ČR má přes 300 nabíjecích míst pro elektromobily, růst pokračuje
Počet dobíjecích stanic je nižší, podle serveru Hybrid.cz je jich asi 125. Rozdíl je dán tím, že jedna stanice může nabízet víc míst k nabíjení. "Například největší česká nabíjecí stanice ve Vystrkově nabízí přes dvě desítky konektorů a asi deset parkovacích míst," řekl ČTK šéfredaktor Hybrid.cz Jan Horčík.
Předseda Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček ČTK řekl, že otevření první stanice před deseti lety vnímal jako symbol budoucnosti. Další vývoj podle něj závisí na finanční podpoře státu. "Podporovat elektromobilitu dotačně ´hlava nehlava´ by ale bylo chybou," dodal.
Nejvíce stojanů pro automobily na elektřinu v ČR provozuje skupina ČEZ. Manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík uvedl, že společnost provozuje pro elektromobily 71 stanic, z toho 26 je tzv. rychlodobíjecích. Na konci roku 2018 by firma chtěla mít ke 150 stanicím. "Naše investice by se měly, podobně jako doposud, pohybovat v řádu desítek milionů korun ročně," dodal.
Další rozvoj plánují i Pražská energetika a E.ON. "Investice, které realizujeme a připravujeme, jsou v řádu jednotek milionů eur (desítky milionů Kč)," uvedl mluvčí E.ON Vladimír Vácha. E.ON jako ČEZ využívá pro stavbu stanic evropské dotační programy.
S rozvojem dobíjecích stanic roste počet elektromobilů. Chmelík uvedl, že je jich v Česku nyní zhruba 1200, zhruba o 1000 víc než před pěti lety. Podle údajů Svazu dovozců automobilů však například loni klesl počet registrací těchto vozů o čtvrtinu na 271. Podle poradenské firmy Roland Berger nicméně dosáhne roční prodej elektromobilů v ČR v roce 2020 až 7000 vozidel.
Podle odborníků mohou s rozvojem pomoci především aktivity Škody Auto. Ta plánuje, že bude v roce 2025 prodávat čtvrtinu vozů na elektrický nebo hybridní pohon. Firma tento týden na autosalonu v Šanghaji představila koncept prvního elektromobilu s dojezdem až 500 km a autonomním řízením.
"Pokud se splní předpovědi, že v polovině příštího desetiletí může jezdit na elektřinu až čtvrtina nových vozů Škoda, tak by to byl, vzhledem k rozšíření a oblibě této značky, pro firmy i veřejnost jasný signál, že budoucnost skutečně patří elektřině," dodal Ondřej Valuštík z portálu Elektřina.cz.
reklama