Nesnesitelná lehkost papírových brček je v McDonald's překážkou recyklace
O jejich výrobu se už postarala firma Transcend Packaging, sídlící v Ebbw Vale. Změna byla v médiích prezentovaná jako environmentálně uvědomělý akt globálně působící společnosti, pozitivní krok ke snižování produkce odpadů a ochraně moří. Radost ale manažerům z McDonald's nevydržela dlouho.
K čemu je dobré papírové brčko?
Jako první si začali stěžovat zákazníci, kteří měli problém s papírovými brčky něco vypít. Třepila se, lepila a rozkládala ještě v kelímku. A vypít s nimi ikonický mléčný šejk prý byl nadlidský výkon. Dokonce se objevila petice (s 51 000 podpisy) žádající návrat plastových brček.
Tehdy se ještě našlo dost lidí smýšlejících pozitivně o přírodě a negativně o odpadech, kteří takové konzervativní zpátečníky haněli. Papírová brčka jsou prostě změnou k lepšímu a basta, je třeba jít s dobou. Jenže pak se ukázalo, že s rozblemcanými papírovými brčky mají problém i v McDonald's.
V interní vyhlášce pro zaměstnance populárního fastfoodového řetězce se objevila poznámka: „Papírová brčka zatím nejsou recyklovatelná a do odvolání musí být ukládána do směsného odpadu.“ Takže nikoliv ekoalternativa hodná recyklace, ale odpad komunální, určený ke spálení. Což trochu zamrzí, protože předchozí brčka, ta plastová, plně recyklovatelná byla. Oficiálně tkví problém s papírovými brčky v jejich lehkosti, tenkosti a charakteru znečištění, se kterou si v britské recyklační firmě (která zajišťovala recyklaci brček plastových i kelímků) nemohli technologové poradit.
Recyklovatelná teoreticky jsou
Když to vyšlo najevo, hájil se tiskový mluvčí McDonald's tím, že: „Naše papírová brčka pochopitelně jsou stoprocentně recyklovatelná, jen je třeba jinak a lépe nastavit jejich procesní zpracování.“ Než se tak ale stane, budou k nelibosti zákazníků dál na trhu brčka nekomfortní, papírová, a nebudou se zatím recyklovat, ale jen pálit. A pece spalovny si Britové pořád nějak nemohou spojit s ekologickou likvidací odpadů. McDonald's se tak stal papírovým brčkům navzdory terčem kritiky.
Jak například píše Sarah Arnoldová: „Ale samozřejmě, že papírová brčka v McDonald's zatím nejde recyklovat. Co jste čekali? McDonald's nejde o životní prostředí, ale jen o vlastní reputaci. A proto se snaží dávat světu falešný dojem z toho, jak jsou jejich služby a produkty šetrné k životnímu prostředí.“
Konkrétně v téhle společnosti se mezi fritézami mohli pokusit o reálnou změnu: začít podávat sezónní jídlo z lokálních zdrojů, nebo zařídit, aby jejich hračky nebo nádobí nebylo z plastu, aby snížili množství obalů, učinili je třeba kompostovatelné a tím reálně snížili množství odpadu.
My se staráme? Ano!
„Jenže McDonald's nemá reálný zájem snižovat svou ekologickou stopu. A proto se zaměří na měkký cíl, brčka. Přestože jich ve Velké Británii vyprodukujeme za rok 4,7 miliard, pořád tvoří jen 0,025 procent odpadu v oceánech. Také je už dokázal smysluplně recyklovat, což s apírovými nyní nedovede.“ Skutečně radikální a environmentálně prospěšné by prý bylo, kdyby v McDonald's vyřadili nápoje podávané v PET lahvích. Ale oni raději modifikovali brčka, jako příklad korporátního greenwashignu, mediálně vděčné, ale prakticky nefunkční ukázky toho, že se starají o životní prostředí.
Debaty o účelnosti papírových brček hezky podtrhuje Julian Kirby z britských Přátel Země: „Už moc dlouho jsme zaseklí v debatě o tom, jak recyklovat a naložit s vytvořeným odpadem. Možná bychom měli začít přemýšlet nad tím, jak se spíš vzniku odpadu vyvarovat. Například bezodpadovou alternativou brček byly po miliony let naše rty.“
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (2)
Jinak tvrzení, že "McDonald's nejde o životní prostředí, ale jen o vlastní reputaci" by se dalo aplikovat i na řadu klimaplašanů, environmentalistů atd. :-)