https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/debatu-o-systemu-mereni-emisi-u-aut-vybor-odrocil-na-konec-brezna
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Debatu o systému měření emisí u aut výbor odročil na konec března

14.2.2018 13:41 | PRAHA (ČTK)
Podobně jako stanice technické kontroly se od ledna musí i stanice měření emisí připojit do systému online evidence kontrol. Emisní technici tak musí fotit automobily, které jsou podrobovány zkouškám, a tyto fotografie archivovat v online databázi ministerstva dopravy. / Ilustrační foto
Podobně jako stanice technické kontroly se od ledna musí i stanice měření emisí připojit do systému online evidence kontrol. Emisní technici tak musí fotit automobily, které jsou podrobovány zkouškám, a tyto fotografie archivovat v online databázi ministerstva dopravy. / Ilustrační foto
Na konec března odročil dnes sněmovní hospodářský výbor další projednávání vládní novely, podle níž by mohly měřit množství vypouštěných výfukových zplodin u vozidel i nadále samostatné stanice měření emisí. Poslanci měli k předloze poměrně značné množství připomínek, které se týkaly hlavně jejích dalších částí. Zhruba do poloviny příštího měsíce budou moci k novele předkládat pozměňovací návrhy.
 

Poslanci se pozastavovali například nad formulací prohřešků, kvůli nimž by mohly stanice technické kontroly přijít o licenci, a nad přísnějšími požadavky na vzdělání kontrolních techniků. Debatu vyvolala i nově navrhovaná pravomoc policii, aby mohla vážit také dodávkové automobily. Někteří poslanci navíc poukazovali na to, že se systém technických kontrol vozidel upravoval novelu teprve zhruba před rokem, platí teprve několik měsíců a funguje.

Ohledně měření emisí novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích předpokládá, že po uplynutí nejméně čtyřletého přechodného období budou všechny stanice technické kontroly poskytovat i tuto službu jako součást jednotné technické kontroly vozidel. Předloha má také ztížit stáčení počtu ujetých kilometrů.

Novela stanoví, že se nesmí měnit záznamy o počtu ujetých kilometrů na počítadle ujeté vzdálenosti. Pokud ale bude nutné vyměnit tachometr, musí o tom automechanik vystavit protokol, který pak provozovatel předá při první následné evidenční kontrole. Za porušení zákazu změny počtu ujetých kilometrů pak bude hrozit jednotlivcům i firmám až půlmilionová pokuta.

Diskuse o tom, kdo bude moct měřit v rámci technické kontroly vozidel emise, se vede od poloviny předloňského roku. Tehdy si ministerstvo dopravy vyložilo nová unijní pravidla jako zákaz fungování samostatných stanic měření emisí. Po opakovaných konzultacích s Evropskou komisí ale podle úřadu vyplynulo, že zachování samostatných emisních stanic není proti principům evropské směrnice, která pravidla technických kontrol upravuje.

Podmínkou je ale jednotný výstup z celkové technické kontroly, který budou podle ministerského návrhu vydávat kontrolní technici. Kromě nich vznikne kategorie kontrolních techniků s omezením na vydávání osvědčení pouze z měření emisí.

Podobně jako stanice technické kontroly se od ledna musí i stanice měření emisí připojit do systému online evidence kontrol. Emisní technici tak musí fotit automobily, které jsou podrobovány zkouškám, a tyto fotografie archivovat v online databázi ministerstva dopravy. Systém má zabránit podvodům a sloužit jako důkaz, že vozidlo skutečně na kontrole bylo. Povinně se fotí poznávací značky, identifikační číslo vozidla, takzvaný VIN kód a stav tachometru. Evidence testovaných vozidel má mimo jiné zabránit praxi, kdy někteří majitelé objíždějí vícero stanic měření emisí v případě, že jim první měření škodlivin nevyjde.

Výrobci a prodejci aut budou podle novely povinni nejpozději při prvním uvedení auta na trh poskytnout ministerstvu dopravy údaje nezbytné pro technické kontroly vozidel. Ministerstvo pak tyto údaje zpřístupní v informačním systému. Soudy a státní zastupitelství mají mít nově přístup do registru řidičů, aby nemusely o údaje pokaždé žádat příslušný úřad.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LD

Libor Dostálek

12.3.2022 05:58
Jak jde o něco důležitého, tak poslancům všechno dlouho trvá.... Ani nová auta nejsou nějaká výhra. Pracuji jako automechanik a jediné, čeho s novými auty dosáhnou, že jsou víc poruchová. Pro mě ale dobře. Mám tolik práce, že nevím, co dřív. Už jsem si tak konečně mohl koupit můj vysněný šroubový kompresor z https://www.kompresory-filtry-servis.cz/produkty/kompresory/kompresory-boge/sroubove-kompresory-boge , se kterým se pracuje jedna báseň. Teď mám ještě vyhlídnutý větší hever, tak i na něj snad brzy našetřím.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist