Nové modely aut čeká od září v EU spolehlivější testování emisí
Emise oxidů dusíku a částic, které jsou jednou z hlavních příčin znečištění ovzduší, se budou měřit spolehlivěji za podmínek reálného provozu (takzvaná zkouška RDE). Tento test doplní nový, realističtější laboratorní zkušební postup pro lehká vozidla (označovaný jako WLTP) týkající se všech emisí, včetně oxidu uhličitého, oxidů dusíku a dalších látek znečišťujících ovzduší, a také spotřeby paliva. Obě tyto zkoušky budou od září 2017 povinné pro všechny nové modely automobilů a v letech 2018 až 2019 budou postupně zaváděny pro všechny nové automobily.
"Při emisním skandálu se ukázalo, že potřebujeme nezávislejší zkoušení automobilů a přísnější dozor nad trhem. V případě protiprávního jednání musí mít navíc komise možnost zasáhnout," upozornil dnes místopředseda Evropské komise pro růst, investice a konkurenceschopnost Jyrki Katainen.
Připomněl, že už v lednu 2016 přišla komise s návrhem směřujícím právě tímto směrem. Od té doby se o něm ale vyjednává a europarlament a členské země by jej podle Katainena měly co nejrychleji přijmout.
Poté, co se v září 2015 provalil skandál, kdy Volkswagen použil software umožňující v testech obcházet emisní normy pro určité látky, vyzvala Evropská komise členské státy unie a orgány odpovědné za dozor nad trhem k šetření týkajících se reálných úrovní emisí vozidel na jejich území a zajistily dodržování unijních pravidel. Komise také nabídla pokyny, které pomohou úřadům v členských zemích posoudit, zda výrobci automobilů používají odpojovací zařízení nebo jiné strategie, díky nimž je při zkouškách vozidel dosahováno nižších emisí.
V prosinci 2016 a květnu 2017 zahájila komise řízení pro nesplnění povinnosti proti osmi členským státům kvůli porušení předpisů EU o schvalování typu. Komise také dál sleduje, zda je unijní právo v této oblasti řádně prosazováno.
reklama