https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/historie-kanalu-dunaj-odra-labe-podporoval-ho-prezident-zeman-i-tomas-bata-napad-na-nej-mel-uz-karel-iv
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Historie kanálu Dunaj-Odra-Labe: Podporoval ho prezident Zeman i Tomáš Baťa, nápad na něj měl už Karel IV.

8.2.2023 17:56 | PRAHA (ČTK)
Mapa návrhů D-O-L.
Mapa návrhů D-O-L.
Foto | Plavba a vodní cesty o.p.s. / Wikimedia Commons
Vláda dnes zrušila územní rezervy pro vodní koridor Dunaj-Odra-Labe. Přinášíme výběr informací o záměru stavby tohoto vodního kanálu:
 
Nápad na propojení Dunaje s povodím Severního moře se datuje už do středověku, už český král a římský císař Karel IV. uvažoval v 70. letech 14. století o spojení Dunaje a Vltavy kvůli dopravě zboží z Benátek přes Čechy do Brugg. V polovině 17. století pak existovaly plány na využití řeky Moravy a její propojení s Odrou, záměr dokonce schválil Moravský zemský sněm, vše ale zůstalo jen ve stadiu úvah.

O vybudování vodní cesty, která by mimo jiné usnadnila dopravu výrobků severomoravského průmyslu, se začalo vážněji uvažovat na konci 19. století. Záměrem na stavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe se zabýval i slavný budovatel vodních staveb Vojtěch Lanna mladší (1836-1909). S propojením Dunaje a Odry počítal i rakouský vodocestný zákon přijatý na přelomu 19. a 20. století, který plánoval též splavnění Labe až k Jaroměři, nic z toho ale nevzniklo, i kvůli budování železnic, které převzaly značnou část zboží, jež se mělo přepravovat po vodě.

Velkým příznivcem vybudování vodní cesty byl zakladatel zlínského obuvnického impéria Tomáš Baťa (1876-1932), který usiloval zejména o splavnění Moravy. Dva roky po jeho předčasné smrti při letecké nehodě se pak začal budovat Baťův kanál, 52 kilometrů dlouhé spojení Otrokovic a Rohatce bylo dokončeno po čtyřletém budování v roce 1938, zhruba polovinu nákladů na jeho stavbu platil koncern Baťa. Zpočátku sloužil hlavně nákladní dopravě, po roce 1989 byl obnoven pro turisty.

O vybudování kanálu se uvažovalo i za minulého režimu, ovšem pouze v dlouhodobém horizontu, v roce 1971 například česká vláda vydala nařízení o územní ochraně "říční varianty" průplavního spojení Dunaj-Odra-Labe. Na návrzích a studiích se pracovalo i v 90. letech, několikrát o něm jednala také vláda. Plány na kanál začali intenzivně kritizovat ekologičtí aktivisté, o jeho ekonomickém smyslu pochybovala také část dopravních expertů.

Velkým zastáncem budování kanálu je současný prezident Miloš Zeman, jehož vláda v roce 2001 rozhodla o zachování trasy kanálu v územních plánech, aby to neznemožnilo případnou realizaci. Později sice Zeman patřil podle vlastních slov mezi jeho odpůrce, jak řekl na debatě se studenty břeclavských středních škol v listopadu 2009, po vypuknutí hospodářské krize ale změnil názor. Viděl v něm mimo jiné příležitost k vytvoření desítek tisíc pracovních míst.

Vybudování kanálu prosazoval Miloš Zeman například jako lídr Strany práv občanů - zemanovců během kampaně před sněmovními volbami v roce 2010, vrátil se k němu také o tři roky později, když kandidoval na hlavu státu. "Znamenalo by to vytvoření 60 000 pracovních míst a zvýšení protipovodňové ochrany Moravy. Větší část by nám mohla pomoci financovat Evropská unie," řekl například v lednu 2013. A stavby kanálu Dunaj-Odra-Labe propaguje Zeman také jako prezident.

O projektu vodní cesty v posledních pěti letech hovořila i programová prohlášení vlád. Například kabinet Jiřího Rusnoka, který v roce 2013 vznikl z iniciativy Miloše Zemana a přes nesouhlas většiny stran zastoupených ve Sněmovně, chtěl "podpořit zpracování komplexní studie proveditelnosti a SEA vodního díla Dunaj-Odra". Obě vlády vedené Andrejem Babišem (ANO) měly v prohlášení uvedeno, že "po dokončení rozpracované studie proveditelnosti projektu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe rozhodne vláda o dalším postupu".

V roce 2018 ministerstvo dopravy označilo projekt kanálu za ekonomicky efektivní, později komise MD navrhla dále pokračovat v přípravách vodního kanálu jen mezi Dunajem a Odrou, protože labská větev se podle ní jevila jako riziková. Například na veřejném slyšení v Senátu v červnu 2019 se pak plánovaný vodní koridor stal terčem ostré kritiky hlavně z řad akademiků, kteří ministerské studii vytýkali nadhodnocení přínosů a podhodnocení nákladů. V říjnu 2019 ministerstvo dopravy navrhlo vládě zaměřit se na propojení Dunaje a Odry, zároveň se však rozhodlo ponechat územní rezervu i pro labskou část projektu.

O rok později Babišova vláda schválila přípravu první části vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe na řece Odře mezi Ostravou a polskými hranicemi s tím, že stavba koridoru by mohla začít po roce 2030. Uvažovaný kanál ale i nadále vyvolával nesouhlas, a to nejen ekologických aktivistů, ale i tehdejší opozice a představitelů dotčených obcí nebo krajů.

Už v roce 2010 úřednický kabinet Jana Fischera rozhodl o územní rezervě pro vodní koridor Dunaj-Odra-Labe, který blokoval pozemky v plánované trase kanálu. Koaliční vláda Petra Fialy (ODS) rozhodnutí svých předchůdců po 13 letech zrušila, což fakticky znamená konec tohoto projektu. Vládní koalice, která se moci ujala koncem roku 2021, se ke zrušení kanálu zavázala už ve svém programovém prohlášení.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (44)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.2.2023 18:43
Ve své době měl určitě opodstatnění, ale už nějakých padesát let je přežitý. V časech klimatické změny a šířících se invazních druhů by to byl čirý nerozum. Voda v krajině spíše chybí než přebývá, navíc surovin vhodných pro lodní dopravu silně ubylo. Takže dnes by to byl spíše (či téměř jistě) tunel, a je tudíž dobře, že definitivně je ze stolu pryč.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.2.2023 07:56 Reaguje na Karel Zvářal
Své opodstatnění by měl/má stále.
A stačilo pokračovat v tom, co bylo připraveno před " sametem ".
Ale to by museli být po něm ve vládách hospodáři, ne teoretikové z kanceláří !
Odpovědět

Viktor Šedivý

9.2.2023 20:00 Reaguje na smějící se bestie
A k čemu by sloužil? Vozila by se tam ruda do Vítkovic a zpátky černé uhlí z Ostravy?
Odpovědět
va

vaber

9.2.2023 09:43 Reaguje na Karel Zvářal
opodstatnění má stále,
voda v krajině chybí,jak říkáte a kanál by byl jen další řeka a navíc by zkrátil cestu ze severu na jih a budte si jist, že přepravci by jej využili,
myslíte si ,že dnešní veliké investice do železničních koridorů se vyplatí,určitě ne ,ale všem je jasno, že je nutno tyto koridory stavět
stejně se mluvilo o všech kanálech,
kdysi odborníci bojovali i proti železnici a tvrdili spoustu nesmyslů ,proč vlaky vůbec nebudou moci jezdit
Odpovědět
ig

10.2.2023 08:27 Reaguje na vaber
Tím si právě jistý nejsem. Stačí se projít podél Labe a dívat se kolik lodí jezdí do Mělníka a zpátky (málo a stále jich ubývá) a pro jistotu si to ještě ověřit na datech z ČSÚ (už třicet let zájem o vodní dopravu klesá). Takže důkazy pro opačné tvrzení by byly :-)
Odpovědět
RP

Radim Polášek

10.2.2023 10:13 Reaguje na
Zájem o dopravu na Labi klesá, protože díky nepostavení jezu u nás blokovaného zelenými a nečištění koryta v Německu do Drážďan zase blokované německými zelenými se dá na Labi plavit náklad jen jednotky měsíců v roce, navíc se to nedá dopředu předpovědět. Tudíž taková přeprava je obrovsky drahá, loď s nákladem může v českém přístavu čekat klidně na vysokou vodu i několik měsíců. MNež je možné na Labe vyplout.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.2.2023 08:00 Reaguje na Radim Polášek
Stačí se přece podívat, kolik lodí jezdí z Vídně do Lince, po stoprocentně splavném Dunaji. Už od Černého moře kanálem k Atlantiku. Skoro nic.
Odpovědět
ZK

Zan K.

10.2.2023 21:03 Reaguje na vaber
Nojo. Kdyby za onoho císaře pána budovali železnice s dnešní vervou rychlostí a ekonomickou vypočítavostí, tak možná jezdíme vlakem jen z Brna do Prahy....
Odpovědět
JK

Jan Kropáč

8.2.2023 18:56
To to trvalo. Za mě to bylo spíš kšeft pro návrháře studií a projektanty vodních "tunelů", stejně jako jezy u Děčína.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.2.2023 07:56 Reaguje na Jan Kropáč
kecy v kleci
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.2.2023 20:11
Poslat zboží z Rotterdamu do Černého moře přes Gibraltar trvá například šest dní. Přes Bavorsko loď pluje dní dvacet (jen na kanálu je třeba zdolat 16 zdymadel a u každého z nich je čekací doba vždy 30 až 45 minut). Navíc, co se vejde na jednu námořní loď, musí být naloženo na několik říčních.
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-kucera-kanal-ryn-mohan-dunaj-ma-pocatky-daleko-v-historii-a-slibnou-budoucnost-v-nedohlednu
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.2.2023 07:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Jó, nejlepší jsou přetížený kamiony přes ČR !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.2.2023 07:42 Reaguje na smějící se bestie
Nevím, jestli nejlepší, ale každopádně plně funkční. Na rozdíl od chiméry našeho blábolisty.
Odpovědět
ig

10.2.2023 08:40 Reaguje na smějící se bestie
To byste je musel zakázat, aby začali používat dopravu po řece. Čímž byste prodloužil dobu obrátky zboží ze dnů na týdny, přímá to cesta ke krachu celého státu :-)
Odpovědět
jh

jaroslav hes

9.2.2023 06:44
Kurvy zelený!Kanál by díky stabilní hladině umožnil celoroční plavbu z Ústí n. L. a Prahy přes Odru a Dunaj do sítě evropských vodních cest. Po dobudování jezu v Děčíně až do jeho přístavu!A rekreační plavidla by se dostala přes celou republiku. Využití Baťova kanálu a dalších splavných toků hovoří za vše!
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

9.2.2023 07:22 Reaguje na jaroslav hes
Neblábol. DOL je prostě blbost, smiř se s tím. :D
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.2.2023 07:58 Reaguje na jaroslav hes
1*
Odpovědět

Viktor Šedivý

9.2.2023 20:02 Reaguje na jaroslav hes
Ovšem na to, aby si někdo mohl jet na člunu na výlet, by to byla trochu drahá stavba, nemyslíte?
Odpovědět
ig

10.2.2023 16:38 Reaguje na Viktor Šedivý
Ani ne, to by se hned vrátilo. Průměrné náklady měly být kolem 350,000,000 Kč/km, jestli se to dá provozem srovnat s Baťovým kanálem, tak by to poplatek 2000 Kč/km spravil.
Odpovědět

Viktor Šedivý

10.2.2023 20:07 Reaguje na
Fakt tak málo? Tak to jo, nedělní výlet deset kiláčků tam a deset zpátky, to vše za pouhých čtyřicet litrů (na poplatcích), to by rodině dopřál každý.
Odpovědět
jh

jaroslav hes

9.2.2023 06:47
Kurvy zelený!Kanál by díky stabilní hladině umožnil celoroční plavbu z Ústí n. L. a Prahy přes Odru a Dunaj do sítě evropských vodních cest. Po dobudování jezu v Děčíně až do jeho přístavu!A rekreační plavidla by se dostala přes celou republiku. Využití Baťova kanálu a dalších splavných toků hovoří za vše!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.2.2023 17:40 Reaguje na jaroslav hes
Muhehehhehehehhe pán zaspal dobu, že? Tohle byl od začátku zcela nesmyslný projekt, na který hradní truba čerpal stamilióny pro své kamarády na "příprvné práce". NIKDO nikdy nepředpokládal, že by se to mohlo stavět"!! Z důvodů ekonomických, tak mohutný tunel u nás ještě nebyl.
Odpovědět
MV

Martin Vlk

9.2.2023 08:42
Tato vláda už nereflektuje ani fyzikální zákony. Zatím od toho středověku totiž lidstvo nevymyslelo energeticky efektivnější způsob dopravy. To je prostě fakt.

Při stejné rychlosti (cca 5 km/h) s příkonem 735W je možné po silnici vézt 1 tunu nákladu, po železnici 8 tun a po vodě 75 tun.
Z toho mimo jiné vyplývá, že nějaký super ekologický náklaďák by musel být 75x ekologicky lepší než obyčejná loď bez jakéhokoli ekologického vylepšení.

Jediné, co by kanál mohl ekoligicky někde ohrozit je změna výše hladiny spodních vod a to je věc, která se dá vyřešit.

Myslím, že ochranu kterákoliv rozumná následující vláda zase obnoví.

Málo se také lidem připomíná, že tento projekt by byl podpořen dotací ve výši 90 % z fondů EU. Reálně by to znamenalo z rozpočtu cca 3 mld. ročně po dobu 30 let. Takže bychom to finančně nijak nepocítili.



Odpovědět
va

vaber

9.2.2023 09:55 Reaguje na Martin Vlk
že by se zvedla hladina spodní vody kolem kanálu?
vždyť všichni ochránci přírody chtějí zadržovat vodu v krajině a to znamená co ? zvýšení hladiny spodní vody
Odpovědět
SH

Stanislav Hrouzek

9.2.2023 23:48 Reaguje na vaber
Umělý kanál znamená masivní otevření zdroje podzemní vody kontaminaci z okolí. Mnoho jímacích území by se tak stalo v budoucnu nepoužitelných.

To je něco úplně jiného než přirozený vsak srážkové vody někde v lese či na horách...
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.2.2023 14:39 Reaguje na Stanislav Hrouzek
Ano, je to něco trochu jiného. Ta obava nebo spekulace by měla důvod, kdyby byly zdroje pitné vody v blízkosti kanálu a vedl by přes CHKO. Asi je myšlená kontaminace studní blízko kanálu od plavby lodí. I dnes mají podzemní vody kontakt s řekou. Zrovna tomu by měla ekologie sloužit, aby kontaminace nenastala. Například by lodě mohly mít LPG nebo vodíkové motory. Stejně, možná víc, znečišťují vodu sídla, zemědělství, auta a vlaky.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

11.2.2023 14:53 Reaguje na Stanislav Hrouzek
To s tým nemá nič spoločné. V budúcnosti budeet mať v lete sucho, nedostatok zrážok a potrebujee naopak rozvoľniť rieky v nížinách, aby dotovali vodou podzemie a nie sústrediť vodu do kanálov s vysokými hrádzmi s kameňmi. To spôsobí , že v kanáli bude vody dosť ale v pôde málo.
Rozvoľnenie znamená meandre, bočné ramená, obnovu riparských zon, rozliv vody pri vysokom stave na miestach kde to je možné.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

9.2.2023 11:31 Reaguje na Martin Vlk
No nebyl by podpořen. :D EU o zařazení do programu ani neuvažovala. :D A určitě výdaj 600 miliard (to je jen odhad, realita mnohem horší) bychom nepocítili. :D :D Ten kanál je čistá pitomost - akorát tunel na prachy. Už si různi Tuzemáko kamarádíčci vysosali stovky milionů na studiích. :D
Odpovědět

Viktor Šedivý

9.2.2023 20:06 Reaguje na Martin Vlk
A čím to tedy, že kanál Rýn - Mohan - Dunaj je nevyužívaný a nevydělá nejen na splátky investice, ale ani na holý provoz? A to Rýn a Dunaj jsou klasické relativně frekventované vodní cesty, ne jako Labe u Přelouče.
Odpovědět
SH

Stanislav Hrouzek

9.2.2023 23:50 Reaguje na Martin Vlk
Průplav je typický nekonkurenceschopný archaický projekt, který neměl ekonomické opodstatnění ani před 50 lety.

Stačí si uvědomit, že nemáme dobudovánu ani základní dálniční síť, natož vysokorychlostí železnice...
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.2.2023 14:40 Reaguje na Stanislav Hrouzek
To není vinou Zemana.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.2.2023 07:50 Reaguje na Martin Vlk
To je velmi hezké, ovšem musíte plout po proudu. A Dunaj teče poměrně fest. Navíc na ten kanál by nebylo dost vody, šílenci vymudrovali, že se podvrtají Beskydy a bude se to sytit z Váhu, další že z Rakouska z Dunaje a čekám, že někdo vymyslí Paroubkův Mars. Stavět kanál přes střechu Evropy musel vymudrovat skutečně mudrlant...
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

11.2.2023 15:13 Reaguje na Martin Vlk
"Málo se také lidem připomíná, že tento projekt by byl podpořen dotací ve výši 90 % z fondů EU. "

Kde ste to nabral ? EU zrušila finančú podporu už pred rokmi. Takže prosím prestante ostatných zavádzať vašimi fantáziami.
https://e.dennikn.sk/106742/zeman-chce-prekopat-kanal-od-devina-az-do-polska-lobovat-bude-u-fica/
Brusel dal už predvlani najavo, že o kanál nestojí. „Nie sme pripravení akokoľvek tento kanál financovať,“ povedal pre Hospodářské noviny Dale Kidd, hovorca Európskej komisie pre dopravu.
Projekt totiž pred časom vypadol zo zoznamu dopravných ciest európskeho významu s názvom TEN-T.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

10.2.2023 10:24
Situace se může změnit s přistoupením Ukrajiny do EU. Ústí Dunaje už nebude na hranici území EU, navíc s dopravou snadno monitorovatelnou z Hadího ostrova, ale celá severozápadní část Ćerného moře bude moře EU. A s Tureckem i jižní část Černého moře. Dopravní cesta po Dunaji může díky Ukrajině a jejích surovinám a produktům velmi rychle nabýt velkého významu coby dopravní tepna. Plus k tomu se z východních černomořských přístavů Turecka a Gruzie mohou po Černém moři a potom Dunajem dopravovat nerosty a zboží ze Střední Asie nebo dokonce z Číny. Potom by DOL, trasa proti proudu řeky Moravy a propojení s Odrou a až Polskem mohlo být vítané napojení na Dunaj.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

11.2.2023 14:57 Reaguje na Radim Polášek
Situácia sa nezmení, pretože na budovanie kanála z Dunaja nedostane nikto povolenie ani zo Slovenska ani z Rakúska. Zabudnite na to. Na Slovensku aj v Rakúsku sa plánuje naopak revitalizovať časti koryta Moravy - vytvoriť bočné ramená, odstrániť lomový kameň. Rieka sa nsledkom toho rozleje viac do šírky, bude plytšia. Rakúšania už svoju stranu rieky prerábajú.
Nehovorím o tom, že na Slovenku sa obnovuje pásmo dunajských luhov.

Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

11.2.2023 14:59 Reaguje na Jaroslav Pobeha
https://slovakia.panda.org/?6660916/Rieka-Morava-a-jej-zaplavove-luky-su-vynimocne-Chysta-sa-obnova-povodnych-brehov-a-meandrov
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.2.2023 13:41
doba plavebních kanálů je pryč - namátkou třeba takový Manchester ship canal dobudovaný na sklonku vlády viktorie zažil největší objemy přepravy v 50. letech a od té doby objem přepravy stále klesá. naprosto obdobně "německé" kanály.
ono to je v závislosti na rozvoji techniky. pokud se na "last mile" nákladu používá kombinace železnice a koňského spřežení (málo desítek km/den), potom mají kanály smysl. pokud se používá na posledních hodně stovek km železnice a posledních málo stovek kamion, potom vnitrozemské kanály smysl ztratily. zhusta nevydělají ani na údržbu.
Odpovědět

vladimír šmídl

10.2.2023 13:59
Kanál celkem pochopitelně kopíruje úseky hlavních železnic (zejména Břeclav- Bohumín, nejrychlejší trať ve státě, což je dědictví ještě z Rakouska (Wien-Nord , Břeclav, Přerov - Lemberg(Lvov)).Prohlédnšte si, jak rovné úseky obsahuje.Trať z Vídně do Lvova neobsahovala Brno, podobně jako trať Vídeň-Berlín procházela Čechami a neobsahovala Prahu. Dejte si na stránky www.cd.cz cestu Bratislava - Cheb a zjistíte, že nejrychleji se jede přes vídeň a Norimberk . Trasa přes Brno a prahu ještě před pěti léty nebyla vůbec v nabídce, dnes je o tři hodiny delší. železnici jsme prohráli, ačkoli Hospodářské noviny varovaly před objížděním ČSSR už v osmdesátých létech. (Berlín-Videň nejede přes Prahu, ale přes Norimberk).
6eleznici jsme mohli vyhrát. Vodní cesta má návratnost desítky let.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.2.2023 14:16 Reaguje na vladimír šmídl
teď se chystá mírná apokalypsa západo-východním směrem, po vyšehradském mostě v praze náklady neprojedou a aby se mohla spustit jeho rekonstrukce, tak je potřeba zavřít branický most (inteligence), a objížďky nákladů (= dostatečně nosné mosty přes labe - vltavu na tratích s průchodností) jsou přes budějice a přes ústí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.2.2023 07:54 Reaguje na vladimír šmídl
V dnešní době nová vodní cesta nemá návratnoost žádnou a stala by se z ní jen gigantický tunel napořád.
Naše napojení na evropskou síť rychlých železnic (VRT) podepsala nějaká naše vláda už začátkem století, ovšem přéprava nula (místo toho se chystal DOL). Do roku 30 měl stát první úsek z Prahy na německé hranice směrem na Berlín.

Ovšem naprosto kouzelný ministr dopravy za estébáka, soudruh Ťok jasně řekl:"nebude ani ťuk."
Je zajímavé, že za 8 let vlády toho gaunera - nepolitika jsme se propadli nebo zaostali snad ve všech parametrech o takový kus.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

11.2.2023 14:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Konečne jedna oblasť, kde môžem s vami súhlasiť.
Odpovědět
ZK

Zan K.

10.2.2023 20:53
Inu škoda že komunisti či pan Vojtěch Lanna mladší alespoň nějaký kus nevybudovali. Dnes by nebylo čím se vymlouvat pro dostavbu. A tak vyhazovat spustu peněz na jiné zbytečnosti jako hračky F35 a pod.
Odpovědět
mara polasek

mara polasek

15.2.2023 07:38 Reaguje na Zan K.
nic o tom nevite. vykladal znamy ze pracoval za komara na oderske plavbe. komousi pod ostravou meli pristaviste. kdyz prijela delegace vyjeli lodi se zakruty zaparkovali u mola to byla slava! jinak nedelali nic. uzasna zasivarna! bo se nikam nedostali.
Odpovědět
sv

sv

19.2.2023 09:23 Reaguje na Zan K.
To bude tím, že komunisti vyhazovali za zbytečnosti a hračky jako T 55, T 72, MiG 15, MiG 21, MiG 23, MiG 29 mnohonásobně víc peněz než se vyhazuje dnes. Takže si další mnohasetmiliardovou investici, která si NEvydělá ani na provoz (o návratnosti prvotní investice nemluvě) nemohli dovolit.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist