https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/staty-eu-se-shodly-na-rozdeleni-20-miliard-eur-na-podporu-nezavislosti-na-rusku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Státy EU se shodly na rozdělení 20 miliard eur na podporu nezávislosti na Rusku

4.10.2022 13:52 | LUCEMBURK (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Státy Evropské unie se dnes shodly na rozdělení přibližně 20 miliard eur (490 miliard Kč) určených k podpoře energetické nezávislosti na Rusku. Ministři financí podpořili návrh připravený českým předsednictvím, na jehož základě budou moci členské země využít při přechodu k novým zdrojům energií část peněz z unijních fondů získaných prodejem emisních povolenek. Česká republika by měla dostat asi 16,7 miliardy Kč. Státy se na definitivní podobě finanční podpory ještě budou muset shodnout s Evropským parlamentem.
 

"Dnes jsme na Radě Ecofin udělali průlomový krok směrem ke zbavení Evropy její závislosti na ruských fosilních palivech," řekl k dohodě český ministr financí Zbyněk Stanjura. Ten zasedání s unijními kolegy jako ministr z předsednické země řídí.

Tři čtvrtiny ze zmíněných 20 miliard eur by měl poskytnout Inovační fond, v němž jsou příjmy z prodeje emisních povolenek určené na podporu ekologických technologií. Zbylou čtvrtinu chtějí země získat rychlejším prodejem části povolenek.

Evropská komise (EK) na jaře v rámci plánu označovaného jako REPowerEU navrhla podpořit odchod od ruské ropy a plynu částí peněz z fondu obnovy původně určeného na pomoc s hospodářskými následky covidové krize. Dvacetimiliardový balík chtěla rozdělovat podle stejného klíče jako pandemický fond, tedy zejména podle úrovně nezaměstnanosti v době před krizí. Veškeré peníze měly jít z prodeje povolenek sloužících jako rezerva.

To kritizovala část zemí západní a severní Evropy, podle nichž by prodej rezervních povolenek mohl zkomplikovat plnění emisních cílů EU. Řada států závislejších na energiích z Ruska zase nesouhlasila s klíčem k rozdělení peněz a nejprve francouzské a po něm i české předsednictví proto přišly s novým způsobem výpočtu a získávání peněz.

"Pomůže zlepšit energetickou bezpečnost EU a řešit vysoké ceny energií rychlými investicemi tam, kde je to nejvíce potřeba," ocenil dnešní shodu států místopředseda komise Valdis Dombrovskis.

Na základě posledního českého návrhu se část peněz přesunula od Itálie nebo Španělska k zemím střední a východní Evropy, které budou muset do získání nezávislosti na Rusku investovat více. Česku podle Stanjury pomohou peníze k získání nových zdrojů energie, mezi nimiž je například letos získaná kapacita dodávek zkapalněného zemního plynu (LNG) z Nizozemska.


reklama

 
Petr Kupec
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (61)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

4.10.2022 15:41
Ale to mohli přece dělat už před 15r., že.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.10.2022 16:01 Reaguje na smějící se bestie
A proč by to dělali? Rusko byl spolehlivý dodavatel a kdyby občas nepovraždil někde pár set tisíc lidí,byl v pohodě úplně.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.10.2022 16:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, proč by to dělali, když to bylo laciný a dodavatel bez chyb/výpadků !
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.10.2022 17:00 Reaguje na smějící se bestie
Ale to si dnes nepřiznají, jenom zmatkaří.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.10.2022 17:42 Reaguje na smějící se bestie
Čecháčkové (v menší míře i všichni Evropané) by mohutně pištěli, kdyby měli platit drahý plyn z USA místo levného ruského. A vy byste pištěl nejvíce.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.10.2022 18:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Plynem netopím.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.10.2022 19:00 Reaguje na smějící se bestie
To nevadí. Náš průmysl ma to jede taky.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.10.2022 13:49 Reaguje na smějící se bestie
Prostě byste pištěl. Hanzl to píše, tak by to tak bylo:-))).
Odpovědět
ad

5.10.2022 05:46 Reaguje na Pavel Hanzl
:-)
Odpovědět
va

vaber

5.10.2022 09:30 Reaguje na Pavel Hanzl
na jak dlouho si chce EU koupit nezávislost, na jak dolouho vydrží těch 20miliard když se bude kupovat drahý plyn ,na pár měsíců,
v demokracii mohu kupovat od koho chci , kdo chce může kupovat od strýčka Sama a kdo chce může od Ruska, hned by bylo vidět jak se lidé rozhodnou a jak se bojí Ruska
kovaný Hanzl může kupovat ten drahý ,
jenže nám demokraté nařídili co musíme a co nesmíme
protože jsme nesvéprávní a musíme být pod kuratelou a vše prý dělají pro naše dobro
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2022 09:52 Reaguje na vaber
Plácáte zase jak mladá vrana, Rusko nám plyn posílat nechce. Kdyby chtělo, posílalo by ho.
Smlouvy i rúry na to má.
Plyn je drahý, protože nejsou LNG terminály, jeden se rozjel nedávno, další dva do konce roku, pak je nachystaných šest nových u nás na Severu.
Tím by to mělo být vyřešené celé.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.10.2022 13:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Až se budete někdy nudit, zkuste si zjistit, jak se ten plyn bude do těch terminálů dostávat. Ony ty přepravní kapacity fakt nejsou žádná sláva ...

https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-evropa-prahne-po-plovoucich-lng-terminalech-jejich-pronajem-zdrazil-na-dvojnasobek-40410558

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2022 15:00 Reaguje na Svatá Prostoto
Ten článek je o terminálech, což je slabé místo a píšu to sem pořád. Není tam nic o tankerech a dodavatelích, těch je dost. Ale Němci staví nějaké pozemní terminály, bez dtavebního povolení, bez papírů, ty se seženpu později. U nás zcela nerealizovatelné.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.10.2022 16:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Nejen o nich, u tankerů to platí úplně stejně.

https://archiv.hn.cz/c1-67099520-tanker-za-miliony-denne-dovoz-zkapalneneho-plynu-vazne-na-nedostatku-lodi-a-vysokych-cenach

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/fakta-spasi-nas-zkapalneny-plyn-cesko-by-muselo-ukaznit-silici-asijske-trhy-200973
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2022 17:16 Reaguje na Svatá Prostoto
To jsou zase informace z května, ta situace se dramaticky mění.
"Česko však omezení zatím nepocítilo, do země nadále proudí v jednotlivých dnech 60 až 90 procent obvyklých dodávek, v průměru 34 milionů kubíků denně. Jde o plyn z Norska, Nizozemska a Belgie,..."
Ten LNG je už jen třešnička na dortu a hlavně ke snížení ceny.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.10.2022 16:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Jako že se najednou zčista jasna někde objevila flotila tankerů na LPG, jo:-)))?

A zkuste sám přijít na to, zda je současná situace, s úplně vypnutým NS1 a vyřazeným NS1+2 zlepšila ... se zimou na krku.

Třeba budete mít dnes svůj den:-)
Odpovědět
va

vaber

6.10.2022 09:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl se zase učil latinsky a naučil se nové slovo ,terminál a opakuje ho jak ten hloupý Honza z pohádky,
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

4.10.2022 16:25
K této situaci vůbec nemuselo dojít, ale to by v Bruselu museli sedět lidé alespoň s průměrným IQ a nikoli jelita .
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.10.2022 16:58 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.10.2022 17:43 Reaguje na Miroslav Vinkler
Co s tím má společného Brusel?
Jak se měli teda chovat, aby ta válka vůbec nebyla?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.10.2022 13:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Měli se chovat tak, aby až Rusům prdne v kouli ... což je u nich zcela pravidlem, v tomhle jsou s Německem jak jednovaječná dvojčata ... jsme nebyli v takové řiti, jako jsme dnes.

Co tam máte dál?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2022 15:03 Reaguje na Svatá Prostoto
To, že to čecháček tak chtěl, chtěl aby tu Rusi stavěli ještě cha cha Dukovany, chtěl levný ruský plyn všema deseti.
Hlupáci Němčouři brali z Ruska jen 40%, my jsme lepší, my 100%.
Zrovna vás jako bych slyšel, jak ječíte, že kupujeme drahý plyn z USA, když můžeme mít levný Ruský. A pro Rosatom jste byl taky.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.10.2022 16:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy furt jako byste někoho slyšel, mluvil jste o tom s ošetřujícím lékařem?

Jinak jste to napsal hezky, škoda, že se to vůbec netýkalo toho, o čem jsem psal já.

Ale máte bod za snahu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.10.2022 17:49
Co měla Evropa dělat, aby na tuhle válku vůbec nedošlo?
Evropa asi nic moc, ale těžce to prokoučovala OSN.
Už po brutálním vraždění v Čečensku měly být na Rusko nasazeny brutální sankce, Putin měl být obviněn z genocidy a postaven před soud v Haagu. Potom by nebyla krutá válka v Sýri ani na Ukrajině, natož v Evropě.

Lipavský se nedávno veřejně v OSN ptal, na co ta organizace vůbec je, když není schopna udělat VŮBEC NIC!?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.10.2022 13:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Cywe, vy v jednom odstavci položíte otázku a v druhém si na ni odpovíte:-).

Jak funguje OSN jsem vám tu už na jaře psal, odzdrojoval a koukám, všechno marný, furt vás chytá fantas:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2022 15:11 Reaguje na Svatá Prostoto
Já jsem to četl a je tam jasně napsané (samozřejmě obecně), žo OSN má jednat.
Pokud nejedná, tak na co vůbec je?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.10.2022 16:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Boha jeho, vy jste fakt dutohlav ... jasně jsem vám popsal, a uvedl zdroje, na základě čeho a jak může OSN jednat.

Podmínky splněny nejsou.
Tečka.

Pokud se vám to nelíbí, tak vám to neberu, ale to musíte na druhou stranu Atlantiku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2022 21:30 Reaguje na Svatá Prostoto
"Charta Spojených národů dává Radě legislativní, výkonnou i soudní pravomoc.[6] Přesto není OSN s to zabránit konfliktům." Wiki
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.10.2022 16:45 Reaguje na Pavel Hanzl
No a jaký je postoj Rady?
Já věřím, že tohle dáte! :-)
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

4.10.2022 21:03
Našel jsem zajímavý ruský odkaz , co by se stalo, kdyby z Norska do EU přestal téct zemní plyn.

"Do Německa z norské strany vstupuje pět plynovodů o celkové kapacitě 58 miliard metrů krychlových. Abychom zdůraznili jejich význam pro Německo, udělejme si poznámku , že se jimi na konci loňského roku dopravilo
56 miliard kubíků, jinými slovy plynovody jedou " nadoraz".
Třetina veškerého plynu nakupovaného Francií je norského původu. Jen prostřednictvím plynovodů, tedy bez LNG, nakoupila Paříž od Seveřanů 25,8 miliardy metrů krychlových plynu.
Velká Británie loni od norských obchodníků nakoupila zemní plyn v hodnotě necelých 15 miliard liber a norský dovoz představoval 77 procent podílu.
Pokud by došlo k náhlé havárii dvojice norských plynovodů, které se táhnou také podél dna Baltského moře od norských fjordů k pobřeží Německa a Holandska (a dále do Británie), jako tomu bylo u Nord Streams , Evropa se propadne do nepříliš příjemného šera a náruče bájného generála Mrazíka."

-------------------------
Pane Hanzle ,vědmo vědem, voláme vás ku pomoci, co tím Rusové chtějí říct ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.10.2022 21:11 Reaguje na Miroslav Vinkler
Chtějí strašit, jak dycky.
Ale odpověď Evropy (i NATO) je nutně zcela jasná.
Jakákoliv taková havárie je je napdení státu NATO a oživuje se článek 5.
Biden jasně řekl, že použití i mikrojaderné rakety znamená totální zničení veškeré ruské armády na Ukrajině a kompletní potopení černomořské flotily.
Tohle je řeč, které Putin rozumí, protože ví, že Amíci nežvaní do větru.
Určitěb znáte Berlínskou i Karibskou krizi.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.10.2022 14:08 Reaguje na Pavel Hanzl
"Jakákoliv taková havárie je je napdení státu NATO a oživuje se článek 5."

No jasně, von se k tomu někdo přihlásí:-).

A s tou Berlínskou krizí, ony tedy byly dvě, bych se tu moc neoháněl ... letecký most dobrý, že Berlín neskončil v NDR celý taky fajn, ale nějaká jooo výhra ze strany Spojenců to nebyla. Bo Zeď mi jako výhra fakt nepřijde.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2022 15:14 Reaguje na Svatá Prostoto
Byla to výhra jednoznačná, Stalin vyhrožoval, že převálcuje celou Evropu tankovými svazy až k Atlantiku. A ty tanky na to měl.
A stalo ce co? nic.
Ještě lepší byla krize Karibská, kde měli už atomovky. Taky jel Chruščou úplně na hranu a Kennedy mu postavil jasnou zeď a byl taky klídek.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.10.2022 16:11 Reaguje na Pavel Hanzl
To je zase ten kreativní Hanzlův výklad historie:-))) ... sice úplně mimo, ale ta snaha o dramatičnost se vám nedá upřít:-).

Karibská krize byla trochu hodně jiná pohádka, jenže 160 kiláků od Fl je trochu jiná liga.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2022 21:23 Reaguje na Svatá Prostoto
"Pět minut před půl jedenáctou přišla osvobozující zpráva, že se sovětské lodě zastavily."
Kennedy dal Chruščovovi ultimátum, že jakmile přejedou lodi určitý poledník, Američané je zničí. A Chruščov vyhrožoval jak dnes Lavrov jadernou válkou a Kenney jen řekl: "Tak do toho jdem".
A Rusi to dotáhli úplně na hranu a když viděli, že dostanou fakt pohubě, tak se podělali a otočili.
To je JEDINÝ ZPŮSOB JEDNÁNÍ S RUSEM.

Dnes to Biden řekl Putinovi o jaderce na Ukrajině. Vsadím gatě, že to pomůže.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.10.2022 16:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Já beru, že jste se potřeboval vypsat, ale o Karibskou krizi se tu s váma nikdo nehádá:-))).

Ale klidně zase něco napiště, jestli vám to dělá dobře:-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.10.2022 21:13 Reaguje na Miroslav Vinkler
Že byste skutečně začal chápat, že jsme s Ruskem v energetické válce a že za ni nemůže cha cha grýndýl, ale ta zrůda z Kremlu? Tolik sexu naráz?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

4.10.2022 21:15
Já bych se nebál. Již jsme anektovali Královec ve kterém můžeme postavit teminály (pokud tam již nejsou) a plynu bude dostatek. :-)

Královec je náš!

https://www.novinky.cz/clanek/koktejl-kralovec-je-nas-cesi-se-bavi-referendem-a-tesi-se-na-pripojeni-ruskeho-pobrezi-40410567#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=6&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Nedoporučuji číst ruským trollům jako je Vinkler nebo Pervitin.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.10.2022 14:09 Reaguje na Petr Eliáš
Na Královec bych se vyprdl, ale té Vratislavi je škoda:-))).

Ale Polákům bych to neříkal:-).
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

4.10.2022 23:38
Pane Hanzl, reaguji na komentáře týkající se kachní křivky o články dále...

1) Nelze rozlišovat ze sítě / mimo sítě - spotřebitel je prostě napojený na rozvodnou soustavu a pokud mu nevyrábí jeho FVE, tak potřebuje dodávky elektřiny z distribuční soustavy.
2) Ta vysledovaná "kachní křivka" v Kalifornii znamenala mimo jiné to, jaký vliv na distribuční soustavu má vliv výroby FVE, tedy nutnost výroby klasických zdrojů. Není to tedy žádný ostrovní provoz, ale jednotná soustava.
3) Provozovatel soustavy řešil, jak ovlivnit stav kdy ráno je nutné pokrýt spotřebu klasickými zdroji, přes den výrazně klesá spotřeba s výrobou z FVE a navečer opět rapidně narůstá nutnost výroby z klasických zdrojů.
4) Z tohoto stavu provozovatel soustavy měl několik doporučení, jak tento jev eliminovat (poplatné té době):
- baterie (akumulace el. energie), která dokáží posunout využití vyrobené elektřiny z FVE na období, kdy fyzicky FVE nevyrábí a zároveň dokážou zploštit křivku náběhu klasických zdrojů.
- vodní elektrárny - tedy další možný způsob akumulace
- nasměrování panelů FVE vůči světovým stranám východ - jih - západ se snahou pokrýt výrobu od rána do večera. Nikoliv pro výrobu z FVE nejoptimálnější orientace na jih.
- další jsou různé ekonomické pobídky nebo změna struktury spotřeby...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2022 08:25 Reaguje na Jaroslav Studnička
ad 1) Pokud bychom do grafu dali i fve mimo síť, vůbec kachí křivka nevznikne a nemáme se o čem bavit. Byl by to klasický velbloud.
ad 2) Samozřejmě je to distribuční síť, ale prostorově omezená, třeba pro celé USA by to vypadalo jinak (asi i pro Evropu).
ad 3) jistě
ad 4) samozřejmě to řeší akumulace, ten článek byl o Hooverově přehradě, chtějí k ní postavit přečerpávačku.
Žádné šachy s panely to nevyřeší, sluneční svit se ošukat nedá.
Se strukturou spotřeby se asi taky nic moc neudělá, člověk je denní zvíře a pobídky fungují dávno (noční proud atd. atd.)

Když se na to ale člověk v globále podívá, tak jasně vidí, že pomocí fve doplněné akumulací (třeba z 20 - 30%) může vyřešit veškeré výkyvy sítě a srovnat potřebu klasických zdrojů na zcela rovnou lajnu, tj. optimum pro jádro.

Takže názory nejen pana Macháčka, že se musí zálohovat fosilem OZE na 100% jeho výkonu, jsou zcela scestné.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.10.2022 08:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Navrhněte třeba p. Graňákovi a spol. postavit přečerpávací
elektrárny a nebo přestavět Vltavskou kaskádu na přečerpávací!
To by byl kvikot mezi ochranáři, chataři, rybáři a jinými
rekreanty, když se budou břehy bleskově obnažovat a nebo
naopak zaplavovat. Vliv takových skoků na vše živé není už
vůbec o přírodě, ale o prachsprosté technokracii ekologistů
jako vy. Kvůli mantře CO2 jste ochotni přírodu zhyzdit
stožáry větrníků, poli solárů a dodrbat život v přehradách tak, že z nich budou mrtvé žumpy na akumulaci OZE. Vám
už totálně přeskočilo asi vlastní zkušeností, že vám ta
elektřina ze slunce ne a ne sloužit v noci a v zimě! Ano
bez akumulací jsou OZE pouhou hračkou a s ní sakra drahý
způsob zajistit lidstvu energii a stabilitu sítí.
Odpovědět
JO

Jarka O.

5.10.2022 20:41 Reaguje na Břetislav Machaček
Výborně.
Asi před rokem byly články o plánech na stavby myslím 2 přečerpávaček v Sev. Čechách v rámci rekultivace po těžbě. To mi přišlo jako správný nápad, také levnější než plynové elektrárny, v médiích je o těch projektech teď ticho po pěšině, což je škoda.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2022 21:17 Reaguje na Jarka O.
Tam to nevycházelo kvůli rozdílům hladin. Musely by se postavit horní nádrže v Kruškách, něco jako Dlouhé stráně. Ale asi je to blbost, čort znajet.
Odpovědět
JO

Jarka O.

5.10.2022 21:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Byly moc malé? Krušné hory nejsou tam, kde byl plán je stavět. Asi jsou ty plány v šuplíku, ale blbost by to nebyla. Jen kdyby se vědělo něco víc...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.10.2022 10:04 Reaguje na Jarka O.
Co jsem viděl v nějakém návrhu, tak vody bylo dost, ale malý výškový rozdíl a ještě na větší vzdálenost, takže by to prostě nevyšlo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2022 21:15 Reaguje na Břetislav Machaček
Dalešice jsou ryzí přečerpávačka a rybáři hovoří u piva o výkyvech hladiny klidně 6 - 8 merů.
Ropáci jsou úžasní ochránci krajiny, jenže uhlí nám dojde, jádro nepostavíme a ten bekot nechci slyšet. Už dnes máme zpoždění výrazné.
Když vidím prodrátovanou krajinou pokrytou mohutnými sloupy VVN, tak nevím, jaký rozdíl je proti větřákům. A fve není vidět vůbec, velkolomy po uhlí by se jako soláry hodily dobře.
Odpovědět
JO

Jarka O.

5.10.2022 21:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo, a vy tam budete chodit ty soláry oprašovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.10.2022 10:06 Reaguje na Jarka O.
Proč? Soláry fungují i na velmi prašných pouštích, u nás je to ještě pohoda. A pokud by byl prostor zasolárován a zbytek zelená, neprášilo by se tam skoro vůbec.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.10.2022 09:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Ad 1) Žádné FVE mimo síť nejsou.
Ad 2) Však je to vztaženo na zónu Kalifornie.
Ad 4) Proč myslíte, že se budují natáčecí panely? Samozřejmě tato aplikace je mnohem dražší, než klasicky připevněné panely na pevné konstrukci, ale tímto způsobem se dá lépe využívat sluneční svit v průběhu dne / ročního období.

No vidíte, sám uvádíte holou realitu. Samotná FVE nic nevyřeší. Je nutné jí doplnit o systémy akumulace, což je zcela nutný předpoklad k tomu, aby se mohla FVE a obecně OZE více rozvíjet.

Pokud tato akumulace není vyřešená a to není, zejména přes zimní období, tak se OZE musí ze 100% zálohovat fosilem. Takže p. Macháček má pravdu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2022 15:20 Reaguje na Jaroslav Studnička
Existují systémy ostrovů a poloostrovů a kdoví co. Každopádně výkon těchto fve se do sítě nepočítá. Pak by nebyl žádný kachňál.
Předpokládá to, že ale nebudou mít vlastní akumulaci a přetoky prodají do sítě. Bavíme se čistě teoreticky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2022 15:25 Reaguje na Jaroslav Studnička
Natáčecí panely měly význam, kdy stály 10x tolik jako dnes a výkup byl za 13 kč. Ale v noci stejně nejely.
Každá malá fve je dnes doplněna akumulací, to píšu pořád.
Zkuste nějak namontovat do toho kachňála nutnost 100% zálohování. To bude čurina.
Jak často bývá zatmění slunce a na jak dloho? A co když to Putin vypne?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.10.2022 16:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Nic takového neexistuje a nemělo by to na kachní křivku ani vliv.

Bavíme se o době "vzniku" kachní křivky, tam žádná malá FVE doplněná akumulací nebyla.

Ohledně orientace panelů: "Orientování fotovoltaických panelů na západ. Solární panely jsou často upevněny na střechách tak, aby maximalizovaly celkovou účinnost výroby energie, ale pokud je cílem přizpůsobit se křivce poptávky, mohly by být nakloněny směrem na západ. Studie z výzkumného institutu Pecan Street (PSRI) zjistila, že střešní solární panely natočené západně vyrábějí o 49 % více elektřiny v době nejvyšší poptávky ve srovnání panely orientovanými na jih."

Zdroj: https://oze.tzb-info.cz/14848-10-zpusobu-jak-se-vyporadat-s-kachni-krivkou-u-obnovitelnych-zdroju

Tedy je to jeden z možných řešení, jak eliminovat problém kachní křivky.

Např. v roce 2021 výroba FVE a VtE v zimě.

Listopad: FVE + VtE = 1,3%
Prosinec: FVE + VtE = 1,2%
Leden: FVE + VtE = 1,2%
Únor: FVE + VtE = 1,8%

Tak to se opravdu bavíme o nutnosti zálohy 100%.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2022 21:06 Reaguje na Jaroslav Studnička
Já vím, Kalifornie je známá tím, že v zime je tam zhasnuto, asi jak na severním pólu.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.10.2022 21:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Evidentně Hanzl už má taky zhasnuto...:-)))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2022 08:28 Reaguje na Jaroslav Studnička
Klasicé zdroje by pokrývaly noční provoz i celý den a nikam by nenabíhaly, to řeší akumulátory.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.10.2022 14:12 Reaguje na Pavel Hanzl
"Klasicé zdroje by pokrývaly noční provoz i celý den ..."

V tom případě už ale máme hotovo:-))). Bo klasické zdroje nám pokrývají noc i den a to 365 dní v roce. Už nějkaý ten pátek:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2022 15:18 Reaguje na Svatá Prostoto
Voni si rádi dělají ze sebe blba.
Noční provoz může být třetinový, jak přes den a tuhle hodnotu by jaderka jela pořád. Fakt je to tak složitý?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.10.2022 16:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Složitý to je je pro vás.

Pro normálně myslícího jedince je zřejmé, že jste napsal blbost, resp. že ten vámi popsaný stav tu samozřejmě dávno funguje ... jinak by to byl docela průser:-).

Že jste napsal kravinu je jen váš problém:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2022 21:01 Reaguje na Svatá Prostoto
Tak jsem napsal blbost, která tu dávno funguje.
Vaše argumentační logika mě nepřestává fascinovat.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.10.2022 16:49 Reaguje na Pavel Hanzl
S váma netřeba nějak složitě argumentovat, navíc je to ztráta času, bo byste to beztak nepochopil.
Vám stačí jen ty vidle podržet ... zvednout je a naběhnout si na ně zvládnete už sám ... dokonale:-).
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist