Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut
Úřady budou moci už od roku 2020 vymáhat poplatky od řidičů aut s naftovým motorem na těch silnicích, kde je nejvíce znečištěné ovzduší, jestliže se kvalita ovzduší nezlepší. Další opatření zahrnují modernizaci autobusů a vozidel hromadné dopravy a změnu silniční sítě, jako je výstavba kruhových objezdů, rychlostních nadjezdů a podobně. Na tyto účely poskytne Londýn místním úřadům 200 milionů liber (5,8 miliardy Kč), řekl Gove.
Ministr sám je zastáncem restrikcí po jednotlivých silnicích na rozdíl od plošného zákazu vjezdu do městských center, rozhodnutí je však na úřadech, uvedla agentura Reuters.
Vláda zdůrazňuje, že je nutný rázný krok, protože znečištěné ovzduší si vybírá daň na zdraví lidí. Odhaduje také, že země přichází na produktivitě o 2,7 miliardy liber (78,6 miliardy Kč) ročně.
Obdobný záměr oznámila počátkem července francouzská vláda, o zákazu některých aut s naftovým motorem uvažují také některá německá města včetně Stuttgartu a Mnichova.
Německá vláda nicméně dala již dříve najevo, že se jí takovýto postup nelíbí. "Zákaz naftových či benzinových vozů v současnosti není na programu spolkové vlády," uvedla dnes vládní mluvčí Ulrike Demmerová. Německá kancléřka Angela Merkelová podle mluvčí opakovaně varuje před "démonizací" naftových motorů, ačkoli zároveň podporuje rozvoj automobilů s elektrickým pohonem.
Podle údajů automobilového průmyslu se poptávka po osobních automobilech s naftovým motorem v letošním prvním pololetí snížila o deset procent, zájem o benzinová auta naopak o pět procent vzrostl. Ve stejném období se prodej elektrických a hybridních modelů zvýšit o téměř 30 procent a stal se nejrychleji se rozvíjejícím segmentem trhu. Na registraci nových aut se ale stále podílí méně než pěti procenty.
reklama
Další informace |
Online diskuse
Všechny komentáře (7)
Vladimír Hošek
26.7.2017 14:17Katka Linke
27.7.2017 06:26Elektrická trakce musí zvítězit nad motorovou!
Vladimír Hošek
27.7.2017 08:54 Reaguje na Katka LinkeJen se Vás pro zajímavost zeptám, jak budete používat současné elektroauto v zimě, když teplota bude cca -15 a Vy budete mít zamrzlá všechna okna a v autě se nedá ani sedět bez 10 minutového topení.
Lukas B.
27.7.2017 09:19 Reaguje na Vladimír Hošekna pozemních komunikacích zvítězí auta na baterky přesně v tom okamžiku, kdy se "energetická hustota" nabité baterie aspoň přibližně přiblíží energetické hustotě kapalných (zkapalněných plynných) uhlovodíků při srovnatelné provozní bezpečnosti. což si nějak nedovedu představit. (omluvte mě prosím, jsem omezený, bo jsem trošičku technicky vzdělán. jen tak pro zamyšlení - akumulace energie v baterii a její následné využití je chemická reakce, ne nepodobná hoření. bude-li mít baterie podobnou energetickou hustotu jako dejmetomu stonožka benzín, bude podobně "hořet" - ovšem nebude potřebovat kyslík, což je poněkud prekérní situace. přemýšlejte o tom.)
Vladimír Hošek
28.7.2017 08:13 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
28.7.2017 12:57 Reaguje na Vladimír HošekPetr Dvořák
1.8.2017 19:11 Reaguje na Lukas B.Nutno dodat, že (dle mého) do velkých měst autobily vůbec nepatří a jejich elektrifikace mnohé neřeší (polétavý prach, hluk, nebezpečí pro chodce a cyklisty, zácpy, .. to vše zůstává).
Nutno dále dodat, že elektromobily vůbec neřeší zdroj energie (ropa, nafta - jsou z pohledu člověka zdrojem, elektřina nosičem - v ČR pořád převážně nosičem energie z uhlí).
Dále je nutno dodat, že ač technicky jednodušší, v elektromobilech se vyskytuje více vzácných surovin (těšme se např. na vytěžení lithia z Krušných hor).
Třešničkou na dortu je pořád zhruba dvojnásobná cena elektromobilu, která časem může, ale nemusí klesnout na srovnatelnou ůroveň s běžným automobilem.