Debatu o systému měření emisí u aut výbor odročil na konec března
Poslanci se pozastavovali například nad formulací prohřešků, kvůli nimž by mohly stanice technické kontroly přijít o licenci, a nad přísnějšími požadavky na vzdělání kontrolních techniků. Debatu vyvolala i nově navrhovaná pravomoc policii, aby mohla vážit také dodávkové automobily. Někteří poslanci navíc poukazovali na to, že se systém technických kontrol vozidel upravoval novelu teprve zhruba před rokem, platí teprve několik měsíců a funguje.
Ohledně měření emisí novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích předpokládá, že po uplynutí nejméně čtyřletého přechodného období budou všechny stanice technické kontroly poskytovat i tuto službu jako součást jednotné technické kontroly vozidel. Předloha má také ztížit stáčení počtu ujetých kilometrů.
Novela stanoví, že se nesmí měnit záznamy o počtu ujetých kilometrů na počítadle ujeté vzdálenosti. Pokud ale bude nutné vyměnit tachometr, musí o tom automechanik vystavit protokol, který pak provozovatel předá při první následné evidenční kontrole. Za porušení zákazu změny počtu ujetých kilometrů pak bude hrozit jednotlivcům i firmám až půlmilionová pokuta.
Diskuse o tom, kdo bude moct měřit v rámci technické kontroly vozidel emise, se vede od poloviny předloňského roku. Tehdy si ministerstvo dopravy vyložilo nová unijní pravidla jako zákaz fungování samostatných stanic měření emisí. Po opakovaných konzultacích s Evropskou komisí ale podle úřadu vyplynulo, že zachování samostatných emisních stanic není proti principům evropské směrnice, která pravidla technických kontrol upravuje.
Podmínkou je ale jednotný výstup z celkové technické kontroly, který budou podle ministerského návrhu vydávat kontrolní technici. Kromě nich vznikne kategorie kontrolních techniků s omezením na vydávání osvědčení pouze z měření emisí.
Podobně jako stanice technické kontroly se od ledna musí i stanice měření emisí připojit do systému online evidence kontrol. Emisní technici tak musí fotit automobily, které jsou podrobovány zkouškám, a tyto fotografie archivovat v online databázi ministerstva dopravy. Systém má zabránit podvodům a sloužit jako důkaz, že vozidlo skutečně na kontrole bylo. Povinně se fotí poznávací značky, identifikační číslo vozidla, takzvaný VIN kód a stav tachometru. Evidence testovaných vozidel má mimo jiné zabránit praxi, kdy někteří majitelé objíždějí vícero stanic měření emisí v případě, že jim první měření škodlivin nevyjde.
Výrobci a prodejci aut budou podle novely povinni nejpozději při prvním uvedení auta na trh poskytnout ministerstvu dopravy údaje nezbytné pro technické kontroly vozidel. Ministerstvo pak tyto údaje zpřístupní v informačním systému. Soudy a státní zastupitelství mají mít nově přístup do registru řidičů, aby nemusely o údaje pokaždé žádat příslušný úřad.
reklama