https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/britanie-od-roku-2040-zakaze-prodej-benzinovych-a-naftovych-aut
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

26.7.2017 08:49 | PRAHA (ČTK)
Britská vláda zdůrazňuje, že je nutný rázný krok, protože znečištěné ovzduší si vybírá daň na zdraví lidí. Ilustrační snímek.
Britská vláda zdůrazňuje, že je nutný rázný krok, protože znečištěné ovzduší si vybírá daň na zdraví lidí. Ilustrační snímek.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. O deset let později by měly být všechny vozy na britských silnicích plně elektrizovány, oznámil dnes ministr životního prostředí Michael Gove. Opatření se bude týkat i hybridních aut vybavených jak elektrickým, tak benzinovým či naftovým motorem.
 

Úřady budou moci už od roku 2020 vymáhat poplatky od řidičů aut s naftovým motorem na těch silnicích, kde je nejvíce znečištěné ovzduší, jestliže se kvalita ovzduší nezlepší. Další opatření zahrnují modernizaci autobusů a vozidel hromadné dopravy a změnu silniční sítě, jako je výstavba kruhových objezdů, rychlostních nadjezdů a podobně. Na tyto účely poskytne Londýn místním úřadům 200 milionů liber (5,8 miliardy Kč), řekl Gove.

Ministr sám je zastáncem restrikcí po jednotlivých silnicích na rozdíl od plošného zákazu vjezdu do městských center, rozhodnutí je však na úřadech, uvedla agentura Reuters.

Vláda zdůrazňuje, že je nutný rázný krok, protože znečištěné ovzduší si vybírá daň na zdraví lidí. Odhaduje také, že země přichází na produktivitě o 2,7 miliardy liber (78,6 miliardy Kč) ročně.

Obdobný záměr oznámila počátkem července francouzská vláda, o zákazu některých aut s naftovým motorem uvažují také některá německá města včetně Stuttgartu a Mnichova.

Německá vláda nicméně dala již dříve najevo, že se jí takovýto postup nelíbí. "Zákaz naftových či benzinových vozů v současnosti není na programu spolkové vlády," uvedla dnes vládní mluvčí Ulrike Demmerová. Německá kancléřka Angela Merkelová podle mluvčí opakovaně varuje před "démonizací" naftových motorů, ačkoli zároveň podporuje rozvoj automobilů s elektrickým pohonem.

Podle údajů automobilového průmyslu se poptávka po osobních automobilech s naftovým motorem v letošním prvním pololetí snížila o deset procent, zájem o benzinová auta naopak o pět procent vzrostl. Ve stejném období se prodej elektrických a hybridních modelů zvýšit o téměř 30 procent a stal se nejrychleji se rozvíjejícím segmentem trhu. Na registraci nových aut se ale stále podílí méně než pěti procenty.



reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VH

Vladimír Hošek

26.7.2017 14:17
sociální inženýři si nedají pokoj, navíc to nasvědčuje, že produkce sociálních inženýrů nemá hranice.
Odpovědět
KL

Katka Linke

27.7.2017 06:26
Bylo by skvělé, kdyby se k takovému cíli pochlapila i naše vláda. Směřujeme k elektrickým autům mílovými kroky, tak by to nebyl ani moc velký risk! Co Vy na to, naši politici?
Elektrická trakce musí zvítězit nad motorovou!
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

27.7.2017 08:54 Reaguje na Katka Linke
Milá Katuško, vy jste nepochopila, že to je jen divadlo pro Vás takové, abyste je volili. Elektrická auta nepotřebují taková to nesmyslná prohlášení, elektrická auta se samy prosadí na trhu, když technologický pokrok dosáhne takových parametrů, že to bude výhodné pro spotřebitele cenou za pořízení, provozní náklady již motivují k pořízení. Technicky je elektroauto značně jednoduší stroj než současný benzíňák.
Jen se Vás pro zajímavost zeptám, jak budete používat současné elektroauto v zimě, když teplota bude cca -15 a Vy budete mít zamrzlá všechna okna a v autě se nedá ani sedět bez 10 minutového topení.
Odpovědět
LB

Lukas B.

27.7.2017 09:19 Reaguje na Vladimír Hošek
elektrická trakce dávno zvítězila tam kde má smysl, totiž na kolejích s větší frekvencí dopravy. u trolejbusů. u ještěrek ve skladu. u golfových vozíků. u invalidních vozíků. u bicyklů pro starce a lenochy.

na pozemních komunikacích zvítězí auta na baterky přesně v tom okamžiku, kdy se "energetická hustota" nabité baterie aspoň přibližně přiblíží energetické hustotě kapalných (zkapalněných plynných) uhlovodíků při srovnatelné provozní bezpečnosti. což si nějak nedovedu představit. (omluvte mě prosím, jsem omezený, bo jsem trošičku technicky vzdělán. jen tak pro zamyšlení - akumulace energie v baterii a její následné využití je chemická reakce, ne nepodobná hoření. bude-li mít baterie podobnou energetickou hustotu jako dejmetomu stonožka benzín, bude podobně "hořet" - ovšem nebude potřebovat kyslík, což je poněkud prekérní situace. přemýšlejte o tom.)
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

28.7.2017 08:13 Reaguje na Lukas B.
Já s Vámi souhlasím, to jste měl sdělit Katce.
Odpovědět
LB

Lukas B.

28.7.2017 12:57 Reaguje na Vladimír Hošek
jistě jste pochopil, že přiřazení mého příspěvku pod Váš je náhodné (čili abych se nevyviňoval, způsobené mojí neobratností) a moje sdělení je určeno nadšencům, které bohužel úvod do přírodních věd na druhém stupni základní školy ponechal čisté jako padlý sníh.
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

1.8.2017 19:11 Reaguje na Lukas B.
Ono by bylo víc fér uznat, že ta hustota (a tedy dojezd) začíná být v mnoha případech dostatečná, a že už dnes mohou elektromobily obsazovat (a obsazují) některé "niky", ze kterých by mohly vytlačit spalovací motory. Tedy především z velkých měst nebo pro kratší dojezdy za zaměstnáním.
Nutno dodat, že (dle mého) do velkých měst autobily vůbec nepatří a jejich elektrifikace mnohé neřeší (polétavý prach, hluk, nebezpečí pro chodce a cyklisty, zácpy, .. to vše zůstává).
Nutno dále dodat, že elektromobily vůbec neřeší zdroj energie (ropa, nafta - jsou z pohledu člověka zdrojem, elektřina nosičem - v ČR pořád převážně nosičem energie z uhlí).
Dále je nutno dodat, že ač technicky jednodušší, v elektromobilech se vyskytuje více vzácných surovin (těšme se např. na vytěžení lithia z Krušných hor).
Třešničkou na dortu je pořád zhruba dvojnásobná cena elektromobilu, která časem může, ale nemusí klesnout na srovnatelnou ůroveň s běžným automobilem.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist