https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/eu-se-chysta-zavest-povinne-ruceni-u-nekterych-elektrickych-kolobezek-a-segwayu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

EU se chystá zavést povinné ručení u některých elektrických koloběžek a segwayů

23.6.2021 11:07 | BRUSEL (ČTK)
"Drtivé většiny běžných vozítek se tak povinnost nedotkne, pouze těch, které vnímáme jako potenciálně nebezpečné," uvedl Kolaja.
"Drtivé většiny běžných vozítek se tak povinnost nedotkne, pouze těch, které vnímáme jako potenciálně nebezpečné," uvedl Kolaja.
Foto | Let's Kick / Unsplash
Evropský parlament se dohodl se členskými státy na nových pravidlech pro povinné ručení v Evropské unii. Nová pravidla zavádějí povinné ručení u rychlých či těžkých typů elektrických koloběžek a segwayů. Oběti nehod způsobených těmito vozítky se tak zaručeně dočkají finanční náhrady, informoval místopředseda EP Marcel Kolaja z Pirátské strany. Místopředsedkyně EP Dita Charanzová (ANO) upozornila, že z povinného ručení se podařilo vyjmout Evropskou komisí navrhovaná elektrokola či malé zahradní traktory.
 

"Běžné elektrické koloběžky ani elektrokola velkým nebezpečím na ulicích nejsou. Proto jsme rádi, že se nám pro ně nakonec podařila prosadit výjimka," uvedl Kolaja. "Naopak některé elektrokoloběžky a segwaye, které jsou velmi těžké anebo velmi rychlé, mohou způsobit vážnou nehodu či zranění. Právě proto se na jejich majitele povinnost uzavřít pojištění odpovědnosti vztahovat bude," dodal.

Povinné ručení budou muset platit majitelé všech elektrických koloběžek a segwayů s rychlostí přes 25 kilometrů v hodině. Vztahovat se bude také na elektrické koloběžky a segwaye s rychlostí přes 14 kilometrů v hodině, pokud bude jejich hmotnost přesahovat 25 kilogramů.

"Drtivé většiny běžných vozítek se tak povinnost nedotkne, pouze těch, které vnímáme jako potenciálně nebezpečné," uvedl Kolaja. Upozornil nicméně, že jednotlivé členské státy mohou povinné ručení zavést také například u elektrokol. Směrnice je jen minimální nutností, která bude platit ve všech členských státech. Její znění musí ještě potvrdit plénum Evropského parlamentu a Evropská rada. Podle Charanzové budou mít nyní členské státy na implementaci nové směrnice zhruba dva roky.

Debatu o bezpečnosti elektrických koloběžek minulý týden rozvířila smrt mladé Italky, kterou v Paříži srazily dvě ženy jedoucí na elektrické koloběžce. Italka se po pádu uhodila do hlavy a utrpěla srdeční zástavu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

23.6.2021 12:08
o co je jiný elektrokolo a elektro koloběžka?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

23.6.2021 12:31
Je vidět, že v Bruselu nemají do čeho píchnout, vše šlape jak hodinky a tak vymýšlejí nesmysly.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

23.6.2021 12:45 Reaguje na Richard Vacek
Okurky už znormovali, tak je třeba hledat nová pole působnosti.
Odpovědět
LB

Lukas B.

23.6.2021 19:19 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
ono je to v pořádku.
elektrokolo je legislativně kolo v případě, že platí přípomoc pouze vázaná na šlapání, 250w a 25 km/h (a právem, s takovými parametry je to kompenzační pomůcka). koloběžka je považovaná za kolo. připojit přípomoc koloběžky k odrážení nohou o zem ještě technika nevyvinula, takže elektrokoloběžka je fakticky motorka. když se jí dá rozumné omezení rychlosti a výkonu (logicky menší hodnota než elektrokolo), může padnout do kolonky kolo.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

23.6.2021 12:34
Tak to je dobře.
Odpovědět

Jirka Černý

23.6.2021 13:45
Není to zrovna populární krok, ale já ho chápu a kdo za to může? Viník není EU ale pár pitomců co na tom jezdí jak po lobotomii.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.6.2021 15:18
A rozhodovat bude ta oficiální max rychlost výrobce, nebo ta, kterou z toho nějaký šikula v reálu dostane?

Jako pokus hezký a kdyby k tomu přidali i ta e-kola, tak ještě hezčí, ale v praxi jsem na to zvědav.
Odpovědět
kk

karel krasensky

23.6.2021 18:05
Především by se mělo zavest povinné ručení na kolečko.Vždyt na stavbě s ním muže délník srazit jiného dělníka
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist