https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/dieselova-auta-mozna-znecistuji-ovzdusi-ale-prodavaji-se-jako-nikdy-predtim
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dieselová auta sice znečišťují ovzduší, ale prodávají se jako nikdy předtím

20.9.2018 01:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Po evropských silnicích dnes jezdí o polovinu více aut na motorovou naftu, než před propuknutím skandálu s falšováním emisních testů. / Ilustrační foto
Po evropských silnicích dnes jezdí o polovinu více aut na motorovou naftu, než před propuknutím skandálu s falšováním emisních testů. / Ilustrační foto
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | fill / pixabay.com
Po evropských silnicích dnes jezdí o polovinu více aut na motorovou naftu, než před propuknutím skandálu s falšováním emisních testů. Upozorňuje na to deník Guardian.
 

Když v roce 2015 propukl skandál Dieselgate, začalo být na silnicích horko. Lidé jako by na moment prozřeli a uvědomili si, že tehdejších 29 milionů aut jezdících na motorovou naftu v Evropě je přeci jen možná problém. Hovořilo se o nebezpečných zplodinách, znečištění ovzduší, nedýchatelných magistrálách a nemocných dětech. Čas na změnu příhodně nazrál a v zemích Evropské unie prý existovala silná vůle problém řešit.

Celý podvod s emisemi tehdy přišel automobilku Volkswagen draho. Přes 4,27 miliardy dolarů na pokutách je patrně jen začátek, odškodnění a soudních vyrovnání bude asi ještě přibývat. A změnilo se ještě něco? Rozhodně. Dieselových aut je dnes na našich ulicích o polovinu víc. Celkem 43 milionů. Tři roky po sobě se jejich počty utěšeně zvyšují. Nejlepší prodeje mají ve Francii, kde jich nejvíc z celé Evropy. Zhruba 8,7 milionů.

Nezaostávají ani Němci s 8,2 miliony čmoudícími diesely a Britové s počtem 7,3 milionů. Vlastně se teď auta s naftovými motory prodávají historicky nejlépe. Florent Grelier z Evropské federace pro dopravu a životní prostředí potvrzuje, že: „Je až k neuvěření, jak po aféře Dieselgate prodeje špinavých aut narostly. Počty dodávek i nákladních aut se neustále zvyšují.“ Radost z toho rozhodně nemá.

„EU musí přistoupit k nějaké akci a zajistit, že se tyto výrazně ovzduší znečišťující auta nedostanou do provozu, dokud nebudou řádně opravena. A pokud nebudou, neměla by jezdit, aby dále nepoškozovala zdraví našich občanů,“ říká Florent. Jenže si na to nejspíš bude muset ještě chvilku počkat. Jak potvrzují nezávislí experti, prodeje dieselů porostou nejspíš až do září příštího roku. Teprve tehdy mají z autosalónů nevyhovující modely zmizet.

Zařídili si to sami prodejci automobilů, aby se mohli na razantní změnu připravit. Patřičně udržovaná auta jezdící na motorovou naftu by tak ze silnic v Evropě nemusela zmizet ani v příštím desetiletí. Ta současná, dílem kvůli špinavé práci ve Volkswagen, nyní produkují čtyř až pěti násobek povoleného limitu.

„Ne všechna naftová auta jsou špatná,“ říká Nick Molden, šéfmanažer společnosti Emissions Analytics. „Jsou tu hodně zlá, ale i dobrá. Třeba ta nejnovější produkují stejné množní oxidů dusíku jako benzínová auta a k tomu ještě o 18 % méně oxidu uhličitého.“


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

20.9.2018 11:24
Abych mluvil za sebe: před 14 dny jsem si koupil nové auto (tedy objednané ho mám už pár měsíců). Zvolil jsem diesel, protože toho najezdím celkem dost, takže summa summarum to vyjde o trochu levněji. Jestli mě to trápí a jestli cítím nějaké výčitky, že znečišťuji ovzduší? Ani v nejmenším. Co se týká emisních norem tak je mi úplně jedno, jak se s tím výrobce popasoval, dokonce myslím, že nějaké "fígly" uplatnit musel, aby se do těch nesmyslných norem vešel. Normy samotné považuji tak spíš za podvod EU vůči vlastním občanům, údajné znečištění ovzduší NOx za hysterii přifukovanou médii a všemožnými pošahanými aktivisty. Následná omezení vjezdu do měst považuji za opatření bez materiální podstaty, za připodělanost zastupitelstev a snahu si to nerozházet s uřvanými ekoteroristy. Volkswagen lituji (a to přestože tentokrát nemám koncernové auto), protože dělal jen to, k čemu ho nesmyslné zákony donutily (nějaké takové "opatření" má každá automobilka) a teď se někteří eurokomisaři prsí tím, jak strašlivě VW potrestají - v zónách zdravého rozumu se tomu ale říká "střelit se do nohy". Prostě jsem se v podmínkách informační války rozhodl tak jak mi velí zdravý rozum, mé technické vzdělání a celoživotní zkušenosti z průmyslu a na všechny ty hloupé řeči kašlu.
Odpovědět
mr

20.9.2018 11:55 Reaguje na
Vystihl jste to přesně. Zde je včerejší info:

https://www.novinky.cz/auto/483694-skoda-na-milovickem-letisti-zaparkovala-ctyri-tisice-aut-bez-homologace.html

V diskusi najdete stejné názory. Leda dodávám, že podobných hřbitovů neprodaných aut je po světě už plno.
Odpovědět
Anyr

Anyr

20.9.2018 14:27 Reaguje na
Celé je to víceméně o výchově. Deprivace socialistickým nedostatkem - materiálním, a co je horší, i tím psychickým/duchovním.
Já vás moc chápu. Celý život jste nic nemohli a nic nevěděli, nic moc jste neměli. Abych si vypůjčil citaci: po pádu vašeho režimu se pak většina lidí "nadechla ke spotřebě", a k egu.
Jedno nahradilo matriál, to druhé diktát vlády.

Proto je většině z té vaší generace víceméně jedno "co se má", co je správné. Pro vás je nejvyšší autorita vaše pohodlnost, vaše mysl, prostě vy a váš pohled na svět. To, že to celé může být děsně špatně - nemůže. Prostě nemůže. Plnými doušky si užíváte zboží kolem a svobodnou vůli, protože jste to podstatnou část života dělat nemohli.

Celé je to vlastně moc smutné. Říká se, že nevědomost, zlo, odstraníš poznáním a dobrem. Ale co s lidmi, kteří to aktivně odmítají - i když dnes se v ČR nikdo nemůže ohánět argumentem, že "neměl přístup k vědomostem"?
Vydržet. Vydržet, až se buď změní, nebo zmizí, a potom začít s nápravou toho, co oni poškodili a narušili.

Chováte se hůř jak malé, vzteklé děti před hračkářstvím. Ovšem s tím, že ty děti obvykle tolik neškodí celé společnosti, jako vaše nafoukané, rozmazlené chování v kombinaci s plnoletostí a aktivním odmítáním skutečností.
Proč nezačnete žít dneškem, a ne včerejškem? Nikdy, NIKDY není pozdě začít. A dokud žijete, patříte do DNES, do TEĎ, a ne do včera. A DNES žijeme ve světě, který se dusí. Je závěr září, venku je sucho a 30°C. Hub mám nasušených tak pět litrů - velká bída, mečíkům zasychaly květy i při zalévání (pokud bylo čím), stromům žloutlo listí už od jara a vy si stále ještě kolektivně blahopřejte k tomu, jaká jste enviromentální čuňata a jak si hrdě kupujete věci, díky kterým bude ještě méně vody, méně hub, úrody a všeho dalšího.
"Tati, co to byly řeky?".

Tak se koukejte trochu sebrat, začněte jezdit MHD, vlakem a autobusem (jo, jde to vždycky, když se neživíte přepravou kvanta zboží), a přestaňte si furt stěžovat na vlády a hybaj ven sbírat smetí. Alespoň malinko vykompenzujte to, co nám všem i sami sobě berete. Krásu přírody, zdraví lidí, zvířat i rostlin a ve finále i ten život jako takový.
Odpovědět
ig

20.9.2018 16:12 Reaguje na Anyr
Zřejmě to chcete posunout jinam než jako pouhou polemiku, jestli je omezování dieselů v pořádku nebo jestli je to jen nepodložený úlet živený bůhvíkým. Ok, beru to a reaguji :-)

Z hlediska "totální ochrany přírody" je samozřejmě nejlepší být státním úředníkem, který jen od rána do večera přerovnává papíry, nic nevyrábí a skoro nic nespotřebovává (balík papírů měsíčně a jeden toner do tiskárny co půl roku budiž mu tolerován). Po práci odejde pěšky do svého bytu, sedne si s manželkou k telce, nikam nejde, nejede, chroupe bramborové lupínky, vytáhne dva lahváče, manželka si zanadává na ty trouby v Prostřeno a jdou spát. Dovolená v cizině je nudí (moře je moc slané, na horách se blbě dýchá a Koloseum je už úplně vybydlené) tak jezdí na dovolenou jenom do nákupního centra (tramvají), jedí margarín a kuřecí salám a jinak je nic nezajímá. Pokud se Vám podaří přesvědčit mě, že tento život je ideální, dám ekologicky zlikvidovat svůj automobil a místo pomerančů začnu kupovat nutričně ekvivalentní tuřín. Je to na Vás :-)
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

21.9.2018 08:29 Reaguje na Anyr
Asi neznáte zkušenost vyjádřenou: "cesta do pekel je dlážděná dobrými úmysly." Vaše posedlost organizovat život jiným je kryta vaším dobroserstvím.
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

20.9.2018 12:48
Asi to je překlad nějakého článku ze západní Evropy. Pokud je překlad citace pana Florenta Greliera z Evropské federace pro dopravu a životní prostředí přesný, tak nás chraň pán Bůh před takovými blby. Musíme usilovat, aby ten Augiášův chlév v Bruseli, byl co nejdříve vymeten.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist