Japonské firmy rozšíří síť vodíkových čerpacích stanic
Cílem společného podniku je zvýšit počet aut s vodíkovými palivovými články na japonských silnicích do roku 2020 na 40 tisíc z pouhé hrstky, která jezdí v současnosti.
Spolupráci dnes přislíbilo 11 společností, vedle automobilek Toyota Motor Corp., Nissan Motor Co. a Honda Motor Co. také energetické a plynárenské podniky, jako JXTG Nippon Oil & Energy, a banky.
Automobily na vodíkový pohon jsou bez emisí, elektrická energie se v nich vyrábí slučováním vodíku a kyslíku. Stejně jako čistě elektrické vozy, jsou auta na vodík tichá a bez emisí. Oproti nim mají ale některé výhody. Například je lze natankovat stejně rychle jako auta na benzin.
Jejich rozšíření zatím brání chudičká síť čerpacích stanic. Například Honda zatím dodala na japonský a americký trh jen 245 modelů Clarity a Toyota kolem tří tisíc aut Mirai.
Japonsko je velkým zastáncem vodíkového pohonu a nehledě na vysoké náklady a technické obtíže na něj sází. V loňském roce vláda vytyčila cíl do let 2020 až 2021 vybudovat 160 komerčních čerpacích stanice pro tyto automobily. V dalších pěti letech se jejich počet má dále zvýšit na 320. Dnes má země těchto stanic asi 90, z nich 40 je provozováno společností JXTG Nippon Oil.
Dalšími subjekty společného podniku jsou Idemitsu Kosan, Iwatani Corp, Tokyo Gas, Toho Gas, Toyota Tsusho a Development Bank of Japan.
Automobilky a energetické firmy už do vodíkové technologie včetně čerpacích stanic společně investovaly, nyní se posunuly dále a dohodly se na standardech, které jsou pro jejich spolupráci klíčové.
reklama