https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/diamo-je-pro-rychlou-sanaci-pribramskych-uranovych-hald
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Diamo je pro rychlou sanaci příbramských uranových hald

28.3.2017 10:00 | PŘÍBRAM (ČTK)
Jako nevhodnější se ukazuje odtěžit haldy a materiál přepravit na jedno místo - do okolí šachty číslo 16. Udělá se jeden centrální odval, tam se to přetřídí a odtud se to bude rozprodávat, čistit a tak dále.
Jako nevhodnější se ukazuje odtěžit haldy a materiál přepravit na jedno místo - do okolí šachty číslo 16. Udělá se jeden centrální odval, tam se to přetřídí a odtud se to bude rozprodávat, čistit a tak dále.
Státní podnik Diamo plánuje rychlou sanaci hald v bývalém příbramském uranovém revíru. Materiál z odvalů chce přepravovat na jedno místo, kde ho bude dál zpracovávat. Učiní tak zřejmě pomocí visuté pásové dopravy, která znamená minimální zábor území. Okolní obce by tak třeba do deseti až 15 let mohly bezúplatně získat vyčištěné pozemky, řekl včera ČTK ředitel Diama Tomáš Rychtařík.
 

"Volíme radikální rychlou variantu," uvedl. Připomněl, že pozůstatky po těžbě uranu jsou jednoznačně zátěží pro životní prostředí a krajinu a brání rozvoji obcí. Diamo chce podle něj postupovat aktivně, tedy ne tak, že tam po 50 letech pomalé sanace zbude třeba ještě půl haldy.

Starostům představilo čtyři možnosti dalšího vývoje. Podle Rychtaříka zvítězil návrh, který počítá s přepravou materiálu na jedno centrální místo a jeho následným dalším zpracováním. "Přistoupili jsme k principu aktivní sanace hald a aktivní sanace znamená jejich odtěžení," uvedl.

Zbylými třemi variantami bylo nedělat nic, likvidovat haldy stejným postupem jako dosud, nebo je roztáhnout tak, aby svahy bylo možné zúrodnit a zrekultivovat. "Ale to je se strašným záborem a mnoho věcí neřešíme. Odvaly bychom jen zplacatili," podotkl Rychtařík.

Proto se jako nevhodnější ukazuje odtěžit haldy a materiál přepravit na jedno místo - do okolí šachty číslo 16. "Uděláme jeden centrální odval, tam to přetřídíme a odtud to budeme rozprodávat, čistit a tak dále," uvedl Rychtařík. Ve hře bylo více možností přepravy, také pásy po zemi nebo lanovka, ale visutá pásová doprava se podle Rychtaříka jeví jako nejlepší. Neznamená zatížení okolí, jen se vybudují stojny, na nichž poběží pás. Obce podle Rychtaříka tuto možnost vesměs vítají, Diamo nikde nenarazilo na nesouhlas. O konkrétní podobě sanace se ještě povedou jednání.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist