Vědci nalezli nejstarší fosilii predátora, pojmenovali ji po Attenboroughovi

7.8.2022 00:49 (ČTK)
Britští vědci objevili zkamenělinu stovky let starého živočicha, o kterém se domnívají, že byl nejstarším dosud nalezeným predátorem. Mořského lovce, který svou kořist chytal chapadélky a nejspíš patřil k žahavcům, pojmenovali po britském přírodovědci Davidu Attenboroughovi, píše BBC.

Podle vědců je druh, nazvaný Auroralumina attenboroughii, také nejstarším známým živočichem, který měl opravdový skelet. Pradávný predátor patřil do skupiny, která dnes zahrnuje i korály, medúzy a sasanky. Obtisk jeho 20 centimetrů dlouhého těla se uchoval v prachovci obklopený dalšími fosiliemi.

"Obecně se má za to, že moderní skupiny živočichů jako medúzy se objevili před 540 miliony let během kambrické exploze," uvedl britský paleontolog Phil Wilby. "Tento predátor je ale o 20 milionů let starší," dodal odborník, podle který objev označil za "obrovsky vzrušující".

Jako kambrická exploze se označuje období prudkého rozvoje života na Zemi.

Paleontologové fosilii nalezli v kopcovité oblasti Charnwood Forest nedaleko středoanglického města Leicester, kde dříve po zkamenělinách pátral i Attenborough. Šestadevadesátiletý vědec uvedl, že ho pocta v podobě pojmenování nového druhu po něm opravdu potěšila.

Na rozdíl od jiných fosilií z období kambria má nově nalezený živočich "očividný skelet, s hustě vyrůstajícími chapadly, která se ve vodě vlnila a zachytávala proplouvající potravu - podobně jako to dnes dělají koráli a mořské sasanky," uvedla Frankie Dunnová z přírodovědného muzea v Oxfordu. Nalezený druh se podle ní výrazně liší od jiných zkamenělin z Charnwood Forest i jinde na světě.

"Myslím si, že vypadá jako olympijská pochodeň, která má místo plamenů chapadla," dodala Dunnová, která je jednou ze spoluautorek studie zveřejněné v odborném časopise Nature Ecology & Evolution.

Šestadevadesátiletý Attenborough, který proslul zejména televizními přírodopisnými dokumenty, se může pyšnit dlouhým seznamem druhů, které jsou po něm pojmenovány. Mezi 40 živočichy a rostlinami s jeho jménem je i vážka z Madagaskaru či pampelišce podobný jestřábník, který roste jen na jedné lokalitě v jižním Walesu, píše list The Guardian.

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Zbyněk Šeděnka

7.8.2022 15:35
Ústnatý člověk by řekl, že fosílie byla pojmenována po fosílii, ale já to neřeknu. Sir David Attenborough udělal hodně pro osvětu ochrany přírody a proto si jej hodně vážím.

Jaroslav Řezáč

8.8.2022 06:52 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Tomu dinosaurovi je to jedno. Jen z hromádka kosti někomu udělají egoistický pomník. Ještě že se toho chudák nedožil

8.8.2022 08:40 Reaguje na Jaroslav Řezáč
On se toho nedožil jo? :D :D

8.8.2022 08:42 Reaguje na Petr Eliáš
Má tam ještě být: ,,Bůh ví, co se v hlubinách Země skrývá, třeba tam najdeme i žijící Auroralumina attenboroughii,, :D

Jaroslav Řezáč

8.8.2022 06:50
Paleo archeologie by se tomu taky dalo říkat. Když se řekne vědci, obyčejné to někomu přívodu údiv že vědci něco našli ve zkumavkách nebo pročítáním webu. Slovo vědec už je tak zprofanované, že nemá hmatatelnou úroveň a o to asi jde, neb, když něco neumíte jasně a jednoduše pojmenovat, tak o to lépe to jde zmanipulovat a pak čteme takové úžasy a pak každý je vědec. Začíná to na sítích a konče takovými články

Zbyněk Šeděnka

8.8.2022 07:13 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ještě lepší je výraz "odborník", protože takový člověk se může vyjadřovat ke všemu a na rozdíl od vědce nemusí prokazovat svoje vzdělání.

8.8.2022 08:46
Myslím, že je to správné. Sir Attenborough si to jistě zaslouží. Stále je docela aktivní (ve svém věku) a snad tu ještě pár let bude. ;)
Anyr