https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/medved-na-slovensku-zabil-cloveka-stalo-se-to-poprve-za-poslednich-100-let
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Medvěd na Slovensku zabil člověka, stalo se to poprvé za posledních 100 let

15.6.2021 18:03 | BRATISLAVA (ČTK)
Lesníci upozorňují na stupňující se nebezpečí s tím, jak populace medvědů narůstá. V tomto období se navíc medvědi rozmnožují. Samci si hledají partnerku k páření a mohou být agresivní.
Lesníci upozorňují na stupňující se nebezpečí s tím, jak populace medvědů narůstá. V tomto období se navíc medvědi rozmnožují. Samci si hledají partnerku k páření a mohou být agresivní.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Na Slovensku zabil medvěd sedmapadesátiletého muže u obce Liptovská Lúžna v okrese Ružomberok v Žilinském kraji. Dnes to potvrdila pitva. Podle serveru Sme.sk jde o první případ zabití medvědem na Slovensku za posledních sto let.
 

Mrtvého muže nalezl v pondělí jeden z místních obyvatel. Mrtvý měl na hlavě, krku a boku poranění, která byla způsobena pokousáním. Na místě byly čerstvé stopy medvěda. Že muž skutečně zemřel po útoku medvěda, potvrdili odborníci z Ústavu soudního lékařství a medicínských expertiz Jesseniovy lékařské fakulty Univerzity Komenského.

"Předběžná zpráva z pitvy konstatuje, že nebohý muž zemřel na následky poranění, která odpovídají zraněním způsobeným útokem medvěda," sdělila policejní mluvčí Gabriela Kremeňová.

Lesníci upozorňují na stupňující se nebezpečí s tím, jak populace medvědů narůstá, uvedl server MY Liptov. Před přibližně měsícem napadl medvěd obyvatele Šútova, který se vydal k Šútovskému vodopádu opravovat zábradlí nad potokem na frekventované turistické cestě. Šelma ho kousla a způsobila mu hlubokou tržnou ránu na noze. V tomto období se navíc medvědi rozmnožují. Samci si hledají partnerku k páření a mohou být agresivní.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (74)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

kk

karel krasensky

15.6.2021 18:11
Těchto případu bude geometrickou řádou přibyvat
Odpovědět
VJ

Václav John

15.6.2021 22:56 Reaguje na karel krasensky
Geometrickou řadou to sotva, to je samozřejmě nesmysl (doslovně naprosto, jakkoliv v době nepovinných maturit z matematiky chápu, že ne každý rozumí pojmu geometrická řada), ale bylo víceméně otázka času, kdy se tohle stane. A nejspíš taky šťastnou shodou náhod, že se to ještě nestalo. Doložené případy zabití člověka medvědem byly mj. z Norska, Rumunska a některých balkánských států. Všude samozřejmě žije stejný medvěd hnědý jaký žije i na Slovensku, tj. pokud se něco může opakovaně stát v Norsku nebo Rumunsku, není nejmenší důvod, aby k tomu nedošlo i na Slovensku. Například překvapit zblízka samici s mláďaty ... i takové situace sice většinou útokem nekončí, ale rozhodně není o co stát.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

16.6.2021 08:31 Reaguje na Václav John
Tak ono tyhle jevy jako "sireni epidemie" "rozmnozovani druhu
co nahle nalezl prostreny stul bez predatoru" atd. se obvykle v pocatcich chovaji jako geometricka posloupnost v case. Je to samozrejme jen nepresna idealizace ale kdyz to mohlo byt v mode rikat pred rokem v dobe sireni Covidu proc bychom toto matematicke priblizeni nepouzili i pro stav medvedu v jednotlivych letech. Priblizeni - jako u te epidemie je to zjednoduseny pohled samozrejme. Zalezi na "siti" vztahu pokud se epidemie bude sirit v zemedelske krajine od baraku k baraku a medvedi/vlci/jeleni/hrabosi/invazivni rostliny se budou sirit nikoliv migraci na velke vzdalenosti ale "sousedskym" stykem tak tak zadny exponencialni rust nebude, bude treba
jen linearni di kvadraticky (v zavislosti na "dimenzi" toho problemu :) Podobne je to s exponencialnim zanikem, ktery ted priblizne zazivame u Covidu. Aby medvedi zacali zas exponencialne zanikat chtelo by to zmenit pravidla jejich ochrany. Povolit strileni (rekneme nejvyse jeden medved na jedno myslivecke sdrzeni za rok, aby ten pokles nebyl dokonce rychlejsi nez exponencialni) atd.
Odpovědět
VJ

Václav John

16.6.2021 22:20 Reaguje na Miloš Zahradník
Pořád je to vzácná událost. Je užitečné tyhle věci srovnávat se stavem v zahraničí, protože většinou se u nás ani na Slovensku neděje nic unikátního, ale kopírujeme to, co se děje jinde. I v Rumunsku, kde je víc případů zabití člověka medvědem, je pořád podstatně častější, že někoho zabije pes, než právě medvěd. Nicméně chce to dodržovat nějaká pravidla, není to plyšové zvířátko na mazlení.

Klidně se může stát, že půjde o nějakého problémového (vadného) jedince, který za týden zabije člověka znovu, klidně se může stát, že další případ nastane třeba za dalších 20 let. Každopádně ale je potřeba být opatrný. Medvěd je zvíře, které dokáže člověka zabít.

Nechci spekulovat o okolnostech, ale bude to bohužel ve špatnou dobu na špatném místě. Ono stačí málo - překvapit samici s mláďaty, narazit na spícího medvěda aj. Útok může být výstražný a krátký, i tak ale může být smrtelný. A někdy se najde i problémové zvíře, které zaútočí prakticky bez jasného důvodu.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

16.6.2021 11:20 Reaguje na karel krasensky
Nebude. Medvěd se živí kořínky, malinami a borůvkami. Navíc člověka se bojí. Vy nečtete ekolist nebo Bláhové Duhoviny?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.6.2021 13:35 Reaguje na Michal Ukropec
V tom případě nechápu, proč ho v případě povoleného odstřelu myslivci lákali na tzv. újeď, což byla tlející mrtvola koně nebo jiného zvířete. Asi ani ti myslivci, ani ti medvědi nečetli Vámi uvedené tiskoviny. :)))
Odpovědět
Hu

Hunter

15.6.2021 18:15
Bylo jen otázkou času, než se to stane.
Odpovědět
kk

karel krasensky

15.6.2021 18:17 Reaguje na Hunter
Jednoduché kupecké počty.Čím víc medvědu tím víc utoku
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

15.6.2021 18:24
Na Slovensku do lesa s ochrankou, či alespoň s pepřákem.
Odpovědět
kk

karel krasensky

15.6.2021 18:38 Reaguje na Karel Zvářal
Vy jste geroj s tím pepřakem.S medvědem mám osobní zkušenost,ale nebudu ji tady psát protože by to vyznělo jako myslivecká latina nebo lež.Mužu vám zcela zodpovědně napsat,že v té chvílí byste si na nějaký pepřak ani nevzpomněl a pokud by měl mědvěd nerv ani byste ho nestačil použít.Taky doufám,že to bylo moje první a poslední setkání.Není o co stát
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

15.6.2021 18:54 Reaguje na karel krasensky
Ten člověk byl zabit doslova za humny, ta Bánská dolina je první od dědiny. Proto mě udivuje, že posledního maca viděli před třemi lety. Jich tam musí být jak nabraných, ale chodí jako duchové. A ano, když se přikrade zezadu, je bez šance, jedině kdyby byl se psem, ten by mohl zareagovat a odvést pozornost.
Odpovědět
kk

karel krasensky

15.6.2021 19:00 Reaguje na Karel Zvářal
Setkal jsem se s ním Beskydy v době jelení říéje když jsem poslouchal troubící jeleny.Dvakrat v životě jsem zažil v lese pocit strachu a to byl jeden z těch dvou případu
Odpovědět
Hu

Hunter

15.6.2021 19:18 Reaguje na Karel Zvářal
Tak třeba Budaj vymyslí nějaké neotřelé řešení, třeba zákaz vycházení po 21,00 :-) nebo posílí ten skvělý zásahový tým :-).
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

15.6.2021 20:10 Reaguje na Hunter
Ten zákaz vycházení bude platit pro lidi nebo pro medvědy? :)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

15.6.2021 19:17
Dve uplne normalni slovenske doliny. Luznanska pod Prasivou a Sutovska pod Chlebem. Znamena to, ze Vas dnes muze napadnout medved v podstate kdekoliv na strednim Slovensku. Kde jsou doby, kdy medvedu bylo jen asi pet v Rohacich/v Nizkych Tatrach apod. a byla to kuriozita, o ktere se sice drazdive mluvilo - ale skoro nikdo zkusenost setkani, byt letmeho a zdalky, s tim zviretem nemel. Co ja se kdysi nachodil i sam a treba i v noci po Rohacich...
Odpovědět
Hu

Hunter

15.6.2021 19:33
Obyvatelé SR prý teď budou hrát novou celospolečenskou bojovku :-). Bude se to jmenovat "Potkej svého medvěda" :-). Prý to bude i ve formě deskové stolní hry jako tréning na realitu :-).
Odpovědět
Hu

Hunter

15.6.2021 19:39
Vyjádření Slovenské polovnické komory:

MŽP nezvláda manažment šeliem a vedie dlhodobú kampaň proti poľovníkom
Spoločnosťou včera otriasla tragická udalosť, kedy bol v Liptovskej Lužnej nájdený mŕtvy 57-ročný muž, ktorý podľa obhliadajúceho lekára nezomrel prirodzenou smrťou. Tí, ktorí boli na mieste prví predpokladajú, že tohto muža dokaličil a zabil medveď. Stalo sa zrejme presne to, na čo poľovníci už dlhodobo upozorňujú, aj vzhľadom na skúsenosti z Rumunska. Slovensko má dlhodobo najväčšiu hustotu medveďov na svete a varujeme spoločnosť, že k takýmto stretom bude dochádzať častejšie.

Rázne však odmietame tvrdenia environrezortu! Poľovníci nespustili žiadnu kampaň, lebo celkom prirodzene čakajú na výsledky pitvy a konečné potvrdenie príčin smrti postihnutého. Naopak, vyjadrenia ministra ŽP SR, ktorý sa okamžite snažil prekryť túto tragédiu útokom na poľovníkov, len potvrdzujú schizofréniu a neschopnosť MŽP SR problém s neúnosne vysokými stavmi medveďa na Slovensku riešiť. Zároveň potvrdzujú aj neschopnosť niesť za svoje rozhodnutia a ich dôsledky zodpovednosť.

Minister sa už mnohokrát klamlivo vyjadril pre médiá, že poľovníci sú tí, ktorí sú si chcú zastrieľať na medvede, že poľovníci chcú medvede loviť len pre akúsi trofej, že poľovnícka komora je tá, ktorá keby mala na starosti manažment šeliem, už tu dnes žiadne nemáme, že poľovníci lákajú medvede do blízkosti miest vnadením diviačej zveri. Na ani jedno z týchto tvrdení minister nemá dôkazy a poškodzuje tým dobré meno poľovníkov.

Dopady amaterizmu ministra Budaja a jeho zásahového tímu, zdá sa, dostávajú sa do záverečnej fázy, keď začnú v slovenských lesoch zomierať ľudia, v slovenských podhorských obciach nastane vo večerných hodinách zákaz vychádzania, škody na majetku obyčajných ľudí začnú nekontrolovane rásť. Toto všetko sa deje už niekoľko rokov.

MŽP vôbec neprezentuje fakt, že tí, ktorí požadujú lov medveďa nie sú poľovníci, ale ľudia z vidieka, obyvatelia obcí, ktorí chcú užívať svoje lesné pozemky, ale majú strach, pretože medveďov tam majú viac, ako ktorejkoľvek inej zveri. Samosprávy miest a obcí chcú chrániť život a zdravie svojich občanov, no nie je im to umožnené. Problémom sú podľa MŽP len nezabezpečené kontajnery. Nech si pán minister Budaj vyskúša pobyt na Liptove a zmení názor tak rýchlo, ako ho zmenil po návšteve mesta Vysoké Tatry v minulom roku, kedy tvrdil, že naše národné bohatstvo-medveď, sa zabíjať nebude.

Ako sme to už povedali mnohokrát, množiace problémy s medveďom nevyrieši 5-členný zásahový tím pre medveďa hnedého, ktorý zlyhal už pri usmrtení medvedice s mláďaťom a ponechaní 3 ďalších sirôt. Aj preto tvrdíme, že MŽP manažment dlhodobo nezvláda. Nerobí to najdôležitejšie - nekomunikuje s nikým z miestnych ľudí, samosprávami, odbornými organizáciami. Vládne len od „zeleného stola“, MŽP tu už dávno nie je pre ľudí, ale pre granty, ktoré prijíma na nezmyselnú ochranu toho, čoho ochranu už dávno zabezpečili poľovníci a ľudia z vidieka!



Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.6.2021 07:59 Reaguje na Hunter
Vážený návštěvníku,
Byli jste přesměrováni na tento web, protože jste nesouhlasili s ukládáním cookies. Provozovatel webu vás proto bohužel musel vyloučit, aby splnil zákonné požadavky různých zemí.
Soubory cookie usnadňují poskytování služeb nabízených na webových stránkách. Aby bylo možné využívat všechny funkce webové stránky, jsou soubory cookie často naprosto nezbytné.
Znovu vyvolajte požadovanou doménu a přijměte ukládání cookies, abyste získali přístup na web.
Odkaz : https://www.polovnickakomora.sk/sk/spk-aktualne/spravy-a-informacie.html

Každý web, i Slovenské poĺovnícke komory, by měl umožňovat zobrazení svého obsahu na základě přijetí nezbytných a odmítnutí volitelných cookies, tedy tato organizace nedodržuje předpisy EU ani ujednání v ochraně osobních údajů. Jak potom má běžný člověk věřit stanovisku takové společnosti.

Zpráva z 14.júna 2021 není hunterem citována kompletní, a zejména, je do ní (citace ) vložen text, který není vydaný touto společností.
Zpráva "Medveď na Slevsku zabil človeka" z webu SPK uveden plným textem v pokračování.

Jako důvod smrti je pravděpodobnost, že dotyčný muž byl nepozorný při pohybu v lese a překvapil medvěda a ten, stresován, zaútočil a smrtelně jej pokousal na místech velkých tepen a takto jej usmrtil.
Brát si zvíře na politické zviditelnění je nyní praxí na Slovensku, ale disktutér hunter by měl dbát korektního vyhodnocení příčin události.

<rýpal lesní>
Odpovědět
Hu

Hunter

16.6.2021 08:27 Reaguje na rýpal lesní
Milý lesní rýpale, jstejen ubohý lhář a demagog, co se spoustou keců pokouší zastřít fakta. Ocitoval jsem tiskovou zprávu SPK v plném rozsahu a bez jakýchkoliv změn či přidaného textu, o čemž se může každý přesvědčit na webu SPK, kde je tato tisková zpráva k dispozici ke stažení i ve formátu pdf. Odkaz zde:
https://polovnickakomora.sk/sk/spk-aktualne/spravy-a-informacie/medialne-vystupy-spk/tlacove-spravy/2382-mzp-nezvlada-manazment-seliem-a-vedie-dlhodobu-kampan-proti-polovnikom.html

Evidentně si schválně pletete sekci zprávy a sekci mediální výstupy SPK. Z Vaší strany očekávám samozřejmě omluvu.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.6.2021 08:01 Reaguje na Hunter
Zde skutečná zpráva Slovenskej poĺovníckej komory :

Medveď na Slovensku zabil človeka.

Zamestnanci LESOV SR, š. p., Odštepný závod Liptovský Hrádok boli dnes, 14.6.2021, Políciou SR prizvaní k terénnej obhliadke usmrteného muža, ktorý bol nájdený v hojne navštevovanej doline Banskô v pôsobnosti Lesnej správy Liptovská Osada. Ide o poľovný revír Prašivá, kde je užívateľom štátny podnik LESY SR.

Prizvaný súdny lekár konštatoval, že k smrti nedošlo prirodzeným spôsobom. Muž mal na hlave, krku a boku poranenia, ktoré boli spôsobené pohryzením. V mieste nálezu sa našli čerstvé stopy medveďa. LESY SR, š. p. Banská Bystrica, ako aj jednotlivé odštepné závody dlhodobo upozorňujú na zvyšujúce sa riziko stretu človeka s medveďom, najmä v prírodnom prostredí.

Žiadosti o regulačný odlov medveďov sú dlhodobo zamietané ako neopodstatnené, čo má vplyv na neúnosný nárast medvedej populácie, čo dokazujú aj fakty výskytu medveďov v oblastiach, ktoré pre tieto šelmy nie sú prirodzené (výskyt v oblasti Senice, Galanty a podobne).

Zvyšujúcou sa početnosťou populácie medveďa hnedého, ako aj nárastom turistiky môžeme predpokladať, že bude dochádzať k čoraz častejším stretom človeka s medveďom. Preto ako odporúčanie nabádame návštevníkov prírody, aby boli obozretní, v prírode sa pohybovali v skupinkách, rozprávali sa, aby medveď spozoroval včas ich prítomnosť a vyhol sa tak kontaktu s človekom. Je dobré, pokiaľ informujeme blízkych, do ktorej lokality ideme na turistiku alebo na huby.

Po výsledku pitvy predpokladáme, že dnešný deň sa zapíše ako prvý známy stret medveďa s človekom, ktorý sa skončil smrťou človeka.

Definitívu k tejto tragédii potvrdí vykonaná pitva, na výsledok ktorej si ešte musíme počkať.

LESY SR lovili v poľovných revíroch, kde sú užívateľom, medveďa hnedého naposledy v roku 2018, kedy sa ulovilo 5 medveďov. V pôsobnosti Odštepného závodu Liptovský Hrádok bol lov medveďa hnedého uskutočnený naposledy v roku 2013, kedy sa ulovili 2 jedince.

Povolenie k ich lovu v posledných rokoch nezodpovedalo požiadavkám LESOV SR, ktoré sa opierali o skutočné stavy tejto šelmy vo svojich poľovných revíroch, vychádzajúc z Programu starostlivosti o medveďa hnedého na Slovensku, ktorý vypracovala Štátna ochrana prírody SR.

Zdroj: Lesy SR
Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.6.2021 08:04 Reaguje na Hunter
A celou tuto situaci chtějí využít ti, kterým se nelíbí vřazení myslivců a správy lesa pod rezort slovenského ministerstva životního prostředí.
Že si k tomu volí i takový politováníhodný případ, je ukázkou, že úroveň kultury politiků a společnosti neprolomaila dno jen na Slovensku, ale i v českých zemích.
<rl>
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.6.2021 19:57
Tak jsem zvědav na reakci těch našich milovníků velkých šelem. Všechny
poučky berou za své a množí se skutečnými odborníky avizované problémy.
Přemnoženým medvědům schází životní prostor a tak chodí k lidem blíž
a blíž. Před 30 roky věděli, že 350 kusů je maximum, aby nedocházelo
k podobným problémům. Bohužel rozum ochranáře opustil a výsledky se
dostavují. My máme s vlky ještě šanci mít tu divokou populaci a ne ty
kreatury nebojící se lidí. I tady se může stát časem něco podobného
a nakonec dojde na to, co skutečným divokým šelmám nepřeji.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

15.6.2021 20:10 Reaguje na Břetislav Machaček
Medvědům se na Slovensku daří a příbývájí. Táák!
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

15.6.2021 20:25 Reaguje na Karel Zvářal
Nejenom na Slovensku. V Rumunsku jich mají asi 6000 a když okolním státům nabízeli, ať si nějaké odchytí a odvezou, nikdo se neozval. Když ale chtěli Rumuni populaci medvědů zredukovat, v tu ránu ochranáři řvali jako hyeny.
Odpovědět
Hu

Hunter

15.6.2021 20:36 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Západní státy mají samozřejmě dokonalou ochranu velkých šelem pevně zakotvenou v legislativě, je to výsledek dlouhodobé vysoce odborné činnosti ochranářů a envirofanatiků a dokonale propravovaný systém. Tak kuwa jak je možný, že nemají ty velké šelmy a nikdo tam o ně nestojí?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

15.6.2021 20:59 Reaguje na Hunter
Protože teoretické kecy jedna věc, realita věc druhá.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

15.6.2021 21:45 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Baví mě číst starou literaturu, např. se mi líbilo, jak kolegu urazil tím, že jej nazval posérem. A jako malý kluk jsem si pletl pokrývače s pokrytcem. Dnes už v tom mám jasno, a šašky výše zmíněné bych takto počastoval, neb tyto dvě vlastnosti je charakterizují.
Odpovědět
Pe

Petr

15.6.2021 20:27
Komické. Denně umírají lidé v autech. Sednout do auta a někam jet je trochu jako ruská ruleta. Přesto tisíce lidí denně do aut sedají a nikomu nic nevadí. A tady poprvé za sto let někdo vlezl medvědovi do cesty a všichni blekotají strachy.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.6.2021 21:01 Reaguje na Petr
Je škoda i jednoho jediného života, pokud je zaviněn něčí hloupostí
a tou hloupostí je to, že nedostatek životního prostoru pro tolik
medvědů je příčinou všech problémů s medvědy, které na Slovensku
mají. Nevím, jak by se vám líbilo potkat na ulici medvědici s medvíďaty a nebo když se bude dobývat do školky jako v Popradu.
Pokud je toto ta vysněná divoká příroda, tak nás potěš pánbůh.
Obhajovat takové chování medvědů je hodno vyšetření psychiatra.
Odpovědět
Pe

Petr

15.6.2021 22:39 Reaguje na Břetislav Machaček
https://www.novinky.cz/krimi/clanek/nehoda-u-havlickova-brodu-zena-zemrela-na-miste-muz-pri-prevozu-do-nemocnice-https://www.novinky.cz/krimi/clanek/nehoda-u-havlickova-brodu-zena-zemrela-na-miste-muz-pri-prevozu-do-nemocnice-40363407

A přesto ráno sednete do auta a budete hrát ruskou ruletu o vlastní život. Kdo tedy by se měl nechat vyšetřit?
Medvěda nikdo z nás v životě neuvidí.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

15.6.2021 23:08 Reaguje na Petr
Pro dopravu na silnici existuje systém předpisů zvaný pravidla silničního provozu. Pokud tento systém všichni účastníci silničního provozu dodržují, s velkou pravděpodobností se bez úhony dostanou ve zdraví domů. Problém je v tom, že na medvědy dopravní značky a semafory neplatěj.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.6.2021 09:20 Reaguje na Petr
Chcete naznačit, že výlet do lesa bude "ruská
ruleta", kdy bude dobré sepsat před výletem
závěť a dát na modlení, aby se nic nepřihodilo.
Ten, co autem nejezdí, možná bydlí na samotě
a chodí pěšky lesem do práce a děti do školy.
Auto je nezabije, ale zabije je neuváženě přemnožená šelma, která bojuje o svůj životní prostor. Divočina je možná pouze v místech, kde je minimální osídlení a kde chodí do přírody lidé na šelmy připravení se
zbraní v ruce a s možností se bránit. Holou rukou
se medvědu neubrání ani takový mudrala jako vy
a hlavně když narazí na nějak narušené zvíře.
Jinak i ta jízda autem je o lidském rozumu a kdo
ho má, tak preferuje jinou dopravu a zbytečně
nejezdí kvůli hloupostem. Lidé z měst by neměli
rozhodovat o životě na venkově a naopak. Vysaďte
si medvědy do městských parků a poznáte, zda je
to soužití s šelmami možné, když vám chodí
za humny, plení úly a strhávají domácí zvířata.
Tomu říkám ruská ruleta chovat včely, ovce atd.
a čekat, kdy si pro ně přijde medvěd, či vlci.
Doporučujete chovatelům ploty a tak vám doporučím
jezdit po silnici v obrněném transportéru, aby
jste nehrál tu "ruskou ruletu" a umožněte
chovatelům a myslivcům zaplašit či odstranit
šelmu, která vybočila z tolerovaných pravidel
soužití lidí a šelem. Jsem zvědav, jak se k tomu
medvědovi postaví ochranáři, ale takový jedinec
je schopen to zkusit znova, protože zjistil, že
člověk je bezbrannější, než divočák, či jelen.
Zatím pouze zabil, ale příště zabije, zkonzumuje
a to bude malér, protože zjistí snadný zdroj bezbranné potravy.
Odpovědět
Hu

Hunter

16.6.2021 10:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Ano, to je reálný odhad, většina maneaters takhle začíná, nejdřív zjistí, že člověk je v podstatě jen nahá opice a pak už to jde dál.
Odpovědět
AM

Anežka M

16.6.2021 09:45 Reaguje na Petr
No já Vám nevím, tipla bych si, že podstatná část zde diskutujících už nějakého medvěda ve volné přírodě potkala, vzhledem ke svým profesím a zálibám. Mně se to podařilo dvakrát, poprvé na Slovensku (Rudohorie) podruhé na Slovinsku (Sněžník) a to jsem se ani moc nesnažila, já jsem docela posera, takže v oblastech kde medvědi jsou dělám záměrně větší rámus. Přičemž na Slovinsku to bylo asi 400 m za vesnicí, čili žádné srdce divočiny.

Jeden případ není trend, i když myslivecká/lovecká lobby se ho bude snažit mediálně vytěžit, s tím se musí počítat. Na druhou stranu bezmezná ochrana velkých šelem je nesmysl, na omezený prostor se jich vejde a uživí jen určitý počet. Co by bylo potřeba nejvíc je jasná metodika sčítání šelem a předem daný plán toho, co a kdy se bude střílet.
Odpovědět
RT

Richard Toman

15.6.2021 22:21 Reaguje na Petr
Smrt je komicka, pokud se nedotkne zrovna tebe nebo tvych blizkych. Ale k tomu jednou dospejes, chlapce, neboj.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

16.6.2021 07:31 Reaguje na Petr
No, vítejte na ekolistu... :) pod články moc racionálních úvah nečekejte...
Odpovědět
dm

david matoušek

16.6.2021 07:40 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Za to ty tvoje úvahy tady všude, jsou výkvěty racionality :-)). No a na Slovensku to byl, je a bude průser s medvědy i bez tohohle úmrtí. Kam až to se stavy medvědů na Slovači a ustupování obyvatel racionálně půjde? Nahoď sem nějakou tu racionální svoji úvahu.
Odpovědět

vladimír šmídl

18.6.2021 12:55 Reaguje na Petr
Věta ,,nikomu nic nevadí " není pravdivá. Vysoká nehodovost silniční dopravy je známá a i já mám zkušenost ze zabijáckého chování kamionisty (náraz do stojící kolony rychlostí 55 km/h) , který podepsal pracovní smlouvu, jež ho dotlačila k průběžnému překračování povolené rychlosti a pozdějšímu těžkému zranění dvou osob. Jen silniční dopravě nemám zatím možnost klást efektivní odpor, asi jako těm medvědům..
Odpovědět
kk

karel krasensky

15.6.2021 20:28
Tak nám paní Mullerová na Slovensku taky zvítězílí ekoteroristé,ale o něco pozdějí než v česku.Svědčí o tom započaté celoroční hajení vlka.V česku se už dlouho bezhlavě ochranuje vydra,volávka popelavá a kormorán.Výsledkem je devastace rybí obsadky a populace obojživelníku
Odpovědět
kk

karel krasensky

15.6.2021 20:49
Tady v Beskydech se několik lét zpátky pohybovala medvědice,která roztloukla a zničila větší množství včelích ulu.Dám vám jednu otázku a jsem zvědav na odpovědi.Co je pro krajinu a přírodní rovnováhu duležitější. Včelstva nebo medvěd
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

15.6.2021 21:48 Reaguje na karel krasensky
Včela není vlajkový druh ochrany, takže medvěd.
Odpovědět
kk

karel krasensky

15.6.2021 21:51 Reaguje na Karel Zvářal
Bude chodit hnutí duha se štětečky a opylovat
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.6.2021 08:08 Reaguje na karel krasensky
Ne. Oni řeknou, že přes ochranu medvěda nejede vlak a chybějící med dovezeme.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.6.2021 08:30 Reaguje na karel krasensky
Teď k těm včelám trochu vážně - Já si myslím ,že tam bude ke střetům docházet neustále. Je mi jasné, že ty včely musí včelař dovézt ke zdroji pylu, což je leckdy někde na samotě nebo v lese. Kecy ekoteroristů o tom, že si máte svůj majetek lépe zabezpečit, jsou pitomost, protože při síle medvěda povolí většina materiálů. Jedině umístit ty úly do klece svařené ze železných armatur. Jednak je to nákladné a není to mobilní. Takže podle představ hnutí Duha byste si asi měl zakoupit vyřazený obrněný transportér OT64, přebudovat jej tak, aby úly byly vevnitř (česna by byla místo střílen) a tak byste byl jednak mobilní a jednak splnil požadavky na zebezpečení.
Odpovědět
AM

Anežka M

16.6.2021 09:49 Reaguje na karel krasensky
Upřímně nějaké včelstvo sem nebo tam, to je přírodě šumák. Důležité je jestli krajina podporuje opylovače obecně, ze včely se stal až nekriticky vzývaný symbol. V tomhle, obávám se, nadřazujete citový vztah k včelaření jeho skutečnému významu pro přírodu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.6.2021 11:02 Reaguje na Anežka M
Včela medonosná má nesporně nezastupitelné místo v kulturní
krajině při opylováni ovocných stromů a zemědělských plodin.
Z biologie si určitě pamatujete, že většina opylovačů zimu
přežívá jako jednotlivec(oplodněná matka), jejich rozvoj
je pomalý a pro většinu rostlin nepodstatný. U včel medonosných přežívá matka s chomáčem dělnic a rozvoj už
probíhá díky zásobám od zimního slunovratu a na jaře už
je úl plný tisíců včel pohotových opylovat. V té masovosti je nezastupitelnost včel medonosných na rozdíl od čmeláků,
včel samotářek a jiného hmyzu. Pokud jste schopna mi to
vyvrátit, tak uznám váš argument o "nekriticky vzývaném
symbolu", ale to se vám nepovede. Chce to pouze myslet
a přírodu poznávat dokonale a ne pouze z brožurek a keců
aktivistů. Letošní chladné jaro, kdy stromy kvetly a včely seděly díky chladu v úlech ukázalo, jak by to vypadalo bez
včel medonosných. No a medvěd ty stromy neopylí, když úly
rozbije a včely pomřou chladem na díle rozházeném po okolí.
Máte velké mezery v představě o významu včel pro přírodu a doporučuji doučováni v nějakém dětském včelařském kroužku, kde toto vše už znají malé děti. Ti ostatní opylovači mají
svůj specifický okruh rostlin, které opylují a mají taky
své místo v přírodě, ale nejsou schopni nahradit plně včely.
Bez medvědů se ale kulturní krajina obešla a obejde, protože je plně nahradí myslivec hospodář a chovatel zvěře.
Odpovědět

Jirka Černý

15.6.2021 22:50
Čundr na Slovač asi odpískám. Nerad bych byl druhý za sto let a ještě jako Čech, to by pak ani nebylo jasný jak to zapsat do statistiky. Stačí u nás ty kvanta vlků co v noci vyjou, když to pak holka vypráví ve školce jak byla s tátou na čundru a slyšela vlky dost to narušuje můj obraz vzorného otce.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.6.2021 08:07 Reaguje na Jirka Černý
Ale ten pocit, že svým tělem nakrmíte chráněný druh je k nezaplacení. Doslova. :)))
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

16.6.2021 08:20 Reaguje na Jirka Černý
S dětma jsme byli dva roky po sobě vždy tak na 10 dní čundrovat ve slovenském rudohoří. Měli jsme na batozích rolničky, žádné jídlo a další lákadla ve stanu (vytahovali jsme ho na šňůře na strom 100m od tábora a bokem od stanů jsme i vařili). Pobytové znaky medvědů (stopy, rozdrápané salaše, chlupy) jsme viděli opakovaně. V problematických místech (nepřehledné paseky s maliním) jsme si zpívali. Je fakt, že místní lidé se medvědů opravdu bojí. Několik lidí na Slovensku bylo napadeno. Od majitelů chat je slyšet historky jak se jim medvědi zkoušeli dostat do skladů. Vidět večer medvědy u popelnic horských chat nebo vybírat odpadkové koše na nádražích je teď "normální". Situace se tak před 5-8 lety začala vymykat kontrole. Nyní ji místní pociťují jako neúnosnou.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.6.2021 08:33 Reaguje na Dalibor Motl
Když už ti medvědi chodí "lovit" jídlo na nádraží, tak není daleko doba, kdy budou jezdit vlakem a somrovat jídlo v jídelních vozech. Jinak oceňuji Váš přístup k chování v té lokalitě. Plně odpovídal standartům uplatňovaných třeba v USA nebo Kanadě.
Odpovědět

vladimír šmídl

18.6.2021 13:22 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ve srovnání s medvědy působí komicky procházka ,,chudého pocestného" rychlíkem Excelsior , požadujícího o půlnoci ve zhasnuté soupravě na Hlavním nádraží v Praze skromný příspěvek pro svého impozantního vlčáka. Tehdy se lidé sesedávali k sobě.
Odpovědět

Jirka Černý

18.6.2021 20:38 Reaguje na vladimír šmídl
Ano, jet z Hlavního nádraží nočním vlakem je o dost vyšší level než njaký méďa. Ale bez dětí je to super psina, jen je potřeba hodně nekonvenční přístup.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.6.2021 09:51 Reaguje na Dalibor Motl
Víte jak poznáte podle trusu medvěda "lidožrouta"? Má
v trusu rolničky! S těmi rolničkami si nedovedu třeba
představit myslivce na šoulačce a pochybuji o tom, že
pokud bude medvěd nějak narušený(nemocný, zraněný atd.)
že před rolničkami uteče, ale spíše ho naopak přiláká
snadný zdroj potravy, pokud už jednou zdroj ochutná.
Před 35 léty jsem byl na Kysucích s dětmi z turistického
oddílu a po zjištění, že jsou v okolí starého salaše
rozdrápané kmeny jabloní a trus medvědů, tak jsem celou
noc udržoval oheň a oni přišli i tu noc a krmili
se cca 100 metrů od nás. Děti se bály jít v noci ze
salaše ven vyčurat a když, tak rovnou za něho. Nic
hrdinského jsem v tom neviděl a ani v tom, když jsem
nezazimovaného medvěda potkal v lednu v Gaderské dolině.
Paradoxně mě zachránila skupina jelenů, kteří odlákali
jeho pozornost. Otočil jsem se a na běžkách uháněl jako
olympijský vítěz do vesnice. Hrdinství mě tehdy nějak
přešlo a to jsem pak ještě večer viděl nohu dřevorubce
zhojenou po útoku medvěda, před kterým se snažil utéci.
To se stalo při práci s motorovou pilou, která je setsakra hlučnější, než ty rolničky. Takže poučky jsou to hezké,
ale realita může být zcela odlišná. Přeji mnoho štěstí
s těmi kašpárkovskými rolničkami, ale raději bych je
doplnil jako na Aljašce minimálně koltem a výbuškami.
Odpovědět
AM

Anežka M

16.6.2021 09:53 Reaguje na Dalibor Motl
Přesně tak. Takové to bylo už 20 let zpátky, pamatuju si jak nám vyjukaným mladíkům a mladicím babka z jakési vsi za Banskou Bystricou ukazovala medvědí lejno na zápraží a stěžovala si, že "aj po medvedoch aby člověk uklízel".

Jinak rolničky, hluk, jídlo a cokoliv voňavého na strom - super, na jedničku s hvězdičkou.

Odpovědět
DM

Dalibor Motl

16.6.2021 12:01 Reaguje na Anežka M
My jsme vycvičení z Kanady a USA. Ale medvědi na Slovensku jsou velký nezvládnutý problém. Nikde jsem neviděl "medvědo odolné" kontejnery, instruktážní videa při vstupu do NP a i obyvatelstvo je znatelně méně poučené a vyzbrojené než v USA.
Odpovědět
Sl

Slovan

17.6.2021 19:37 Reaguje na Dalibor Motl
"Nikde jsem neviděl "medvědo odolné" kontejnery, instruktážní videa při vstupu do NP a i obyvatelstvo je znatelně méně poučené" - a vo tom to celé je.
Odpovědět
dm

david matoušek

18.6.2021 13:34 Reaguje na Slovan
Jasně, takhle jednoduché to je, přemedvědováno všude, ale chyba je u nepoučených obyvatel. Kde pak je v Kanadě a USA mimo NP tolik medvědů?
Odpovědět
Hu

Hunter

16.6.2021 08:44
Tak aby to bylo kompletní, tak ještě tisková zpráva MŽP SR. Vlastně je všechno v nejlepším pořádku :-) a kucí dělaj, co můžou :-).

Stanovisko Ministerstva životného prostredia SR
14.06.2021

Ministerstvo životného prostredia SR prijalo s poľutovaním správu o smrti 57-ročného muža v obci Liptovská Lúžna, ktorý sa podľa medializovaných správ mohol stať obeťou útoku medveďa. Ministerstvo v súvislosti s vyjadreniami Lesov SR konštatuje, že z lokality Liptova, ani z oblasti Liptovská Osada neregistruje žiadnu požiadavku o odstrel medveďa.

Tvrdenia podniku Štátne lesy o tom, že ich žiadosti o odstrel medveďa sú dlhodobo zamietané, považujeme za zavádzajúce. Štátne lesy nepožiadali o žiaden odstrel medveďa v tomto ani v minulom roku.
MŽP si dovoľuje verejnosť upozorniť, že predpisy v oblasti ochrany medveďa sa od volieb 2020 nezmenili, ale to, čo sa zmenilo, bol vznik a pôsobenie Zásahového tímu pre medveďa hnedého, ktorý začal zasahovať proti tzv. kontajnerovým medveďom. Tento tím zvieratá po odbornom sledovaní aj v nevyhnutných prípadoch odstránil. Jedného medveďa, ktorý stratil plachosť, odstránili v roku 2020, dvoch v roku 2021. To znamená, že v období, kedy si poľovníci zo štátneho podniku Lesy SR nepodali ani jednu žiadosť o odstrel medveďa, konala Štátna ochrana voči rizikovým medveďom rázne a úspešne.
MŽP odmieta zneužitie nešťastia, ktoré sa stalo v lese za doposiaľ nevyjasnených okolností, na kampaň poľovníkov proti ochrane nášho prírodného bohatstva, ku ktorému patria aj u nás od nepamäti žijúce medvede, vlky a rysy.

MŽP považuje za nevyhnutné počkať na výsledky vyšetrovania. V tejto súvislosti vyjadrujeme počudovanie nad tým, že k obhliadke stôp na mieste činu neboli pripustení odborníci zo Štátnej ochrany prírody.

Pokiaľ pitva a vyšetrovanie potvrdia, že prišlo u nás po prvý raz k takému stretu medveďa a človeka, ktoré sa skončilo smrťou človeka, bude to poľutovaniahodné nešťastie.

Slovenské prírodné bohatstvo, ktoré tak radi obdivujeme, si vyžaduje zodpovedný prístup, či už ide o turistiku a horolezectvo, alebo o riziko hadov a kliešťov, respektíve riziko stretu s medveďom.
Štátna ochrana prírody celoročne upozorňuje návštevníkov horských a podhorských lokalít na opatrnosť v lese. Informácie sa dajú získať na webstránke Zásahového tímu medveďa hnedého (http://zasahovytim.sopsr.sk/).

Odkaz zde, aby rýpal zase nemohl předvádět klasickou ekoteroristickou demagogii:

https://www.minzp.sk/spravy/stanovisko-ministerstva-zivotneho-prostredia-sr.html
Odpovědět
Hu

Hunter

16.6.2021 09:22
A další aktuální vyjádření MŽP SR ze dne 15.6.

Stanovisko Ministerstva životného prostredia SR
15.06.2021

Ministerstvo životného prostredia SR prijalo s poľutovaním správu o obeti útoku zveri v Liptovskej Lúžnej. Podľa doterajších informácií by malo ísť o medveďa. Útok medveďa na človeka je ojedinelý.

Takýchto kolízií bolo v roku 2020 iba päť. Ich príčinou zväčša býva neočakávané priblíženie sa k zvieraťu, ktoré zostane prekvapené, začne krátku defenzívu a následne utečie – je to tak najmä v prípade vystresovaných samíc s mláďatami. Okolnosti aktuálneho prípadu, kedy došlo ku napadnutiu človeka, budú preto predmetom vyšetrovania. Experti ŠOP odoberú vzorky DNA z trusu zvieraťa, aby sa zistil druh a pohlavie, pričom výsledkom by mohlo byť aj konkrétne identifikovanie zodpovedného jedinca.

Kolízia sa udiala mimo vyznačených turistických chodníkov, v lese, mimo obce, čiže v prirodzenom prostredí zvieraťa. Zásahový tím pre medveďa hnedého doteraz nedostal žiadne hlásenie o problémových medveďoch (alebo kontajnerových) v tejto lokalite.

Ministerstvo v súčasnosti rozhoduje o posilnení Zásahového tímu pre medveďa hnedého, ktorý dokáže reálne riešiť ochranu bezpečia a zdravia obyvateľov, ale aj životného prostredia. V tejto súvislosti by sme preto chceli vyzvať všetkých občanov, aby akékoľvek rizikové správanie medveďov hlásili na telefónnom čísle 0903 201 879.

Štátna ochrana prírody celoročne upozorňuje návštevníkov horských a podhorských lokalít na opatrnosť v lese. Apeluje, aby turisti, či návštevníci lesov nepodceňovali riziko stretu s divou šelmou. Treba zachovať zodpovedný prístup, či už ide o turistiku a horolezectvo, alebo o riziko hadov a kliešťov, respektíve riziko stretu s medveďom. Treba sa pohybovať iba po vyznačených turistických chodníkoch. Nevybrať sa na turistiku sám, dôležité je upozorniť na seba aj zvukovo – rečou, pískaním, či zvončekmi. Informácie sa dajú získať na webstránke Zásahového tímu medveďa hnedého (http://zasahovytim.sopsr.sk/).

Pro rýpala lesního přidávám odkaz.
https://www.minzp.sk/spravy/stanovisko-ministerstva-zivotneho-prostredia-sr-2.html

Takže Budajovo řešení je opravdu originální, stačí nechodit do lesa :-). A posílí se zásahvý tým MEDVED o další darmožrouty :-). To je tak když velký amatér (Budaj) koučuje ještě větší amatéry (zásahový tým) :-).

Odpovědět
dm

david matoušek

16.6.2021 09:39 Reaguje na Hunter
Nejlepší by bylo celý ten venkov vystěhovat třeba do Blavy či do Prahe. Stejně jsou s těma vidlákama jen problémy, všechno jim vadí, např. vlci a medvědi za chalupama, všechno by nejradši vykáceli, vypásli, vystříleli, rozorali, odvodnili atd. A pak vstup do přírody povolit jen racionálním Kašpárkům...
Odpovědět
Hu

Hunter

16.6.2021 09:46 Reaguje na david matoušek
I to by mohlo byt řešení ☺
Odpovědět
JO

Jan Olejníček

16.6.2021 18:18 Reaguje na Hunter
Jsem zvědav na tiskovku ohledně toho včerejšího medvěda v hotelové kuchyni.
Odkaz ať si rýpal najde sám.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.6.2021 18:50 Reaguje na Jan Olejníček
Jednou kuchyň, jednou školka, pak zase obchod a zahrada
v centru města. My si v ČR přečteme pouze zlomek, který
se hodí bulváru, ale ty "zprávičky" o denních strastech
místních obyvatel se zde nedozvíme. Chce to tam zajet
a v krčmě nadhodit toto téma. Pak se člověk diví, kolik
tam těch problémů lidé s medvědy a vlky mají. A to oni
toho umí potichu hodně "vyřešit" sami i bez bumážky.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.6.2021 07:24 Reaguje na Břetislav Machaček
třeba jak to medvídě v létě 2000 se zatoulalo do vrcholových partií vysokých tater, a když běželo dolů podél řetězů od chaty pod rysmi k žabím plesům, tak ten čilkůt návštěvníků tater na řetězech se rozprskával do přilehlého okolí. to byla roztomilá podívaná.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.6.2021 20:37 Reaguje na Jan Olejníček
Takže ty moje kecy o ježdění medvědů v jídelňácích nebyly daleko od pravdy. A přiznám se, že jsem fakt o tom medvědovi v kuchyni četl až kolem 19. hodiny.
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.6.2021 11:40
já jsem teda nějak zachytil a bazálně v sobě chovám informaci, že v žebříčku největších zabijáků (tedy počítáme obratlovce, ne mikroorganismy, žánop) vede obyčejná srnka (před chladičem auta) a racek (ve vrtuli malého letadla), s odstupem následováno hovězím dobytkem na pastvinách a vlastním psem domácím a jízdním koněm.
v žebříčku nedomestikovaných zvířat útočících na lidi vede samice prasete divokého, a pak dlouho dlouho skoro nic, nějakej medvídek, vlček, v africe hrošík, lvíček, krokodýlek.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

16.6.2021 12:26 Reaguje na Lukas B.
V takovemhle smyslu vede pred medvedem i kure (salmonela) kapr (kost v krku) nemluve o srsnich, vosach a vcelach. Nechce se mi formulovat moji repliku obsirneji, jdu si radeji dat medvedi biftek do blizke hospody...
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.6.2021 13:15 Reaguje na Lukas B.
Celosvětově je hodně vysoko v tom Vašem žebříčku jedovatý had. Ročně je uštknuto na světě asi 5 miliónů lidí, přičemž zhruba 100.000 lidí umře a nějakých 400.000 lidí ochrne nebo přijde o nějakou končetinu. Jo a zapomněl jste v Africe na buvola kaferského. Ten má taky celkem vysoké skóre.
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.6.2021 16:34 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
uznávám obě připomínky. nepřehledně jsem zmotal evropu a tropy, a na hady a kapří kosti v krku jsem nepomyslil. neměl to být seriozní rozbor, jen takové mírné odlehčení té strašlivé nebezpečnosti plyšových bestií.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.6.2021 20:31 Reaguje na Lukas B.
To je v pohodě. Místní stránky mají velkou nevýhodu, že jednou odeslaný přípěvek se už nedá opravit. Takže něco odešlete, pak Vás napadne, že se tam dalo dát více textu, nebo upravit interpunkci a bohužel už to nejde. Chtělo by to upravit.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

16.6.2021 13:04
Na to, kolik žije na Slovensku medvědů, se mi jeví jako zázrak, že je zde usmrcený medvědem pouze jeden člověk za uherský rok. Díky vlkům a medvědům bude nebo už je většina lidi v přírodě, hlavně v lese, aspoň opatrnější a přestanou si připadat a chovat se jako neomezení vládci světa. Z toho, že skoro nikoho medvědi u našich sousedů zatím nezakousli, usuzuji, že se Slováci na své medvědy dobře adaptovali. Nebo to je jen šťastná shoda náhod (?).

To přikrmování medvědů u kontejnerů je ale dlouhodobý problém a jeho důsledkem může být přemnožení chlupáčů a jejich nežádoucí chování. Likvidace problémových jedinců pomocí státního zásahového týmu je dobrý nápad.
Odpovědět
Jan  Knap

Jan Knap

16.6.2021 16:53 Reaguje na Majka Kletečková
Pomoc, nechcete jít raději mučit křečky nebo rybičky??? Nebo alespoń prosím, prosím, smutně koukám si najít pár údajů? Ty kraviny, co píšete se doopravdy nedají číst. A s těmi packali ze zásahového týmu jste to úplně zazdila. Petrův Zdar
Odpovědět
Sl

Slovan

17.6.2021 19:40 Reaguje na Jan Knap
A nemohl byste i vy jít raději mučit rybičky a nepsat ty vaše bláboly?
Odpovědět
Jan  Knap

Jan Knap

19.6.2021 09:58 Reaguje na Slovan
Kuš ty brepto. Alespoń něco aktivně dělám a neplácám kraviny na internetu. A u paní Klečkové jde o to, aby se nejprve podívala na běžně dostupné informace, než bude něco komentovat. Petrův Zdar
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist