Zprávy
Od našeho ÄŤtenáře JiĹ™Ăho MiĹ™ejovskĂ©ho jsme dostali zprávu o rozšĂĹ™enà „Bialowieskego Parku Narodowego“ v Polsku. NaĹ™ĂzenĂ polskĂ© vlády, kterĂ˝m se jeho plocha zvÄ›tšuje o 5 155 hektarĹŻ, vstoupilo v platnost 30. ÄŤervence 1996. Toto zvÄ›tšenĂ je nejvážnÄ›jšà událostĂ v historii BialověžskĂ©ho pralesa od vytvoĹ™enĂ NadlesnĂ rezervace, pozdÄ›ji pĹ™ejmenovanĂ© na NárodnĂ park, v roce 1921. Tato oblast mÄ›la ve dvacátĂ˝ch letech rozlohu necelĂ˝ch 47 km2, která se nezmÄ›nila po 75 let. RozšĂĹ™enĂ˝ národnĂ park nynĂ obsáhne necelĂ˝ch 16% rozlohy BialowěžskĂ©ho pralesa, kterĂ˝ se rozkládá na 647 km2.
NejznámÄ›jšĂm obyvatelem BialověžskĂ©ho pralesa je zubr evropskĂ˝ (na snĂmku), pĹ™ĂbuznĂ˝ americkĂ©ho bizona.

Foto: archiv
V sobotu 12. 10. pořádali Česká
anarchistická federace a „ObÄŤanĂ© proti Shellu“ v Praze, BrnÄ›, ZlĂnÄ›,
OstravÄ› a Hradci KrálovĂ©) blokády ÄŤerpacĂch stanic Shellu. AktivistĂ© v
Praze zastavovali vozidla odboÄŤujĂcĂ k ÄŤerpacĂ stanici v blĂzkosti letištÄ›
RuzynÄ›. ĹidiÄŤĹŻm rozdávali letáčky s vĂ˝zvou k bojkotu vĂ˝robkĹŻ firmy Shell, potĂ© je nechali projet. Akce mÄ›la upozornit na devastaci
ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ a porušovánĂ lidskĂ˝ch práv v NigĂ©rii. Podle demonstrantĹŻ
se Shell např. účastnà Global climate coalition, lobbistické organizace
usilujĂcĂ zabránit pĹ™ijetĂ mezinárodnĂch opatĹ™enĂ proti globálnĂmu oteplovánĂ,
a pokračuje ve výrobě třà velmi nebezpečných pesticidů Eldrinu, Dieldrinu
a Aldrinu, kterĂ© jsou zakázány v 35 státech svÄ›ta. Firma Shell je obviĹována
z podpory diktátorského režimu v Nigérii a byla jà prokázána účast na procesu
se spisovatelem Ken Saro-Wiwou, který se zasazoval za práva kmene Ogoni.
Ten byl spolu s osmi dalšĂmi aktivisty popraven loni 10. listopadu.

Foto:
Zuzana Terčová/EkoList
PRAHA - SpotĹ™eba elektĹ™iny za prvnĂch
devÄ›t mÄ›sĂcĹŻ letošnĂho roku dosáhla 39,4 tisĂce GWh, to je o 5,4 procenta
vĂc neĹľ ve stejnĂ©m obdobĂ loĹskĂ©ho roku. CeloroÄŤnĂ nárĹŻst spotĹ™eby bude
patrnÄ› ještÄ› vĂ˝raznÄ›jšĂ. Pro ÄŚTI to 24. Ĺ™Ăjna uvedl mluvÄŤĂ elektrárenskĂ©
spoleÄŤnosti ÄŚEZ Ladislav KĹ™ĂĹľ. SpotĹ™eba maloodbÄ›ratelĹŻ vykázala za prvnĂch
devÄ›t mÄ›sĂcĹŻ meziroÄŤnĂ rĹŻst o vĂce neĹľ deset procent, spotĹ™eba elektĹ™iny
v prĹŻmyslu se zvÄ›tšila o dvÄ› procenta. V samotnĂ©m mÄ›sĂci zářà bylo
spotĹ™ebováno 4,15 tisĂce GWh, tedy o 6,1 procenta vĂc neĹľ v zářà 1995.
Ze studie, kterou zpracoval EnergetickĂ˝
ústav v Brně, vyplývá, že elektřina bude muset být dovážena do ČR deset
mÄ›sĂcĹŻ roku 1997. Pouze v ÄŤervnu a ÄŤervenci bude moĹľnĂ© pokrĂ˝t spotĹ™ebu
z domácĂch zdrojĹŻ. Ve studii se rovněž poÄŤĂtá s provozovánĂm neodsĂĹ™enĂ˝ch
bloků severočeských hnědouhelných elektráren ve špičkách. Ani s nimi však
zdroje v ÄŚR nebudou staÄŤit.
(ÄŤti)
PRAHA - TermĂn uvedenĂ JadernĂ© elektrárny
TemelĂn (JETE) do provozu nebude elektrárenská spoleÄŤnost ÄŚEZ znát dĹ™Ăve
neĹľ v polovinÄ› listopadu. Jak ÄŚTI 18. Ĺ™Ăjna informoval mluvÄŤĂ spoleÄŤnosti
Michal Kačena, měli by dodavatelé do té doby předložit návrh, o němž
se bude jednat. Ještě v srpnu předpokládali představitelé ČEZ, že budou
termĂn zahájenĂ provozu znát do poloviny zářĂ, coĹľ bylo pozdÄ›ji odsunuto
na polovinu Ĺ™Ăjna. Podle dosud platnĂ˝ch smluv má bĂ˝t provoz JETE zahájen
zaváženĂm paliva v zářà 1997, v tisku zveĹ™ejnÄ›nĂ© odhady hovořà o zpoĹľdÄ›nĂ
od ÄŤtyĹ™ mÄ›sĂcĹŻ do jednoho roku. HlavnĂm dĹŻvodem zpoĹľdÄ›nĂ je zmÄ›na plánu
ohlednÄ› kabelĹŻ. BÄ›hem poslednĂch šesti let byly v projektu opakovanÄ› zmÄ›nÄ›ny
parametry kabelĹŻ, jejich vzájemnĂ© vzdálenosti a zpĹŻsob jejich oddÄ›lenĂ.
ZmÄ›na poĹľadavkĹŻ na kabeláž znamená nutnost pĹ™edÄ›lat stávajĂcĂ ocelovĂ© konstrukce,
jimiĹľ vedenĂ procházĂ, a provĂ©st drobnÄ›jšà stavebnĂ zmÄ›ny.
- Petr Hampl a ÄŚTI, 18. Ĺ™Ăjna
PRAHA - Slavnostnà vyhlášenà Chráněné
krajinnĂ© oblasti BĂlĂ© Karpaty biosfĂ©rickou rezervacĂ UNESCO se uskuteÄŤnilo
18. Ĺ™Ăjna v rekreaÄŤnĂm stĹ™edisku Kopánky u BystĹ™ice pod LopenĂkem. Certifikát
UNESCO pĹ™edal zástupce paĹ™ĂĹľskĂ© kanceláře UNESCO Jan JenĂk do rukou ministra
ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ ÄŚR JiĹ™Ăho SkalickĂ©ho.
(ÄŤti)
Ministerstvo ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ
letos veĹ™ejnost hojnÄ› zásobuje Zprávami o stavu ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ. Po
BendovÄ› pĹ™edvolebnĂ optimismem zářĂcĂ ZprávÄ› o Ĺ˝P v ÄŚR v obdobĂ
1992-1995 pĹ™edstavil 15. Ĺ™Ăjna ministr SkalickĂ˝ pĹ™ed dalšĂmi volbami na
tiskovĂ© konferenci zbrusu novou Zprávu o ĹľivotnĂm prostĹ™edĂ ÄŚR v roce
1995. PĹ™estoĹľe nová Zpráva je snad i ve vÄ›tšinÄ› formulacĂ opsána z jarnĂho
materiálu tehdy ještě Bendova úřadu, některé nové prvky obsahuje.
Hned v prvnà větě Zpráva konstatuje: „V roce 1995 došlo
k dalšĂmu zlepšenĂ stavu ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ ÄŚeskĂ© republiky“. Za nejvĂ˝znamnÄ›jšĂ
vĂ˝sledky je povaĹľováno zlepšenĂ kvality ovzdušà (viz grafy). ZvýšenĂ koncentracĂ
tĂ©měř všech hlavnĂch škodlivin v zimÄ› loĹskĂ©ho roku je vysvÄ›tlováno
pouze nižšĂmi teplotami.
Oproti ing. Bendovi pojmenoval nový ministr i některé
negativnà jevy v této oblasti: „Měrné emise na hlavu jsou stále čtyřnásobné
oproti zemĂm OECD, vĂ˝znamnĂ˝m fenomĂ©nem je dramatickĂ˝ nárĹŻst automobilovĂ©
dopravy, která zaÄŤĂná vĂ˝raznÄ› ovlivĹovat ĹľivotnĂ prostĹ™edĂ a dĂky nĂĹľ se
nedařà sniĹľovat emise oxidĹŻ dusĂku“. Chystá-li se však MĹ˝P podniknout proti
rozvoji automobilismu nějaké jiné kroky kromě podpory provozovánà nových
aut s katalyzátory, pak to veřejnosti ani v publikované Zprávě, ani jeho
šéf na tiskové konferenci, veřejnosti nesdělili.
Naopak ing. SkalickĂ˝ vyjádĹ™il bezvĂ˝hradnou podporu vládnĂ
politice v oblasti vĂ˝stavby dálnic: „VládnĂ usnesenĂ o rozvoji dálniÄŤnĂ
sĂtÄ› je racionálnĂ, dobudovánĂ základnĂ sĂtÄ› dálnic je potĹ™ebnĂ© i z ekologickĂ˝ch
hledisek“. Na druhĂ˝ den vláda rozhodla o tom, Ĺľe zmiĹovaná základnĂ
sĂĹĄ dálnic bude o dalšĂch 300 km delšà (viz ÄŤlánek na stranÄ› 8).
Za dalšà významný úspěch považuje Zpráva zlepšenà kvality
povrchových vod (mezi lety 94-95 v ukazateli BSK5 o 12,9%, u
ropnĂ˝ch látek o 29,1%, atd.). O takovĂ˝ch ukazatelĂch kvality vod, kterĂ©
zlepšenĂ nenaznaÄŤujĂ (napĹ™. koncentrace biomasy fytoplanktonu) Zpráva mlÄŤĂ.
Opět je konstatováno zlepšovánà stavu našich lesů. Oproti Bendově Zprávě
je v textu tentokrát zmĂnka o odumĂránĂ smrkovĂ˝ch porostĹŻ v
Krušných horách loni v zimě (odumřelo téměř půl procenta našich lesů),
je to však povaĹľováno za krátkodobou Ăşchylku z celkovÄ› pĹ™ĂznivĂ©ho trendu.

V pátek 11. Ĺ™Ăjna schválila Poslanecká
snÄ›movna novelu zákona ÄŤ. 2/1969, o zĹ™ĂzenĂ ministerstev a jinĂ˝ch orgánĹŻ
státnĂ správy (tzv. kompetenÄŤnĂ zákon). TĂm mj. pĹ™esunula vĂ˝kon státnĂ
správy ve vodnĂm hospodářstvĂ z Ministerstva ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ (MĹ˝P)
na Ministerstvo zemědělstvà (MZe).
Podle prohlášenĂ, kterĂ© podepsalo dvanáct ekologickĂ˝ch
organizacĂ, mezi nimi SpoleÄŤnost pro trvale udrĹľitelnĂ˝ Ĺľivot, Ăšstav pro
ekopolitiku, Greenpeace, Hnutà DUHA a Děti Země, jde o prvnà vážnou
prohru novĂ©ho ministra ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ. PĹ™esun kompetencĂ z dozorovĂ©ho
na hospodářské ministerstvo bude mj. znamenat, že zemědělstvà jako významný
plošný znečišťovatel bude hůře kontrolovatelné. Za nepřijatelné rovněž
prohlášenĂ oznaÄŤuje sluÄŤovánĂ dozoru nad zákonnostĂ s hospodářskĂ˝m Ĺ™ĂzenĂm.
Ke garanci dodrĹľovánĂ zákonnosti v oblasti ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ bylo u nás
zĹ™Ăzeno MĹ˝P. Jeho ÄŤinnost je však maĹ™ena postupnĂ˝m vytrhávánĂm kompetencĂ
- nejprve v ĂşzemnĂm plánovánĂ a nynĂ i ve vodnĂm hospodářstvĂ.
PĹ™edstavitelĂ© MZe se prĂ˝ netajĂ tĂm, Ĺľe prosadĂ pĹ™evedenĂ kompetencĂ i
v ochranÄ› pĹŻdy, uvádĂ se v prohlášenĂ.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky rovněž
schválila Protokol k Úmluvě o znečišťovánà ovzdušà přes hranice. Podle
tohoto protokolu by mÄ›la ÄŚeská republika snĂĹľit emise sĂry v roce 2010
o 72% v porovnánĂ s rokem 1980. Podle ministra ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ ing.
Skalického by měla Česká republika tento závazek splnit bez dodatečných
investic.
V současné době Poslanecká sněmovna mj. projednává návrh
zákona o mĂrovĂ©m vyuĹľĂvánĂ jadernĂ© energie a ionizujĂcĂho zářenĂ
(tzv. atomovĂ˝ zákon), novelu zákona o vodách, zákon o podmĂnkách dovozu
a vĂ˝vozu ohroĹľenĂ˝ch druhĹŻ, volnÄ› ĹľijĂcĂch ĹľivoÄŤichĹŻ a planÄ› rostoucĂch
rostlin a nový zákon o odpadech.
V pĹ™ĂpadÄ› atomovĂ©ho zákona je pravdÄ›podobnĂ©, Ĺľe z nÄ›j
bude vypuštÄ›no ustanovenĂ umoĹľĹujĂcĂ rozmĂstit na ĂşzemĂ ÄŚeskĂ© republiky
jadernĂ© zbranÄ›. PĹ™i projednávánĂ tohoto zákona v prvnĂm ÄŤtenĂ vzbudilo
rozruch vystoupenà republikánského poslance Josefa Krejsy, který označil
odpĹŻrce dostavby JadernĂ© elektrárny TemelĂn za „opilá a zfetovaná anarchistická
individua, ochotná za rakouský šilink demonstrovat kdekoli a proti čemukoli“.
Prvnà kolo voleb do Senátu nás čeká
jiĹľ 15. a 16. listopadu. Ve vÄ›tšinÄ› z 81 volebnĂch obvodĹŻ (nejspĂše ve
všech) si o týden později, tedy 22. a 23. listopadu, prožijeme i druhé
kolo voleb. PodĂvejme se velice telegraficky na to, co bude ustavenĂ Senátu
znamenat pro (nejen) ekologické zákony.
PomiĹme spĂše vĂ˝jimeÄŤnĂ˝ pĹ™Ăpad, kdy v dobÄ› rozpuštÄ›nĂ
PoslaneckĂ© snÄ›movny mĹŻĹľe Senát pĹ™ijĂmat zákonná opatĹ™enĂ, a nutnost souhlasu
tĹ™ĂpÄ›tinovĂ© vÄ›tšiny senátorĹŻ s ĂşstavnĂmi zákony.
ZajĂmavÄ›jšà je z hlediska zákonĹŻ o ĹľivotnĂm prostĹ™edĂ
pravomoc Senátu zabývat se zákony, které schválà Poslanecká sněmovna. Senát
má v podstatě čtyři možnosti:
- Zákon schválit.
- PĹ™ijmout usnesenĂ, Ĺľe se zákonem zabĂ˝vat nebude,
což je v praxi totéž, jako by zákon schválil. Pokud se Senát k zákonu
nevyjádřà do 30 dnů, chápe se to opět jako schválenà zákona.
- Vrátit zákon PoslaneckĂ© snÄ›movnÄ› s pĹ™ipomĂnkami.
- Zákon zamĂtnout.
V poslednĂch dvou pĹ™Ăpadech Poslanecká
sněmovna hlasuje o zákonu znovu a může ho buď přijmout v podobě navržené
Senátem (pokud Senát navrhl zmÄ›ny), nebo v pĹŻvodnĂm znÄ›nĂ (pak ale musĂ
pro přijetà hlasovat nejméně 101 poslanců).
Dalšà pravomocà Senátu (pozor - nikoli jednotlivých senátorů)
je navrhovat Poslanecké sněmovně zákony.
A kdo se chystá usednout do senátorských lavic? Jednak
všeobecnÄ› známĂ politici, kteřà se v oblasti ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ angaĹľujĂ
spĂše okrajovÄ› - napĹ™. Petr Pithart (Chrudim), JiĹ™Ă
Dienstbier (Praha 1) ÄŤi Pavel RychetskĂ˝ (Strakonice). Dále dva bĂ˝valĂ
ministři a jeden bývalý náměstek, jejichž činnost bývala kritizována jako
nepĹ™Ăliš přátelská ĹľivotnĂmu prostĹ™edĂ - Karel Dyba (Jablonec), František
Benda (Strakonice) a VladimĂr NovotnĂ˝ (Chomutov). A koneÄŤnÄ› nÄ›kolik bĂ˝valĂ˝ch
ÄŤi souÄŤasnĂ˝ch ekologickĂ˝ch aktivistĹŻ ÄŤi odbornĂkĹŻ - Petr Pakosta (Most),
Ivan Dejmal (Louny), Marie Haisová (DomaĹľlice), Václav MezĹ™ickĂ˝ (KolĂn).
Jistě bychom našli i dalšà kandidáty s výrazným kladným či záporným
vztahem k ĹľivotnĂmu prostĹ™edĂ. PĹ™edvolebnĂ schĹŻze a dalšà shromáždÄ›nĂ
jsou mĂstem, kde je mĹŻĹľeme vypátrat.
Do konce roku bude s nejvyššà pravdÄ›podobnostĂ
rozhodnuto o dalšĂm prĹŻzkumu firmy TVX Bohemia dĹŻlnĂ, a. s., v okolĂ KašperskĂ˝ch
Hor. Kanadská firma, která zĂskala povolenĂ k prĹŻzkumu do roku 1999, zkoumá
ve štole Naděje, zda se jà zde vyplatà těžit zlato.
Platnost dalšĂho nezbytnĂ©ho povolenĂ - povolenĂ hornickĂ©
ÄŤinnosti - totiĹľ vypršà koncem roku. ObvodnĂ báĹskĂ˝ úřad v Plzni udÄ›luje
toto povolenĂ na základÄ› plánu pracĂ a dbá pĹ™edevšĂm na dodrĹľovánĂ bezpeÄŤnostnĂch
a technickĂ˝ch pĹ™edpisĹŻ. Firma zatĂm o prodlouĹľenĂ povolenĂ nepožádala,
ale hodlá tak uÄŤinit. PovolenĂ bude pĹ™edcházet správnĂ Ĺ™ĂzenĂ, jehoĹľ se,
jako jeden z účastnĂkĹŻ, bude účastnit i mÄ›sto KašperskĂ© Hory. MÄ›sto s pokraÄŤovánĂm
prĹŻzkumu nesouhlasĂ a názor mÄ›sta sdÄ›lil starosta František StĂbal i pĹ™edsedovi
ObvodnĂho báĹskĂ©ho úřadu Janu OtĂ˝sovi.
PrĹŻzkumu z povrchu (ten má však pouze doplĹkovou funkci)
bránà nesouhlas města a Správy CHKO Šumava se vstupem prospektorů na jejich
pozemky. Tyto pozemky končà těsně před štolou Naděje, takže nesouhlas vážně
komplikuje i práce ve štole.
Tento zákaz vstupu mĹŻĹľe zrušit OkresnĂ
úřad v Klatovech, kde na podnÄ›t firmy jiĹľ probĂhá pĹ™ĂslušnĂ© správnĂ Ĺ™ĂzenĂ.
Okresnà úřad takĂ© mĹŻĹľe naĹ™Ădit odstranÄ›nĂ dopravnĂ znaÄŤky „zákaz vjezdu
nákladnĂch vozidel a traktorů“ na pĹ™Ăjezdu ke štole. OsazenĂm tĂ©to znaÄŤky
znemožnilo město dopravu vyrubaného materiálu ze štoly a výrazně tak omezilo
možnosti práce ve štole Naděje.
Zásadně chce situaci řešit Správa CHKO Šumava. Ta by chtěla
dosáhnout odpisu celého zlatého ložiska. Pravomoc k odpisu mělo Ministerstvo
hospodářstvĂ, po jeho zrušenĂ je moĹľnĂ©, Ĺľe tuto pravomoc bude mĂt Ministerstvo
ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ.
Žádosti o odpis však bránĂ odmĂtnutĂ firmy TVX Gold Bohemia
důlnà vydat údaje o ložisku, protože průzkum ještě nebyl dokončen.
Máme právo na přiměřené informace
K tomu, abychom se mohli dobře rozhodovat,
což platà stejně tak pro ministry, jako pro matky v domácnosti, potřebujeme
informace.
Tam, kde informace nejsou, vzniká
nejistota, tam, kde vznikne nejistota se potom nenĂ ÄŤemu divit, Ĺľe jsou
problĂ©my Ĺ™ešeny špatnÄ›, nebo Ĺľe lidĂ© na Ĺ™ešenĂ toho, co se jim sice nelĂbĂ,
ale o ÄŤem nejsou schopni se dopĂdit niÄŤeho konkrĂ©tnÄ›jšĂho, prostÄ› rezignujĂ.
To platĂ obecnÄ› a platĂ to i v pĹ™ĂpadÄ› informacĂ a problĂ©mĹŻ,
kterĂ© se tĂ˝kajĂ ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ.
O tom, Ĺľe jinde ve svÄ›tÄ› si odpovÄ›dnĂ
politici tento problém již uvědomili, svědčà celá řada mezinárodně přijatých
dokumentĹŻ i národnĂch právnĂch Ăşprav, kterĂ© vztah mezi informacemi, ĹľivotnĂm
prostĹ™edĂm, státnĂ správou a veĹ™ejnostĂ nÄ›jakĂ˝m zpĹŻsobem upravujĂ.
S jistĂ˝m zjednodušenĂm mĹŻĹľeme Ĺ™Ăct, Ĺľe celá záleĹľitost
má dvě úrovně:
- Jak dostat informace ke státnĂ
správě.
- Jak dostat informace ze státnĂ
správy.
Ve skutečnosti bychom mohli ještě
uvažovat o tom, jak se mohou informace pohybovat uvnitř státnà správy,
ale tĂm se nynĂ zabĂ˝vat nebudeme.
ZajĂmavÄ›jšà bude bod ÄŤ. 1, problematika
právnĂ Ăşpravy, která by zajistila pĹ™Ăsun informacĂ, napĹ™Ăklad od zneÄŤišťujĂcĂch
podniků, ke státnà správě.
V zahraničà je tento problém patrně nejdůkladněji řešen
v USA. Tam v roce 1986 vznikl systém Toxic Releases Inventory Reporting,
podle kterĂ©ho jsou firmy povinny kaĹľdoroÄŤnÄ› pĹ™edkládat do státnĂho registru
informace o pohybu a pĹ™esunu toxickĂ˝ch (zneÄŤišťujĂcĂch) látek, tj.
informace o tom, kolik vypustà škodlivin do vzduchu, do vody či jako pevný
odpad. ZĂskanĂ© informace šĂřà potĂ© vlády prostĹ™ednictvĂm souhrnnĂ˝ch zpráv.
SystĂ©m nepĹ™Ămo stimuluje firmy k zavádÄ›nĂ ÄŤistÄ›jšĂch technologiĂ - tak
napĹ™Ăklad ve SpojenĂ˝ch státech pomohl tento systĂ©m spolu s následnĂ˝m právem
veĹ™ejnosti na pĹ™Ăstup k tÄ›mto informacĂm (tzv. Community Right-to-Know
Reporting) ke snĂĹľenĂ emisĂ asi o jednu ÄŤtvrtinu.
V ÄŚeskĂ© republice tento systĂ©m dosud zaveden nenĂ, pĹ™estoĹľe
o jeho zavedenà usilujà již delšà dobu Děti Země v rámci projektu PRTR
(SystĂ©m registrace ĂşnikĹŻ a pĹ™enosĹŻ zneÄŤišťujĂcĂch látek).
Legislativně je problém řešen řadou zákonů o jednotlivých
dĂlÄŤĂch problĂ©mech, jakĂ˝mi je napĹ™Ăklad ochrana vod, ovzdušà či odpadovĂ©
hospodářstvĂ.
Na základě těchto zákonů plyne k orgánům státnà správy
(jako jsou napĹ™Ăklad okresnà úřady a dalšĂ) jistĂ˝, byĹĄ proti americkĂ˝m
ÄŤi západoevropskĂ˝m tradicĂm ponÄ›kud sporĂ˝ tok informacĂ.
DĂky nÄ›mu je napĹ™Ăklad moĹľnĂ© v rámci informaÄŤnĂch
systémů státnà správy evidovat, kolik který podnik vyprodukuje odpadů.
Tyto jistÄ› zajĂmavĂ© Ăşdaje uĹľ ovšem nenĂ moĹľnĂ© pĹ™edávat veĹ™ejnosti, která
by jistÄ› mÄ›la právo vÄ›dÄ›t, jakĂ˝m dĂlem pĹ™ispĂvá sousednĂ továrna na mĂstnĂ
skládku, a předávajà se jen informace obecného a statistického charakteru.
Celý systém je značně nejednotný a neucelený, tak
jako moĹľnost pĹ™Ăstupu veĹ™ejnosti k tÄ›mto informacĂm, která je v kaĹľdĂ©m
z těchto zákonů upravena jinak.
Jak tedy dostat informace ze státnà správy?
NejobecnÄ›ji celĂ˝ problĂ©m souvisĂ s legislativou upravujĂcĂ
pĹ™Ăstup veĹ™ejnosti k informacĂm ze státnĂ správy. Zde je vzorem americkĂ˝
Zákon o svobodÄ› informacĂ z roku 1966, kterĂ˝ uzákoĹuje obecnÄ› svobodnĂ˝
pĹ™Ăstup kohokoliv k informacĂm, jeĹľ majĂ k dispozici státnĂ orgány.
Zákon byl od roku 1966 několikrát upraven, poslednà pokrok
v oblasti zpĹ™ĂstupĹovánĂ informacĂ je zákon „O zvýšenĂ pĹ™Ăstupu k informacĂm
vládnĂho tiskovĂ©ho úřadu“ z roku 1993, podle kterĂ©ho jsou všechny vládnĂ
materiály pĹ™Ăstupny na Internetu a kterĂ˝koliv obÄŤan k nim má pĹ™Ăstup. (Tyto
publikace je možné na Internetu nalézt na adrese <http://www.fedworld.
gov>).
Právo na informace je v České republice obecně zakotveno
v ListinÄ› základnĂch práv a svobod (ÄŤlánek 17, odstavec 5 ukládá státnĂm
orgánům a orgánům územnà samosprávy „přiměřeným způsobem poskytovat informace
o svĂ© ÄŤinnosti. PodmĂnky a provedenĂ stanovĂ zákon“.).
Návrh takovĂ©ho zákona (upravujĂcĂho právo veĹ™ejnosti na
informace) byl sice již před několika lety vytvořen, v současnosti
ovšem ministerstvo spravedlnosti pĹ™ijetĂ takovĂ©ho zákona odmĂtá. Upraven
je pouze pĹ™Ăstup pracovnĂkĹŻ sdÄ›lovacĂch prostĹ™edkĹŻ k informacĂm (tzv. tiskovĂ˝
zákon), ve vládnĂm návrhu zákona o periodickĂ©m tisku však povinnost poskytovat
informace chybĂ.
ZáleĹľitost rozvĂĹ™il v Ăşnoru 1996 šéfredaktor tĂ˝dennĂku
Respekt VladimĂr Mlynář, kdyĹľ podal k ĂšstavnĂmu soudu stĂĹľnost na Radu
Zastupitelstva hlavnĂho mÄ›sta Prahy, která mu odmĂtla poskytnout pĂsemnĂ©
informace o konceptu ĂşzemnĂho plánu mÄ›sta, a na Ministerstvo zemÄ›dÄ›lstvĂ
za odmĂtnutĂ odpovÄ›di na dotaz, komu jmenovitÄ› ministerstvo udÄ›lilo dotace
v roce 1994. ĂšstavnĂ soud jeho stĂĹľnosti zamĂtl.
Pro nás nejdĹŻleĹľitÄ›jšà právnĂ Ăşpravou, upravujĂcĂ pĹ™Ăstup
veĹ™ejnosti k informacĂm o ĹľivotnĂm prostĹ™edĂ, je Direktiva Rady EvropskĂ˝ch
spoleÄŤenstvĂ ÄŤ. 90/313/EEC ze 7. 6. 1990 o svobodnĂ©m pĹ™Ăstupu k informacĂm
o ĹľivotnĂm prostĹ™edĂ. Tato direktiva pĹ™edstavuje minimálnĂ standard, jehoĹľ
jsou členské státy povinny ve své legislativě dosáhnout.
To vyvolalo v zemĂch EvropskĂ˝ch spoleÄŤenstvĂ nutnost pĹ™ijmout
odpovĂdajĂcĂ právnĂ Ăşpravy. Tak byl v roce 1992 pĹ™ijat odpovĂdajĂcĂ zákon
ve VelkĂ© Británii, právo na informace bylo vkomponováno do Zákona o ĹľivotnĂm
prostĹ™edĂ NizozemskĂ©ho královstvĂ, v roce 1993 vznikl zákon o informacĂch
o ĹľivotnĂm prostĹ™edĂ v Rakousku a v roce 1994 v NÄ›mecku.
Konečně v březnu 1996 byl Hospodářskou a sociálnà radou
OSN vypracován Návrh základĹŻ Ăšmluvy o pĹ™Ăstupu k informacĂm o ĹľivotnĂm
prostĹ™edĂ a účasti veĹ™ejnosti v rozhodovánĂ o záleĹľitostech ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ.
Podle tohoto návrhu jsou signatářskĂ© státy povinny zpĹ™ĂstupĹovat tyto informace
komukoliv bez ohledu na jeho občanstvà či důvod zájmu.
Jaký je stav v České republice?
Podle Listiny základnĂch práv a svobod (ÄŤlánek 35)
má kaĹľdĂ˝ obÄŤan právo na ĂşplnĂ© a pravdivĂ© informace o ĹľivotnĂm prostĹ™edĂ.
Povinnost podávat tyto informace majà orgány státnà správy a samosprávy.
To, jakým způsobem by tyto informace měly být podávány, by mělo být upraveno
dosud nepřijatým zákonem. To vede v praxi k četným zmatkům a neochotě
úřadů tyto informace podávat.
PomÄ›rnÄ› dobĹ™e je upraveno právo na informace, tĂ˝kajĂcĂ
se ochrany pĹ™Ărody. Toto právo je zakotveno v §72 Zákona ÄŤ. 114/92 Sb.
o ochranÄ› pĹ™Ărody a krajiny. HloupĂ© je, Ĺľe celá Ĺ™ada informacĂ se explicitnÄ›
ochrany pĹ™Ărody netĂ˝ká, ale pĹ™esto s ĹľivotnĂm prostĹ™edĂ velice Ăşzce souvisĂ.
Tyto informace by měly být předmětem
§14 Zákona ÄŤ. 17/1992 Sb. o ĹľivotnĂm prostĹ™edĂ, podle kterĂ©ho má kaĹľdĂ˝
obÄŤan „právo na pravdivĂ© a pĹ™iměřenĂ© informace o stavu a vĂ˝voji ĹľivotnĂho
prostĹ™edĂ, pĹ™ĂÄŤinách a dĹŻsledcĂch tohoto stavu, na informace o pĹ™ipravovanĂ˝ch
ÄŤinnostech, kterĂ© by mohly vĂ©st ke zmÄ›nÄ› stavu ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ, a na
informace o opatĹ™enĂch, která orgány odpovÄ›dnĂ© za ochranu ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ
podnikajĂ pĹ™i pĹ™edcházenĂ nebo nápravÄ› ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ“. To sice znĂ
skvÄ›le, ale pouze na prvnĂ poslech. ProblĂ©m totiĹľ spoÄŤĂvá zejmĂ©na v pojmu
„pĹ™iměřenosti“, kterĂ˝ si kaĹľdĂ˝ úřednĂk mĹŻĹľe v podstatÄ› vykládat jak chce.
Proto se i u nás objevuje snaha prosadit přijetà zákona,
kterĂ˝ by v celĂ© záleĹľitosti udÄ›lal jasno - prozatĂm na jeho návrhu pracuje
JUDr. Petr KuĹľvart a STUĹ˝.
JakĂ© body by mÄ›l zákon o informacĂch o ĹľivotnĂm prostĹ™edĂ
obsahovat:
- Definici toho, co je informace
o ĹľivotnĂm prostĹ™edĂ. InformacĂ o ĹľivotnĂm prostĹ™edĂ by mÄ›la bĂ˝t jakĂ˝mkoliv
zpĹŻsobem fixovaná informace, o pĹ™ĂÄŤinách, stavu ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ a zejmĂ©na
o všech ÄŤinnostech, kterĂ© by mohly mĂt na ĹľivotnĂ prostĹ™edĂ vliv.
- Kdo je povinen zpĹ™ĂstupĹovat informace o Ĺ˝P: všechny
orgány státnĂ správy a rozpoÄŤtovĂ© a pĹ™ĂspÄ›vkovĂ© organizace zĹ™ĂzenĂ© tÄ›mito
orgány, pokud takovĂ© informace shromažďujĂ.
- Jakým způsobem se obracà žadatel na úřad: jakoukoliv
technicky moĹľnou formou, svĂ© přánĂ nemusĂ zdĹŻvodĹovat. PožádanĂ˝ orgán je
povinen do 30 dnĹŻ poskytnout poĹľadovanou informaci, pĹ™ĂpadnÄ› do 15 dnĹŻ
sdělit, proč nenà možné danou informaci poskytnout.
- OdepĹ™enĂ pĹ™Ăstupu k informacĂm: tehdy, pokud jej vyluÄŤujĂ
pĹ™edpisy o státnĂm, hospodářskĂ©m nebo sluĹľebnĂm tajemstvĂ a o ochranÄ›
osobnĂch nebo individuálnĂch ĂşdajĹŻ. DĹŻleĹľitĂ© je, aby z dĹŻvodu obchodnĂho
tajemstvĂ nebylo pĹ™ĂpustnĂ© odepĹ™Ăt poskytnutĂ informacĂ o emisĂch nebo
jinĂ©m pĹŻsobenĂ provoznĂ ÄŤinnosti podnikatele ÄŤi firmy na ĹľivotnĂ prostĹ™edĂ.
Proti rozhodnutĂ odepĹ™Ăt informace o ĹľivotnĂm prostĹ™edĂ je nutnĂ© mĂt moĹľnost
podat Ĺľalobu u pĹ™ĂslušnĂ©ho soudu.
- ZpĹŻsob poskytovánĂ informacĂ. Informace by mÄ›ly bĂ˝t
poskytovány bezplatnÄ›, kaĹľdĂ˝ by mÄ›l mĂt právo poĹ™izovat si kopie za provoznĂ
cenu, nahlĂĹľet do materiálu a poĹ™izovat si vĂ˝pisy.
Je zjevné, že takový zákon bude
muset být (zejména kvůli našemu zájmu o vstup do Evropské unie přijat),
otázkou je kdy a v jaké podobě. Docela snadno bychom se totiž za několik
let mohli doÄŤkat hezky se tvářĂcĂho a nefunkÄŤnĂho hybridu. Doufejme, Ĺľe
tomu tak nebude.
Neochotu státnĂch orgánĹŻ poskytovat obÄŤanĹŻm informace
dokumentuje napĹ™Ăklad zkušenost redaktora EkoListu JiĹ™Ăho Neustupy, kterĂ©mu
se nepodaĹ™ilo zĂskat mapku s nákresem plánovanĂ˝ch tras dálnic. TiskovĂ˝
mluvčà Úřadu vlády mu totiž sdělil, že se jedná o důvěrný materiál, který
nenĂ urÄŤen pro veĹ™ejnost. V rozporu s ListinÄ› základnĂch práv a svobod
zaruÄŤenĂ˝m právem na informace je i utajovánĂ odpovÄ›dĂ vlády na DotaznĂk
Evropské unie. Celý materiál je charakterizován jako důvěrný a úřednice
Ministerstva zahraničà mi sdělila, že „za jeho zveřejněnà by byl asi
leckdo vděčný“. Já samozĹ™ejmÄ› takĂ©. Redakci EkoListu se podaĹ™ilo jiĹľ dĹ™Ăve
zĂskat texty odpovÄ›dĂ, kterĂ© vypracovalo Ministerstvo ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ.
KdyĹľ jsme požádali Ministerstvo ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ o vyjasnÄ›nĂ odpovÄ›di
na jednu otázku, dozvÄ›dÄ›li jsme se, Ĺľe: „Redakce EkoListu zĹ™ejmÄ› zĂskala
pracovnĂ verzi odpovÄ›dĂ na dotaznĂk EU, ve kterĂ©m ještÄ› byla pouĹľita (...)
zmĂnÄ›ná formulace odpovÄ›di na otázku B.26. KoneÄŤná verze otázky B.26, která
byla pĹ™i vyplĹovánĂ dotaznĂku EU odborem odpadĹŻ pĹ™edloĹľena, tuto formulaci
neobsahuje, neboť je zcela odlišná“. Jakou odpověď MŽP nakonec odeslalo
do Bruselu, jsme se ovšem nedozvÄ›dÄ›li. „Sebejistota úřednĂkĹŻ opÄ›t vzrĹŻstá
a v zásadnĂch vÄ›cech, jako je napĹ™Ăklad problematika jadernĂ© elektrárny
TemelĂn, nelze tĂ©měř zĂskat žádnĂ© vĂ˝znamnÄ›jšà informace“ , Ĺ™Ăká na toto tĂ©ma
JUDr. Petr Kužvart ze Sdruženà ekologického práva.
(jÄŤ)

Systém Toxic Release Inventory
v praxi na serveru britského centra organizace The Friends of the Earth.
Kdo chce vÄ›dÄ›t, jak moc mu ta ÄŤi která továrna „špinĂ“ vzduch ÄŤi potok za
chalupou, najde si na Internetu pomocà jednoduché interaktivnà mapy svoje
bydliště a požadovaný podnik a vzápětà na něj obrazovka vychrlà informace
o ĂşnicĂch sledovanĂ˝ch chemikáliĂ. Obdobnou sluĹľbu nabĂzĂ veĹ™ejnosti napĹ™.
americká EPA či jiné organizace.
V minulém EkoListu jsme informovali
o vládnĂch plánech na vĂ˝stavbu dálnice D 3 z Prahy do ÄŚeskĂ˝ch BudÄ›jovic.
Podle vyjádřenà ministra Skalického proběhlo o dálnici D 3 jednánà mezi
ministerstvem ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ a ministerstvem dopravy, ze kterĂ©ho vyplynulo,
Ĺľe plány na vĂ˝stavbu dálnice je tĹ™eba nejdĹ™Ăve celkovÄ› pĹ™ehodnotit a „vĂ˝slednĂ˝
návrh posoudit nejprve jako celek z hlediska krajinářskĂ©ho vyhodnocenĂ
zájmovĂ©ho ĂşzemĂ“.
16. Ĺ™Ăjna jednala o vĂ˝stavbÄ› dálnic vláda. VĂ˝sledkem jednánĂ
bylo pĹ™ijetĂ novĂ©ho usnesenĂ o vĂ˝stavbÄ› dálniÄŤnĂ sĂtÄ›. ZákladnĂ sĂĹĄ dálnic
a ÄŤtyĹ™pruhovĂ˝ch rychlostnĂch silnic by podle tohoto usnesenĂ mÄ›la měřit
1530 km, coĹľ je o 286 kilometrĹŻ vĂce neĹľ podle dosud platnĂ©ho usnesenĂ
z podzimu roku 1995 a o 480 kilometrĹŻ vĂce neĹľ podle pĹŻvodnĂho vládnĂho
usnesenà z roku 1993. Protože náš stát nenà schopen financovat výstavbu
jen z vlastnĂch zdrojĹŻ, hodlá si vláda na novĂ© dálnice vypĹŻjÄŤit 15 miliard
KÄŤ od zatĂm blĂĹľe nespecifikovanĂ© zahraniÄŤnĂ banky.
Jako jednu z priorit dálničnà výstavby označila vláda
zprovoznÄ›nĂ dálniÄŤnĂho okruhu kolem Prahy. V jihovĂ˝chodnà části tohoto
okruhu se ministři přiklonili k variantě JV-D.
Podle novĂ©ho usnesenĂ se základnĂ sĂĹĄ dálnic v našà zemi
nejenom zvÄ›tšila, ale zároveĹ by se mÄ›la zrychlit i jejĂ budovánĂ. V roce
2002 by tak u nás bylo 1230 km dálnic (podle starého usnesenà měla být
tĂ©měř stejná dĂ©lka dálniÄŤnĂ sĂtÄ› zprovoznÄ›na aĹľ po roce 2005). V roce 2005
by pak mÄ›li naši Ĺ™idiÄŤi vyuĹľĂvat uĹľ vĂce neĹľ 1500 km dálnic.
Ministr dopravy ing. ĹĂman po jednánĂ vlády oznaÄŤil pĹ™ijetĂ
novĂ©ho usnesenĂ za krok směřujĂcĂ k dalšĂmu zlepšenĂ stavu našeho ĹľivotnĂho
prostĹ™edĂ, protoĹľe dálniÄŤnĂ doprava je podle jeho slov k ĹľivotnĂmu prostĹ™edĂ
pĹ™Ăznivá.
Mapku s plánovanĂ˝mi trasami dalšĂch dálnic se nám bohuĹľel
nepodaĹ™ilo zĂskat. TiskovĂ˝ mluvčà Úřadu vlády nám bez uvedenĂ rozumnĂ©ho
dĹŻvodu text usnesenĂ odmĂtl poskytnout s tĂm, Ĺľe se jedná o dĹŻvÄ›rnĂ˝ materiál,
který nenà určený pro veřejnost.

Foto: Richard Bejlek/Ekolist
PRAHA - Novou dokumentaci o hodnocenĂ vlivu zamýšlenĂ©ho „RekreaÄŤnĂho parku Rajchéřov“ na ĹľivotnĂ prostĹ™edĂ (tzv. dokumentace EIA) pĹ™edloĹľila firma Brend, s.r.o. Zpracovatelem dokumentace je brnÄ›nská firma INVESTprojekt, s.r.o.
Podle Asociace Rajchéřov, která s vĂ˝stavbou rekreaÄŤnĂho parku nesouhlasĂ, došlo pouze k posunutĂ centra parku o 700 metrĹŻ na sever. Celková lokalizace stavby se nemÄ›nĂ, stejná zĹŻstává i kapacita parku (2160 osob).
Asociace Rajchéřov nadále soudĂ, Ĺľe realizacĂ zámÄ›ru vĂ˝stavby parku by byla nenávratnÄ› poškozena stanovištÄ› kriticky ohroĹľenĂ˝ch druhĹŻ ĹľivoÄŤichĹŻ a rostlin. VĂ˝stavby parku je podle nĂ v rozporu s ochrannĂ˝m reĹľimem pĹ™ĂrodnĂho parku ÄŚeská Kanada.
JihoÄŤeskĂ© sdruĹľenĂ ochráncĹŻ pĹ™Ărody (JISOP) upozorĹuje, Ĺľe postup investora je zmateÄŤnĂ˝. Podle stanoviska podepsanĂ©ho JUDr. SvatomĂrem MlÄŤochem nebylo ukonÄŤeno pĹ™edchozĂ Ĺ™ĂzenĂ na základÄ› pĹŻvodnĂho projektu a nenĂ proto moĹľnĂ© zahájit novĂ© Ĺ™ĂzenĂ o prakticky stejnĂ©m zámÄ›ru ve stejnĂ© lokalitÄ›. Nová dokumentace EIA se odvolává na pĹ™edchozĂ dokumentaci, pĹ™iÄŤemĹľ takovĂ˝ postup podle JISOP „nenĂ znám a po právu“.
Dokumentace rovněž podle JISOP obsahuje rozporná tvrzenĂ, neboĹĄ v části „Vlivy na faunu a flĂłru“ je hodnotĂcĂ text doplnÄ›n poznámkami, kterĂ© glosujĂ, zlehÄŤujĂ nebo pĹ™Ămo napadajĂ odbornĂ˝ text, kterĂ˝ je uveden nad nimi.
Z výše uvedených důvodů JISOP žádá, aby nová dokumentace nebyla projednávána.


V okolĂ bĂ˝valĂ© obce Rajchéřov na JindĹ™ichohradecku má podle pĹ™edstav firmy Brend vzniknout rekreaÄŤnĂ park pro 2000 lidĂ.
Foto: Tomáš
ChlorovodĂk unikal 18. Ĺ™Ăjna
krátce před polednem při havárii ve firmě Comet ve skladištnà oblasti
v Hradci KrálovĂ©. PĹ™i odstraĹovánĂ následkĹŻ havárie byl poleptán jeden
hasiÄŤ na ruce. NebezpeÄŤnĂ˝ plyn v bĂ˝valĂ©m Kovošrotu vznikl pĹ™i poškozenĂ
ÄŤtyĹ™kubĂkovĂ© cisterny, která zĹ™ejmÄ› obsahovala zbytek chemickĂ© látky chlorsilan.
PĹ™i kontaktu se vzdušnou vlhkostĂ látka reagovala a utvoĹ™il se chlorovodĂkovĂ˝
mrak. Oblast v okolĂ Ăşniku byla okamĹľitÄ› zcela uzavĹ™ena, pracovnĂci Cometu
i okolnĂch podnikĹŻ byli evakuováni. UnikajĂcĂ látku hasili hasiÄŤi vápnem,
ještě odpoledne byla havárie beze zbytku zlikvidována. Prázdná cisterna
s blĂĹľe nezjištÄ›nĂ˝m zbytkem chlorsilanu byla deklarována jako ĹľeleznĂ˝ šrot.
Do areálu závodu byla dopravena po železnici a podle zdroje, který si nepřeje
bĂ˝t jmenován, pocházĂ z LuÄŤebnĂch závodĹŻ v KolĂnÄ›.
(ÄŤti)
TĂ©měř ÄŤtvrtina vzorkĹŻ tuzemskĂ©ho zelĂ, kterĂ© v
prĹŻbÄ›hu letošnĂho ledna aĹľ srpna zkontrolovala ÄŚeská zemÄ›dÄ›lská a potravinářská
inspekce (ČZPI), nevyhověla stanoveným normám. U většiny vzorků, které
neprošly kontrolou, byl překročen povolený obsah dusičnanů. ČTI o tom informoval
námÄ›stek ĂşstĹ™ednĂho Ĺ™editele ÄŚZPI Petr Baudyš. Z celkem 179 vzorkĹŻ tuzemskĂ©ho
zelà nevyhovělo 43 vzorků, to znamená 24 procenta. Kromě překročenà povoleného
limitu dusiÄŤnanĹŻ byly dalšĂmi dĹŻvody vĂ˝skyty hnilob. ÄŚZPI hodnotila takĂ©
vzorky zelà z dovozu. Ze 129 vzorků nevyhovělo 18, to znamená 14 procent.
DĹŻvodem bylo i tady pĹ™edevšĂm pĹ™ekroÄŤenĂ povolenĂ©ho obsahu dusiÄŤnanĹŻ, vĂ˝skyt
hnilob a nedostatky v oznaÄŤenĂ.
(ÄŤti)
Zřejmě poslednà výraznějšà úpravou cen v osobnà dopravě
bude zvýšenĂ, s nĂmĹľ ÄŚeskĂ© dráhy poÄŤĂtajĂ přÚtĂ rok. V ÄŚeskĂ© TĹ™ebovĂ© to
22. Ĺ™Ăjna pro ÄŚTI uvedl generálnĂ Ĺ™editel ÄŚeskĂ˝ch drah Rudolf Mládek, podle
nÄ›hoĹľ by k ĂşpravÄ› cen mÄ›lo s nejvÄ›tšà pravdÄ›podobnostĂ dojĂt k novĂ©mu grafikonu
na pĹ™elomu ÄŤervna a ÄŤervence přÚtĂho roku. Podle Mládka má pĹ™itom jĂt
o zdraženà ve výši zhruba 40 procent, konečná výše je ale závislá na mnoha
jednánĂch ministerstva dopravy a celĂ© vlády. V dalšĂch letech má nárĹŻst
cen kopĂrovat mĂru inflace.
(ÄŤti)
Posunout zpĹ™ĂsnÄ›nĂ limitĹŻ pro emise škodlivin, hluk
a brzdy pro ojetá vozidla až na datum 1. ledna 2000 je rozhodnuto Ministerstvo
dopravy. 22. Ĺ™Ăjna to uvedl ministr dopravy Martin ĹĂman. Od novĂ©ho roku
mÄ›lo pĹŻvodnÄ› dojĂt k dalšĂmu zpĹ™ĂsnÄ›nĂ limitĹŻ pro emise škodlivin (EURO
II), coĹľ by znaÄŤnÄ› omezilo dovoz staršĂch vozĹŻ ze zahraniÄŤĂ. „Stáli jsme
pĹ™ed otázkou, zda by zpĹ™ĂsnÄ›nĂ pro ojetá vozidla bylo ve spoleÄŤenskĂ©m zájmu
a zda touto svou pĹ™ĂsnostĂ nepĹ™edbĂháme dobu“ , uvedl M. ĹĂman. K novele
zmĂnÄ›nĂ© vyhlášky probĂhá v souÄŤasnĂ© dobÄ› pĹ™ipomĂnkovĂ© Ĺ™ĂzenĂ. „Ani ministerstvo
ĹľivotnĂho prostĹ™edĂ netrvá na datu 1. ledna 1997“, Ĺ™ekl ministr dopravy
s tĂm, Ĺľe po vyhodnocenĂ pĹ™ipomĂnkovĂ©ho Ĺ™ĂzenĂ bude novela zpracována
a následnÄ› vydána. Toto rozhodnutĂ pĹ™ivĂtali dovozci ojetĂ˝ch aut, z nichĹľ
vÄ›tšina by v opaÄŤnĂ©m pĹ™ĂpadÄ› pĹ™išla o svou Ĺľivnost. RozhodnutĂ naopak kritizovali
dovozci novĂ˝ch aut. V tĂ©to souvislosti ministr dopravy uvedl, Ĺľe rozhodnutĂ
jeho úřadu nebylo v žádnĂ©m pĹ™ĂpadÄ› ovlivnÄ›no zájmy zainteresovanĂ˝ch podnikatelskĂ˝ch
kruhĹŻ.
(ÄŤti)