Foto: Jakub Kašpar/EkoList
Foto: Zuzana Terčová/EkoList
Na mapě Prahy je černou barvou přibližně vyznačena oblast tzv. městské zóny II, do které může být za určitých podmínek při smogové situaci zakázán vjezd automobilům. Zóna je vymezena následující hranicí: hranice obvodů Prahy 7 a 8 - K Pazderkám - Čimická - Kobyliské náměstí - Pod sídlištěm - Střelničná - Levínská - Vysočanská - Prosecká - Čakovická - Mladoboleslavská - Kbelská - Průmyslová - Teplárenská - Sazečská - Černokostelecká - Úvalská - Na padesátém - Průběžná - Jižní spojka - Barrandovský most - K Barrandovu - Geologická - V bokách II - Pražského - Mir. Hamra a dále pomyslnou hranicí podél severního okraje sídliště Barrandov - podél severního okraje Klukovic - podél jižního a západního okraje Nové Vsi - na křižovatku Jeremiášova/Bucharova/Řeporyjská/Radlická - Bucharova - Rozvadovská spojka - Bavorská - Jeremiášova - Slánská - Karlovarská - Bělohorská - Patočkova - Milady Horákové - Svatovítská - Vítězné náměstí - Jugoslávských partyzánů - Podbabská - Roztocká a dále přes Vltavu na hranici obvodů Prahy 7 a 8. (Podle MHD)
Jan Keller
(*1955) je jednou z nejvýraznějších osobností naší současné sociologie.
Poté, co v Brně vystudoval obor historie - sociologie, působil
krátce jako vědecký aspirant Filozofického ústavu Akademie věd
v Praze. Poté byl v rychlém časovém sledu zaměstnán jako závozník
v Pivovaru Nošovice, v Dálkové dopravě a na Dívčí škole v Havířově.
V roce 1983 se vrátil do akademického prostředí - na katedru sociologie
Masarykovy univerzity v Brně, kde přednáší dodnes. Ve svých knihách
analyzuje současné společenské a ekologické problémy a nastavuje
naší civilizaci nemilosrdné zrcadlo pravdy. První z takto zaměřených
publikací Nedomyšlená společnost vyšla v roce 1992, o rok
později se na pultech objevila kniha, která se setkala s poměrně
velkým ohlasem - Až na dno blahobytu. V roce 1995 se čtenáři
mohli seznámit s Přemýšlením s Josefem Vavrouškem, kde
jsou stručně shrnuty otázky trvale udržitelného života a s 12
omyly sociologie. Letos vyšly Hodnoty pro budoucnost (spoluautoři
F. Gal a P. Frič.), Sociologie, byrokracie a organizace a
Šok z ekologie.
Požár benzínu viditelný ze vzdálenosti
několika kilometrů vypukl 23. listopadu po půlnoci v tankovišti
motorových paliv v litvínovské rafinérii společnosti Česká rafinérská.
Foto: ČTK
Pouze třináct našich regionálních
železničních tratí je
v takovém technickém stavu, který si v nejbližších letech nevyžádá
zásadnější opravy. Vyplývá to ze seznamu 129 regionálních tratí,
který vypracovala Divize dopravní cesty Českých drah (ČD) a jenž
má ČTI k dispozici. Zcela nevyhovující technický stav mají podle
materiálu tratě Vraňany - Lužec nad Vltavou, Praha Braník - Vrané
nad Vltavou - Čerčany, Vrané nad Vltavou - Dobříš, Louka u Litvínova
- Moldava v Krušných horách a Česká Kamenice - Kamenický Šenov.
Posledně jmenovaná trať není již delší dobu provozována. V současné
době uplynula lhůta technické způsobilosti u 39 tratí, přičemž
v několika následujících měsících se bude jejich počet stále zvyšovat.
(čti)
Společnost Eurogas po protestech
obyvatelstva obcí
Nová Ves nad Popelkou a Syřenov odstoupila od projektu průzkumu
a případné těžby zemního plynu v blízkosti Lomnice nad Popelkou.
„Hnutí DUHA toto rozhodnutí Eurogasu vítá, neboť realizace tohoto
záměru by znamenala rozsáhlý zásah do relativně zachovalé krajiny
na pomezí Českého ráje a Podkrkonoší“, uvedl pro ČTI Vojtěch Kotecký
z Hnutí DUHA. Společnost Eurogas získala podle V. Koteckého povolení
k jejich průzkumu v červnu 1996. Předběžné úvahy počítaly s výstavbou
až 20 těžebních věží, které by podle něj zásadně změnily ráz tradiční
architektury ve vesnické zástavbě na průmyslovou zónu.
(čti)
Do konce letošního roku dojde ke zdražení
na linkách pravidelné autobusové dopravy ve
většině regionů České republiky. Některé pobočky však uvažují
o zvýšení cen až po 1. lednu 1997, kdy také vstoupí v platnost
nový výměr ministerstva financí, který povoluje přepravcům maximální
výši jízdného. Ceny jízdného porostou v závislosti na tarifním
pásmu. Jednotlivé závody ČSAD tak reagují na neustálé zdražování
nafty, které snižuje rentabilitu jejich provozu.
(čti)
Slovensko hodlá dostavět v plném rozsahu jadernou
elektrárnu Mochovce, aby mohla být uzavřena
zastaralá elektrárna v Jaslovských Bohunicích. Prohlásil to dnes
slovenský premiér Vladimír Mečiar během setkání s předsedy vlád
Rakouska a Maďarska v Piešťanech. „Po dostavbě bloků tři a čtyři
v Mochovcích můžeme Jaslovské Bohunice uzavřít“, upřesnil Mečiar.
Rakouský kancléř Franz Vranitzky. však vyjádřil lítost nad tím,
že Slovensko se jaderné energetiky nemíní zříct. „Nadále zastáváme
názor, že jsme proti jaderné energetice jako takové, a postup
slovenské strany pro nás není ideální. Je to však realita“, dodal
Vranitzky.
(čti)
Ministr životního prostředí České republiky
Jiří Skalický odvolal po vzájemné
dohodě k 31. říjnu 1996 z funkce 1. náměstka, ředitele sekce technické
ochrany životního prostředí ing. Vladimíra Novotného. Současně
ministr Skalický od 1. listopadu 1996 pověřil výkonem funkce ředitele
sekce technické ochrany životního prostředí Vladislava Bízka,
náměstka ministra a ředitele sekce ekologické politiky.
(čti)
Z důvodu protiústavnosti Ústavní soud ČR
svým nálezem z 26. listopadu zrušil část ustanovení zákona o ochraně
přírody a krajiny, které Ministerstvu životního prostředí (MŽP)
poskytovalo nepřiměřené pravomoci v oblasti udělování povolení
k dovozu a vývozu chráněných rostlin a živočichů. Vyhověl
tak návrhu Vrchního soudu v Praze, který tvrdil, že MŽP disponuje
rozhodovacími pravomocemi, aniž by proti nim bylo právní či soudní
odvolání.
(čti)
Více než pět miliónů korun již zaplatilo
město Liberec za soukromou společnost
AKVA KB, které ručí za úvěr ve výši 15 miliónů korun. Tento úvěr
si vzala společnost AKVA KB na provedení přípravných prací k výstavbě
vodní rekreační nádrže ve Vesci u Liberce, Další splátku úvěru
ve výši tři milióny korun bude muset zaplatit město ze svého rozpočtu
v nejbližší době. ČTI to 30. října potvrdil náměstek libereckého
primátora Zdeněk Kadlas. Jaroslav Brückler, jeden ze společníků
AKVA KB, řekl, že společnost se dostala do nepříznivé ekonomické
situace v souvislosti se zdlouhavým procesem schvalování studie
vlivu stavby na životní prostředí (EIA) a nestandardním průběhem
územního řízení, o který se podle něj zasloužili ekologičtí aktivisté,
zejména Děti Země.
(čti)