995. PĹ™estoĹľe nová Zpráva je snad i ve vÄ›tšinÄ› formulacĂ­ opsána z jarnĂ­ho materiálu tehdy ještÄ› Bendova úřadu, nÄ›kterĂ© novĂ© prvky obsahuje.
Hned v prvnĂ­ vÄ›tÄ› Zpráva konstatuje: „V roce 1995 došlo k dalšímu zlepšenĂ­ stavu ĹľivotnĂ­ho prostĹ™edĂ­ ÄŚeskĂ© republiky“. Za nejvĂ˝znamnÄ›jší vĂ˝sledky je povaĹľováno zlepšenĂ­ kvality ovzduší (viz grafy). ZvýšenĂ­ koncentracĂ­ tĂ©měř všech hlavnĂ­ch škodlivin v zimÄ› loňskĂ©ho roku je vysvÄ›tlováno pouze nižšími teplotami.
Oproti ing. Bendovi pojmenoval novĂ˝ ministr i nÄ›kterĂ© negativnĂ­ jevy v tĂ©to oblasti: „MÄ›rnĂ© emise na hlavu jsou stále ÄŤtyĹ™násobnĂ© oproti zemĂ­m OECD, vĂ˝znamnĂ˝m fenomĂ©nem je dramatickĂ˝ nárĹŻst automobilovĂ© dopravy, která zaÄŤĂ­ná vĂ˝raznÄ› ovlivňovat ĹľivotnĂ­ prostĹ™edĂ­ a dĂ­ky nĂ­Ĺľ se nedaří sniĹľovat emise oxidĹŻ dusĂ­ku“. Chystá-li se však MĹ˝P podniknout proti rozvoji automobilismu nÄ›jakĂ© jinĂ© kroky kromÄ› podpory provozovánĂ­ novĂ˝ch aut s katalyzátory, pak to veĹ™ejnosti ani v publikovanĂ© ZprávÄ›, ani jeho šéf na tiskovĂ© konferenci, veĹ™ejnosti nesdÄ›lili.
Naopak ing. SkalickĂ˝ vyjádĹ™il bezvĂ˝hradnou podporu vládnĂ­ politice v oblasti vĂ˝stavby dálnic: „VládnĂ­ usnesenĂ­ o rozvoji dálniÄŤnĂ­ sĂ­tÄ› je racionálnĂ­, dobudovánĂ­ základnĂ­ sĂ­tÄ› dálnic je potĹ™ebnĂ© i z ekologickĂ˝ch hledisek“. Na druhĂ˝ den vláda rozhodla o tom, Ĺľe zmiňovaná základnĂ­ sĂ­ĹĄ dálnic bude o dalších 300 km delší (viz ÄŤlánek na stranÄ› 8).
Za další vĂ˝znamnĂ˝ ĂşspÄ›ch povaĹľuje Zpráva zlepšenĂ­ kvality povrchovĂ˝ch vod (mezi lety 94-95 v ukazateli BSK5 o 12,9%, u ropnĂ˝ch látek o 29,1%, atd.). O takovĂ˝ch ukazatelĂ­ch kvality vod, kterĂ© zlepšenĂ­ nenaznaÄŤujĂ­ (napĹ™. koncentrace biomasy fytoplanktonu) Zpráva mlÄŤĂ­. OpÄ›t je konstatováno zlepšovánĂ­ stavu našich lesĹŻ. Oproti BendovÄ› ZprávÄ› je v textu tentokrát zmĂ­nka o odumĂ­ránĂ­ smrkovĂ˝ch porostĹŻ v  KrušnĂ˝ch horách loni v zimÄ› (odumĹ™elo tĂ©měř pĹŻl procenta našich lesĹŻ), je to však povaĹľováno za krátkodobou Ăşchylku z celkovÄ› příznivĂ©ho trendu.

Graf ÄŤ.1

Graf ÄŤ.2


Ministerstvo ztratilo vodu

V pátek 11. října schválila Poslanecká sněmovna novelu zákona č. 2/1969, o zřízení ministerstev a jiných orgánů státní správy (tzv. kompetenční zákon). Tím mj. přesunula výkon státní správy ve vodním hospodářství z Ministerstva životního prostředí (MŽP) na Ministerstvo zemědělství (MZe).
Podle prohlášenĂ­, kterĂ© podepsalo dvanáct ekologickĂ˝ch organizacĂ­, mezi nimi SpoleÄŤnost pro trvale udrĹľitelnĂ˝ Ĺľivot, Ăšstav pro ekopolitiku, Greenpeace, HnutĂ­ DUHA a DÄ›ti ZemÄ›, jde o prvnĂ­ vážnou prohru novĂ©ho ministra ĹľivotnĂ­ho prostĹ™edĂ­. PĹ™esun kompetencĂ­ z dozorovĂ©ho na hospodářskĂ© ministerstvo bude mj. znamenat, Ĺľe zemÄ›dÄ›lstvĂ­ jako vĂ˝znamnĂ˝ plošnĂ˝ zneÄŤišťovatel bude hĹŻĹ™e kontrolovatelnĂ©. Za nepĹ™ijatelnĂ© rovněž prohlášenĂ­ oznaÄŤuje sluÄŤovánĂ­ dozoru nad zákonnostĂ­ s hospodářskĂ˝m řízenĂ­m. Ke garanci dodrĹľovánĂ­ zákonnosti v oblasti ĹľivotnĂ­ho prostĹ™edĂ­ bylo u nás zřízeno MĹ˝P. Jeho ÄŤinnost je však maĹ™ena postupnĂ˝m vytrhávánĂ­m kompetencĂ­ - nejprve v ĂşzemnĂ­m plánovánĂ­ a nynĂ­ i ve vodnĂ­m hospodářstvĂ­. PĹ™edstavitelĂ© MZe se prĂ˝ netajĂ­ tĂ­m, Ĺľe prosadĂ­ pĹ™evedenĂ­ kompetencĂ­ i v ochranÄ› pĹŻdy, uvádĂ­ se v prohlášenĂ­.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky rovněž schválila Protokol k Úmluvě o znečišťování ovzduší přes hranice. Podle tohoto protokolu by měla Česká republika snížit emise síry v roce 2010 o 72% v porovnání s rokem 1980. Podle ministra životního prostředí ing. Skalického by měla Česká republika tento závazek splnit bez dodatečných investic.
V souÄŤasnĂ© dobÄ› Poslanecká snÄ›movna mj. projednává návrh zákona o mĂ­rovĂ©m využívánĂ­ jadernĂ© energie a ionizujĂ­cĂ­ho zářenĂ­ (tzv. atomovĂ˝ zákon), novelu zákona o vodách, zákon o podmĂ­nkách dovozu a vĂ˝vozu ohroĹľenĂ˝ch druhĹŻ, volnÄ› ĹľijĂ­cĂ­ch ĹľivoÄŤichĹŻ a planÄ› rostoucĂ­ch rostlin a novĂ˝ zákon o odpadech.
V případÄ› atomovĂ©ho zákona je pravdÄ›podobnĂ©, Ĺľe z nÄ›j bude vypuštÄ›no ustanovenĂ­ umožňujĂ­cĂ­ rozmĂ­stit na ĂşzemĂ­ ÄŚeskĂ© republiky jadernĂ© zbranÄ›. PĹ™i projednávánĂ­ tohoto zákona v prvnĂ­m ÄŤtenĂ­ vzbudilo rozruch vystoupenĂ­ republikánskĂ©ho poslance Josefa Krejsy, kterĂ˝ oznaÄŤil odpĹŻrce dostavby JadernĂ© elektrárny TemelĂ­n za „opilá a zfetovaná anarchistická individua, ochotná za rakouskĂ˝ šilink demonstrovat kdekoli a proti ÄŤemukoli“.


Kdo se chystá do Senátu?

První kolo voleb do Senátu nás čeká již 15. a 16. listopadu. Ve většině z 81 volebních obvodů (nejspíše ve všech) si o týden později, tedy 22. a 23. listopadu, prožijeme i druhé kolo voleb. Podívejme se velice telegraficky na to, co bude ustavení Senátu znamenat pro (nejen) ekologické zákony.
Pomiňme spíše výjimečný případ, kdy v době rozpuštění Poslanecké sněmovny může Senát přijímat zákonná opatření, a nutnost souhlasu třípětinové většiny senátorů s ústavními zákony.
Zajímavější je z hlediska zákonů o životním prostředí pravomoc Senátu zabývat se zákony, které schválí Poslanecká sněmovna. Senát má v podstatě čtyři možnosti:
  1. Zákon schválit.
  2. Přijmout usnesení, že se zákonem zabývat nebude, což je v praxi totéž, jako by zákon schválil. Pokud se Senát k zákonu nevyjádří do 30 dnů, chápe se to opět jako schválení zákona.
  3. Vrátit zákon Poslanecké sněmovně s připomínkami.
  4. Zákon zamítnout.

V posledních dvou případech Poslanecká sněmovna hlasuje o zákonu znovu a může ho buď přijmout v podobě navržené Senátem (pokud Senát navrhl změny), nebo v původním znění (pak ale musí pro přijetí hlasovat nejméně 101 poslanců).
Další pravomocí Senátu (pozor - nikoli jednotlivých senátorů) je navrhovat Poslanecké sněmovně zákony.
A kdo se chystá usednout do senátorských lavic? Jednak všeobecně známí politici, kteří se v oblasti životního prostředí angažují spíše okrajově - např. Petr Pithart (Chrudim), Jiří
Dienstbier (Praha 1) ÄŤi Pavel RychetskĂ˝ (Strakonice). Dále dva bĂ˝valĂ­ ministĹ™i a jeden bĂ˝valĂ˝ námÄ›stek, jejichĹľ ÄŤinnost bĂ˝vala kritizována jako nepříliš přátelská ĹľivotnĂ­mu prostĹ™edĂ­ - Karel Dyba (Jablonec), František Benda (Strakonice) a VladimĂ­r NovotnĂ˝ (Chomutov). A koneÄŤnÄ› nÄ›kolik bĂ˝valĂ˝ch ÄŤi souÄŤasnĂ˝ch ekologickĂ˝ch aktivistĹŻ ÄŤi odbornĂ­kĹŻ - Petr Pakosta (Most), Ivan Dejmal (Louny), Marie Haisová (DomaĹľlice), Václav MezĹ™ickĂ˝ (KolĂ­n). JistÄ› bychom našli i další kandidáty s vĂ˝raznĂ˝m kladnĂ˝m ÄŤi zápornĂ˝m vztahem k ĹľivotnĂ­mu prostĹ™edĂ­. PĹ™edvolebnĂ­ schĹŻze a další shromáždÄ›nĂ­ jsou mĂ­stem, kde je mĹŻĹľeme vypátrat.


Báňský úřad rozhodne o průzkumu ve štole

Do konce roku bude s nejvyšší pravděpodobností rozhodnuto o dalším průzkumu firmy TVX Bohemia důlní, a. s., v okolí Kašperských Hor. Kanadská firma, která získala povolení k průzkumu do roku 1999, zkoumá ve štole Naděje, zda se jí zde vyplatí těžit zlato.
Platnost dalšího nezbytného povolení - povolení hornické činnosti - totiž vyprší koncem roku. Obvodní báňský úřad v Plzni uděluje toto povolení na základě plánu prací a dbá především na dodržování bezpečnostních a technických předpisů. Firma zatím o prodloužení povolení nepožádala, ale hodlá tak učinit. Povolení bude předcházet správní řízení, jehož se, jako jeden z účastníků, bude účastnit i město Kašperské Hory. Město s pokračováním průzkumu nesouhlasí a názor města sdělil starosta František Stíbal i předsedovi Obvodního báňského úřadu Janu Otýsovi.
PrĹŻzkumu z povrchu (ten má však pouze doplňkovou funkci) bránĂ­ nesouhlas mÄ›sta a Správy CHKO Ĺ umava se vstupem prospektorĹŻ na jejich pozemky. Tyto pozemky konÄŤĂ­ tÄ›snÄ› pĹ™ed štolou NadÄ›je, takĹľe nesouhlas vážnÄ› komplikuje i práce ve štole.
Tento zákaz vstupu může zrušit Okresní úřad v Klatovech, kde na podnět firmy již probíhá příslušné správní řízení. Okresní úřad také může nařídit odstranění dopravní značky „zákaz vjezdu nákladních vozidel a traktorů“ na příjezdu ke štole. Osazením této značky znemožnilo město dopravu vyrubaného materiálu ze štoly a výrazně tak omezilo možnosti práce ve štole Naděje.
Zásadně chce situaci řešit Správa CHKO Šumava. Ta by chtěla dosáhnout odpisu celého zlatého ložiska. Pravomoc k odpisu mělo Ministerstvo hospodářství, po jeho zrušení je možné, že tuto pravomoc bude mít Ministerstvo životního prostředí.
Žádosti o odpis však brání odmítnutí firmy TVX Gold Bohemia důlní vydat údaje o ložisku, protože průzkum ještě nebyl dokončen.


Chybějící zákon umožňuje, aby vláda odměřovala poskytované informace po kapkách

Máme právo na přiměřené informace

K tomu, abychom se mohli dobře rozhodovat, což platí stejně tak pro ministry, jako pro matky v domácnosti, potřebujeme informace.
Tam, kde informace nejsou, vzniká nejistota, tam, kde vznikne nejistota se potom není čemu divit, že jsou problémy řešeny špatně, nebo že lidé na řešení toho, co se jim sice nelíbí, ale o čem nejsou schopni se dopídit ničeho konkrétnějšího, prostě rezignují.
To platí obecně a platí to i v případě informací a problémů, které se týkají životního prostředí.
O tom, že jinde ve světě si odpovědní politici tento problém již uvědomili, svědčí celá řada mezinárodně přijatých dokumentů i národních právních úprav, které vztah mezi informacemi, životním prostředím, státní správou a veřejností nějakým způsobem upravují.
S jistým zjednodušením můžeme říct, že celá záležitost má dvě úrovně:
  1. Jak dostat informace ke státní správě.
  2. Jak dostat informace ze státní správy.

Ve skutečnosti bychom mohli ještě uvažovat o tom, jak se mohou informace pohybovat uvnitř státní správy, ale tím se nyní zabývat nebudeme.
Zajímavější bude bod č. 1, problematika právní úpravy, která by zajistila přísun informací, například od znečišťujících podniků, ke státní správě.
V zahraniÄŤĂ­ je tento problĂ©m patrnÄ› nejdĹŻkladnÄ›ji Ĺ™ešen v USA. Tam v roce 1986 vznikl systĂ©m Toxic Releases Inventory Reporting, podle kterĂ©ho jsou firmy povinny kaĹľdoroÄŤnÄ› pĹ™edkládat do státnĂ­ho registru informace o pohybu a pĹ™esunu toxickĂ˝ch (zneÄŤišťujĂ­cĂ­ch) látek, tj. informace o tom, kolik vypustĂ­ škodlivin do vzduchu, do vody ÄŤi jako pevnĂ˝ odpad. ZĂ­skanĂ© informace šíří potĂ© vlády prostĹ™ednictvĂ­m souhrnnĂ˝ch zpráv. SystĂ©m nepřímo stimuluje firmy k zavádÄ›nĂ­ ÄŤistÄ›jších technologiĂ­ - tak například ve SpojenĂ˝ch státech pomohl tento systĂ©m spolu s následnĂ˝m právem veĹ™ejnosti na přístup k tÄ›mto informacĂ­m (tzv. Community Right-to-Know Reporting) ke snĂ­ĹľenĂ­ emisĂ­ asi o jednu ÄŤtvrtinu.
V České republice tento systém dosud zaveden není, přestože o jeho zavedení usilují již delší dobu Děti Země v rámci projektu PRTR (Systém registrace úniků a přenosů znečišťujících látek).
Legislativně je problém řešen řadou zákonů o jednotlivých dílčích problémech, jakými je například ochrana vod, ovzduší či odpadové hospodářství.
Na základě těchto zákonů plyne k orgánům státní správy (jako jsou například okresní úřady a další) jistý, byť proti americkým či západoevropským tradicím poněkud sporý tok informací.
DĂ­ky nÄ›mu je například moĹľnĂ© v rámci informaÄŤnĂ­ch systĂ©mĹŻ státnĂ­ správy evidovat, kolik kterĂ˝ podnik vyprodukuje odpadĹŻ. Tyto jistÄ› zajĂ­mavĂ© Ăşdaje uĹľ ovšem nenĂ­ moĹľnĂ© pĹ™edávat veĹ™ejnosti, která by jistÄ› mÄ›la právo vÄ›dÄ›t, jakĂ˝m dĂ­lem pĹ™ispĂ­vá sousednĂ­ továrna na mĂ­stnĂ­ skládku, a pĹ™edávajĂ­ se jen informace obecnĂ©ho a statistickĂ©ho charakteru.
CelĂ˝ systĂ©m je znaÄŤnÄ› nejednotnĂ˝ a neucelenĂ˝, tak jako moĹľnost přístupu veĹ™ejnosti k tÄ›mto informacĂ­m, která je v kaĹľdĂ©m z tÄ›chto zákonĹŻ upravena jinak.

Obrázek

Jak tedy dostat informace ze státní správy?
NejobecnÄ›ji celĂ˝ problĂ©m souvisĂ­ s legislativou upravujĂ­cĂ­ přístup veĹ™ejnosti k informacĂ­m ze státnĂ­ správy. Zde je vzorem americkĂ˝ Zákon o svobodÄ› informacĂ­ z roku 1966, kterĂ˝ uzákoňuje obecnÄ› svobodnĂ˝ přístup kohokoliv k informacĂ­m, jeĹľ majĂ­ k dispozici státnĂ­ orgány.
Zákon byl od roku 1966 nÄ›kolikrát upraven, poslednĂ­ pokrok v oblasti zpřístupňovánĂ­ informacĂ­ je zákon „O zvýšenĂ­ přístupu k informacĂ­m vládnĂ­ho tiskovĂ©ho úřadu“ z roku 1993, podle kterĂ©ho jsou všechny vládnĂ­ materiály přístupny na Internetu a kterĂ˝koliv obÄŤan k nim má přístup. (Tyto publikace je moĹľnĂ© na Internetu nalĂ©zt na adrese <http://www.fedworld. gov>). Právo na informace je v ÄŚeskĂ© republice obecnÄ› zakotveno v ListinÄ› základnĂ­ch práv a svobod (ÄŤlánek 17, odstavec 5 ukládá státnĂ­m orgánĹŻm a orgánĹŻm ĂşzemnĂ­ samosprávy „pĹ™iměřenĂ˝m zpĹŻsobem poskytovat informace o svĂ© ÄŤinnosti. PodmĂ­nky a provedenĂ­ stanovĂ­ zákon“.).
Návrh takovĂ©ho zákona (upravujĂ­cĂ­ho právo veĹ™ejnosti na informace) byl sice jiĹľ pĹ™ed nÄ›kolika lety vytvoĹ™en, v souÄŤasnosti ovšem ministerstvo spravedlnosti pĹ™ijetĂ­ takovĂ©ho zákona odmĂ­tá. Upraven je pouze přístup pracovnĂ­kĹŻ sdÄ›lovacĂ­ch prostĹ™edkĹŻ k informacĂ­m (tzv. tiskovĂ˝ zákon), ve vládnĂ­m návrhu zákona o periodickĂ©m tisku však povinnost poskytovat informace chybĂ­.
ZáleĹľitost rozvĂ­Ĺ™il v Ăşnoru 1996 šéfredaktor tĂ˝dennĂ­ku Respekt VladimĂ­r Mlynář, kdyĹľ podal k ĂšstavnĂ­mu soudu stĂ­Ĺľnost na Radu Zastupitelstva hlavnĂ­ho mÄ›sta Prahy, která mu odmĂ­tla poskytnout pĂ­semnĂ© informace o konceptu ĂşzemnĂ­ho plánu mÄ›sta, a na Ministerstvo zemÄ›dÄ›lstvĂ­ za odmĂ­tnutĂ­ odpovÄ›di na dotaz, komu jmenovitÄ› ministerstvo udÄ›lilo dotace v roce 1994. ĂšstavnĂ­ soud jeho stĂ­Ĺľnosti zamĂ­tl.
Pro nás nejdůležitější právní úpravou, upravující přístup veřejnosti k informacím o životním prostředí, je Direktiva Rady Evropských společenství č. 90/313/EEC ze 7. 6. 1990 o svobodném přístupu k informacím o životním prostředí. Tato direktiva představuje minimální standard, jehož jsou členské státy povinny ve své legislativě dosáhnout.
To vyvolalo v zemĂ­ch EvropskĂ˝ch spoleÄŤenstvĂ­ nutnost pĹ™ijmout odpovĂ­dajĂ­cĂ­ právnĂ­ Ăşpravy. Tak byl v roce 1992 pĹ™ijat odpovĂ­dajĂ­cĂ­ zákon ve VelkĂ© Británii, právo na informace bylo vkomponováno do Zákona o ĹľivotnĂ­m prostĹ™edĂ­ NizozemskĂ©ho královstvĂ­, v roce 1993 vznikl zákon o informacĂ­ch o ĹľivotnĂ­m prostĹ™edĂ­ v Rakousku a v roce 1994 v NÄ›mecku.
Konečně v březnu 1996 byl Hospodářskou a sociální radou OSN vypracován Návrh základů Úmluvy o přístupu k informacím o životním prostředí a účasti veřejnosti v rozhodování o záležitostech životního prostředí. Podle tohoto návrhu jsou signatářské státy povinny zpřístupňovat tyto informace komukoliv bez ohledu na jeho občanství či důvod zájmu.
Jaký je stav v České republice?
Podle Listiny základnĂ­ch práv a svobod (ÄŤlánek 35) má kaĹľdĂ˝ obÄŤan právo na ĂşplnĂ© a pravdivĂ© informace o ĹľivotnĂ­m prostĹ™edĂ­. Povinnost podávat tyto informace majĂ­ orgány státnĂ­ správy a samosprávy. To, jakĂ˝m zpĹŻsobem by tyto informace mÄ›ly bĂ˝t podávány, by mÄ›lo bĂ˝t upraveno dosud nepĹ™ijatĂ˝m zákonem. To vede v praxi k ÄŤetnĂ˝m zmatkĹŻm a neochotÄ› úřadĹŻ tyto informace podávat.
Poměrně dobře je upraveno právo na informace, týkající se ochrany přírody. Toto právo je zakotveno v §72 Zákona č. 114/92 Sb. o ochraně přírody a krajiny. Hloupé je, že celá řada informací se explicitně ochrany přírody netýká, ale přesto s životním prostředí velice úzce souvisí.
Tyto informace by měly být předmětem §14 Zákona č. 17/1992 Sb. o životním prostředí, podle kterého má každý občan „právo na pravdivé a přiměřené informace o stavu a vývoji životního prostředí, příčinách a důsledcích tohoto stavu, na informace o připravovaných činnostech, které by mohly vést ke změně stavu životního prostředí, a na informace o opatřeních, která orgány odpovědné za ochranu životního prostředí podnikají při předcházení nebo nápravě životního prostředí“. To sice zní skvěle, ale pouze na první poslech. Problém totiž spočívá zejména v pojmu „přiměřenosti“, který si každý úředník může v podstatě vykládat jak chce.
Proto se i u nás objevuje snaha prosadit přijetí zákona, který by v celé záležitosti udělal jasno - prozatím na jeho návrhu pracuje JUDr. Petr Kužvart a STUŽ.
Jaké body by měl zákon o informacích o životním prostředí obsahovat:

  1. Definici toho, co je informace o ĹľivotnĂ­m prostĹ™edĂ­. InformacĂ­ o ĹľivotnĂ­m prostĹ™edĂ­ by mÄ›la bĂ˝t jakĂ˝mkoliv zpĹŻsobem fixovaná informace, o příčinách, stavu ĹľivotnĂ­ho prostĹ™edĂ­ a zejmĂ©na o všech ÄŤinnostech, kterĂ© by mohly mĂ­t na ĹľivotnĂ­ prostĹ™edĂ­ vliv.
  2. Kdo je povinen zpřístupňovat informace o Ĺ˝P: všechny orgány státnĂ­ správy a rozpoÄŤtovĂ© a příspÄ›vkovĂ© organizace zřízenĂ© tÄ›mito orgány, pokud takovĂ© informace shromažďujĂ­.
  3. Jakým způsobem se obrací žadatel na úřad: jakoukoliv technicky možnou formou, své přání nemusí zdůvodňovat. Požádaný orgán je povinen do 30 dnů poskytnout požadovanou informaci, případně do 15 dnů sdělit, proč není možné danou informaci poskytnout.
  4. OdepĹ™enĂ­ přístupu k informacĂ­m: tehdy, pokud jej vyluÄŤujĂ­ pĹ™edpisy o státnĂ­m, hospodářskĂ©m nebo sluĹľebnĂ­m tajemstvĂ­ a o ochranÄ› osobnĂ­ch nebo individuálnĂ­ch ĂşdajĹŻ. DĹŻleĹľitĂ© je, aby z dĹŻvodu obchodnĂ­ho tajemstvĂ­ nebylo přípustnĂ© odepřít poskytnutĂ­ informacĂ­ o emisĂ­ch nebo jinĂ©m pĹŻsobenĂ­ provoznĂ­ ÄŤinnosti podnikatele ÄŤi firmy na ĹľivotnĂ­ prostĹ™edĂ­. Proti rozhodnutĂ­ odepřít informace o ĹľivotnĂ­m prostĹ™edĂ­ je nutnĂ© mĂ­t moĹľnost podat Ĺľalobu u příslušnĂ©ho soudu.
  5. Způsob poskytování informací. Informace by měly být poskytovány bezplatně, každý by měl mít právo pořizovat si kopie za provozní cenu, nahlížet do materiálu a pořizovat si výpisy.

Je zjevné, že takový zákon bude muset být (zejména kvůli našemu zájmu o vstup do Evropské unie přijat), otázkou je kdy a v jaké podobě. Docela snadno bychom se totiž za několik let mohli dočkat hezky se tvářícího a nefunkčního hybridu. Doufejme, že tomu tak nebude.


Neochotu státnĂ­ch orgánĹŻ poskytovat obÄŤanĹŻm informace dokumentuje například zkušenost redaktora EkoListu Jiřího Neustupy, kterĂ©mu se nepodaĹ™ilo zĂ­skat mapku s nákresem plánovanĂ˝ch tras dálnic. TiskovĂ˝ mluvÄŤĂ­ Úřadu vlády mu totiĹľ sdÄ›lil, Ĺľe se jedná o dĹŻvÄ›rnĂ˝ materiál, kterĂ˝ nenĂ­ urÄŤen pro veĹ™ejnost. V rozporu s ListinÄ› základnĂ­ch práv a svobod zaruÄŤenĂ˝m právem na informace je i utajovánĂ­ odpovÄ›dĂ­ vlády na DotaznĂ­k EvropskĂ© unie. CelĂ˝ materiál je charakterizován jako dĹŻvÄ›rnĂ˝ a úřednice Ministerstva zahraniÄŤĂ­ mi sdÄ›lila, Ĺľe „za jeho zveĹ™ejnÄ›nĂ­ by byl asi leckdo vděčný“. Já samozĹ™ejmÄ› takĂ©. Redakci EkoListu se podaĹ™ilo jiĹľ dříve zĂ­skat texty odpovÄ›dĂ­, kterĂ© vypracovalo Ministerstvo ĹľivotnĂ­ho prostĹ™edĂ­. KdyĹľ jsme požádali Ministerstvo ĹľivotnĂ­ho prostĹ™edĂ­ o vyjasnÄ›nĂ­ odpovÄ›di na jednu otázku, dozvÄ›dÄ›li jsme se, Ĺľe: „Redakce EkoListu zĹ™ejmÄ› zĂ­skala pracovnĂ­ verzi odpovÄ›dĂ­ na dotaznĂ­k EU, ve kterĂ©m ještÄ› byla pouĹľita (...) zmĂ­nÄ›ná formulace odpovÄ›di na otázku B.26. KoneÄŤná verze otázky B.26, která byla pĹ™i vyplňovánĂ­ dotaznĂ­ku EU odborem odpadĹŻ pĹ™edloĹľena, tuto formulaci neobsahuje, neboĹĄ je zcela odlišná“. Jakou odpověď MĹ˝P nakonec odeslalo do Bruselu, jsme se ovšem nedozvÄ›dÄ›li. „Sebejistota úřednĂ­kĹŻ opÄ›t vzrĹŻstá a v zásadnĂ­ch vÄ›cech, jako je například problematika jadernĂ© elektrárny TemelĂ­n, nelze tĂ©měř zĂ­skat žádnĂ© vĂ˝znamnÄ›jší informace“ , říká na toto tĂ©ma JUDr. Petr KuĹľvart ze SdruĹľenĂ­ ekologickĂ©ho práva.
(jÄŤ)

Systém Toxic Release Inventory

Systém Toxic Release Inventory v praxi na serveru britského centra organizace The Friends of the Earth. Kdo chce vědět, jak moc mu ta či která továrna „špiní“ vzduch či potok za chalupou, najde si na Internetu pomocí jednoduché interaktivní mapy svoje bydliště a požadovaný podnik a vzápětí na něj obrazovka vychrlí informace o únicích sledovaných chemikálií. Obdobnou službu nabízí veřejnosti např. americká EPA či jiné organizace.


Dálnice mají přibývat rychleji

V minulém EkoListu jsme informovali o vládních plánech na výstavbu dálnice D 3 z Prahy do Českých Budějovic. Podle vyjádření ministra Skalického proběhlo o dálnici D 3 jednání mezi ministerstvem životního prostředí a ministerstvem dopravy, ze kterého vyplynulo, že plány na výstavbu dálnice je třeba nejdříve celkově přehodnotit a „výsledný návrh posoudit nejprve jako celek z hlediska krajinářského vyhodnocení zájmového území“.
16. října jednala o výstavbě dálnic vláda. Výsledkem jednání bylo přijetí nového usnesení o výstavbě dálniční sítě. Základní síť dálnic a čtyřpruhových rychlostních silnic by podle tohoto usnesení měla měřit 1530 km, což je o 286 kilometrů více než podle dosud platného usnesení z podzimu roku 1995 a o 480 kilometrů více než podle původního vládního usnesení z roku 1993. Protože náš stát není schopen financovat výstavbu jen z vlastních zdrojů, hodlá si vláda na nové dálnice vypůjčit 15 miliard Kč od zatím blíže nespecifikované zahraniční banky.
Jako jednu z priorit dálniční výstavby označila vláda zprovoznění dálničního okruhu kolem Prahy. V jihovýchodní části tohoto okruhu se ministři přiklonili k variantě JV-D.
Podle nového usnesení se základní síť dálnic v naší zemi nejenom zvětšila, ale zároveň by se měla zrychlit i její budování. V roce 2002 by tak u nás bylo 1230 km dálnic (podle starého usnesení měla být téměř stejná délka dálniční sítě zprovozněna až po roce 2005). V roce 2005 by pak měli naši řidiči využívat už více než 1500 km dálnic.
Ministr dopravy ing. Říman po jednání vlády označil přijetí nového usnesení za krok směřující k dalšímu zlepšení stavu našeho životního prostředí, protože dálniční doprava je podle jeho slov k životnímu prostředí příznivá.
Mapku s plánovanými trasami dalších dálnic se nám bohužel nepodařilo získat. Tiskový mluvčí Úřadu vlády nám bez uvedení rozumného důvodu text usnesení odmítl poskytnout s tím, že se jedná o důvěrný materiál, který není určený pro veřejnost.

IlustraÄŤnĂ­ foto

Foto: Richard Bejlek/Ekolist


Zábavní park má být severněji

PRAHA - Novou dokumentaci o hodnocení vlivu zamýšleného „Rekreačního parku Rajchéřov“ na životní prostředí (tzv. dokumentace EIA) předložila firma Brend, s.r.o. Zpracovatelem dokumentace je brněnská firma INVESTprojekt, s.r.o.
Podle Asociace Rajchéřov, která s výstavbou rekreačního parku nesouhlasí, došlo pouze k posunutí centra parku o 700 metrů na sever. Celková lokalizace stavby se nemění, stejná zůstává i kapacita parku (2160 osob).
Asociace Rajchéřov nadále soudí, že realizací záměru výstavby parku by byla nenávratně poškozena stanoviště kriticky ohrožených druhů živočichů a rostlin. Výstavby parku je podle ní v rozporu s ochranným režimem přírodního parku Česká Kanada.
Jihočeské sdružení ochránců přírody (JISOP) upozorňuje, že postup investora je zmatečný. Podle stanoviska podepsaného JUDr. Svatomírem Mlčochem nebylo ukončeno předchozí řízení na základě původního projektu a není proto možné zahájit nové řízení o prakticky stejném záměru ve stejné lokalitě. Nová dokumentace EIA se odvolává na předchozí dokumentaci, přičemž takový postup podle JISOP „není znám a po právu“.
Dokumentace rovněž podle JISOP obsahuje rozporná tvrzení, neboť v části „Vlivy na faunu a flóru“ je hodnotící text doplněn poznámkami, které glosují, zlehčují nebo přímo napadají odborný text, který je uveden nad nimi.
Z výše uvedených důvodů JISOP žádá, aby nová dokumentace nebyla projednávána.

Rajchéřov

Rajchéřov

V okolí bývalé obce Rajchéřov na Jindřichohradecku má podle představ firmy Brend vzniknout rekreační park pro 2000 lidí.
Foto: Tomáš


Krátké zprávy

ChlorovodĂ­k unikal 18. října krátce pĹ™ed polednem pĹ™i havárii ve firmÄ› Comet ve skladištnĂ­ oblasti v Hradci KrálovĂ©. PĹ™i odstraňovánĂ­ následkĹŻ havárie byl poleptán jeden hasiÄŤ na ruce. NebezpeÄŤnĂ˝ plyn v bĂ˝valĂ©m Kovošrotu vznikl pĹ™i poškozenĂ­ ÄŤtyĹ™kubĂ­kovĂ© cisterny, která zĹ™ejmÄ› obsahovala zbytek chemickĂ© látky chlorsilan. PĹ™i kontaktu se vzdušnou vlhkostĂ­ látka reagovala a utvoĹ™il se chlorovodĂ­kovĂ˝ mrak. Oblast v okolĂ­ Ăşniku byla okamĹľitÄ› zcela uzavĹ™ena, pracovnĂ­ci Cometu i okolnĂ­ch podnikĹŻ byli evakuováni. UnikajĂ­cĂ­ látku hasili hasiÄŤi vápnem, ještÄ› odpoledne byla havárie beze zbytku zlikvidována. Prázdná cisterna s blĂ­Ĺľe nezjištÄ›nĂ˝m zbytkem chlorsilanu byla deklarována jako ĹľeleznĂ˝ šrot. Do areálu závodu byla dopravena po Ĺľeleznici a podle zdroje, kterĂ˝ si nepĹ™eje bĂ˝t jmenován, pocházĂ­ z LuÄŤebnĂ­ch závodĹŻ v KolĂ­nÄ›.
(ÄŤti)

Téměř čtvrtina vzorků tuzemského zelí, které v průběhu letošního ledna až srpna zkontrolovala Česká zemědělská a potravinářská inspekce (ČZPI), nevyhověla stanoveným normám. U většiny vzorků, které neprošly kontrolou, byl překročen povolený obsah dusičnanů. ČTI o tom informoval náměstek ústředního ředitele ČZPI Petr Baudyš. Z celkem 179 vzorků tuzemského zelí nevyhovělo 43 vzorků, to znamená 24 procenta. Kromě překročení povoleného limitu dusičnanů byly dalšími důvody výskyty hnilob. ČZPI hodnotila také vzorky zelí z dovozu. Ze 129 vzorků nevyhovělo 18, to znamená 14 procent. Důvodem bylo i tady především překročení povoleného obsahu dusičnanů, výskyt hnilob a nedostatky v označení.
(ÄŤti)

Zřejmě poslední výraznější úpravou cen v osobní dopravě bude zvýšení, s nímž České dráhy počítají příští rok. V České Třebové to 22. října pro ČTI uvedl generální ředitel Českých drah Rudolf Mládek, podle něhož by k úpravě cen mělo s největší pravděpodobností dojít k novému grafikonu na přelomu června a července příštího roku. Podle Mládka má přitom jít o zdražení ve výši zhruba 40 procent, konečná výše je ale závislá na mnoha jednáních ministerstva dopravy a celé vlády. V dalších letech má nárůst cen kopírovat míru inflace.
(ÄŤti)

Posunout zpřísnÄ›nĂ­ limitĹŻ pro emise škodlivin, hluk a brzdy pro ojetá vozidla aĹľ na datum 1. ledna 2000 je rozhodnuto Ministerstvo dopravy. 22. října to uvedl ministr dopravy Martin Říman. Od novĂ©ho roku mÄ›lo pĹŻvodnÄ› dojĂ­t k dalšímu zpřísnÄ›nĂ­ limitĹŻ pro emise škodlivin (EURO II), coĹľ by znaÄŤnÄ› omezilo dovoz starších vozĹŻ ze zahraniÄŤĂ­. „Stáli jsme pĹ™ed otázkou, zda by zpřísnÄ›nĂ­ pro ojetá vozidla bylo ve spoleÄŤenskĂ©m zájmu a zda touto svou přísnostĂ­ nepĹ™edbĂ­háme dobu“ , uvedl M. Říman. K novele zmĂ­nÄ›nĂ© vyhlášky probĂ­há v souÄŤasnĂ© dobÄ› pĹ™ipomĂ­nkovĂ© řízenĂ­. „Ani ministerstvo ĹľivotnĂ­ho prostĹ™edĂ­ netrvá na datu 1. ledna 1997“, Ĺ™ekl ministr dopravy s tĂ­m, Ĺľe po vyhodnocenĂ­ pĹ™ipomĂ­nkovĂ©ho řízenĂ­ bude novela zpracována a následnÄ› vydána. Toto rozhodnutĂ­ pĹ™ivĂ­tali dovozci ojetĂ˝ch aut, z nichĹľ vÄ›tšina by v opaÄŤnĂ©m případÄ› pĹ™išla o svou Ĺľivnost. RozhodnutĂ­ naopak kritizovali dovozci novĂ˝ch aut. V tĂ©to souvislosti ministr dopravy uvedl, Ĺľe rozhodnutĂ­ jeho úřadu nebylo v žádnĂ©m případÄ› ovlivnÄ›no zájmy zainteresovanĂ˝ch podnikatelskĂ˝ch kruhĹŻ.
(ÄŤti)