https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/soutez-diplomovych-czech-envi-thesis-vyhralo-tema-dobrovolne-bezdetnosti
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Soutěž diplomových prací Czech Envi Thesis vyhrálo téma dobrovolné bezdětnosti

8.12.2021 15:51 | PRAHA (Ekolist.cz)
Finálové kolo proběhlo letos online.
Finálové kolo proběhlo letos online.
Třetí ročník soutěže Czech Envi Thesis, který vybírá největší talenty zabývající se ochranou životního prostředí ze společenskovědního pohledu, má za sebou letošní finále. Na něm vědeckou radu nejvíce oslovila absolventka Univerzity Karlovy Šárka Stříbrská.
 
Šárka Stříbrská se svojí prací navázala na vítězky minulých ročníků, Kateřinu Tumovou (2019) a Annu Tabáškovou (2020). Titul vítězky si vybojovala v konkurenci téměř třech desítek dalších studentů a studentek napříč různými vysokými školami u nás. Uspěla i díky originálnímu zaměření své soutěžní práce. Ta se zabývala dobrovolnou bezdětností jakožto specifickou individuální strategii k řešení klimatické krize. Práce vznikla na základě rozhovorů s 12 lidmi různých národností, kteří se pro dobrovolnou bezdětnost rozhodli.

„V rozhodování o bezdětnosti u nich hraje roli především odpovědnost vůči budoucím generacím, které by v nepříliš pozitivně vyhlížející budoucnosti musely žít, odpovědnost za celkový stav světa jako takový a také snaha o zachování vlastního čistého svědomí,“ přiblížila svoje téma samotná vítězka.

Ve vyrovnaném finále, které organizátoři museli přesunout do online prostředí a přenášeli ho živě na Facebook soutěže, však kromě Šárky Stříbrské uspěli i další studenti bojující za přírodu. V těsném závěsu za vítězkou obsadil druhé místo absolvent Univerzity Karlovy v Praze Adam Cepník, na třetím místě se umístila Martina Maslejová z České zemědělské univerzity v Praze.

Adam Cepník se zabýval emisní náročností jednotlivých způsobů dopravy od té lodní až po tu leteckou, Martina Maslejová pak ochranou chráněných živočichů pomocí trasování nelegálního obchodu s nimi na sociální síti.

Mezi pět nejlepších prací letošního roku se dále zařadila i práce Zuzany Štorkové z Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP) o komunitních zahradách a práce Terezy Válkové z Masarykovy univerzity v Brně o vnímání přírody u nevidomých. „Není jednoduché chopit se environmentálních témat z pohledu celospolečenského vědce. Ze všech finálových prací je však patrný svěží mozek, originální myšlenky a nebojácnost jít po neprošlapaných cestách,“ zhodnotil finálové práce Jan Slavík, proděkan pro vědu a výzkum na Fakultě sociálně ekonomické UJEP.

Práce studentů byly kladně hodnoceny i ze strany vědecké rady v čele s Bedřichem Moldanem a Ministerstva životního prostředí, které od prvního ročníku převzalo záštitu nad soutěží. Díky hlavním partnerům soutěže, společnostem Vodafone, Metrostav, a. s., a Nadačnímu fondu Severočeská voda si vítězové odnesli finanční odměny, ale i získali možnost absolvovat školení s mediálním a komunikačním expertem Davidem Vaníčkem. Ukázat svoje témata světu budou moci finalisté také prostřednictvím reportáže Českého rozhlasu a tematických podcastů.

I letos tak soutěž dostála svému cíli, a to je podporovat talentované studenty v daném oboru a jejich témata. „Zabojovat o čtvrtý titul Czech Envi Thesis budete mít šanci od 1. června 2022, kdy startují přihlášky do nového ročníku,“ vyzývá Jan Macháč, hlavní organizátor z Institutu pro ekonomickou a ekologickou politiku na UJEP.

Všechny finálové práce spolu s medailonky finalistů a informacích o dalším ročníku jsou dostupné prostřednictvím webu www.czechenvithesis.cz.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (38)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pp

pavel peregrin

8.12.2021 16:15

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
pp

pavel peregrin

8.12.2021 16:24
Asi byl můj příspěvek poněkud za hranicí, nicméně dle mého názoru byl pravdivý a pokud budeme neustále korektní a nenazývat věci pravými jmény, půjde to zde od desíti k pěti. Tím nemíním pouze příspěvky na Ekolistu a ve srovnání s tím, co zde občas produkují známí jedinci, byl ten můj slabý odvar.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.12.2021 18:47 Reaguje na pavel peregrin
dobrovolná bezdětnost? to je na psychiatrii tam, kde by to mělo nějaký smysl o to nestojí a ve vymírající Evropě vyhlašují stupidní témata. Vyhlašovatelé takových soutěží a témat by měli zajít do blázince
Odpovědět
pp

pavel peregrin

9.12.2021 12:30 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Bacha, aby vás nesmazali.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.12.2021 16:32
Neměla by se ta dobrovolná bezdětnost řešit hlavně v zemích třetího světa. Řešit to v Evropě je trochu mimo mísu, protože evropská populace stárne.
Odpovědět

Jan Škrdla

8.12.2021 19:24 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Je to trochu mimo mísu. Dohnáno do dokonalosti, by to skončilo vymřením ekologicky přeuvědomělé Evropské populace, a kolonizací Evropy obyvately třetího světa.
Vítězství pro přírodu by to rozhodně nebylo.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.12.2021 20:18 Reaguje na Jan Škrdla
Jenom takový dotaz - pokud by Evropa vymřela, kde by neziskovky braly jídlo a léky pro humanitární pomoc zemím třetího světa?
Odpovědět

Jan Škrdla

8.12.2021 20:33 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Evropské neziskovky už by nebyly potřeba. Předpokládám, že noví kolonisté by tady nastolili právo šaria nebo jiný způsob totality.
Kdo by živil země třetího světa, těžko říct, jeslti USA, nebo by je obsadila Čína, nebo by došlo na přirozený vývoj.
Odpovědět
DA

DAG

8.12.2021 23:15 Reaguje na Jan Škrdla
Mimo mísu to není. Jen to ukazuje, že vrchol Evropské kultury je za námi. Teď nás čeká rozvrat a pohlcení novými agresivnějšími kulturami. Zatím co evropané budou platit diktatorům, aby u sebe drželi lidi, které tu prostě nechceme, ale stydíme se to říct, nebudeme chtít vzít zbraň do ruky a bránit naši zemi, protože to je přece úkol někoho jiného, budeme rozmýšlet jestli máme právo vzít život zvířeti, aby jsme se najedli.
Jak lidé s takovým postojem můžou bránit svoji zemi.
Neříkám, že je to otázka zítřka nebo dešti let. Římská říše šéf rozkladala 400, ale až technologická převaha nebude tak rozdílná, tak nás někdo z východu smete.
Odpovědět

Viktor Šedivý

9.12.2021 08:58 Reaguje na DAG
Deset let je dost dlouho.
Mám obavu, že to bude stačit.
Odpovědět

Jan Škrdla

9.12.2021 12:16 Reaguje na DAG
Tak trochu věřím, že se poučíme z historie. Podle ručiček na hodinách je tak za 5 minut 12.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.12.2021 17:21
Pokud se někdo nechce množit, tak je to vlastně nakonec dobře, protože
už takových lidí nepřibývá. Ono to bývalo už v minulosti, ale zcela
z jiných důvodů jako válka, hospodářská krize, politická nejistota
a pak byl poválečný "bejbybům a Husákovy děti". Takže ono to odmítání
se množit má různé důvody, ale zachránit planetu omezením porodnosti
v Evropě? No nevím, ale rezervy jsou asi někde úplně jinde a jiné.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

8.12.2021 17:36 Reaguje na Břetislav Machaček
Vaše první věta vyjadřuje to, co jsem napsal ve smazaném příspěvku, vy jste to napsal uhlazeněji a já poněkud ostřeji. Jinak to ukazuje na skutečnost, jak jsou dnes mladí přecitlivělí. Lidé se rodili vždy, i za morových pandemií a to bylo trochu jiné kafe.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.12.2021 18:15 Reaguje na pavel peregrin
Já váš smazaný komentář nečetl a tak doufám, že nebudu
smazán taky, ale jinak prostě ten záměr se nemnožit nelze
okomentovat. Naopak to schvalování smrdí pokrytectvím,
když se vymírání nahrazuje migrací s diskutabilním
přínosem pro dočasnou většinovou společnost.
Odpovědět
DA

DAG

8.12.2021 23:24 Reaguje na pavel peregrin
Nic si z toho nedělejte. Cenzor je poslední dobou nějak útlocitný ;) já osobně jsem demokrat, ať si se svým zivotem dělá každý co chce. Jestli nechce děti z jakéhokoliv důvodu, ať je nemá. Ale ať neexhibuje a nesnaží se k tomu nutit ostatní. Vždycky, když mi nějaký vegetarián řekne, že má problém, že lidi ji maso těch nebohých zvířat. Řeknu mu, že jsem na rozdíl od něj tolerantní a, že mě například vůbec nevadí, že nejí maso :)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

9.12.2021 05:30 Reaguje na DAG
Moc by mě zajímalo, jak se vegetariáni a podobná "verbež" staví k tomu, že maso se už dneska dá vytisknout na biotiskárně. Prý se tím neznečišťuje životní prostředí.
https://techsvet.cz/nejnovejsi-zpravy/izraelska-firma-vytiskla-steak-z-praveho-hoveziho-masa-vypestovaneho-v-laboratori/mediatrend/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.context&dop_req_id=PHvBGAu3BBH-202112090424&dop_id=14490820
Odpovědět
pp

pavel peregrin

9.12.2021 12:31 Reaguje na DAG
Přesně tak.
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.12.2021 18:37
Tak vítězná práce je čtení spíš pro psychiatra a psychology krizových center, s ekologií to má společnou maltuzianskou filozofii. Slečna popisuje jako další důvody pro bezdětnost u dotazovaných zájem o osobní svobodu, nulový vztah k dětem a pod. Ta ochrana klimatu je k tomu tématu nějak přilepená. Trochu hloupé je, že čím méně lidí a čím víc singles v Evropě, tím vyšší budou vycházet emise na člověka. Ty ostatní práce jsou asi fajn.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.12.2021 21:28 Reaguje na Jarka O.
ono je to určitý projev sebestředného sobectví a psychicky nezralého projevu osobnosti. Jsou to jen takové trosky, které nechtějí za nic a nikoho zodpovídat a hrát si jak malý děti na pískovišti do bezvědomí.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

8.12.2021 18:39
Uplná diplomová práce je zde: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/126610/120388780.pdf?sequence=1&isAllowed=y)
Do strany 47 jsou vysvětlovány pojmy a citace (třeba Greta) a osvětlovány názory na zastavení klimakrize.Zajímavý názor je tam např ten, že bohatý člověk(to jsme asi všichni) by si neměl pořizovat dítě, kterým zatíží klima a peníze které tak ušetří by měl věnovat na boj s chudobou(podpořit chudáky v Africe kteří z těch peněz vyrobí 5 dětí=můj vývod).
Dále slečna vysvětluje, jak se dostala ke vzorku lidí ktré zpovídala(byl to sběr metodou sněhové koule - někoho(příznivce bezdětnosti) kontaktovala na sociálních sítích a on ji pak doporučil své kamarády, když jich takhle vyzpovídala asi 10, tak zjistila že se nové myšlenky nedozví a tak zkontaktovala ještě 2 a tím měla výzkumný vzorek hotový(když budu zpovídat lidi z nějaké skupiny která spolu úzce komunikuje, tak je překvapující, že mají stejné názory),mimo jiné je spojuje" enviromentální žal".Skončil jsem na straně 62 ze 115.
Je to docela zajímavé čtení o tom, co je nosné téma na fakultě sociálních studií UK, a místy je to i docela zajímavé čtení.
Jen tam slečna nerozvedla, jak se staví k přijímání migrantů a kupodivu tam neměla žádné respondenty z Afriky/Asie, jen jednu z Nového Zélandu, ale maorka to asi nebyla.
Jen nevím, čím se konkrétně slečna bude v praktickém životě živit, nejspíš by mohla dělat nějaké výzkumy veřejného mínění a nálad ve společnosti, ve své diplomce k tomu dobře nakročila.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.12.2021 20:30 Reaguje na Jaroslav Bobr
Původně jsem se odhodlával, že si onu práci prostuduji. Když jsem si ale ještě jednou článek přečetl a zjistil jsem, že dotyčná cituje i Grétu, mé nadšení ochablo. Život je totiž příliš krátký na to, abych pil špatné víno a četl takové elaboráty. V souvislosti s tím mě ale napadla jedna věc. Pokud dotyčná autorka Šárka Stříbrská svoji práci myslí vážně, měla by jít sama příkladem. Bude dobré sledovat další dráhu této autorky, aby nebyla další z řady těch, kteří káží vodu a pijí víno.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

8.12.2021 21:07 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
"Leone nelituje svého rozhodnutí pro bezdětnost, protože si díky němu byla schopna
zachovat velkou míru osobní autonomie, jež jí umožnila procestovat svět" - to je vytrženo z diplomové práce.Paní má sice enviromentální žal ale to jí nevadí v cestování po světě, ten žal asi bude jen zástěrka a děti asi nechce mít z jiných příčin.
Paní(slečna) Stříbrská zdá se mi, tam nepresentuje svoje názory zda je to dobrá/špatná metoda boje s klimatem, ona se snaží pochopit názory, které jsou kolem ní(údajně) stále častější.
Jestli někdo chce/nechce mít děti z jakýchkoli důvodů je jeho věc, mně by bylo líto statky které mí prapředci včetně mě nashromáždili rozfrcat nabo dopustit aby je schramstnul stát, dětem předám to co jsem od rodičů převzal + něco navíc.
Odpovědět

Jan Škrdla

8.12.2021 22:24 Reaguje na Jaroslav Bobr
Jestli jsem to pochopil, tak slečna Leone si chce užívat života a cestovat po světě, a někdo jiný to nazývá environmentálním žalem.

Taky se může stát, že dotyčné začnou v 35 nebo 40 tikat biologické hodiny, a pak přehodnotí životní priority.
Odpovědět
DA

DAG

8.12.2021 23:33 Reaguje na Jaroslav Bobr
Pravda. Ještě poznatek. Když se s mamkou bavíme o důchodech, tak vždycky říká. Ale jsem celou dobu pracovala a platila důchodové. A já jí řeknu. To jsi platila svoje důchodce a já teď platím důchodce dnešní. A jelikož vás je moc a nás málo, tak máte malé důchody.
Suma sumárum. Nemáš dítě. Důchod 0 a u doktora si všechno cáluješ.
Ano je to radikální a nezahrnuje je to lidi, které mít dědí nemohou, ale zase nemusí investovat do dítěte, tak si můžou našetrit.
A investice do afrických dětí bych do toho nepočítal :)
Odpovědět
LB

Lukas B.

9.12.2021 08:05 Reaguje na DAG
to, co píšete, krásně ilustruje, jak je průběžný důchodový systém cesta do pekla. vede to k tomu, že ten, kdo se rozhodně z nejrůznějších příčin nemít děti (a taky ten, kdo děti mít nemůže, jakkoli se snaží, uvědomuji si, že to není lehký úděl), celý život cestuje, šopuje botečky kabelečky a stará se jen o sebe, má nakonec stejný důchod jako ten, kdo vychová několik dětí, které se začlení do společnosti a platí daně (ve skutečnosti má ten bezdětný trochu větší důchod, protože, málo platný, děti jsou často brzda v kariéře).

mám mírně nadprůměrný příjem. ne, nejsem žádnej ročild, ale když se na konci měsíce podívám, kolik (spolu s mým chlebodárcem) zaplatím do průběžného systému, tak to dost přesahuje to, kolik peněz dostávají v součtu moji staroušci. je to snad fér, platit cizí staroušky, kteří děti buď neměli, nebo vychovali k neaktivitě? (samozřejmě není, to je jen taková řečnická otázka). ne snad, aby se takoví stařečci pásli v parku, takovej netvor nejsem, ale uvítal bych návrat k normálnosti, kdy budu živit svoje přestárlé a práce neschopné blízké, a ostatním přestárlým (a nepracujícím) budu platit něco jako životní minimum. mohli si a) našetřit, b) pořídit děti, c) být dobrým strýcem/tetou dětí v širší rodině, d) být dobrým kmotrem/kmotřičkou na vsi (ve skautu, v domu dětí a mládeže, v šachovém kroužku, na volejbale...)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

9.12.2021 11:01 Reaguje na Lukas B.
Zapomínáte na ty davy státních úředníků, které se kolem důchodového systému motají. Ty je třeba taky platit. A spousta profesionálních pobíračů sociálních dávek to taky nedělá zadarmo. A vsaďte gatě, že ti mají příjem větší než jsou důchody Vašich rodičů.
Odpovědět
LB

Lukas B.

9.12.2021 11:43 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
ano, kapři si rybník nevypustí.
zároveň jsem příliš bojácný, málo kreativní a málo schopný (a málo bohatý), abych dokázal být mimo systém. ale rád bych byl.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.12.2021 16:35 Reaguje na Lukas B.
Čistě technická ... aby soc. poj. jednoho zaměstnance stačilo na důchody dvou lidí, tak to ty důchody musí být fakt hodně nízké, nebo ten zaměstnanec bere trochu víc, než jen mírně nadprůměrný příjem, který v II. 2021 byl lehce přes 38 litrů.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

9.12.2021 10:00 Reaguje na DAG
Platíte dan, sociální zdravotní, takže nemít důchod a vše si cálovat by bylo trochu mimo.
Ovšem slyšel jsem nového ministra financí(p.Stanjura, ODS) ,že dětem by stát umožnil 1% z daní posílat svým rodičům v důchodové věku,jen nevím, zda to myslel vážně.
Máte pravdu v tom, že výchova kvalitního potomstva by se měla zohlednit(porodit 5 hnědočechů není pro stát žádný přínos), takže ano, odvody dětí státu by se měly promítnout v důchodech rodičů ale to je pořád přerozdělování, snížit odvody a každý sám za sebe a jak si vychová děti, tak se o něj budou starat, ale to by pak nebyly prostredky na pseudo humanitní pomoc státu a tzv dobročinných neziskovek.
Odpovědět
DA

DAG

9.12.2021 10:43 Reaguje na Jaroslav Bobr
Doře, ale sociální a zdravotní je průběžný systém. Takže to s mojí nebo Vaší budoucností nemá nic společného. To samé daně. Ty se spotřebovávají okamžitě. V tom je právě ten vtip.
Naše šťastné důchody zajistí buď více platících do průběžného systému nebo větší produktivita s vyššími daněmi. Samozřejmě produktivita vyšší o inflaci a rozdíl mezi množstvím důchodců a pracujícími lidmi.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

9.12.2021 11:08 Reaguje na DAG
Souhlas,více platících je samozrejmě nesmysl, to by byla nekončící spirála.
Další skutečnost je ta, že mnoho továren zde postavily/rekonstruovaly zahraniční společnosti, pro něž je primární generovat zisk pro své majitele, kteří jsou mimo ČR, takže vyšší produktivita vylepšuje životní úroven mimo ČR(zjednodušeno, prostřednictvím platů a odvodů samozřejmě zvyšují i životní úroven a důchody v ČR).
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.12.2021 08:35 Reaguje na Jaroslav Bobr
aspoň vidíte, jak je ten " západ" zdegenerovaný
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

8.12.2021 19:06
V mnoha diskusích zde na ekolistu bylo některým diskutujícím (z mého pohledu s extrémními názory) jejich oponenty doporučováno aby nespotřebovávali, nezatěžovali prostředí a v tichosti "vyhynuli". Když to pár jedinců postižených enviromentálním žalem realizuje je to zase špatně... Budí to vášně a mnoho lidi nejlíp ví co by měli jíní dělat. Já bych je nechal být. Diplomku jsem se snažil přečíst ale asi nemám tu správnou motivaci. Vzdal jsem to někde okolo strany 70. Můj postoj k perspektivě dalšího vývoje vyjadřuje asi nejlépe to, že jsem si nedávno plánovaně pořídil třetí dítě. Přál bych si aby v naší zemi bylo co nejméně lidí postižených (z mého pohledu nedůvodným) enviromentálním (nebo jiným) žalem. Ale co, slova zní a příklady táhnou.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.12.2021 20:51 Reaguje na Dalibor Motl
Dejte si místo čtení nějakého elaborátu dvojku dobrého vínka a svět bude o mnoho hezčí.
Odpovědět

Viktor Šedivý

8.12.2021 21:43
Někdo se rozhodne nevychovat další lidskou generaci? Jen tak, ne kvůli nemoci nebo zoufalé bídě, ale jen z rozmaru?
Asi je to lepší, stejně by takový rodič vychoval jen zrůdičku.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.12.2021 11:51
Příště by mohl zvítězit projekt dobrovolné sebevraždy. Vždyť co může být ušlechtilejší, než v rámci boje za záchranu planety obětovat svůj život.
Odpovědět
MJ

Milan Jirsa

9.12.2021 22:08 Reaguje na Richard Vacek
Přípustne budobou jen uhlíkové neutrální způsoby provedení, upáleni s použitím fosilních paliv či dřeva budou diskvalifikováni.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.12.2021 16:38
Já myslím, že směr děvče zvolilo velmi správně. Jen mi přijde škoda, že se tak nějak zastavilo na půli cesty. Takže by to chtělo trochu ještě zabrat a dopilovat to ... téma dobrovolné sebevraždy by se mohlo ukázat jako skutečně konečné řešení:-))).

I když ... konečné řešení ... nebylo to tu už někdy;-)))?
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist