https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/zimbabwe-usiluje-o-povoleni-k-prodeji-zabavene-slonoviny
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zimbabwe usiluje o povolení k prodeji zabavené slonoviny

18.5.2022 01:51 | HARARE (ČTK)
Podle Reuters má Zimbabwe v přísně střežených halách v Harare 130 000 tun slonoviny a 67 tun nosorožčích rohů. Vláda žádá Evropskou unii a další země o povolení k odprodeji. Ilustrační foto
Podle Reuters má Zimbabwe v přísně střežených halách v Harare 130 000 tun slonoviny a 67 tun nosorožčích rohů. Vláda žádá Evropskou unii a další země o povolení k odprodeji. Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zimbabwská vláda chce získat povolení k prodeji zabavené slonoviny, za niž by mohla získat 600 milionů dolarů (14 miliard korun). Použila by je na ochranu rychle rostoucích sloních stád. Úmluva o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících živočichů a rostlin (CITES) obchodování se slonovinou zakazuje od roku 1989.
 

V Zimbabwe nyní žije na 100 000 slonů, tedy dvojnásobek kapacity tamních parků. Jejich stavy se ročně zvyšují podle vlády o pět procent. V sousední Botswaně je vůbec nejvyšší stav sloní populace - je tam 130 000 jedinců a na území obou těchto afrických států žije téměř polovina všech slonů.

Šéf zimbabwské správy pro volně žijící zvířata Fulton Mangwanya včera podle agentury Reuters ukázal diplomatům z Evropské unie sklady se slonovinou zabavenou pytlákům a kly uhynulých zvířat. Podle Reuters má Zimbabwe v přísně střežených halách v Harare 130 000 tun slonoviny a 67 tun nosorožčích rohů. Vláda žádá Evropskou unii a další země o povolení k odprodeji.

Ve skupině, která měla nyní možnost tyto zásoby zhlédnout, byli velvyslanci Nizozemska, Německa, Francie, Británie, Švýcarska, Kanady a USA.

V květnu se má v Zimbabwe konat akce, kterou Harare označuje jako "sloní summit". Budou na ní zástupci 14 afrických zemí, Číny a Japonska a jednat budou o řízení populace největších suchozemských zvířat.

"Potřebujeme pomoc, stáda se rozrůstají pětiprocentní rychlostí za rok," řekl Mangwanya. Podle něj je situace tak závažná, že nakonec vládě nezbude nic jiného než začít s odstřelem, což si nepřeje nikdo. Podle správy parků přemnožená stáda ničí stromy a ostatní porost nezbytný k životu i jiných druhů.

Potíže s velkými stády má i Botswana, která by také ráda prodala zásoby zabavené slonoviny. To ale mnoho afrických zemí neschvaluje. Například podle Keni má být zákaz prodeje zachován, aby to odrazovalo od jakéhokoli obchodování se slonovinou.

CITES v roce 2019 zakázala i prodej živých slonů odchycených v Zimbabwe a Botswaně, což uvítali ochránci přírody, ale nikoli správy přetížených národních parků.

Stále existuje nelegální obchodování se slonovinou, v jehož rámci mezinárodní svazy financují pytláky, kteří slony zabíjejí a odřezávají jim kly. Prodávají je do zemí, kde se slonovina zpracovává při výrobě šperků a ozdob.

Mezinárodní svaz pro ochranu přírody (IUCN) loni uvedl, že slony stále více ohrožuje pytláctví a ztráta původního prostředí.

Zimbabwe a Botswana tvrdí, že bez možnosti odprodat zásoby slonoviny nemají vybavení pro boj proti pytlákům. Dosud využívaly příjmů z cestovního ruchu, které ale vlivem epidemie covidu-19 poklesly.

Zimbabwe se chce zavázat, že veškeré peníze získané z prodeje slonoviny použije na rozvoj parků a na pomoc komunitám, jež žijí v okolí a střetávají se se slony.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (43)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

18.5.2022 06:17
Už to člověka přestává bavit , Afrika = eledorádo pytláků , bylo , jest a bude .
Odpovědět
Sl

Slovan

18.5.2022 07:19 Reaguje na Miroslav Vinkler
Mě zase nebaví neustále číst ty vaše lži. Kdo sleduje situaci v Africe, tak ví, že lžete zase! Ale u vás nic nového.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.5.2022 19:50 Reaguje na Miroslav Vinkler
Celý den tu visí trolí hovno, ale nikomu z povolaných to nevadí... Asi vstal hore zádelí, a ani si nepřečetl nadpis, jen se mu při zahlédnutí známého jména zatmělo a cítil potřebu se vyzvracet.

Takže ano, článek je "lživý", zejména čtvrtý odstaveček od konce. V Africe pytláci prostě nejsou:-))
Odpovědět
Sl

Slovan

18.5.2022 21:51 Reaguje na Karel Zvářal
Zvářale, Zvářale... nejdřív sem chtěl nějak reagovat, ale pak sem si uvědomil, že na takového hlupáčka nebudu ztrácet svůj drahocenný čas :)

Kdo se zajímá tak ví jak se věci mají a že Afrika nerovná se nějaké eldorádo pytláků. Pytláctví tam je, to nikdo nepopírá, ale tohle byla od Vinklera další z řady ukázkových lží. Někde je totiž výrazné, zatímco jinde minimální.

P.S založte si svůj web a tam si ty svoje komoušský móresy s mazáním vám nevhodných komentářů praktikujte. Tady to vlastní naštěstí inteligentnější lidi.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.5.2022 06:21
Když je po tom poptávka (černý trh si cestu najde), je nesmysl to spálit. Jsem za účelné využití prostředků a řízený management populace. Něco jiného jsou zabavené drogy, tam je zničení namístě.
Odpovědět
Pe

Petr

18.5.2022 08:48 Reaguje na Karel Zvářal
Zkusme jiný příklad. Co kdyby třeba u nás pytláci lovili a prodávali, já nevím, třeba sovy? Byl byste pro prodej zabavených ulovených sov zájemcům?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.5.2022 11:02 Reaguje na Petr
Tak za prvé ... jedná se o státem zkonfiskovaný majetek, pachatelé tedy byli pravděpodobně dopadeni, potrestáni a ty kly má stát. Pokud je spálí, nebo co se s tím dělá, bude mít hovno. Pokud je střelí, je teoretická šance .. i když v Zimbabwe ... že ty prostředky budou použity na něco ve veřejném, jako že opravdu, zájmu.
Druhou věcí je to, že ti sloni tam zjevně nejsou ohroženi, ale přemnoženi, což dříve či později povede k nutnosti jejich regulace. A pokud po této regulaci, tedy možná i odstřelu, zbydou ty kly, tak co? Není důvod je opět nevyužít ku prospěchu společnosti.
Odpovědět
Pe

Petr

18.5.2022 11:23 Reaguje na Svatá Prostoto
Já vím, lidská chtivost. Všechno zpeněžit.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.5.2022 12:41 Reaguje na Petr
Druhá možnost je to spálit.
Co si vyberete?
Bo se zmrtvýchvstáním těch slonů to osobně vidím fakt bledě:-)).

Teda, ještě ty kly můžete rozřezat na kousky a věnovat je třeba špuntům při zápisu do školy, nebo tak něco:-).
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

18.5.2022 09:16 Reaguje na Karel Zvářal
tím, že se uvolní slonovina na trh jen s razítkem, státu, tak je to úplně jedno, to nemuseli nic zabavovat neb jak říkal Švejk, pěšky jako za vozem
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.5.2022 09:24 Reaguje na Karel Zvářal
dovolím si s Vámi nesouhlasit, nebo možná spíš upřesnit. trh si najde cestu úplně vždycky a bez výjimek (třeba drogy). pro všechny zakazovače čehokoli připomínám, jak dopadla americká prohibice - chlastalo se cokoli v obrovském množství, vytvořil se obrovský černý trh a organizovaný zločin dosahoval fantastických zisků.
k těm drogám - kdysi bylo možno lacino kopit kvalitní a bezpečné opium nebo kokain v každé lékárně. že by se v příkopech válely hromady mrtvých kokainistů a docházelo k nějakému dramatickému společenskému rozvratu, o tom jsem mnoho nezaslechl.

samozřejmě co se zabavenými drogami nejasného původu nejasného složení a nejasné kontaminace, tam mě opravdu nic lepšího než (odborné) spálení nenapadá (aby to nebylo jak v nějakém tom banýnystánu před pár lety, kdy četníci pálili zabavené konopí na hromadě na pláži, otočil se vítr a podařilo se jim dostat do rauše celé půlmilionové město).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.5.2022 11:09 Reaguje na Lukas B.
U drog je problém v tom, že negativním jevem je samotná konzumace, která dříve či později u drtivé většiny uživatelů zatěžuje celou společnost. U tvrdých drog je to pak většinou slušný fičák.

U těch klů ... když si to někdo namele na prášek v naději, že to z něj udělá kinga, tak je to sice idiot, ale max mu z toho bude blbě. Když si z toho nechá udělat těžítko na stůl, tak ani to ne.

Takže naházet koks do kotle mi přijde vcelku případné ... už ten název tomu napovídá:-) ... u té slonoviny moc ne. Mi to přijde jako když se zabaví nějaké fake značkové hadry. Spalovat by se to nemělo, stačilo by nějak se zbavit té fake značky a může to sloužit v různých domovech, charitách a podobně.
Odpovědět
LB

Lukas B.

19.5.2022 11:00 Reaguje na Svatá Prostoto
drobná poznámka - alkohol je droga jako každá jiná, a je poměrně velmi dostupná a docela tvrdá (nenechme se zmást tím, že je v našem prostředí kulturně etablovaná). v čr je asi 90% populace příležitostných uživatelů, z toho minimálně polovina má na alkoholu závislost. alkoholiků, u kterých nastal rozvrat osobnosti je však relativně mále. jak si to vysvětlujete?
podobně ne každý rekreační uživatel ostatnách drog skončí s rozpíchanými předloktími a odešlými játry na ulici, je to tak plusmínus srovnatelné s tím alkoholem.

z toho plyne, že u těch problematických závisláků (ať již na alkoholu, konopí, pervitinu, opiu a jeho derivátů nebo kokainu) bylo něco už před tou drogou, a že si - jakkoli se pokusíme absolutně všechny drogy vymýtit - něco najdou. když si to koupí čisté a (v rámci obecné škodlivosti samotné účinné látky) neškodné lacino a zdaněné v normálním obchodě (jako flašku tuzemáku), vydělají oni i společnost, a organizovaný zločin (vždy více či méně prorostlý do represivních složek) ostrouhá.
Odpovědět
LB

Lukas B.

19.5.2022 11:01 Reaguje na Lukas B.
pozn. - u alkoholu mluvím o procentech dospělé populace. i těžký alkoholik v terminálním stádiu dá dětem radši mlíčko nebo oranžádu.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.5.2022 12:08 Reaguje na Lukas B.
Ne že bych se s vámi hodlal nějak jooo hádat, ale u toho truňku je tam furt ta funkce ... řekněme chuti. Prostě lze se občas napít jen pro tu chuť ... a samozřejmě se taky zpráskat do mrtva.

U toho koksu, perníku a podobně tento alternativní důvod poněkud odpadá.

Stejně tak mám pocit, že jít občas zakalit se tak nějak dá, ale jen si tak občas šlehnout už moc nejde, resp., se to drtivé většině jedinců nedaří.

Podle mne je zde skutečně kvalitativní rozdíl, resp. míra rizika průseru.
Odpovědět
LB

Lukas B.

19.5.2022 14:45 Reaguje na Svatá Prostoto
třeba konopí fakt moc hezky voní :) a ne každej uživatel je rozpíchaná troska vykrádající auta aby měla na dávku.

jelikož jsou spousty drog ilegálních a za jejich distribuci a držení hrozí vysoké tresty, je obrovská armáda rekreačních uživatelů v anonymitě a tak nějak se moc nechlubí jak v sobotu večer výtečně protancovali noc bez potřeby spánku. a většina z nich je v módu plusmínus dvakrát do měsíce a bez problémů funguje v práci i v rodině desítky let. stejně jako většina (rekreačních) alkoholiků.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.5.2022 16:22 Reaguje na Lukas B.
Konopí není droga, to je lék:-)))
To samé různé ty extáze a podobně.

Ale věci typu perníku, heráku a koksu, zejména v těch různých směskách a formách ... tam to je zřejmě opravdu fest o hubu.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

18.5.2022 11:53
Plošný zákaz prodeje slonoviny má tyto důsledky.
Slonovina na černém trhu bude mnohem dražší, překupníkům se proto vyplatí nabídnout pytlákům více peněz, ti si budou moci dovolit lepší vybavení a i lepší organizovanost pytlačiny, což v důsledku povede k více upytlačeným slonům. Kromě toho ještě jedna pitomost - spálením slonoviny dochází k místnímu znečištění životního prostředí, což taky není zrovna zanedbatelné. Tohle se ale nedá vysvětlit ekodžihádistům, kteří odmítají vzít na vědomí realitu normálního života.
Odpovědět
Pe

Petr

18.5.2022 12:09 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ta poslední věta se dá říct i obráceně: To se nedá vysvětlit těm, kdo morálku vyměnili za prachy a prachy se pro ně staly bohem i smyslem života.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.5.2022 12:43 Reaguje na Petr
No, zrovna v té Africe jsou pro valnou část populace ty prachy prostředkem, jak vůbec naživu zůstat.
Odpovědět
Pe

Petr

18.5.2022 13:08 Reaguje na Svatá Prostoto
Takže je lepší prodat slonovinu a koupit si jídlo?
A zítra?
Přesně tohle je příčina toho, že jde příroda po celém světě do háje. Prodat co se dá, stromy, ryby, slony...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.5.2022 14:17 Reaguje na Petr
Představte si situaci, že poptávku po slonovině
pokryje legální obchod a ten nelegální utře nos.
Není to moudřejší, než pytláky a obchodníky nahánět
a slonovinu pálit? Stačí pouze logicky uvažovat
o každém zboží, které naplní trh a buď zůstává na
skladě a nebo jde s cenou dolů. Pokud bude dost
legální slonoviny, tak ta ilegální musí jít s cenou dolů a pytlákům se lov nevyplatí. Vy a vám podobní tak pouze pálením podporují poptávku za vyšší ceny.
Komu schází logika, tak je to těžké vysvětlovat.
Odpovědět
Pe

Petr

18.5.2022 14:26 Reaguje na Břetislav Machaček
Ano, zase jen prachy. To je jediné, co lidi umějí ve všem vidět.
Jenže tady nejde o prachy a o legální/nelegální, ale o morálku a morální/nemorální.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.5.2022 14:55 Reaguje na Petr
I kdyby nešlo o peníze, tak pokud bude na
trhu dost legální slonoviny, tak přežijí
i ti upytlačení sloni, protože nebude o
jejich kly zájem. Je to jako se vším o co
je zájem, ale vaše víra říká pálit, aby
byl zájem o kly z dalších upytlačených
slonů. Ono o čem by "ochranáři" asi tak dál diskutovali a žádali prostředky na
protipytlácká komanda a záchranné stanice
sloních sirotků.
Odpovědět
Pe

Petr

18.5.2022 15:00 Reaguje na Břetislav Machaček
Moje víra říká, že obchod se slonovinou je nemorální. Vaše víra říká, že peníze jsou morální.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.5.2022 15:57 Reaguje na Petr
Kdybyste měl hlad jak herec, vedle vaše dítě taky a druhé jako bonus bylo nemocné a vy jste neměl ani na doktora, ani na léky, tak bych tu vaši víru chtěl vidět.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

18.5.2022 17:57 Reaguje na Svatá Prostoto
Ono se to pěkně moralizuje od počítače, když vím, že mám naplněný špajz. Doma všichni zdrávi a pokud někdo jenom zakašle, tak nejbližší lékař je v dosahu několika minut jízdy autem. Jenže v té Africe to vypadá jinak, což někteří diskutéři nechtějí vidět.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

18.5.2022 17:55 Reaguje na Petr
Dovedete si představit, že za tu legálně prodanou slonovinu by se vybavila menší armáda, která by střežila ta stáda slonů? Měla by špičkové vybavení, dobré zbraně, vozidla, třeba i nějaký vrtulník, přístroje pro noční vidění. Ještě pro doplnění - loni šel v televizi dokument. Byl věnovaný převážně ochraně nosorožců, ale byla tam i zmínka o ochraně slonů. V jedné zemi při exhibičním pálení slonoviny spálili kly z desíti tisíc slonů. To bylo několik obřích hromad slonoviny. Pokud by každý ten kel vážil jenom deset kilo, tak to je 200 tisíc kilo slonoviny a při ceně 2500 dolarů za kilo je to půl miliardy dolarů. A teď mi řekněte, co je na tomhle uvažování nemorálního?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

18.5.2022 18:05 Reaguje na Petr
Moje víra mi říká, že pálit slonovinu z upytlačených slonů je maximální zrůdnost. Lepší je tu slonovinu prodat a získané peníze použít na ochranu žijících slonů.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.5.2022 19:32 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Nejen pálení slonoviny je zrůdnost, ale stejně tak i nechat shnít slony zabité pytláky kvůli slonovině. Při řízené regulaci může slon rozdělený mezi místní komunitu nahradit stovky i tisíce menších zvířat, ptáků či plazů lovených jako tzv. bušmít. Takže budu věřit, že sloní sumit dopadne úspěšně, a že domorodci i zahraniční kupci vezmou do hrsti.
Odpovědět
Pe

Petr

18.5.2022 14:30 Reaguje na Břetislav Machaček
Pamatuju si jeden dávný kreslený vtip od pana Renčína, kde manžel říká manželce: Pořád jen peníze, peníze! Vykřikuj taky chvíli něco jiného, třeba Česká Třebová, Česká Třebová.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.5.2022 14:58 Reaguje na Petr
Hezké, ale ona ta žena potřebuje ty
peníze na nákup potravin i pro toho
muže a za "Česká Třebová" nic nekoupí.
Vás asi živí rodiče a neznáte cenu
peněz, když plácáte takové nesmysly.
Odpovědět
va

vaber

19.5.2022 09:21 Reaguje na Břetislav Machaček
jeden muž povídá druhému ,já mám hroznou ženu ta pořád křičí,peníze peníze, dej mi peníze ,
druhý se ho zeptá a co s těmi penězi dělá?
prvni odpoví , nevím ,já ji ještě žádné nedal
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.5.2022 15:54 Reaguje na Petr
Ne, lepší je chcípnout hlady.
Což tam není nijak nereálné, a týká se to kde čeho, od pitné vody až po tu nejzákladnější zdravotní péči.

Ale beru, že se to z ČR kecá a hraje se na zásadového hrdinu snadno. Chtěl bych vás tam vidět.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.5.2022 12:10 Reaguje na Petr
Ne, je lepší vedle té slonoviny chcípnout hlady. Jasně. Dvakrát.
Odpovědět
va

vaber

18.5.2022 14:08
určitě zabavenou slonovinu prodat, dají se z ní udělat krásné věci ,zničení je nesmysl, co nic nevyřeší,
ti co nadávají na Afriku a jejich lidi, by si měli prohlédnout a ujasnit ,kolik km2 ze svého území některé země vyčlenily na národní parky pro divokou zvěř a divokou přírodu ,
v Evropě je něco takového nemyslitelné,
nedávno zde na Ekolistu bylo, jak jsou sloni přemnoženi a jak zabili 60lidí, potom přijde odborník co určí že sloni ničí úrodu a vegetaci nařídí se odstřel tisíců slonů,
nehájim pytláky ,to je prasečina ,ale vždy to chce celkový pohled a ne s klapkami na očích
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

18.5.2022 18:00 Reaguje na vaber
To bylo v Botswaně. Únosných je tam nějakých 50.000 slonů, v současnosti je tam asi dvojnásobek. Přemístit takové množství jinam je fikce, protože není kam. Takže zbývá jedině redukce. To zase bude řevu od idealistických sluníčkářů.
Odpovědět
Sl

Slovan

19.5.2022 07:32 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Není kam? A co takhle angolská část Okavanga, která s Botswanou sousedí? Přes 100 000 km2 téměř neobydlené oblasti, ideální podmínky (nejenom pro slony) - vyhnala je občanská válka. Ale mám pro vás jistě dobrou zprávu - o té oblasti již jedná organizace African parks, která ji chce spravovat a obnovit.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.5.2022 10:49 Reaguje na Slovan
Jako, pokud to vyjde, tak super. Ale zrovna u Afriky je lepší si počkat, až se tak opravdu stane.

A vydrží.
Odpovědět
Sl

Slovan

19.5.2022 17:16 Reaguje na Svatá Prostoto
Pokud se té oblasti ujmou Africké parky, pak jsem silně přesvědčen, že se to nejenom povede, ale zároveň i udrží do budoucna. Výhodou bezesporu je, že Angola má s tou organizací již pozitivní zkušenosti z Iony, kterou úspěšně spravuje.
Odpovědět
AZ

A Z

18.5.2022 15:38
A jéje! Úplná sloní apokalypsa! Ročně se stavy zvyšují o neuvěřitelných pět procent!

A při tom ještě před sto lety bylo v Africe víc jak 3 miliony slonů. Dnes jich je kolik? 350-400 tisíc? A za poslední dekádu jich ubylo kolik? Šedesát procent?

Číňané by se hlavně měli naučit, že vše co se hýbe se nežere a že nepotřebují vyřezávanou sochu pradědečka ze slonoviny aby jim neochabl bambula. Ale on je demografický vývoj dostihne - za chvíli bude každý třetí Číňan důchodce a na tyhle drahé kraviny nebudou mít prachy.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

18.5.2022 18:03 Reaguje na A Z
Jenže on se zmenšuje i životní prostor pro ty slony, protože lidská populace v Africe roste geometrickou řadou. Takže je třeba v prvé řadě zastavit růst populace a najít místním lidem smysluplnou práci, která nebude ničit přírodu.
Odpovědět

Jirka Černý

18.5.2022 20:26
Jsem pragmatický, takže ano povolit. Vše ostatní se ukázalo jako kontraproduktivní.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist