https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/seznam-zpravy-cesti-majitele-vozu-vw-odskodneni-nedostanou-soud-zalobu-odmitl
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Čeští majitelé vozů VW odškodnění nedostanou, soud žalobu odmítl

9.2.2023 10:10 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SMG / Shutterstock
Čeští majitelé vozů koncernu Volkswagen (VW) nedostanou odškodnění v aféře dieselgate. Okresní soud v Mladé Boleslavi je včera nepravomocně odmítl s tím, že jejich žalobu české zákony neznají, píše server Seznam Zprávy. O odškodnění kvůli tomu, že do jejich automobilů byl instalován podvodný software obcházející homologační měření emisí, žádalo koncern VW a Škodu Auto přes 7000 majitelů aut v Česku. Podle serveru požadovali přes 1,5 miliardy korun. Podle dřívějších vyjádření automobilek jsou auta v pořádku a nepředstavují pro své majitele žádné nebezpečí.
 

Podle Seznam Zpráv se soud nezabýval podstatou žaloby a soudkyně Kateřina Zavadilová zpochybnila způsob, jakým se řidiči odškodnění domáhali. Jde o první rozhodnutí v této kauze, dá se očekávat, že se majitelé vozů odvolají.

Vlastníky aut sdružovala speciálně založená firma Safe Diesel, se kterou majitelé podepsali smlouvy. Firma zajistila právní servis a podala jednu velkou žalobu, která zahrnovala nároky všech majitelů. Takovou žalobu ale soudkyně odmítla s tím, že ji české zákony neznají. "Právní řád to neumožňuje," cituje server soudkyni.

Majitelé žádali odškodné 6200 korun za každé auto jako majetkovou újmu, což je třeba pokles hodnoty auta. Dalších 213.000 korun chtěli za nemajetkovou újmu za to, že řidiči byli oklamáni.

Server připomíná, že celosvětově se Volkswagen k falšování laboratorních emisních testů přiznal. V některých zemích, například v Británii či USA, se řidiči odškodného domohli.

Emisní aféra automobilky Volkswagen, pro kterou se vžil název dieselgate, vypukla v září 2015. Americká agentura pro životní prostředí odhalila, že německý koncern, pod který spadají značky VW, Audi, Seat a Škoda, montoval do dieselových motorů s označením EA 189 TDI podvodný software. Ten dokázal falšovat výsledky emisních testů na ekologicky velmi přívětivé hodnoty. Od roku 2008, kdy začal koncern tyto vozy nabízet na trh, jich prodal 11 milionů, z toho půl milionu v USA. Podle dřívějších informací bylo v Česku prodáno 160.000 aut s podvodným softwarem.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

9.2.2023 14:14
Odškodnění za co? Že auta měla větší výkon a méně žrala a produkovala méně CO2?
Odpovědět

Viktor Šedivý

9.2.2023 19:58
Žádný "podvodný software" v autech samozřejmě nebyl. Pouze sw výbava zajišťovala, aby auto splnilo požadavky zákona aniž by ztrácelo užitnou hodnotu.
Že byly požadavky v zákoně blbě definované je problém zákonodárce, nikoli výrobce.
(A že i cíle zákonodárcovy jsou přinejmenším pochybné... )
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

9.2.2023 22:46 Reaguje na Viktor Šedivý
Výrobce prodával něco jiného, než deklaroval.To že V USA,VB a jiných státech VW odškodné platil a zde ne považuju za diskriminační a firmu proto považuji za nesolidní.To že spotřebitel v tomto případě vpodstatě žádnou škodu nedoznal je podle mě vedlejší.Výše náhrady je na diskusi.
Odpovědět

Viktor Šedivý

10.2.2023 20:16 Reaguje na Jarda Bobr
Americké předpisy vyžadují, aby auto v provozu v kterémkoli okamžiku splňovalo nějaké parametry. To dodrženo nebylo - zda to nějak poškodilo spotřebitele, kterého opravdu nějaký CO2 svrbět nemusí, to je jiná otázka, ale bylo to špatně.

České předpisy vyžadují, aby auto vykazovalo určité parametry v průběhu jasně definovaného zkušebního cyklu. To bylo splněno stoprocentně.
Odpovědět
ZK

Zan K.

12.2.2023 11:54 Reaguje na Viktor Šedivý
Inu tedy mazaní amíci a blbí češi. Je vidšt, kdo umí prašule sehnat či vysoudit. Spíše to vypadá tak, že proti amerikánům si němci netroufnou oponovat....
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.2.2023 21:41 Reaguje na Zan K.
To ale není česká specialita, evropské předpisy jsou takřka stejné všude.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist