https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/uamk-loni-v-cesku-pribylo-45-000-aut-bez-filtru-pevnych-castic
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

ÚAMK: Loni v Česku přibylo 45.000 aut bez filtru pevných částic

30.3.2017 08:50 | PRAHA (ČTK)
Filtry DPF by měly být ve všech vozech jezdících na naftu zhruba od roku 2004. Jejich účelem je zachytávat rakovinotvorné pevné částice, aby se nedostávaly z výfukového potrubí do ovzduší. Ilustrační foto.
Filtry DPF by měly být ve všech vozech jezdících na naftu zhruba od roku 2004. Jejich účelem je zachytávat rakovinotvorné pevné částice, aby se nedostávaly z výfukového potrubí do ovzduší. Ilustrační foto.
Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45.000 vozů. Vyplývá to ze zjištění ÚAMK. Celkově jezdí v Česku až jeden milion aut bez filtru pevných částic.
 

Filtry DPF by měly být ve všech vozech jezdících na naftu zhruba od roku 2004. Jejich účelem je zachytávat rakovinotvorné pevné částice, aby se nedostávaly z výfukového potrubí do ovzduší. Životnost první generace filtrů je zhruba 120.000 km a část vozů se již tak dostala na tuto hranici. Druhá generace používaná od roku 2009 by měla mít při správném fungování čištění filtru životnost výrazně delší. Nový filtr vyjde na nejméně 15.000 Kč, proto se někteří majitelé vozidel snaží výměnu ucpaného filtru snižujícího výkon auta obejít jeho odstraněním, nebo provrtáním.

Prezident ÚAMK Oldřich Vaníček se kvůli problému s filtry setkal s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem. "Jsem rád, že pan ministr Brabec vnímá tuto závažnou problematiku jako já a doufám, že co nejrychleji nalezneme společnou cestu ke zlepšení alarmující situace na našich silnicích. Prvním krokem by měla být společná kontrola aut přímo v terénu za pomoci nejmodernějších mobilních analyzátorů částic," uvedl Vaníček. Brabec slíbil řešit situaci s ministrem dopravy Danem Ťokem a ministrem vnitra Milanem Chovancem.

Experti ÚAMK naměřili na hlavních tazích v Praze několikanásobně překročené povolené limity pevných částic. Například křižovatka Evropské a Horoměřické ulice v Praze 6 vykázala průměrnou hodnotu přes 58.000 pt/ccm, povolená hodnota je přitom 30.000 pt/ccm. O kus níže na Svatovítské ulici u zastávky tramvaje v Dejvicích to bylo přes 70.000 pt/ccm a zatím nejhorším místem jsou pražské tunely, tedy Letenský, Strahovský nebo celý tunelový komplex Blanka), kde jen v jedoucím vozidle naměřili hodnoty přesahující 300.000 pt/ccm.

V Česku je registrováno 5,4 milionu osobních aut o průměrném stáří přes 14 let.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist