Upozorněnà redakce Ekolistu: Přepisu tohoto materiálu jsme věnovali maximálnà pozornost. Přesto nemůžeme ručit za úplnost a správnost přepisu tohoto textu.
ZĂKLADNĂŤ TEZE REFORMY Ĺ˝ELEZNICE A ÄŚESKĂťCH DRAH
1. ÄŚESKÉ DRĂHY
ÄŚeskĂ© dráhy jsou monopolnĂ
státnĂ organizacĂ. Jsou velmi negativnÄ› poznamenány obdobĂm komunistickĂ©ho
režimu, kdy ze strategických i populistických důvodů byla prakticky
zachována celá sĂĹĄ vzniklá za zcela odlišnĂ˝ch podmĂnek pĹ™edevšĂm
ve II. polovinÄ› 19.stoletĂ. ReĹľim však ani zdaleka neinvestoval
prostředky potřebné pro obnovu tratà nebo vozového parku. Výsledkem
byla jedna z nejhustšĂch sĂtĂ v EvropÄ› (9430 km, tj. 0,12 km/km2
rozlohy státu). SouÄŤasnÄ› je celá sĂĹĄ vÄŤetnÄ› vozovĂ©ho parku v technicky
velmi zanedbanĂ©m stavu. JednĂm z dĹŻvodĹŻ byl rovněž extenzivnĂ
rozvoj ekonomiky, kterĂ˝ zpĹŻsoboval umÄ›lĂ˝, neproduktivnĂ rĹŻst pĹ™epravnĂch
potřeb. Železnice tak za komunistického režimu neprošla žádným
zeštĂhlenĂm vyvolanĂ˝m podstatnĂ˝mi technickĂ˝mi zmÄ›nami v dopravÄ›
v prĹŻbÄ›hu 20. stoletĂ, jako k tomu došlo v západoevropskĂ˝ch
státech. Železnice rovněž nedostala masivnà státnà dotace, jakých
se dostalo ĹľeleznicĂm západoevropskĂ˝m. K podstatnÄ›jšĂm zmÄ›nám
nedošlo ani v dobÄ› polistopadovĂ©. Slabá transformujĂcĂ se ekonomika
neměla na vëtšà investice do celé struktury. Investice byly nasměrovány
pĹ™edevšĂm do oblastĂ klĂÄŤovĂ˝ch pro napojenĂ ÄŚeskĂ© republiky na
hlavnà evropske dopravnà magistrály, tedy do koridorů a do vozidel
pro mezistátnĂ osobnĂ dopravu. NedostateÄŤná byla obnova ostatnĂch
tratĂ a pominuty byly rovněž investice do nákladnĂch vozĹŻ potĹ™ebnĂ˝ch
jednak z hlediska změněné struktury poptávky a jednak z hlediska
splnÄ›nĂ technickĂ˝ch norem na zahraniÄŤnĂch tratĂch. Velmi negativnÄ›
se projevily ÄŤastĂ© vĂ˝mÄ›ny vrcholovĂ©ho managementu, kdy na zásadnÄ›jšĂ
změny v hospodařenà neměl žádný z managementů dostatečný časový
prostor. DocházĂ tak mimo jinĂ© i k odlivu tÄ›ch nejlepšĂch mozkĹŻ
schopnĂ˝ch zmÄ›ny pĹ™ipravit a provĂ©st. VĂ˝raznĂ˝m brzdĂcĂm prvkem
jsou mocnĂ© odbory, dokonale dosud umrtvujĂcĂ jakĂ˝koli vážnÄ›jšĂ
pokus o pozitivnĂ zmÄ›ny směřujĂcĂ k vyššà efektivnosti a
úsporám. Negativně se rovněž projevilo dosavadnà zadánà ze strany
státu, kdy na dráhu byla pĹ™esunuta část transformaÄŤnĂch nákladĹŻ,
vÄŤetnÄ› nákladĹŻ na udrĹľenĂ sociálnĂho smĂru. Je zde politickĂ˝ odpor
proti rušenĂ i tÄ›ch nejbeznadÄ›jnÄ›jšĂch ztrátovĂ˝ch tratĂ. Ceny
osobnĂ dopravy jsou dnes snad nejdeformovanÄ›jšĂmi cenami vĹŻbec
(nenà výjimkou pouhých 15% nákladů), jejich úroveŠje vzhledem
k nákladĹŻm nezdĹŻvodnitelnÄ› nĂzko. DocházĂ tak mj. k pokĹ™ivenĂ©mu
pohledu veĹ™ejnosti na ĹľelezniÄŤnĂ osobnĂ dopravu coby levnÄ›jšĂ
alternativu k dopravÄ› autobusovĂ©. NákladnĂ dopravÄ› jsou kĹ™ĂĹľovĂ˝m
financovánĂm dopravy osobnĂ odÄŤerpávány prostĹ™edky na vlastnĂ
obnovu vozovĂ©ho parku, coĹľ vyvolalo jiĹľ zmĂnÄ›nĂ˝ drastickĂ˝ nedostatek
vozĹŻ vyhovujĂcĂch poptávce a normám pro mezinárodnĂ pĹ™epravu.
SociálnĂ smĂr na dráze byl v prĹŻbÄ›hu let vykupován za cenu zastavenĂ
jakĂ˝chkoli vÄ›tšĂch reforem, zachovánĂ nadmÄ›rnĂ© zamÄ›stnanosti,
neĂşmÄ›rnĂ©ho zvyšovánĂ osobnĂch nákladĹŻ. ÄŚeskĂ© dráhy tak jsou klasickĂ˝m
pĹ™Ăkladem toho nejhoršĂho typu státnĂho monopolu s nejistĂ˝m managementem,
všemocnĂ˝mi odbory, plĂ˝tvánĂm, s velmi špatnou ĂşrovnĂ poskytovanĂ˝ch
sluĹľeb, vysoce závislĂ©ho na státnĂch dotacĂch, bez jasnĂ© vize
vlastnĂ budoucnosti.
2. ZĂKLADNĂŤ TEZE PĹĂŤSTUPU K REFORMÄšl. Doprava na ÄŤeskĂ© Ĺľeleznici je vystavena konkurenÄŤnĂmu tlaku ze strany zejmĂ©na silniÄŤnĂ, ale i leteckĂ© a vodnĂ dopravy, ve znaÄŤnĂ© mĂĹ™e i sousednĂch ĹľelezniÄŤnĂch správ. Ztratila tak jiĹľ i u nás svĂ© dosavadnĂ hospodářskĂ©, technickĂ© i vojenskĂ© postavenĂ, kterĂ© si v západnĂ EvropÄ› udrĹľovala a jen do 50. let. Navzdory ÄŤasto tradovanĂ©mu omylu tedy jiĹľ nemá vĂ˝jimeÄŤnĂ© postavenĂ, kterĂ© by ji opravĹovalo k vĂ˝jimeÄŤnĂ©mu zacházenĂ ze strany státu. 2. Pro stát je klĂÄŤovou otázkou zajistit dopravnĂ infrastrukturu odpovĂdajĂcĂm potĹ™ebám ekonomiky pĹ™i vynaloĹľenĂ co nejmenšĂch celkovĂ˝ch nákladĹŻ. Zájmem státu tak z dĹŻvodĹŻ ekonomickĂ˝ch i ekologickĂ˝ch je, aby hromadnÄ›jšà a dálkovĂ© pĹ™epravnĂ toky nákladĹŻ i osob nezatěžovaly nadmÄ›rnÄ› silniÄŤnĂ tahy a byly mj. drĹľeny na Ĺľeleznici. Zájmem státu však nenĂ pro všechny druhy dopravy zajistit naprosto stejnĂ© ekonomickĂ© podmĂnky (tzv. harmonizace dopravy). ZabezpeÄŤit dopravnĂ obsluĹľnost menšĂch sĂdel je tĹ™eba co moĹľná nejpruĹľnÄ›ji a nejlevnÄ›ji, coĹľ ÄŤasto i s pĹ™ihlĂ©dnutĂm k ekologickĂ˝m kritĂ©riĂm nenĂ po Ĺľeleznici. 3. Ĺ˝eleznice nemá a nemĹŻĹľe mĂt univerzálnĂ charakter. Ten má a vĹľdy bude mĂt pouze doprava silniÄŤnĂ. VĂ˝znam Ĺľeleznice je pĹ™edevšĂm v pĹ™epravÄ› urÄŤitĂ˝ch zboĹľovĂ˝ch komodit (hromadnĂ© substráty, nebezpeÄŤnĂ© zboĹľĂ, zásilky mimořádnĂ˝ch rozmÄ›rĹŻ a váhy) v dopravÄ› nákladnĂ a kombinovanĂ© a v urÄŤitĂ˝ch segmentech dopravy osobnĂ(dálková, pĹ™ĂmÄ›stská). DĹŻleĹľitĂ˝m kritĂ©riem je i vzdálenost, kdy zvláštÄ› u nákladnĂ dopravy s poklesem vzdálenosti vĂ˝raznÄ› klesá vĂ˝hodnost Ĺľeleznice. To je vĂ˝znamnĂ© pĹ™edevšĂm v pĹ™ĂpadÄ› relativnÄ› malĂ© ÄŚeskĂ© republiky, kde znaÄŤná část pĹ™eprav je pod kritickou vzdálenostĂ vĂ˝hodnosti pro pĹ™epravu po Ĺľeleznici. 4. Vzhledem k oÄŤekávanĂ©mu hospodářskĂ©mu rĹŻstu i vzestupu ĹľivotnĂ ĂşrovnÄ› obyvatel lze oÄŤekávat dalšà odliv zákaznĂkĹŻ jak v dopravÄ› nákladnĂ, tak i osobnĂ. ZákaznĂci si budou moci dovolit pĹ™ejĂt i navzdory pĹ™ĂpadnĂ˝m vyššĂm nákladĹŻm na silnici, kde majĂ lepšà pĹ™edpoklady pro uspokojenĂ individuálnĂch poĹľadavkĹŻ vÄŤetnÄ› nárokĹŻ na rychlost a pĹ™esnost pĹ™epravy. Tomuto vĂ˝voji mĹŻĹľe Ĺľeleznice ÄŤelit jen částeÄŤnÄ›, vyššà úrovnĂ a spolehlivostĂ nabĂzenĂ˝ch sluĹľeb. PĹ™edpokladem je opustit vysoce ztrátovĂ© sluĹľby a tratÄ›, kde Ĺľeleznice stejnÄ› nemá nadÄ›ji na ĂşspÄ›ch a kde ani z hlediska pohledu státu na ekologii a dopady na silniÄŤnĂ sĂĹĄ nenĂ pĹŻsobenĂ Ĺľeleznice nezbytnĂ©. 5. Stát by tak mÄ›l ĹľelezniÄŤnĂ dopravu podporovat ve dvou segmentech. JednĂm je osobnĂ doprava, kde by mÄ›lo bĂ˝t vytvoĹ™eno jednotnĂ© pravidlo dotacĂ na osoby a kilometry, pĹ™iÄŤemĹľ o jejich optimálnĂm nasazenĂ by rozhodovaly v pĹ™ĂpadÄ› regionálnĂch tratĂ mĂstnĂ orgány. DruhĂ˝m je investiÄŤnĂ program do dopravnĂ cesty a vozidel pro osobnĂ a kombinovanou pĹ™epravu. V pĹ™ĂpadÄ› dopravnĂch cest se však nemĹŻĹľe jednat o plnĂ© financovánĂ ze strany státu obdobnĂ© státnĂmu financovánĂ silniÄŤnĂ sĂtÄ›. Stát by naopak nemÄ›l dotovat provozovánĂ nákladnĂ pĹ™epravy. K tomu je potĹ™ebnĂ© odstranit kĹ™ĂĹľovĂ© financovánĂ dopravy osobnĂ. To je i pĹ™edpokladem reálnĂ©ho umoĹľnÄ›nĂ vstupu dalšĂch dopravcĹŻ do sĂtÄ› pĹ™i ĂşhradÄ› poplatku za pouĹľitĂ dopravnĂ cesty. 6. RegionálnĂ tratÄ› jiĹľ dnes v žádnĂ©m pĹ™ĂpadÄ› nepĹ™edstavujĂ klasickĂ˝ problĂ©m sĂtÄ› s lokálnĂm monopolem, celostátnĂ sĂĹĄ i bez nich tvořà ucelenĂ˝ ĹľivotaschopnĂ˝ celek hustotou odpovĂdajĂcĂ podobnĂ˝m sĂtĂm v zahraniÄŤĂ. SouÄŤasná situace regionálnĂch tratĂ jako hluboce ztrátovĂ©ho segmentu na okraji zájmu ÄŚeskĂ˝ch drah vede pĹ™ĂmoÄŤaĹ™e k jejich rychlĂ©mu zániku. Proto by mÄ›ly bĂ˝t urychlenÄ› nabĂdnuty k privatizaci mĂstnĂm spoleÄŤnostem sloĹľenĂ˝ch pĹ™edevšĂm z mĂstnĂch podnikatelĹŻ s pĹ™Ăpadnou účastĂ obcĂ. PodmĂnka dalšĂho provozovánĂ privatizovanĂ© trati by vÄ›tšinou dávána bĂ˝t nemÄ›la, o dalšĂm provozovánĂ by se mÄ›lo na základÄ› konkrĂ©tnĂch podmĂnek rozhodovat v mĂstÄ›. V pĹ™ĂpadÄ› ukonÄŤenĂ provozu by pro ÄŚD vĂ˝raznou pomocĂ byla i pĹ™Ăpadná samotná likvidace tÄ›chto tratĂ, ÄŤasto technicky i finanÄŤnÄ› nároÄŤná. PĹ™edpokladem ale je umoĹľnit tÄ›mto spoleÄŤnostem racionálnĂ provoz jednak umoĹľnÄ›nĂm vstupu na celostátnĂ sĂĹĄ za pĹ™edem urÄŤenĂ˝ch regulovanĂ˝ch podmĂnek vÄŤetnÄ› poplatku, jednak státnĂ dotacĂ do osobnĂ dopravy. Dotace by tyto spoleÄŤnosti dostávaly v rámci jednotnÄ› definovanĂ˝ch pravidel na základÄ› rozhodnutĂ mĂstnĂch orgánĹŻ o uĹľitĂ státnĂ dotace na osobnĂ dopravu za regulovanĂ© ceny. PevnÄ› stanovená dotaÄŤnĂ pravidla jsou nezbytnostĂ vzhledem k potĹ™ebÄ› pĹ™edejĂt moĹľnĂ˝m dalšĂm poĹľadavkĹŻm na státnĂ dotace v budoucnosti. 7. Zbytek ÄŚD v rozsahu cca 70 % dnešnĂ sĂtÄ›, vÄŤetnÄ› všech ÄŤtyĹ™ koridorĹŻ zĹŻstane obtĂĹľnÄ› Ĺ™iditelnĂ˝m velkĂ˝m podnikem. PĹ™edpokládá se jeho pĹ™evedenĂ z dnešnĂ zvláštnĂ státnĂ organizace na státnĂ podnik. PĹ™echod bude komplikován potĹ™ebnĂ˝m dokonÄŤenĂm procesu dohledánĂ a identifikace veškerĂ©ho majetku ÄŚD, pĹ™edevšĂm pozemkovĂ©ho. Dalšà zmÄ›ny právnĂ formy podniku se v dohlednĂ© budoucnosti nepĹ™edpokládajĂ. Vzhledem ke zkušenostem z reforem v Británii i kontinentálnĂ EvropÄ› se ukazuje, Ĺľe perspektivnÄ› bude muset bĂ˝t vystaven pĹŻsobenĂ trĹľnĂch sil i ve vlastnĂch segmentech pĹŻsobnosti (dálková a pĹ™ĂmÄ›stská osobnĂ doprava, nákladnĂ doprava substrátĹŻ a těžkĂ˝ch a hromadnĂ˝ch kusovĂ˝ch zásilek). Tento proces však s ohledem na sloĹľitost a provázanost sĂtÄ› a na moĹľnĂ© negativnĂ dĹŻsledky pro jejĂ financovánĂ v prvnĂ fázi zmÄ›n by nemÄ›l bĂ˝t urychlován segmentacĂ dnešnĂch ÄŚD. JednoznaÄŤnĂ˝mi pravidly pro vstup do sĂtÄ› však je moĹľno vytvoĹ™it pĹ™edpoklady pro postupnĂ© rozrušovánĂ dnešnĂho monopolu ÄŚD. RozloĹľenĂm tohoto procesu v ÄŤase bude moĹľno omezit pravdÄ›podobnĂ© negativnĂ jevy, jako je pĹ™echodnĂ˝ počáteÄŤnĂ vzrĹŻst nákladĹŻ. 8. NákladnĂ tarify, kterĂ© tak budou jak pod konkurencĂ nepĹ™Ămou dalšĂch druhĹŻ doprav, tak i pĹ™Ămou dopravcĹŻ pĹŻsobĂcĂch na Ĺľeleznici, nebude tĹ™eba regulovat vĹŻbec. OsobnĂ tarify je tĹ™eba pĹ™iblĂĹľit Ăşrovni tarifĹŻ v autobusovĂ© dopravÄ›. Stát by mÄ›l hradit ztráty v osobnĂ dopravÄ› v souladu se svou dopravnĂ politikou.
9. Budou provedena dalšĂ
Ăşsporná opatĹ™enĂ směřujĂcĂ k vyššà produktivitÄ› práce a lepšĂmu
pomÄ›ru mezi fixnĂmi náklady na provozovánĂ podle grafikonu a trĹľbami.
Bude to znamenat jak dalšà omezenĂ nabĂdky, tak technologickĂ©
změny a racionalizaci, stejně jako i vyššà nároky na produktivitu
personálu ÄŚD. Zde se jedná pĹ™edevšĂm o sluÄŤovánĂ funkcĂ nebo vypouštÄ›nĂ
lidskĂ© obsluhy vĹŻbec. Tento program je ovšem podmĂnÄ›n i urÄŤitĂ˝mi
investicemi a zmÄ›nami dosavadnĂch v mnohĂ©m zastaralĂ˝ch pĹ™edpisĹŻ.
3 . ANALĂťZA ZTRĂTOVOSTI ÄŚD
Pro dalšà úvahy o budoucnosti
ÄŚeskĂ˝ch drah je potĹ™ebnĂ© provĂ©st rámcovou analĂ˝zu pĹ™ĂÄŤin jejich
neuspokojivé hospodářské situace.
3.1 Přehled hospodařenà ČD za roky 1993-96
PĹ™Ăjmy ÄŚD pocházejĂ z trĹľeb
za osobnĂ a nákladnĂ dopravu, ze státnĂ dotace a z ostatnĂch ÄŤinnostĂ.
Výše státnà dotace již několik let nevyrovnává propad mezi náklady
a trĹľbami z osobnĂ dopravy. Ztráta je proúčtována proti základnĂmu
jmÄ›nĂ bez jejĂho finanÄŤnĂho krytĂ. Tento prohlubujĂcĂ se rozpor
je Ĺ™ešen na Ăşkor odpisĹŻ (nerealizovanĂ© investice), zvýšenĂm závazkĹŻ
a zvýšenĂm provoznĂch ĂşvÄ›rĹŻ. Tento vysoce negativnĂ vĂ˝voj hrozĂcĂ
řádovÄ› miliardovĂ˝mi dopady do státnĂho rozpoÄŤtu je tĹ™eba urychlenÄ›
zastavit.
Hospodářský výsledek ČD v letech 1993 až 1995 a předpoklad roku 1996.
Poznámka: - hodnoty roku 1996 zpĹ™esnÄ›ny podle H.V. v Ĺ™Ăjnu 1996. - skoky mezi r l994 a 1995 jsou zpĹŻsobeny zpĹ™esnÄ›nou metodikou účtovánĂ
3.2. PĹ™ĂÄŤiny ztrátovosti
Za hlavnĂ pĹ™ĂÄŤiny prohlubujĂcĂ
se ztrátovosti ÄŚD lze povaĹľovat rychlĂ˝ pokles vyuĹľitĂ provoznĂch
kapacit v dĹŻsledku prudkĂ©ho snĂĹľenĂ pĹ™epravnĂch poĹľadavkĹŻ
bez adekvátnĂho omezenĂ nabĂdky a trvalĂ˝ rĹŻst nákladovĂ˝ch vstupĹŻ
nekrytĂ˝ch pĹ™Ăjmy, pĹ™edevšĂm v oblasti energiĂ. V osobnĂ dopravÄ›
zvyšuje ztráty vysoká přezaměstnanost ve vazbě na technickou zastaralost
vozového parku, jehož údržba si vyžaduje vysoké náklady. Nezanedbatelným
faktorem je i trvalý pokles využità kapacit vlaků, nadále provozovaných
v dĹŻsledku obecnĂ©ho odporu proti rušenĂ jednotlivĂ˝ch nevytĂĹľenĂ˝ch
spojĹŻ. VĂ˝znamnĂ˝m faktorem je i cenová regulace jĂzdnĂ©ho, jehoĹľ
dosavadnĂ nárĹŻst zdaleka neodpovĂdá ani objektivnÄ› zdĹŻvodnitelnĂ©mu
rĹŻstu nákLadĹŻ. JĂzdnĂ© na dráze je dnes pĹ™itom vĂ˝raznÄ› nižšà neĹľ
jĂzdnĂ© v autobusovĂ© dopravÄ›, aniĹľ by pro to existoval jakĂ˝koli
racionálnà důvod. Naopak se tak zavádà výrazná nerovnost mezi
obÄŤany pouĹľĂvajĂcĂ k dopravÄ› dráhu a autobusy. ZavádĂ se tak zkreslenĂ˝
pohled veřejnosti na náklady železničnà dopravy, kterou veřejnost
vÄ›tšinou povaĹľuje za "levnou" a trvá na jejĂm zachovánĂ
v podstatě za jakkoli vysoké náklady. V nákladnà dopravě, která
je jako celek zisková, jsou ztrátové přepravy na vzdálenosti pod
l00 km a dále ty, kterĂ© jsou uskuteÄŤĹovány v manipulaÄŤnĂch mĂstech
s dennĂm obratem pod 4 vozy dennÄ›. Dalšà vĂ˝znamnou pĹ™ĂÄŤinou ztrátovosti
jsou tratÄ› zaĹ™azenĂ© do III. kategorie kterou vesmÄ›s tvořà regionálnĂ
tratÄ›. Na uvedenĂ˝ch tratĂch je nejvyššà nákladovost v pomÄ›ru k trĹľbám
(na cca desetinÄ› tratĂ pomÄ›r l0:l!), pĹ™iÄŤemĹľ na ztrátÄ› se podĂlĂ
nejen osobnĂ, ale i nákladnĂ doprava z dĹŻvodĹŻ minimálnĂho
vyuĹľitĂ kapacit. Po dobu nÄ›kolika let se pĹ™itom na uvedenĂ˝ch tratĂch
neprovádĂ ĂşdrĹľba, ÄŤĂmĹľ je sice omezován dalšà nárĹŻst ztráty, ale
na řadě tratà bude nutné v důsledku zanedbané údržby zastavit
provoz.
4. PROGNĂ“ZA POPTĂVKY PO SLUĹ˝BĂCH ÄŚESKĂťCH DRAH
Pokles přepravnà náročnosti
ÄŤeskĂ© ekonomiky se projevil vĂ˝raznĂ˝m Ăşbytkem pĹ™epravnĂch vĂ˝konĹŻ
na železnici, a to zejména v nákladnà dopravě. Za léta 1989 až
1995 poklesl objem zbožà pĹ™epravenĂ©ho ĹľeleznicĂ o 51,2% a cestujĂcĂch
o 21,7%. SestupnĂ˝ trend je oÄŤekáván i v nejbližšĂch letech s tĂm,
Ĺľe jeho tempo bude ovlivĹováno kvalitou sluĹľeb a tarifnĂ politikou.
Prognóza vývoje přepravy na železnici, realizované Českými dráhami,
byla modelovaná v 6 variantách v závislosti na tarifnà politice,
rozsahu ĹľelezniÄŤnĂ sĂtÄ› a organizaci provoznĂ práce. Z modelovanĂ˝ch
variant vĂ˝voje je doporuÄŤován ke sledovánĂ scĂ©nář pĹ™edpokládajĂcĂ
pokles současného objemu přepravy o 10% do r. 2000, při současném
snĂĹľenĂ rozsahu sĂtÄ› ÄŚeskĂ˝ch drah o 30% a pĹ™i zachovánĂ dominantnĂho
postaveni ÄŚD.
Přeprava po železnici zabezpečovaná Českými dráhami
Mezinárodnà srovnánà ukazatelů
pĹ™epravy po Ĺľeleznici je uvedeno v pĹ™Ăloze ÄŤ. l.
PĹ™i stagnaci tarifĹŻ nákladnĂ
dopravy by byl moĹľnĂ˝ mĂrnĂ˝ nárĹŻst pĹ™epravy, ale celkovĂ˝ objem
docĂlenĂ˝ch trĹľeb zaostává ve srovnánĂ s variantou rychlejšĂho
rĹŻstu tarifĹŻ doprovázenĂ©ho poklesem pĹ™epravnĂch vĂ˝konĹŻ. VĂ˝raznĂ˝
pokles pĹ™epravy zbožà nákladnĂ dopravou bude kromÄ› rychlejšĂho
rĹŻstu tarifu zpĹŻsoben i pĹ™edpokládanĂ˝m omezenĂm rozsahu regionálnĂch
tratĂ a omezovánĂm poÄŤtu tarifnĂch bodĹŻ na sĂti. ÄŚD. Naopak oÄŤekávat
lze nárĹŻst žádoucĂch pĹ™eprav na delšà vzdálenosti pĹ™edevšĂm dĂky
oÄŤekávanĂ©mu nárĹŻstu pĹ™eprav mezinárodnĂch. V osobnĂ pĹ™epravÄ› je
pĹ™edpokládán mĂrnĂ˝ pokles objemu pĹ™epravy v obou variantách. OÄŤekávat
lze vÄ›tšà pokles v dopravÄ› regionálnĂ, naopak urÄŤitĂ˝ nárĹŻst v
dopravÄ› dálkovĂ© a mezinárodnĂ.
5. OBCHODNĂŤ POLITIKA ÄŚESKĂťCH DRAH
V osobnà přepravě bude
obchodnĂ politika zaměřena pĹ™edevšĂm na: 1) zajištÄ›nĂ jĂzd mezinárodnĂch vlakĹŻ, vyplĂ˝vajĂcĂch z dohod na konferencĂch evropskĂ˝ch ĹľelezniÄŤnĂch správ o jĂzdnĂch řádech, vÄŤetnÄ› plynulĂ©ho odbavenĂ do všech zemĂ v mezinárodnĂch informaÄŤnĂch systĂ©mech, 2) zajištÄ›nĂ vysokĂ© ĂşrovnÄ› nabĂdky co do pohodlĂ i ÄŤetnosti spojĹŻ v oblasti cest na stĹ™ednĂ a delšà vzdálenosti (cca od 50 km výše) v dopravnĂch smÄ›rech, kde se projevuje velmi potencionálnĂ poptávka po ĹľelezniÄŤnĂ dopravÄ›, s moĹľnostĂ pracovnĂho vyuĹľitĂ ÄŤasu strávenĂ©ho ve vlaku, 3) zajištÄ›nĂ hustĂ© pĹ™ĂmÄ›stskĂ© dopravy s intervalovĂ˝m jĂzdnĂm řádem kolem velkomÄ›st a v aglomeracĂch nad 80000 obyvatel výše, a to zejmĂ©na v dobÄ› obÄŤanskĂ©ho dne (05 - 18 hod) pĹ™i respektovánĂ pĹ™irozenĂ˝ch sedlovĂ˝ch dob, 4) zajištÄ›nĂ dostateÄŤnĂ© mĂstnĂ dopravy s intervalem mezi spoji nejmĂ©nÄ› 120 min. v bezprostĹ™ednĂm obvodu mÄ›st stĹ™ednĂ velikosti, cca nad 2 000 obyvatel, a to v dobÄ› obÄŤanskĂ©ho dne, 5) v ostatnĂch pĹ™Ăpadech na regionálnĂch tratĂch (do jejich privatizace) zajištÄ›nĂ vedenĂ vlakĹŻ jen ve frekvenÄŤnÄ› zcela nepochybnĂ˝ch pĹ™Ăpadech, tj. alespoĹ 50 % frekvenÄŤnĂ vyuĹľitĂ pĹ™i minimálnĂ frekvenci 50 cestujĂcĂch na jeden vlak (nad frekvenci odpovĂdajĂcĂ kapacitÄ› autobusu),
6) v oblasti cenové na
zvýšenĂ tarifĹŻ na trĹľnĂ ĂşroveĹ danou ĂşrovnĂ konkurence, pĹ™edevšĂm
autobusovĂ© dopravy. UvedenĂ© zámÄ›ry uskuteÄŤnĂ ÄŚeskĂ© dráhy tak, aby v jĂzdnĂm řádu byla zapracována jĂzda kaĹľdĂ©ho vlaku, u kterĂ©ho oÄŤekávanĂ© trĹľby od cestujĂcĂch pokryjĂ provoznĂ náklady na vedenĂ vlaku, a dále byly zapracovány jĂzdy ostatnĂch vlakĹŻ pĹ™i vyuĹľitĂ dotacĂ ze státnĂho rozpoÄŤtu na osobnĂ ĹľelezniÄŤnĂ dopravu, vyÄŤlenÄ›nĂ˝ch v rozpoÄŤtovĂ© kapitole Ministerstva dopravy a spojĹŻ pro ÄŚeskĂ© dráhy. V nákladnĂ pĹ™epravÄ› bude obchodnĂ politika zaměřena pĹ™edevšĂm na: 1) Orientaci na silnĂ© rozvojovĂ© zdroje pĹ™eprav a radikálnĂ koncentraci pĹ™epravnĂch proudĹŻ opuštÄ›nĂm obsluhy málo vyuĹľĂvanĂ˝ch tarifnĂch bodĹŻ a regionálnĂch drah v nákladnĂ dopravÄ›, coĹľ vyvolá celosĂĹĄovĂ© snĂĹľenĂ provoznĂch nákladĹŻ a zvýšenĂ© vyuĹľitĂ nákladnĂch vozĹŻ (zrychlenĂ obÄ›hu vozu). 2) ZajištÄ›nĂ pĹ™epravy individuálnÄ› objednanĂ˝ch ucelenĂ˝ch vlakĹŻ s garancĂ poĹľadovanĂ©ho termĂnu dodánĂ do cĂlovĂ© stanice. 3) PĹ™ednostnĂ (segregovanou) pĹ™epravu jednotlivĂ˝ch vozovĂ˝ch zásilek s garancĂ termĂn podeje i dodánĂ. 4) RozvĂjenĂ kombinovanĂ©, zejmĂ©na nedoprovázenĂ© pĹ™epravy (kontejnery a vĂ˝mÄ›nnĂ© nástavby).
5) ZvÄ›tšenĂ trĹľeb zvýšenĂm
cenovĂ© ĂşrovnÄ› nákladnĂ pĹ™epravy v nÄ›kolika ÄŤasovÄ› postupnĂ˝ch krocĂch
v odstupĹovanĂ© vzdálenosti nadinflaÄŤnĂm tempem pĹ™i respektovánĂ
cenové úrovně v silničnà dopravě.
6. TARIFNĂŤ POLITIKA
Tarif nákladnà přepravy
je plně liberalizován, tarif vnitrostátnà osobnà přepravy je na
základë žádosti MDS ČR schvalován MF ČR jako regulovaná cena,
mezinárodnà osobnà tarify jsou dány mezinárodnà dohodou COTIF.
Tarifem v nákladnĂ dopravÄ› se rozumĂ nabĂdková cena, která mĹŻĹľe
bĂ˝t dále pĹ™i jednánĂ se zákaznĂkem modifikována. Cena v nákladnĂ
dopravÄ› je sjednávána individuálnÄ› pro kaĹľdĂ˝ obchodnĂ pĹ™Ăpad.
SkuteÄŤnĂ© ceny pro rozhodujĂcĂ partnery se tak v nákladnĂ dopravÄ›
od tarifĹŻ vĂ˝raznÄ› lišà smÄ›rem dolĹŻ. V osobnĂ dopravÄ› je uplatĹována
plošně a je doplněna systémem slev.
6.1. OsobnĂ dopravaDnes jiĹľ neexistuje žádnĂ˝ dĹŻvod pro vĂ˝raznÄ›jšà odlišovánĂ ceny ĹľelezniÄŤnĂ osobnĂ dopravy od ceny dopravy autobusovĂ©. RozhodnÄ› takovĂ˝m dĹŻvodem nemĹŻĹľe bĂ˝t dĹŻvody sociálnĂ, neboĹĄ naprostou vÄ›tšinu pĹ™eprav do zamÄ›stnánĂ, k lĂ©kaĹ™i nebo na úřady zajišťujĂ autobusy. Naopak vysoká ztrátovost ĹľelezniÄŤnĂ osobnĂ dopravy vede k nezdĹŻvodnitelnĂ©mu dopadu do nákladnĂ dopravy (kĹ™ĂĹľovĂ© financovánĂ) i do celkovĂ© neĂşnosnĂ© ztráty ÄŚD. Pro co nejrychlejšà eliminaci uvedenĂ˝ch negativnĂch dopadĹŻ je potĹ™ebnĂ© okamĹľitĂ© zvýšenĂ tarifu pro pĹ™epravu osob na Ĺľeleznici na co nejvyššà únosnou mĂru. I s ohledem na dalšà úpravy cen a moĹľnĂ© dopady do finanÄŤnĂ situace nÄ›kterĂ˝ch rodin je vhodnĂ© zvýšenĂ tarifu v r. 1997 v prĹŻmÄ›ru o 60%. Do r. 2000 bude moĹľno vzhledem k pĹ™edpokládanĂ©mu uskuteÄŤnÄ›nĂ nÄ›kterĂ˝ch investiÄŤnĂch zámÄ›rĹŻ ÄŚD a zásadnĂho vylepšenĂ ĂşrovnÄ› poskytovanĂ˝ch sluĹľeb alespoĹ v nÄ›kterĂ˝ch segmentech postupnÄ› dotáhnout cenovou ĂşroveĹ Ĺľeleznice na ĂşroveĹ autobusovĂ© dopravy, coĹľ odpovĂdá situaci v zahraniÄŤĂ. PĹ™itom v ĹľelezniÄŤnĂ dopravÄ› bude zachován systĂ©m rĹŻznĂ˝ch slev (tĂ˝dennĂ jĂzdnĂ©, seniorpasy), kterĂ© vĹľdy budou vĂ˝raznĂ˝m zpĹŻsobem zvĂ˝hodĹovat pravidelnĂ© uĹľivatele Ĺľeleznice oproti autobusovĂ© dopravÄ› a zabránĂ tak jejich pĹ™echodu k autobusĹŻm. Prověřen bude rovněž systĂ©m cenovĂ˝ch Ăşlev na Ĺľeleznici. ZejmĂ©na osvobozenĂ obÄŤanĹŻ staršĂch 70 let se v souÄŤasnĂ© dobÄ› vzhledem k postupnĂ©mu vyrovnávánĂ výše dĹŻchodĹŻ jevĂ jako anachronismus. Navrhuje se postupnĂ© odbourávánĂ v prĹŻbÄ›hu 2 - 3 let formou zavedenĂ registraÄŤnĂ jĂzdenky, jejichĹľ postupnÄ› se zvyšujĂcĂ cena by znamenala nutnost hradit jĂzdnĂ© do urÄŤitĂ© vzdálenosti.
V pĹ™Ăloze ÄŤ. 2 je obsaĹľeno
porovnánĂ ĂşrovnÄ› jĂzdnĂ©ho ĹľeleznicĂ a autobusem v roce 1996 a
návrh na zvýšenĂ jĂzdnĂ©ho po Ĺľeleznici v prĹŻmÄ›ru o 60% v roce
1997, včetně porovnánàs očekávanou úrovnà u ČSAD. Vývoj
základnĂch provoznÄ› ekonomickĂ˝ch ukazatelĹŻ za lĂ©ta 1993 aĹľ 1996
za silničnà a železničnà dopravu včetně údajů o poskytovaných
dotacĂch je uveden v pĹ™Ăloze ÄŤ. 3.
6.2. NákladnĂ dopravaTarifnĂ a cenová politika ÄŚD musĂ zabezpeÄŤit rentabilitu segmentu nákladnĂ dopravy. MusĂ vycházet nejen z výše vlastnĂch nákladĹŻ, ale musĂ respektovat i ĂşroveĹ cenovĂ© nabĂdky konkurenÄŤnĂch dopravcĹŻ na pĹ™epravnĂm trhu. Tarify a pĹ™edevšĂm opravdu smluvenĂ© ceny mohou bĂ˝t vĂ˝raznĂ˝m inflaÄŤnĂm prvkem v ekonomice a mohou mĂt i vĂ˝raznĂ˝ vliv na jejĂ strukturu. V souÄŤasnĂ© dobÄ› se setkáváme s vĂ˝raznĂ˝m odporem proti jejich zvyšovánĂ pĹ™edevšĂm u těžkĂ©ho prĹŻmyslu, na jehoĹľ konkurenceschopnost majĂ nespornÄ› znaÄŤnĂ˝ dopad. VĂ˝voj však nutnÄ› musĂ spÄ›t k zohlednÄ›nĂ reálnĂ© ceny nákladnĂ dopravy. ÄŚeskĂ© dráhy nemohou bĂ˝t trvale součástĂ transformaÄŤnĂho polštáře ÄŤeskĂ© ekonomiky. PĹ™edmÄ›tem debaty mĹŻĹľe bĂ˝t pouze rychlost tohoto procesu, avšak se zohlednÄ›nĂm reálnĂ©ho ekonomickĂ©ho stavu ÄŚeskĂ˝ch drah. V mezinárodnĂ pĹ™epravÄ› do tvorby cen vstupuje navĂc i prvek konsensu s cenovou politikou zahraniÄŤnĂ Ĺľeleznice. VnitĹ™nĂ a mezinárodnĂ tarify a ceny se nutnÄ› musĂ vyrovnávat. SrovnánĂ je uvedeno v pĹ™Ăloze 4. PrĹŻmÄ›rná trĹľba ÄŚD ÄŤinĂ v souÄŤasnĂ© dobÄ› cca O,60 KÄŤ/tkm. MoĹľnosti zvyšovánĂ tarifu ÄŚeskĂ˝ch drah a jejich akceptovatelnost pro pĹ™epravce jsou urÄŤeny nejen tarify silniÄŤnĂ konkurence, ale i výšà nákladĹŻ, kterĂ© vzniknou pĹ™epravci v urÄŤitĂ©m systĂ©mu pĹ™eprav. PĹ™i pĹ™epravÄ› po Ĺľeleznici jsou to náklady spojenĂ© se svozem a odvozem zbožà a jeho pĹ™ekládkou do ĹľelezniÄŤnĂch vozĹŻ, náklady na vleÄŤku, skladovacĂ proces a podobnÄ›. V pĹ™ĂpadÄ›, Ĺľe Ăşhrn ceny za pĹ™epravu po Ĺľeleznici a souvisejĂcĂch nákladĹŻ pĹ™epravce (pĹ™ekládka, svoz, odvoz) pĹ™ekroÄŤĂ nabĂdkovou cenu silniÄŤnĂho dopravce, pak se Ĺľeleznice stává nekonkurenceschopnou. Cena za pĹ™epravu po silnici je rovněž stanovena individuálnÄ› dohodou pro kaĹľdĂ˝ pĹ™epravnĂ pĹ™Ăpad. Dálková kamionová doprava nabĂzĂ vĂ˝kony v cenovĂ©m rozmezĂ 20 aĹľ 23 KÄŤ za ujetĂ˝ kilometr vozidla. V závislosti na hmotnosti zásilky a vyuĹľitĂ bÄ›hu vozidla pak vyplĂ˝vá, Ĺľe cena za pĹ™epravu po silnici se pohybuje vÄ›tšinou v rozpÄ›tĂ 1,10 aĹľ 2,- KÄŤ/tkm. Reálná cena, se kterou mĹŻĹľe Ĺľeleznice uspÄ›t na pĹ™epravnĂm trhu je daná rozdĂlem nákladĹŻ na pĹ™epravu zásilky po silnici a nákladĹŻ pĹ™epravce na operace souvisejĂcĂ s pĹ™epravou zásilky po Ĺľeleznici. Proto zlepšenĂ rentability nákladnĂ dopravy nelze sledovat jenom rĹŻstem cen za pĹ™epravu, ale rovněž sniĹľovánĂm provoznĂch nákladĹŻ.
PĹ™edpokládá se proto nadinflaÄŤnĂ
nárůst tarifů a cen, v zásadě však stále konkurenceschopný vůči
dopravÄ› silniÄŤnĂ. Tento scĂ©nář bez státnĂch dotacĂ bude znamenat,
že ČD neobnovà do r. 2000 podstatnou část svého vozového parku
a nepokryjà zcela poptávku v požadované struktuře. Budou zřejmě
vystaveny konkurenci jinĂ˝ch dopravcĹŻ vÄŤetnÄ› zahraniÄŤnĂch a mohou
i ztratit vĂ˝znamnou část ÄŤeskĂ©ho ĹľelezniÄŤnĂho dopravnĂho trhu.
7. PĹĂŤSTUP CIZĂŤCH DOPRAVCĹ® NA Ĺ˝ELEZNIÄŚNĂŤ DOPRAVNĂŤ CESTU
České dráhy nadále nemohou
z vĂce dĹŻvodĹŻ zĹŻstat prakticky jedinĂ˝m subjektem podnikajĂcĂm
na dopravnĂ cestÄ› celostátnĂch drah. PĹ™edevšĂm je pĹŻsobenĂ dalšĂch
dopravcĹŻ jednĂm z trĹľnĂch prostĹ™edkĹŻ pĹŻsobenĂ na efektivnost
ÄŚeskĂ˝ch drah. Dále je pĹ™edpokladem ĂşspÄ›chu privatizovanĂ˝ch regionálnĂch
tratĂ umoĹľnÄ›nĂ pĹ™Ăstupu jejich provozovatelĹŻ i do celostátnĂ sĂtÄ›.
KoneÄŤnÄ› tĂmto smÄ›rem jdou i okolnĂ státy a ÄŚeskĂ© dráhy se tomuto
vývoji v rámci reciprocity stejně budou muset přizpůsobit. Proces
vytvářenĂ konkurenÄŤnĂch dopravcĹŻ však nenĂ vhodnĂ© urychlovat rozbitĂm
ČD samotných, neboť by zřejmě vedl k rychlému okamžitému nárůstu
cen. DlouhodobÄ› však pĹŻsobenĂ vĂce dopravcĹŻ pĹ™inese kladnĂ© efekty,
proto ani nenà vhodné dnešnà monopolnà postavenà ČD konzervovat.
PouĹľitĂ veĹ™ejnĂ© ĹľelezniÄŤnĂ dopravnĂ cesty dopravcem musĂ bĂ˝t podmĂnÄ›no
zaplacenĂm ceny, uhrazujĂcĂ ĂşplnĂ© náklady na dopravnĂ cestu vÄŤetnÄ›
pĹ™iměřenĂ©ho zisku na jejĂ rozvoj. DnešnĂ cena za pouĹľitĂ dopravnĂ
cesty je stanovena cenovým výměrem Ministerstva financà jako cena
maximálnĂ. Cena stanovená v souÄŤasnĂ© dobÄ› jiĹľ nevyhovuje, neboĹĄ
v nĂ nejsou zohlednÄ›ny všechny inflaÄŤnĂ vlivy a nezohledĹuje skuteÄŤnĂ©
náklady na ĹľelezniÄŤnĂ dopravnĂ cestu. SouÄŤasnĂ˝ zpĹŻsob oceĹovánĂ
zvĂ˝hodĹuje externĂ dopravce, kteřà majĂ moĹľnost vĂ˝bÄ›ru nejvĂ˝hodnÄ›jšĂch
druhů přeprav (ucelené vlaky, vybrané komodity atp.). Cena za
pouĹľitĂ dopravnĂ cesty pro externĂ dopravce nemĹŻĹľe znevĂ˝hodĹovat
ČD, protože ty zajišťujà komplexnà strukturu přeprav (osobnà přeprava,
veškerĂ˝ sortiment nákladnĂ pĹ™epravy). NavĂc jsou ÄŚD zatĂĹľeny kĹ™ĂĹľovĂ˝m
financovánĂm ztrátovĂ© osobnĂ dopravy. PodĂl nejvĂ˝hodnÄ›jšĂch druhĹŻ
pĹ™eprav ÄŤinĂ v souÄŤasnĂ© dobÄ› u externĂch dopravcĹŻ l00%, u ÄŚD jen
necelĂ˝ch 50%. Pokud by stávajĂcĂ cenovĂ˝ vĂ˝mÄ›r zĹŻstal zachován,
hrozila by rychlá eroze postavenĂ ÄŚD s tĂm, Ĺľe by jim zĹŻstaly
jen pĹ™epravy vyslovenÄ› ztrátovĂ©. Dopad do celkovĂ© funkÄŤnosti dopravnĂ
infrastruktury by byl negativnĂ. Z uvedenĂ˝ch dĹŻvodĹŻ nemĹŻĹľe bĂ˝t
cena za pouĹľĂvánĂ dopravnĂ cesty ĂşplnÄ› stejná pro ÄŚeskĂ© dráhy
a pro externĂ podnikatelskĂ© subjekty provozujĂcĂ drážnĂ dopravu.
Proto je nutnĂ©: 1. novelizovat cenovĂ˝ vĂ˝mÄ›r Ministerstva financĂ, kterĂ˝ byl beze zmÄ›ny od roku 1994, 2. umoĹľnit meziroÄŤnĂ rĹŻst ceny o inflaci,
3. zohlednit rĹŻznou lukrativnost
jednotlivĂ˝ch druhĹŻ pĹ™eprav formou vyrovnávacĂch koeficientĹŻ. CĂlem
aktualizace cen za dopravnà cestu tak bude mimo jiné i zásada,
aby vĂ˝kony realizovanĂ© ostatnĂmi dopravci nebyly cenovÄ› zvĂ˝hodnÄ›ny
oproti komplexnĂ nabĂdce vĂ˝konĹŻ ÄŚeskĂ˝ch drah osobnĂ i nákladnĂ
dopravÄ›. JinĂ© sluĹľby, poĹľadovanĂ© externĂmi dopravci na ÄŚeskĂ˝ch
dráhách při použità jejich dopravnà cesty, musà být hrazeny na
základÄ› smlouvy mimo cenu za pouĹľitĂ dopravnĂ cesty (napĹ™. dodánĂ
elektrickĂ© energie, paliva, maziva, vody, mytĂ, ÄŤištÄ›nĂ a desinfekce
vozĹŻ, pronájem provoznĂch budov, vypracovánĂ jĂzdnĂch řádĹŻ, prodej
jĂzdenek ap.). NÄ›kterĂ© z nich musĂ bĂ˝t rovněž pĹ™edmÄ›tem regulace
(vstup do jĂzdnĂho řádu, pronájem nezbytnĂ˝ch prostor pro pĹ™Ăstup
na traĹĄ).
8. PRIVATIZACE REGIONĂLNĂŤCH TRATĂŤ
Jak již bylo uvedeno, Česká
republika má cca 9430 km ĹľelezniÄŤnĂch tratĂ, a tedy na svoji rozlohu
i poÄŤet obyvatel nejhustšà železniÄŤnĂ sĂĹĄ na svÄ›tÄ›. UdrĹľovánĂ
a provozovánĂ tohoto unikátu je nákladnĂ©. SrovnánĂ rozsahu ĹľelezniÄŤnĂ
sĂtÄ› se zahraniÄŤĂm je uvedeno v následujĂcĂ tabulce. (rok 1994) rozsah ĹľelezniÄŤnĂ sĂtÄ›
CelostátnĂ sĂĹĄ tvořà necelĂ˝ch 6200 km tratĂ, celková dĂ©lka regionálnĂch drah ÄŤinĂ 3256 km, tj. 34,5% celkovĂ© dĂ©lky ĹľelezniÄŤnĂ sĂtÄ› ÄŚD, pĹ™iÄŤemĹľ podĂl regionálnĂch drah na celkovĂ˝ch vĂ˝konech sĂtÄ› ÄŤinĂ mĂ©nÄ› neĹľ 5%. CelkovĂ© náklady na jejich provoz ÄŤinĂ 2,54 mld KÄŤ v cenách r. 1996 (bez nákladĹŻ na uvedenĂ do pĹ™edpisovĂ©ho stavu), zatĂmco vĂ˝nosy dosahujĂ výše pouze 0,824 mld KÄŤ. Na zabezpeÄŤenĂ jejich provozu se podĂlĂ cca 6 tis. zamÄ›stnancĹŻ ÄŚD, tj. cca 6 % všech zamÄ›stnancĹŻ ÄŚD. RegionálnĂ dráhy pĹ™epravĂ roÄŤnÄ› 13,3 mil. osob a cca 13 mil.t nákladĹŻ (pro srovnánĂ: ÄŚD jako celek 220 mil. osob a 107 mil. tun zboĹľĂ). PĹ™itom z celkovĂ© dotace 5,2 mld KÄŤ do osobnĂ dopravy je 1,130 mld KÄŤ urÄŤeno pro regionálnĂ dráhy. RegionálnĂ dráhy nemajà žádnĂ˝ vĂ˝znam z hlediska povinnosti státu zabezpeÄŤit dopravnĂ spojenĂ obÄŤanĹŻm nebo podnikatelskĂ© sféře. Naopak nenĂ naprosto žádnĂ˝ racionálnĂ dĹŻvod, aby stát udrĹľoval vÄ›tšinou paralelnĂ dopravnĂ cesty (Ĺľeleznici, silnice), kterĂ© sloužà pro pĹ™epravu obdobnĂ© struktury zbožà resp. cestujĂcĂch. PĹ™ĂpadnĂ© zrušenĂ tÄ›chto tratĂ by se vÄ›tšinou nikterak vĂ˝znamnÄ›ji nedotklo celostátnĂ sĂtÄ›, která je sama o sobÄ› dostateÄŤnÄ› hustá. PĹ™ĂmĂ© rušenĂ tÄ›chto tratĂ však narážà na prudkĂ˝ odpor v dotÄŤenĂ˝ch mĂstech. Tyto tratÄ› ani nemajĂ lokálnĂ dopravnĂ monopol, neboĹĄ pĹ™Ămo soutěžà s dopravou silniÄŤnĂ. NenĂ tedy žádnĂ˝ dĹŻvod, aby tyto tratÄ› setrvávaly v rukou státu a nebyly privatizovány. Lze je nabĂdnout nestátnĂm subjektĹŻm bez jakĂ˝chkoliv omezujĂcĂch podmĂnek, neboĹĄ povinnosti státu (napĹ™. dopravnĂ obsluĹľnost) lze zajistit jinak a ve vÄ›tšinÄ› pĹ™ĂpadĹŻ i podstatnÄ› efektivnÄ›ji. V mapce (pĹ™Ăloha ÄŤ. 5) jsou vyznaÄŤeny celostátnĂ a regionálnĂ dráhy v souladu s usnesenĂm vlády ÄŚR ÄŤ.766/1995. PĹ™edpokládá se privatizace do rukou soukromĂ˝ch subjektĹŻ, pĹ™evážnÄ› mĂstnĂch podnikatelĹŻ za podpory a pĹ™ĂpadnĂ© účasti obcĂ. NejvÄ›tšà šanci na ĂşspÄ›ch majĂ celky pokud moĹľno co nejvÄ›tšĂ, obsahujĂcĂ i mĂ©nÄ› ztrátovĂ© tratÄ› a umoĹľĹujĂcĂ ekonomicky vĂ˝hodnÄ›ji zabezpeÄŤovat ÄŤinnosti s provozem tratÄ› souvisejĂcĂ. DoporuÄŤuje se privatizovat stavby dráhy (vÄŤ. pozemkĹŻ). Tyto dráhy i pĹ™es pĹ™edpokládanĂ© znaÄŤnĂ© Ăşspory dosaĹľenĂ© privátnĂmi firmami nebudou schopny dosáhnout ziskovosti. PĹ™edpokládá se urÄŤitá státnĂ dotace na osobnĂ dopravu za regulovanĂ© ceny, finanÄŤnà účast obcĂ i zainteresovanĂ˝ch podnikatelskĂ˝ch subjektĹŻ. PĹ™edpokladem uvaĹľovanĂ©ho postupu, je podstatná zmÄ›na systĂ©mu státnĂ dotaÄŤnĂ politiky do osobnĂ dopravy a zabezpeÄŤenĂ dopravnĂ obsluĹľnosti. MDS pĹ™ipravuje novĂ˝ systĂ©m dotacĂ, umoĹľĹujĂcĂ mĂstnĂm orgánĹŻm rozhodovat o jejich umĂstÄ›nĂ do autobusovĂ© nebo ĹľelezniÄŤnĂ dopravy. PĹ™edpokládá se rozdÄ›lenĂ dotacĂ státu na provoz osobnĂ dopravy tak, Ĺľe část pro mĂstnĂ (regionálnĂ) dopravu by obdrĹľely okresnà úřady. V tĂ©to konstrukci by zpočátku byla podstatnÄ› dražšà železniÄŤnĂ doprava vĂ˝raznĂ˝m zpĹŻsobem zohlednÄ›na, s postupem ÄŤasu by však tento rozdĂl byl utlumován. Pravidlo musĂ bĂ˝t pevnĂ©, aby v budoucnu nevzniklo nebezpeÄŤĂ poĹľadavku dalšĂch dotacĂ na provoz tratÄ›. Dalšà rozhodovánĂ o osudu tÄ›chto tratĂ by pak zĹŻstala plnÄ› v mĂstnĂch rukou a mĂstnĂ obÄŤanĂ© by i lĂ©pe chápali ekonomickĂ© souvislosti zachovánĂ tratĂ. MoĹľnĂ© jsou i pĹ™ĂpadnĂ© zmÄ›ny regionálnĂ dráhy na vleÄŤku. V praxi lze posuzovat zhruba 3 moĹľnĂ© pĹ™Ăpady privatizace : a) privatizace tratĂ se závazkem zachovánĂ provozu ĹľelezniÄŤnĂ dopravy, b) privatizace tratĂ formou prodeje bez bĹ™emene k provozovánĂ dráhy,
c) privatizace tratĂ formou
prodeje jednotlivĂ˝ch částĂ tratÄ› vĂce nabyvatelĹŻm.
Privatizace podle bodu
c) vyžaduje rozhodnutà o zrušenà dráhy.
U regionálnĂch drah, urÄŤenĂ˝ch
k vyjmutĂ ze státnĂ sĂtÄ› se jako prioritnĂ metoda doporuÄŤuje pouĹľĂt
postup podle § 45 zákona č. 92/1991 Sb. ČD vyhlásà záměr odprodeje
majetku (regionálnĂch drah) a vĂ˝bÄ›r zájemcĹŻ bude proveden ve veĹ™ejnĂ©
obchodnà soutěži na základě kvality podnikatelského záměru. Při
privatizaci tratà se závazkem zachovánà provozu železničnà dopravy
bude prodejnà cena privatizované regionálnà dráhy stanovována
individuálnÄ› pĹ™Ăpad od pĹ™Ăpadu, a to i s poskytnutĂm vĂ˝raznĂ˝ch
cenovĂ˝ch Ăşlev. VĂ˝jimeÄŤnÄ›, ve zdĹŻvodnÄ›nĂ˝ch pĹ™Ăpadech, mohou bĂ˝t
zprivatizovány i tratě celostátnà dráhy. Konkrétně jde např. o
privatizaci tratÄ› Otrokovice - ZlĂn. V tÄ›chto pĹ™Ăpadech se doporuÄŤuje
pouĹľĂt klasickĂ˝ postup (§ 5 a 6 zákona ÄŤ. 92/1991 Sb.). Oba postupy
privatizace tratà jsou přibližně stejně časově náročné (min. jeden
a pĹŻl., ale takĂ© vĂce neĹľ dva roky projednávánĂ). Pro privatizaci
ĹľelezniÄŤnĂch tratĂ je účelnĂ© provĂ©st návrh potĹ™ebnĂ˝ch zmÄ›n v pĹ™Ăloze
k usnesenĂ vlády ÄŚR ÄŤ. 178/1995 Sb. ("Zásady dalšĂho postupu
při privatizaci." ) a ve vyhlášce č . 324/1991 Sb., kterou
je stanovena základnĂ osnova pro vypracovánĂ privatizaÄŤnĂch projektĹŻ.
S pĹ™ihlĂ©dnutĂm k ÄŤasovĂ© dĂ©lce privatizace je vhodnĂ© pĹ™ednostnÄ›
privatizovat tratě, kde je již dokončena nebo rozpracována potřebná
dokumentace k privatizaci a tratÄ› kterĂ© vyĹľadujĂ okamĹľitĂ© Ĺ™ešenĂ
vzhledem k jejich technickĂ©mu stavu. V dalšĂch pĹ™Ăpadech bude
moĹľno zvážit i doÄŤasnĂ© Ĺ™ešenĂ formou pronájmu s pĹ™edkupnĂm právem,
i kdyĹľ je moĹľno oÄŤekávat obtĂĹľnÄ› Ĺ™ešitelnĂ© problĂ©my. Bude uplatnÄ›na
zásada, že regionálnà tratě, které se nepodařà zprivatizovat,
budou zrušeny. JednotlivĂ© ukazatele regionálnĂch drah jako celku
v roce 1996 jsou uvedeny v pĹ™Ăloze ÄŤ. 6.
9. RACIONALIZAÄŚNI OPATĹENĂŤ ÄŚESKĂťCH DRAH s.o.ÄŚeskĂ© dráhy musĂ provádÄ›t vnitĹ™nĂ racionalizaÄŤnĂ opatĹ™enĂ prĹŻběžnÄ›, bez ohledu na projednávánĂ pĹ™ipravovanĂ© reformy tĂ©to organizace. SouÄŤasnÄ› musĂ pokraÄŤovat v jiĹľ zapoÄŤatĂ˝ch ĂşspornĂ˝ch opatĹ™enĂch, mezi kterĂ© patřà zejmĂ©na: 1. likvidace málo pouĹľĂvanĂ˝ch tarifnĂch bodĹŻ, 2. efektivnĂ uplatnÄ›nĂ novĂ© techniky k redukci obsluĹľnĂ©ho personálu (sdÄ›lovacĂ a zabezpeÄŤovacĂ zaĹ™ĂzenĂ pĹ™ejezdová zaĹ™ĂzenĂ, dispeÄŤerská centralizace, radiofikace a dalšĂ), 3. zmÄ›ny v technologii provozu s cĂlem zlepšit obÄ›h souprav, koncentrace vlakotvorby a Ăşpravy v pĹ™edpisovĂ© ÄŤinnosti a soustavÄ› technickĂ˝ch norem. Pro zvýšenĂ produktivity práce s cĂlem docĂlenĂ Ăşspor provoznĂch nákladĹŻ budou provedena zejmĂ©na následujĂcĂ technicko - organizaÄŤnĂ opatĹ™enĂ: l. omezenĂ poÄŤtu vlakvedoucĂch pĹ™evedenĂm jejich pracovnĂch ÄŤinnostĂ na ostatnĂ ÄŤleny vlakovĂ© ÄŤety, 2. pokraÄŤovánĂ v redukci vlakovĂ˝ch ÄŤet, 3. optimalizace nasazovánĂ (turnusĹŻ) vlakovĂ˝ch ÄŤet, 4. racionalizace práce stanic zaloĹľená na zavádÄ›nĂ dopravnĂho klidu a na ĂşpravÄ› turnusovĂ˝ch sluĹľeb staniÄŤnĂch zamÄ›stnancĹŻ, 5. omezovánĂ poÄŤtu stanic a zĹ™izovánĂ zastávek na znamenĂ, 6. optimálnĂ dimenzovánĂ kapacit osobnĂch souprav, 7. tĂ˝dennĂ a sezĂłnnĂ redukce manipulaÄŤnĂch vlakĹŻ v závislosti na vĂ˝kyvech poptávky a nabĂdce smluvnĂ pĹ™epravy zákaznĂkĹŻm, 8. snĂĹľenĂ jednotkovĂ˝ch nákladĹŻ v ĂşdrĹľbÄ› a opravách hnacĂch vozidel, 9. optimálnĂ vyuĹľitĂ hnacĂch vozidel s cĂlem snĂĹľit neproduktivnĂ vĂ˝kony, 10. zlepšenĂ sledovánĂ pobytĹŻ cizĂch vozĹŻ na sĂti ÄŚD s cĂlem snĂĹľit nájemnĂ© za tyto vozy, 11. redukce pĹ™esÄŤasovĂ© práce lokomotivnĂch ÄŤet omezenĂm vĂ˝konĹŻ, 12. racionalizace práce seĹ™aÄŹovacĂch stanic a optimalizace jejich poÄŤtu,
13. postupnĂ© odstraĹovánĂ
pomalĂ˝ch jĂzd.
10. INVESTIÄŚNĂŤ PRIORITY ÄŚESKĂťCH DRAH
10.1 ZákladnĂ investiÄŤnĂ priority ÄŚDPriority v investiÄŤnĂ vĂ˝stavbÄ› budou tvoĹ™it: 1. vĂ˝stavba ĹľelezniÄŤnĂch tranzitnĂch koridorĹŻ, v souladu s usnesenĂmi vlády ÄŚR, 2. nákladnĂ vozovĂ˝ park (umoĹľnÄ›nĂ pohybu tÄ›chto vozidel na tratĂch cizĂch Ĺľeleznic - novĂ© pĹ™edpisy EU od r. 2000) 3. nová ĹľelezniÄŤnĂ vozidla pro osobnĂ dopravu 4. ostatnĂ celostátnĂ tratÄ›, kde jsou pĹ™edpoklady pro zvýšenĂ zisku z nákladnĂ dopravy 5. obnova fyzicky zastaralĂ©ho a technicky nevyhovujĂcĂho parku trakÄŤnĂch vozidel, 6. zaĹ™ĂzenĂ a stavby pro zvýšenĂ produktivity práce, bezpeÄŤnosti ĹľelezniÄŤnĂho provozu a pro pĹ™enos dat,
7. rozvoj kombinované dopravy.
10.2 Obnova nákladnĂch vozĹŻ ÄŚDZvláštÄ› akutnĂ a ekonomicky vĂ˝znamnou investiÄŤnĂ prioritou s moĹľnĂ˝mi dramatickĂ˝mi dopady do hospodaĹ™enĂ ÄŚD je obnova zanedbanĂ©ho parku nákladnĂch vozĹŻ, vyĹľadujĂcĂ znaÄŤnĂ© finanÄŤnĂ prostĹ™edky. ProtoĹľe se nepĹ™edpokládá podĂl státnĂch financĂ (s vĂ˝jimkou vozĹŻ pro kombinovanou pĹ™epravu), budou muset revitalizacĂ parku nákladnĂch vozĹŻ Ĺ™ešit ÄŚD vlastnĂmi silami. Bude to vyĹľadovat uplatnÄ›nà širšĂho spektra opatĹ™enĂ, z nichĹľ nÄ›která jsou znaÄŤnÄ› kontroverznĂ: 1. zĂskat část financĂ na nákup a rekonstrukce vozĹŻ okamĹľitĂ˝m ĂşplnĂ˝m odstranÄ›nĂm kĹ™ĂĹľovĂ©ho financovánĂ osobnĂ dopravy z účelnÄ› zjištÄ›nĂ©ho zisku nákladnĂ dopravy, 2. snĂĹľit podĂl nákladnĂ dopravy na ĂşhradÄ› pouĹľitĂ dopravnĂ cesty, 3. zĂskat finance z komerÄŤnĂch ĂşvÄ›rĹŻ, tato cesta je však zĹ™ejmÄ› reálná jen za pĹ™edpokladu státnĂ garance 4. prorazit tvrdÄ› odmĂtavĂ˝ postoj zahraniÄŤnĂch Ĺľeleznic k dalšĂmu prodlouĹľenĂ vĂ˝jimek pro pouĹľitĂ vozĹŻ ÄŚD nevyhovujĂcĂch mezinárodnĂm pĹ™edpisĹŻm aspoĹ pro vybranĂ© relace ucelenĂ˝ch vlakĹŻ v pĹ™ĂhraniÄŤnĂ sousedskĂ© dopravÄ›, 5. vyuĹľĂt efektu z frontálnĂho zrušenĂ obsluhy vÄ›tšà části regionálnĂch tratĂ nákladnĂ dopravou (nastane-li skuteÄŤnÄ› v takovĂ©m rozsahu) ke zrychlenĂ obÄ›hu vozu a snĂĹľenĂ poÄŤetnĂ potĹ™eby parku, 6. zajišťovat potĹ™ebnĂ© vozy od zahraniÄŤnĂch Ĺľeleznic za nájemnĂ© UIC (nebo smluvnĂ nájemnĂ©) pĹ™esahujĂcĂ rozsahem potĹ™ebu financĂ na obnovu vlastnĂch vozĹŻ ÄŚD v situaci, kdy vlastnĂ jinak ještÄ› pouĹľitelnĂ© vozy ÄŚD (ekonomická Ĺľivotnost vozĹŻ ještÄ› neskonÄŤila) budou odstaveny jako správkovĂ©, za pĹ™edpokladu, Ĺľe toto nájemnĂ© uhradĂ sám zákaznĂk, kterĂ˝ vozy vyĹľaduje,
7. radikálnÄ› nadinflaÄŤnĂm
tempem zvýšit ceny, za které nákladnà přeprava ČD dnes přepravuje,
a to i s vÄ›domĂm toho, Ĺľe dojde k podstatnÄ›jšĂmu poklesu pĹ™epravnĂch
vĂ˝konĹŻ ÄŚD a nadinflaÄŤnĂmu promĂtnutĂ do zvýšenĂ˝ch cen koneÄŤnĂ©
produkce zákaznĂkĹŻ ÄŚD (viz odstavec TarifnĂ politika). Z dĹŻvodu
nepouĹľitelnosti vÄ›tšà části parku vozĹŻ ÄŚD k pĹ™epravám do zahraniÄŤĂ
vznikne dvojĂ vzájemnÄ› nezamÄ›nitelnĂ˝ park nákladnĂch vozĹŻ. To
by vyvolalo téměř stoprocentnà zvýšenà prázdného proběhu vozů
z dĹŻvodu nezamÄ›nitelnosti pĹ™i pĹ™idÄ›lovánĂ vozĹŻ zákaznĂkĹŻm a s
tĂm spojenĂ© vĂcenáklady (jĂzda, Ĺ™azenĂ) nekrytĂ© trĹľbami od zákaznĂkĹŻ
a zvÄ›tšenĂ potĹ™eby parku nákladnĂch vozĹŻ na stejnou pĹ™epravu z dĹŻvodu
prodlouĹľenĂ obÄ›hu vozu cca o 20 procent. TĂm bude anulován i efekt
ze zrušenĂ obsluhy regionálnĂch tratĂ. Bude zĹ™ejmÄ› nutno smĂĹ™it
se s tĂm, Ĺľe nÄ›kterĂ© pĹ™epravy pĹ™evezmou externĂ dopravci, kteĹ™Ă
majĂ lepšà pĹ™Ăstup k financĂm a dokážà si proto potĹ™ebnĂ˝ park
nákladnĂch vozĹŻ opatĹ™it a vyuĹľĂvat jej s vÄ›tšà produktivitu neĹľ
ÄŚD (tzv. vybĂránĂ hrozinek). To je však začátek cesty k postupnĂ©mu
pĹ™edánĂ vÄ›tšiny pĹ™epravy jinĂ˝m dopravcĹŻm (i silniÄŤnĂm) a k rozbitĂ
dnešnĂho monopolu ÄŚD.
11. STĂTNĂŤ DOTAÄŚNĂŤ POLITIKAI pro dalšà obdobĂ je pĹ™edpokládáno poskytovánĂ dotacĂ ze státnĂho rozpoÄŤtu, pĹ™edevšĂm na podporu veĹ™ejnĂ© osobnĂ ĹľelezniÄŤnĂ dopravy a modernizace a pĹ™Ăp. rozvoje ĹľelezniÄŤnĂ infrastruktury. Objem dotacĂ bude vycházet z jejich objemu v roce 1997 s tĂm, Ĺľe kaĹľdĂ˝ rok bude dotace zvyšována o hodnotu inflace, v oblasti ĹľelezniÄŤnĂ infrastruktury pak nejmĂ©nÄ› o 15 % roÄŤnÄ›. FinanÄŤnĂ podpora státu ÄŚeskĂ˝m dráhám bude směřována do následujĂcĂch oblastĂ : 1. provozovánĂ veĹ™ejnĂ© osobnĂ ĹľelezniÄŤnĂ dopravy, 2. obnova a vĂ˝stavba ĹľelezniÄŤnĂ infrastruktury (vĂ˝stavba koridorĹŻ, obnova ostatnĂch tratĂ), 3. modernizace vozidlovĂ©ho parku pro osobnĂ dopravu, 4. podpora kombinovanĂ© dopravy. Dotace do provozu osobnĂ dopravy bude nadále dvousloĹľková a) na zajištÄ›nĂ provozuschopnosti dopravnĂ cesty, b) na vlastnĂ krytĂ ztráty z provozu osobnĂ dopravy. Stát se bude podĂlet na financovánĂ obnovy a vĂ˝stavby ĹľelezniÄŤnĂ infrastruktury v souladu se zámÄ›ry na vĂ˝stavbu koridorĹŻ a se zámÄ›ry na obnovu ostatnĂch tratĂ. Dotace na modernizaci vozidlovĂ©ho parku budou zaměřeny na: a) nákup a modernizaci vozidel pro provoz mezinárodnĂ i vnitrostátnĂ osobnĂ dopravy, pĹ™edevšĂm na celostátnĂch tratĂch. b) nákup vozĹŻ pro kombinovanou dopravu. Podpora kombinovanĂ© dopravÄ› mĹŻĹľe bĂ˝t smÄ›rována do následujĂcĂch aktivit: a) krátkodobÄ› na provoz doprovázenĂ© kombinovanĂ© dopravy, u kterĂ© cena stanovená na Ăşrovni ĂşplnĂ˝ch vlastnĂch nákladĹŻ je vysoko nad cenou prostĂ© silniÄŤnĂ dopravy a dotace je poskytována pĹ™edevšĂm z ekologickĂ˝ch dĹŻvodĹŻ, b) investice do vozovĂ©ho parku kombinovanĂ© dopravy,
c) na provoz nedoprovázené
kombinované dopravy u zásilek nad 100 km.
12. PRIVATIZACE OSTATNĂŤHO MAJETKU
Stát jako vlastnĂk majetku
nenĂ vĹľdy schopen zabezpeÄŤit prostĹ™ednictvĂm ÄŚeskĂ˝ch drah efektivnĂ
vyuĹľitĂ majetku, kterĂ˝ nesloužà provozovánĂ základnĂho pĹ™edmÄ›tu
činnosti této státnà organizace. Je proto výhodné převedenà takového
(pro ÄŚD nepotĹ™ebnĂ©ho) majetku do vlastnictvĂ nestátnĂho subjektu,
kterĂ˝ v rámci svĂ©ho základnĂho pĹ™edmÄ›tu ÄŤinnosti zabezpeÄŤĂ jeho
efektivnÄ›jšà vyuĹľitĂ a splnĂ pĹ™itom tomu odpovĂdajĂcĂ daĹovĂ© povinnosti.
Majetek ČD činà v současné době zhruba 80 mld. Kč. Majetek lze charakterizovat jako - pro ČD potřebný (nezbytný) pro hlavnà činnost
- pro ČD nepotřebný (zbytný)
a to
V privatizaci nepotřebného,
již vytypovaného, majetku bude urychleně pokračováno, a to za
jiĹľ stanovenĂ˝ch podmĂnek, t.j. s vyuĹľitĂm § 45 zákona ÄŤ. 91/1992
Sb., o podmĂnkách pĹ™evodu majetku státu na jinĂ© osoby, ve znÄ›nĂ
pozdÄ›jšĂch pĹ™edpisĹŻ. PĹŻjde o pĹ™ĂmĂ˝ prodej - po rozhodnutĂ vlády
ÄŚR - za znalcem urÄŤenou cenu. NepotĹ™ebnĂ˝ majetek je tvoĹ™enĂ˝ pĹ™edevšĂm: 1. pozemky, stavbami a zaĹ™ĂzenĂmi provozoven a stĹ™edisek, kterĂ© nejsou vĹŻbec a nebo jsou jen částeÄŤnÄ› vyuĹľĂvány pro zabezpeÄŤenĂ základnĂho pĹ™edmÄ›tu ÄŤinnosti ÄŚD (dĹŻleĹľitou součástĂ jsou nÄ›kterĂ© atraktivnĂ pozemky ve mÄ›stech, kterĂ© je tĹ™eba odprodat urychlenÄ› a kde lze oÄŤekávat podstatnĂ˝ finanÄŤnĂ pĹ™Ănos vyuĹľitelnĂ˝ pro potĹ™eby ÄŚD), 2. pozemky, kterĂ© jsou zastavÄ›ny trvalĂ˝mi stavbami ve vlastnictvĂ cizĂch subjektĹŻ (objekty, kolejemi, provoznĂmi stavbami apod.), pokud tomu nebránĂ vážnÄ› provoznĂ dĹŻvody ÄŚD, pozemky a provizornĂmi objekty, kterĂ© slouĹľily jako zaĹ™ĂzenĂ staveništÄ› po dobu vĂ˝stavby drážnĂch staveb a zaĹ™ĂzenĂ a po jejĂm dokonÄŤenĂ nesloužà zabezpeÄŤovánĂ základnĂho pĹ™edmÄ›tu ÄŤinnosti ÄŚD, 3. pozemky a samostatnĂ˝mi nebytovĂ˝mi objekty dlouhodobÄ› pronajatĂ˝mi k podnikánĂ nebo k osobnĂmu uĹľĂvánĂ, pokud z vážnĂ˝ch provoznĂch dĹŻvodĹŻ nebo vĂ˝hledovĂ© potĹ™eby v souladu s koncepcĂ rozvoje infrastruktury ĹľelezniÄŤnĂ dopravy nejsou zahrnuty do kategorie nezbytnĂ©ho majetku, 4. samostatnĂ˝mi bytovĂ˝mi objekty, bĂ˝valĂ˝mi strážnĂmi domky, jimi zastavÄ›nĂ˝mi a s nimi souvisejĂcĂmi pozemky, objekty rekreaÄŤnĂch zaĹ™ĂzenĂ a stĹ™edisek, souvisejĂcĂmi pozemky a movitĂ˝m majetkem,
5. nadbytečnými a zrušenými
nepotĹ™ebnĂ˝mi kolejovĂ˝mi vozidly, osobnĂmi a nákladnĂmi automobily,
autobusy a ostatnĂmi stroji, zaĹ™ĂzenĂmi a movitĂ˝m majetkem vyĹ™azenĂ˝m
z provozu nebo neuĹľĂvanĂ˝m po dobu delšà neĹľ 6 mÄ›sĂcĹŻ, pokud
nejde o majetek slouĹľĂcĂ k likvidaci haváriĂ a mimořádnĂ˝ch událostĂ
nebo jako předepsaná mimořádná provoznà záloha nebo prostředek
hospodářské mobilizace apod.
Rozsah nepotřebného majetku
ÄŤinĂ cca 8,5% hmotnĂ©ho investiÄŤnĂho majetku (6,5 mld. KÄŤ). DalšĂch
cca 8,5% (6,6 mld. KÄŤ) je účetnĂ hodnota všech regionálnĂch tratĂ
o rozsahu cca 3250 km. Nelze však očekávat reálné výnosy v uvedených
hodnotách, zvláštÄ› v pĹ™ĂpadÄ› regionálnĂch drah. Celkem se pĹ™edpokládá
k roku 2000 výnos cca 7 mld. Kč. Privatizován by měl dále být
i potĹ™ebnĂ˝ majetek, jehoĹľ provozovánĂ nenĂ ekonomicky efektivnĂ
a ÄŤinnosti, ke kterĂ˝m je uĹľĂván, lze zabezpeÄŤit i dodavatelskĂ˝m
zpĹŻsobem. VytipovánĂ tÄ›chto ÄŤinnostĂ a majetku zatĂm neprobÄ›hlo.
13. SOCIĂLNĂŤ PROGRAM
V souÄŤasnĂ© dobÄ› zamÄ›stnávajĂ
ÄŚD necelĂ˝ch 100 tisĂc zamÄ›stnancĹŻ. Tento stav je vĂ˝sledkem pĹ™irozenĂ©ho
trendu vývoje počtu zaměstnanců, který vykazuje meziročnà pokles
o cca 3%. OrientaÄŤnĂ Ăşvaha o snĂĹľenĂ poÄŤtu pracovnĂkĹŻ do r. 2005 vycházĂ z následujĂcĂch pĹ™edpokladĹŻ: Ăşspora v roce 1997 - 5 000 zamÄ›stnancĹŻ zkrácenĂ ĹľelezniÄŤnĂ sĂtÄ› o 30 % - 5 300 zamÄ›stnancĹŻ zavedenĂ novĂ© techniky - 20 000 zamÄ›stnancĹŻ Ăşprava technologie, rušenĂ tarifnĂch bodĹŻ, zmÄ›na pĹ™edpisĹŻ - 3 000 zamÄ›stnancĹŻ redukce spojĹŻ - 2 500 zamÄ›stnancĹŻ administrativa, obsluĹľnĂ© ÄŤinnosti, Ĺ™ĂdĂcĂ aparát ap. - 3 000 zamÄ›stnancĹŻ
C e 1 k e m 33 800 zaměstnanců
Předpokladem uvedeného
snĂĹľenĂ je vloĹľenĂ cca 1 mld. KÄŤ investiÄŤnĂch nákladĹŻ roÄŤnÄ› na
poĹ™ĂzenĂ novĂ© techniky. Ăšvaha uvaĹľuje se stejnou ĂşrovnĂ pĹ™esÄŤasovĂ©
práce jako v souÄŤasnĂ© dobÄ›. Do roku 2000 lze odhadnout snĂĹľenĂ
počtu zaměstnanců ČD o 17 tis. osob. Úvaha uvažuje se stejnou
úrovnà přesčasové práce jako v současné době. Věková struktura
zamÄ›stnancĹŻ ÄŚD nenĂ pĹ™Ăznivá. V souÄŤasnosti pracuje na ÄŚD cca
8 % zamÄ›stnancĹŻ staršĂch 56 let, z toho tĂ©měř polovina v provoznĂch
profesĂch jako napĹ™. vĂ˝pravÄŤĂ, traĹĄovĂ˝ dÄ›lnĂk, staniÄŤnĂ dÄ›lnĂk,
strojvedoucĂ, signalista apod. ÄŚeskĂ© dráhy musĂ celkovĂ©, v podstatÄ›
plošnĂ© Ăşvahy o sniĹľovánĂ poÄŤtu zamÄ›stnancĹŻ rozpracovat podle konkrĂ©tnĂch
vĂ˝konĹŻ a norem spotĹ™eby práce podle základnĂch provoznĂch profesĂ,
v souhrnu podle divizĂ i jednotlivĂ˝ch tratĂ, a tĂm odvodit Ăşvahy
o rozsahu rekvalifikace a celkovĂ©ho sociálnĂho programu. ZákladnĂ
dĹŻvod spoÄŤĂvá ve skuteÄŤnosti, Ĺľe nÄ›kterĂ© profese jsou aĹľ vĂ˝raznĂ©
nedostatkové (přesčasová práce výrazně vzrůstá), jiné přebytkové.
MusĂ bĂ˝t dokumentována i vazba mezi investicemi a snĂĹľenĂm pracovnĂkĹŻ
a zvýšenĂm produktivity práce. Z uvedenĂ˝ch dĹŻvodĹŻ i vzhledem k
minimalizaci sociálnĂch dopadĹŻ reformy ÄŚD bude potĹ™ebnĂ© vytvoĹ™it
program postupnĂ© rekvalifikace. Program bude probĂhat po dvou
liniĂch, a to uvnitĹ™ ÄŚD, financovanĂ˝ z prostĹ™edkĹŻ organizace (zejmĂ©na
pro zamÄ›stnance, kteřà zĹŻstanou v ÄŚD) a vnÄ› ÄŚD, pĹ™evážnÄ› pro odcházejĂcĂ zamÄ›stnance,
kdy se ÄŚeskĂ© dráhy napojĂ na standardnĂ státnĂ rekvalifikaÄŤnĂ
programy (SRP). ÄŚeskĂ© dráhy majĂ pracovištÄ› rozmĂstÄ›na po celĂ©m
územà státu, proto uvažovanou postupnou redukcà počtu jejich zaměstnanců
by nemÄ›lo dojĂt k vĂ˝raznĂ˝m regionálnĂm dopadĹŻm, obdobnĂ˝m jako
např. v důsledku rušenà dolů, a nenà proto třeba uvažovat s mimořádnými
státem podporovanĂ˝mi ĂştlumovĂ˝mi programy. NadstandardnÄ› je pĹ™ĂpadnÄ›
moĹľno uvaĹľovat v rámci danĂ© legislativy se zvýšenou spoluúčastĂ
MPSV ÄŚR s moĹľnostĂ zĹ™ĂzenĂ poradenskĂ˝ch a informaÄŤnĂch center
ĂšP pĹ™Ămo na pĹŻdÄ› podniku. VhodnĂ˝m opatĹ™enĂm, zejmĂ©na vzhledem
k potĹ™ebÄ› uchovat v ÄŚD mladšà pracovnĂky, se jevĂ zvĂ˝hodnÄ›nĂ©
umožněnà předčasných odchodů do důchodů, vázané na nedostatkové
nebo výhledově nedostatkové profese.
14. EKONOMICKĂť MODEL DALĹ ĂŤHO ROZVOJE ÄŚESKĂťCH DRAH
Na základě uvedených východisek
byl proveden propoÄŤet základnĂch ekonomickĂ˝ch dat dalšĂho rozvoje
Českých drah. Východiskem ekonomických modelů zpracovaných do
roku 2005 je dosažená skutečnost roku 1995 odsouhlasená auditorskou
firmou. Model vycházĂ z uvedenĂ˝ch prognĂłz, zámÄ›rĹŻ a reálnĂ˝ch moĹľnostĂ
státnĂho rozpoÄŤtu. Je uveden v pĹ™Ăloze 7.
15. NĂVRH DALĹ ĂŤHO POSTUPU
Z uvedenĂ˝ch skuteÄŤnostĂ
vyplĂ˝vá, Ĺľe situace na dráze je v mnoha smÄ›rech nedobrá a s postupujĂcĂm
ÄŤasem se rychle zhoršuje. K obratu tohoto negativnĂho vĂ˝voje je
potĹ™ebnĂ© pĹ™ijĂmat velmi rychle potĹ™ebná opatĹ™enĂ, neboĹĄ mnohá
z nich budou mĂt efekty aĹľ v delšĂm ÄŤasovĂ©m horizontu. Situace
je navĂc komplikována i dohodou uzavĹ™enou s odboráři, jejichĹľ
extenzĂvnĂ vĂ˝klad ustanovenĂ o zastavenĂ restrukturalizaÄŤnĂch
krkĹŻ by prakticky znamenal zastavenĂ všech opatĹ™enĂ směřujĂcĂch
k řešenà situace včetně těch, která jsou stejně v kompetenci ČD
samotných a o nichž nikdy vláda rozhodovat nebude. Vzhledem k
uvedeným skutečnostem MDS doporučuje:
1. PĹ™ijmout v co nejkratšĂm
ÄŤase na Ăşrovni správnĂ rady ÄŚD prvnĂ balĂk ĂşspornĂ˝ch opatĹ™enĂ,
navrĹľenĂ˝ vedenĂm ÄŚD a směřujĂcĂm k Ăşsporám ve výši cca 2 mld.
roÄŤnÄ› zaloĹľenĂ˝ pĹ™edevšĂm na:
2. PĹ™ijmout v co nejkratšĂm
ÄŤase navrhovaná opatĹ™enĂ. v osobnĂch tarifech.
3. Projekt reformy české
Ĺľeleznice a ÄŚeskĂ˝ch drah pĹ™edloĹľit vládÄ› urychlenÄ› po schválenĂ
dopravnĂ politiky, do 30.6.
4. Projednat teze reformy
se všemi odborovými centrálami na železnici a pokusit se přesvědčit
je o potřebě urychleného provedenà předpokládaných úsporných kroků.
5. PokraÄŤovat v hledánĂ ĂşspornĂ˝ch opatĹ™enĂ v investiÄŤnĂch programech ÄŚD, pĹ™edevšĂm na I. a II. koridoru. |