V Kladně v prosinci rekordně přibylo odpadu, výdaje na svoz rostly
Jedno svozové vozidlo uklidilo v druhé polovině prosince v Kladně až 34 tun komunálního odpadu denně, oproti běžným dnům to je nárůst o 200 procent. Během svátků svoz odpadu v Kladně zajišťovalo denně devět svozových vozidel. Další posádky uklízely odpad odložený mimo nádoby a čistily okolí kontejnerových stanovišť. Posílený byl i svoz tříděného odpadu.
"Z veřejného rozpočtu muselo město, potažmo všichni jeho obyvatelé, zaplatit za dvacet prosincových dní půl milionu korun navíc, abychom situaci zvládli. Tato suma představuje třeba jedno dětské hřiště v sídlišti," uvedla kladenská radní Petra Melčová (za ANO). Podle ní lidé často svou zodpovědnost přehazují na město a odpad bez rozmyslu odkládají s tím, že postarat se má radnice.
Město ročně platí za svoz odpadu 100 milionů korun, částka v posledních letech značně vzrostla. Dalších šest milionů korun ročně stojí úklid kolem popelnic. Na poplatcích za odpad Kladno vybere 35 milionů korun, zbytek doplácí z rozpočtu. "Jediným opravdu účinným řešením je snížit objem odpadů, který každý z nás vyprodukuje, poctivě třídit a odpad, který nepatří do kontejnerů, důsledně odvážet do sběrných dvorů," dodala Melčová.
Roční poplatek za svoz komunálního odpadu je v Kladně 780 korun na osobu, řada lidí ale městu dluží, za loňský rok je výše dluhu téměř osm milionů korun. Tisíce lidí také ve městě podle radní žijí, ale nejsou přihlášeni k trvalému pobytu a poplatek neplatí. Přihlásit své nemovitosti či byty k poplatku za komunální odpad musí i majitelé nemovitostí či bytů, ve kterých nemá nikdo hlášen trvalý pobyt. Také někteří podnikatelé někdy systém zneužívají a místo toho, aby jej zlikvidovali podle zákona, tedy na vlastní náklady, dávají jej do městských kontejnerů.
Komplikace způsobují také ti, kteří parkují a blokují přístupovou cestu ke kontejnerům. "Posádky se musejí vracet na nesvezená stanoviště několikrát za den nebo i v následujících dnech, kdy se snaží odpad zlikvidovat. Dosvědčují to i data z lokalizačních čipů umístěných ve vozech. Lidé se pak často diví, proč nejsou kontejnery vyvezeny, když svozový vůz viděli několikrát projíždět, a stížnost směřují vůči našim pracovníkům," popsal provozní ředitel ze svozové firmy AVE Kladno Petr Nedbal.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (2)
Katka Pazderů
28.1.2021 06:36Ae je pravda, že odpadů přibylo, a že naše odpady budou stát více peněz, protože máme nový zákon o odpadech a konečně došlo k zákazu skládkování.
Teď ještě nastartovat příležitosti, co s tím odpadem, a hlavně, dle litery nového i starého zákona, přecházet vzniku odpadů.
Onehdy jsem analyzovala se studenty obyčejný sáček od čaje. Uvnitř čas, na něm nebělený jemný papír, ovšem celé je to v lesklé kašírované folii papír plast, s výrazným potiskem. A přitom to jiní výrobci čaje mají jen v papíru.
A takto najdeme mnoho příkladů nesmyslného balení, které jde přinejlepším jen spálit, tedy vlastně tepelně zužitkovat.