https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nizozemske-zeleznice-se-potykaji-s-jezevci-kteri-si-pod-kolejemi-hloubi-nory
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nizozemské železnice se potýkají s jezevci, kteří si pod kolejemi hloubí nory

25.3.2023 01:32 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Listí na kolejích, poruchy signalizace a stávky mohou způsobit zpoždění vlaků. Cestující v Nizozemsku ale čelí železničnímu chaosu kvůli jezevcům, kteří se zavrtávají pod koleje. Úřady se proto snaží tyto chráněné lasicovité šelmy vylákat z jejich nor pod zvýšenými náspy, napsal list The Guardian.
 

V hustě osídlené zemi je přirozený prostor pro 7000 jezevců omezený. Tato zvířata si často vyhrabávají svá obydlí pod relativně "klidnými" vlakovými náspy, které jsou umístěny daleko od lidí a jsou také mírně vyvýšené, což brání zaplavení nory.

Nizozemské úřady nedávno informovaly o 40 místech, kde je železniční trať potenciálně ohrožena. Ve Frísku buduje správce železniční sítě ProRail umělou osadu, aby jezevce odlákal na bezpečnější místo.

"Oblast kolem trati je pro jezevce jednoznačně atraktivním prostředím, protože násep je z písku, kde si rádi staví své nory," řekl mluvčí společnosti ProRail Aldert Baas. "Prochází tudy jen velmi málo lidí, což těmto plachým zvířatům vyhovuje, a navíc je to často vyvýšená část krajiny... Frísko je ploché jako palačinka," dodal.

Společnost ProRail tento týden oznámila, že mezi městy 's-Hertogenbosch a Boxtel na jihu byly zastaveny vlaky, což se rovněž dotklo nákladní dopravy. Nora pod kolejemi v městečku Esch znamenala, že trať není bezpečná.

"Již podruhé během jednoho týdne musíme zastavit vlakovou dopravu, protože jezevci hrabou pod železniční tratí, což zabere hodně času vyřešit, protože musíme získat povolení od příslušných úřadů," oznámil John Voppen, výkonný ředitel společnosti ProRail.

V Eschi jsou dobrovolníci z pracovní skupiny pro jezevce Dassenwerkgroep Brabant připraveni pomoci případným zraněným zvířatům, pokud by se úřady přece jen rozhodly vyhrabat jejich obydlí. Členka představenstva Karin Derikxová se však domnívá, že ještě nenastal ten správný čas.

"Čekali příliš dlouho. V zimě jsou jezevci klidnější a na jaře dělají jarní úklid a více hrabou. Proto je tu najednou poplach," řekla Derikxová. "Jejich období páření a vrhu trvá až do července. Chápeme potřeby provozovatelů vlaků, ale tohle je prostě špatné roční období," dodala.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

25.3.2023 06:50
Mohli by to doplnit o info, kolik mají bobrů a kanálů od nich přehrazených... Prostě všude žít nemůžou, a tak jako je řev u nás kvůli spárkaté, je třeba to řešit odlovením i těchto problémových kusů. Jak se to naučí další gegerace, budou podrývat, přestože je ve spaní ruší dunění vlaků.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.3.2023 08:09
"Moudré" rozhodnutí !!! Zastavit dopravu a z vlaků přesedlat do aut, dokud
se jezevci(vysavače všeho živého k sežrání) uráčí železniční násep opustit.
Co je tak "ubytovat" rovnou v hlavním městě a pod sídlem vlády?
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist