https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/davos-kdyz-na-jednani-o-klimatu-tak-soukromym-tryskacem
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Davos: Když na jednání o klimatu, tak soukromým tryskáčem

24.1.2019 01:06 | PRAHA (Ekolist.cz)
Světoví lídři a špičkoví podnikatelé na davoské fórum tradičně cestují soukromými letadly. Ilustrační snímek.
Světoví lídři a špičkoví podnikatelé na davoské fórum tradičně cestují soukromými letadly. Ilustrační snímek.
Zda se bude na Světovém ekonomickém fóru v Davosu (WEF) podávat káva v recyklovatelných kelímcích a bez jednorázových plastových lžiček, je zatím nejisté. Musela by jich ale být hezká řádka, aby se vyrovnala emisní bilance spojená s přicestováním všech účastníků. Světoví lídři a špičkoví podnikatelé sem totiž tradičně cestují soukromými letadly, což zrovna myšlenku trvalé udržitelnosti a šetrnost vůči životnímu prostředí nenavozuje. Píše o tom například The Times.
 

Program jednání WEF se v hlavních obrysech mezi lety moc nemění. Na nejvyšší úrovni se tu prostě řeší palčivé problémy, kterým svět čelí. Včetně ochrany zdraví a životního prostředí. Agenda jednání, uveřejněná letos 19. ledna, je zvláště zajímavá v jednom bodě. Tím je debata o „nutnosti dekarbonizace globální ekonomiky“, protože se z ní v rámci desetiletí stane vůbec hlavní priorita. A mezi jednajícími nebude chybět například bývalý americký viceprezident Al Gore, aby promluvil o významu boje s klimatickými změnami. Že to zní rozumně?

Schůzka světových celebrit

To ano, ale současně dojmem jistého pokrytectví působí, že na tohle veledůležité jednání vyrazí účastníci svými soukromými letadly. Emisní bilance celé konference WEF tak strmě letí vzhůru. Nikdo by samozřejmě po účastnících nechtěl, aby se do luxusního lyžařského resortu ve švýcarském Davosu dopravovali jako pěší poutníci nebo se psím spřežením, ale 1700 (možná až 2000) letos očekávaných letů tisícovky soukromých letadel je už trochu moc. Zvlášť, když účastníků je letos jen o 5 % víc, než v roce 2013. Ale tehdy jim těch soukromých letů stačilo jen 1300.

Skoro se zdá, že se spíš chtějí jednotliví účastníci pochlubit kolegům se svým novým Gulfstreamem, než vážně jednat o tom, kolik emisí planetární atmosféra ještě unese. Podnikatelům a politikům, kteří na WEF cestují zdaleka, z Hongkongu anebo Brazílie, bychom investici do soukromého letu možná odpustili. Ale do Davosu se soukromými letadly létá i z Německa, Velké Británie nebo Francie. Navíc není úplně přesné říct „létá do Davosu“, protože ten přímo přistávací dráhou nedisponuje.

Nejdřív tryskáč, pak vrtulník. A pak zase domů

Účastníci WEF létají na jedno ze čtyř letišť, a odtud se pak dopravují na místo konference s pomocí helikoptér. Zatímco v běžný všední den helikoptéry podstupují trasu letiště-Davos pětkrát za den, v průběhu WEF startují až čtyřiapadesátkrát. To proto, aby se účastníkům ušetřila v průměru dvouhodinová cesta autem. Letištní personál i švýcarští piloti připouští, že každoroční WEF patří mezi jejich nejvytíženější dny v průběhu roku.

Ruch letového provozu ve švýcarském vzdušném prostoru je v průběhu konference skoro dvojnásobný, a počty letů/vzletů a manipulačních posunů letadel na švýcarských ranvejích jdou do stovek. Nikdo zatím přesně nevyčíslil emisní bilanci dopravy účastníků WEF, ale hrubé odhady ji staví nad jiné emisně výrazné události. Třeba nad počet letů, které stojí za Superbowl, turnajem v americkém fotbalu, případně za celou evropskou fotbalovou ligou UEFA.

Organizátoři WEF pochopitelně trvají na tom, aby jejich každoroční fórum bylo environmentálně udržitelné. Pevně doufají, že aktivita a iniciativa účastníků na jednání vyváží emise uhlíku, vytvořené jejich soukromou dopravou.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VK

Václav Kain

24.1.2019 06:34
Ano drastická ekologická omezení,ale jenom pro někoho.Pro tu partu bezzkrupolozních a pokryteckých darebáků ani náhodou.Jako příklad můžeme uvést jednoho z největších prolhaných všiváků Al Gora.
Odpovědět
MM

Milan Milan

24.1.2019 08:30
Protože jim o žádné klima vůbec nejde, pokecají a nic nevyřeší. Podívejte se kdo to řeší? Nejbohatší světový magnáti živí mediální obraz příští katastrofy světa a v podstatě vymýšlejí jak si přihrát ještě větší balík peněz. Zděššní, apel, média, odborné analýzy a pak dotační politika, arogantně přenesená do zákonů a občanům a firmám přikazující! investovat a vyhazovat funkční věci a nahrazovat je násobně dražšími, ve skutečnosti kromě rozhýbání obchodu, žádným přínosem není (viz např.současná smogová situace v ČR stejná jako před vyhozenýmí mld. např. na biomasné plodiny devastující pole, nebo kotlíkové dotace, soláry, nebo drahá tepelná čerpadla), provozně zatěžují energetické sítě, když vypadne elektřina tak stejně všichni hledají náhradní zdroje tepla jedno jaké, nebo zmrznou. A vždy se najdou ochotní přitakávači, kteří podpoří, z analyzují, zdramatizují, vysvětlí, nebo pochválí cokoliv co nějaký snaživý úředník, nebo např. ministr po ránu vymyslí. A ještě se rozumbradi sejdou, spíš slétnou na zbytečné konferenci v lyžařském středisku, max. pokývají moudře hlavou, pochválí emisní povolenky, najdou hlupáky k rozhýbání dalších dotačních kšeftů, zamnou si ruce a opět odletí......škoda mluvit
Odpovědět
mr

24.1.2019 23:28 Reaguje na Milan Milan
Naprosto výstižné. Jenže lidé si to většinově nechávají líbit a nechají se holit, jako hloupé ovce.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist