https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/do-dvou-let-by-na-karvinsku-mely-jezdit-prvni-autobusy-na-vodik
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Do dvou let by na Karvinsku měly jezdit první autobusy na vodík

10.12.2018 00:10 | OSTRAVA (ČTK)
Do dvou let by v Moravskoslezském kraji měly cestující vozit první autobusy poháněné vodíkem. / Ilustrační foto
Do dvou let by v Moravskoslezském kraji měly cestující vozit první autobusy poháněné vodíkem. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Do dvou let by v Moravskoslezském kraji měly cestující vozit první autobusy poháněné vodíkem. Například na Karvinsku jich má být deset za celkovou sumu 160 milionů korun. Pak by se vodíková technologie měla rozšířit i do dalších oblastí kraje. Vedení hejtmanství o tom minulý týden podepsalo v Ostravě memorandum s Ostravou a také společností Vítkovice Cylinders podnikatele Jana Světlíka, která má k dispozici potřebné technologie.
 

Společně s vedením Ostravy se bude kraj podílet například na vybudování první plnicí vodíkové stanice, která bude nezbytná pro zajištění provozu vybraných autobusových linek Dopravního podniku Ostrava.

"Zaměříme se na pilotní provoz veřejných autobusů na vodík. Začneme s obnovou vozového parku na Karvinsku, počítáme tu alespoň s deseti vodíkovými autobusy. Postupně budou přibývat další veřejné autobusy na vodíkový pohon pro celou dopravní oblast kraje, také automobily pro úřady a příspěvkové organizace kraje, a pokud se nám podaří homologace, tak i vlaky," uvedl náměstek hejtmana pro dopravu a tzv. chytrý region Jakub Unucka (ODS). Dodal, že cena autobusu na vodík je o 50 procent vyšší než u bažných vozů. Vyjde na 16 milionů korun. Pořízení prvních bude z 85 procent financovat program EU.

Veškeré tyto kroky podnikají představitelé kraje, města i průmyslové společnosti proto, aby emise z dopravy co nejméně zatěžovaly životní prostředí, zejména ovzduší v regionu. "Jde nám o zavedení zcela bezemisní dopravy, což naftová, benzinová a ani auta na plyn prostě neumí. To je pro náš kraj, který trápí časté smogové situace a nemůže se zrovna chlubit svěžím ovzduším, primární. Elektromobilita a hlavně vodíková mobilita je budoucnost," řekl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák (ANO).

I podle ostravského primátora Tomáše Macury (ANO) jsou vodíkové technologie perspektivní pro rozvoj energetické soběstačnosti a efektivity. "Pro historicky průmyslovou Ostravu se mohou stát dobrým nástrojem pro další rozvoj ve všech oblastech," řekl. Dodal, že z ostravských ulic například do roku 2020 zmizí z vozového parku dopravního podniku všechny vozy poháněné dieselovými motory. Nahradí je ekologické vozy na elektřinu, částečně na CNG. "Pokrok se ale nedá zastavit, a proto chceme zahájit i testování vozidel na vodíkový pohon," doplnil.

Na rozvoj vodíkové dopravy je Světlíkova společnost Vítkovice Cylinders připravena. "Jsme už dnes dodavateli čtyř z pěti velkých technologických světových hráčů. Jak z oblasti energetiky, tak mobility a skladování. Jsme rádi, že právě Moravskoslezský kraj se chová osvíceně, sleduje nejmodernější trendy a rozhodl se vyjít z vodíkového pravěku Česka a nasadit jako vůbec první kraj v ČR tyto technologie v masovém měřítku," řekl.

Vodíkový autobus už v ČR obsluhuje od roku 2009 několikrát týdně linku městské dopravy v Neratovicích, kde funguje i vodíková čerpací stanice. Provoz autobusu je poměrně tichý, bez emisí, jediným odpadem je vodní pára. Autobus je energeticky efektivní, to ale neznamená, že je jeho provoz levnější. Důvodem je mimo jiné cena palivových článků, která je poměrně vysoká. Vysoká je i cena vodíku, klesá s odebraným množstvím.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

10.12.2018 09:39
Faktem ke, že ježdění na palivové články je o něco racionálnější než ježdění na akumulátory. Problémem ovšem zůstává mizerná skladovatelnost vodíku (uniká skrze kompaktní kov).
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.12.2018 10:04 Reaguje na Jan Šimůnek
městský linkový autobus s konstantním (vlastně velmi malým) nájezdem každý den (resp. každou směnu, na městském autobusu se standardně každý všední den protočí 2 směny) a s jasně predikovanou spotřebou (případně s možností zpřesnění odhadu spotřeby dle předpovědi počasí) a s možností každodenní rutinní servisní kontroly je jednou z mála rozumných aplikací vodíku (ale rýpnu si, nebude moc nízkopodlažní žejo, někam se ten objem vlézt musí).
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist