Zvýšení podílu biosložky v benzinu poslanci neschválili
Pustějovského návrh souvisel se zaváděním paliva E10, tedy benzinu až s deseti procenty etanolu. S výraznějším nasazením tohoto benzinu se podle poslance dlouhodobě počítá. Podle vicepremiéra Karla Havlíčka (za ANO) představoval poslancův návrh plošné rozšíření benzinu E10 jak je tomu v okolních zemích. Havlíček návrh podpořil, hlasovali pro něj ale jen poslanci ANO a sociální demokrat Lubomír Zaorálek. Ostatní poslanci byli proti, nebo se zdrželi.
Dodavatelé pohonných hmot musejí nyní přimíchávat povinně alespoň 4,1 procenta biosložky do benzinu a šest procent do nafty. Motorové nafty se Pustějovského návrh netýkal.
Mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Václav Loula sdělil již dříve ČTK, že zavedení E10 na českém trhu vyvolala ekologická legislativa v rámci EU a transponování evropských předpisů pro životní prostředí, které stanovují cíle ve snižování emisí a zvyšování podílu obnovitelných zdrojů v dopravě. Uvedl také, že automobily vyráběné podle normy EURO 4, která vstoupila v platnost v roce 2005, jsou již homologovány na benzin s deseti procenty biolihu. Například v případě automobilky Škoda Auto vyhovují tomuto benzinu všechna její auta vyrobená od roku 2002.
Schválená novela zákona o nouzových zásobách ropy stanoví, že potřebná výše nouzových zásob ropy se má nově přepočítávat k 30. červnu, a nikoli jako dosud k 31. březnu. Posunutí data výpočtu má podle vlády především zvýšit přesnost výpočtu ročního závazku na držení nouzových zásob ropy a ropných produktů díky prodloužení doby zpracování statistických údajů za předchozí kalendářní rok. Poslanci v ní jen upřesnili účinnost tak, aby začala platit 15. den po vyhlášení ve sbírce.
Na návrh hospodářského výboru vložili poslanci do zákona ustanovení, že nouzové zásoby ropy je možné skladovat na území jiného členského státu EU jen s předchozím souhlasem vlády. Naopak skladování zásob ropy jiného členského státu v tuzemsku by vyžadovalo souhlas ministerstva průmyslu.
Nouzové zásoby spravuje Správa státních hmotných rezerv. Jejich výše musí odpovídat nejméně 90 dnům průměrného denního čistého dovozu referenčního roku. Evropská směrnice ukládá členským státům udržovat minimální zásoby ropy nebo ropných produktů pro případ krizí nebo například zastavení dodávek ropy.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (12)
Jirka Černý
2.12.2020 17:15Katka Pazderů
2.12.2020 17:32Takže je to vlastně prohra životního prostředí. Místo, abychom podporovali domácí paliva, tak podporujeme dovoz ropy.
Břetislav Machaček
2.12.2020 18:28 Reaguje na Katka Pazderůzorat, povláčet, osít, řepu vyjednotit, chemicky ošetřit, vyorat, zbavit chrástu, naložit, dopravit, zpracovat, zkvasit, kvas vypálit, vypěstovat osivo, vytěžit či vyrobit hnojivo, postřiky, zemědělské stroje, zpracovatelské stroje, kvasné nádoby, zařízení palíren, dopravní prostředky, vyčistit odpadní vody, výpalky a ještě zaplatit
všechny ty pracovní síly podílející se od prvotní orby po finální produkci. A co produkce CO2 při kvasném procesu? Pokud ty náklady hodíte na koncového spotřebitele i s náklady na kvalitnější motory vozidel, tak budiž, ale do všeho jsou ještě namontovány dotace a jiné netržní regulace. Jste zcela mimo paní. Zadejte to vše spočítat nějakému studentovi jako diplomovou práci a můžete to spočítat i sama v době distanční výuky. Pro naše životní prostředí je hlavně prohrou pěstování všech druhů biopaliv i kdyby si měla půda pouze odpočinout jako úhor. Tak jak vysávají půdu energetické plodiny,
tak ji nevysávalo v minulosti nic. Půda podle toho vypadá a s ní
i její stav pro zasakování vody a místní záplavy bahnem z polí.
Vaše myšlení je vskutku "ekologické", když pominu zcela ekonomiku.
Pavel Hanzl
2.12.2020 22:25 Reaguje na Katka PazderůVýznam mají pouze biopaliva druhé generace, které se dělají pouze z odpadu.
Jiří Daneš
2.12.2020 23:48 Reaguje na Pavel HanzlMilan Štrupl
3.12.2020 19:25 Reaguje na Pavel HanzlLukáš Kašpárek
3.12.2020 06:48 Reaguje na Katka PazderůJejí pěstování (protože to není kontrolováno jako potravinářská plodina) sebou obnáší třeba i 20 výjezdů na pole za rok, neskutečně se chemizuje, čímž se zabíjí jak půdu, tak život v zemědělské krajině (hmyz, ptáci, atd.), otravuje zdroje vody, kterou všichni pijeme, utužuje půda (neschopnost vázat vodu), atd. atd.
Navíc díky častým výjezdům do pole a celkově velkému používání agrotechniky, a také zabití a utužení půdy (která pak už není schopná vázat uhlík ani vodu) se popírá základní princip nulové bilance CO2, takže původně deklarovaný přínos snížení CO2 se v realitě špatným přístupem (maximalizace produkce za každou cenu) minimalizuje a reálné provedení tak popírá svůj vlastní smysl.......
A tady ještě něco co ukazuje jak se manipuluje s veřejným míněním ze strany vlády řízené agrobaronem Babišem vydělávajícím miliardy na tomto tématu. A o tom, že není pravda, že by se měl podíl těchto složek v palivech zvyšovat.... to zvyšování chtějí jen zástupci agrolobby včetně Babiše..... biopaliva první generace už měla dávno skončit... jenže Babiš a jemu podobní je chtějí jejich používání naopak zintenzivnit a lhát lidem, že je to tak v pořádku a že nám říkají pravdu.... jinde v EU se možná podíl zvyšuje, ale to u DRUHÉ GENERACE BIOPALIV a ne té první (řepka, kukuřice, atd.)!
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/repka-babis-ano-evropa-eu-volby-biopaliva-smernice_1905280600_jab
https://euractiv.cz/section/biopaliva/news/eu-stale-zapasi-s-udrzitelnosti-biopaliv-jejich-podil-v-doprave-se-ma-snizovat/
Jan Olejníček
3.12.2020 07:04 Reaguje na Lukáš KašpárekJan Šimůnek
3.12.2020 09:51 Reaguje na Jan OlejníčekLukáš Kašpárek
3.12.2020 06:21vaber
3.12.2020 09:04jedině snad nenávist k Babišovi a závist ,že by mohl něco vydělat,
lidé se neřídí rozumem ,ale nenávistí