Aktivisté zablokovali Greenweek kvůli firmě Coca-Cola
Podle aktivistů, kteří většinou pocházejí z řad místních bruselských organizací, jde však jen o prezentaci samotné firmy. Blok věnovaný spotřebitelství a ochraně rozmanitosti druhů živočichů připravila nevládní organizace Přátelé Evropy (Friends of Europe). Právě ta pozvala za předsednický stůl zástupce firmy Coca-Cola, která je jedním z jejich sponzorů.
Aktivisté přerušily jednání zakrytím předsednického stolu dvěma rudými transparenty s nápisy „Greenweek (zelený týden poz. red) je zelený jako tento transparent“ a „BP, Areva a Dow zachrání Zemi.“ (BP je jedna z největších ropných společností světa, Areva je francouzská společnost, která buduje jaderné reaktory a Dow je jedna z největších agrochemických firem na světě).
Areva, BP Europe a DOW patří mezi "VIP členy" organizace Přátelé Evropy, stejně jako Exxon Mobile, Shell a řada evropských firem, které prodávají pohonné látky. Stejně tak je VIP členem i Světový fond na ochranu přírody (WWF).
„Nejsme žádná organizovaná skupina, jen jsme nemohli vydržet to, že na největším setkání věnovanému životnímu prostředí si firmy prezentují svoje zájmy. Nejde jim o životní prostředí, ale jen o jejich prospěch. Celé je to zelené vymývání mozků,“ řekla Ekolistu.cz mluvčí protestujících Ane Martinová. Podle ní by si na setkání zaštítěném Evropskou komisí neměly dělat reklamu soukromé společnosti, které ničí životní prostředí.
Organizátoři sál uzavřeli a po chvíli nervózního svolávání ochranky se protestující s organizátory dohodli a sál opustili. Odmítli přijmout místo za konferenčním stolem, ale nechali na něm zavěšený transparent.
Zástupce firmy Coca-Cola byl součástí sekce pořádané bruselským think-tankem Přátelé Evropy, která chtěla upozornit na spojitost mezi změnou chování zákazníků i firem, jež by se mělo více zaměřit na ochranu biodiverzity. Podle Paoly Testoriové, šéfky Generálního ředitelství pro zdraví a spotřebitele, je potřeba spojit zájem zákazníků o vlastní zdraví a ochranu přírody, zejména v oblasti zemědělství. Větší zájem o potraviny vypěstované způsobem blízkým přírodě by měl pomoci i ochraně biodiverzity. Pomoci by mělo označování potravin nálepkami, které by nakupujícím řekly, jak moc daný výrobek přírodě škodí. Mluvčí se shodli na tom, že právě informace a komunikace jsou tím klíčem, díky kterému by se mohli lidé a jejich chování změnit.
„Je to ale velmi složité. Podle mě by nefungovalo, kdybychom například označovali všechny výrobky jejich ekostopou. To nic neříká o tom, jaký je jejich dopad na biodiverzitu,“ prohlásil v debatě Salvatore Gabola z Coca-Coly. Podle něj si zákazníci žádají jasné a jednoduché informace, kterým budou rozumět. Nejlépe formou nějakého srovnání nebo měřítka. Tedy ne informaci o množství oxidu uhličitého, ale spíše o podílu na něčem, něco jako „denní dávka uhlíku.“
Podle debatujících se mění vzorce spotřeby v bohatých i chudých zemích. „Potřebujeme ale, aby ekonomika i životní styl na celém světě byl více ohleduplný k životnímu prostředí,“ prohlásil Oliver Greenfield z WWF. Podle zástupce Coca-Coly se prý svět musí zasadit o to, aby lidé byly bohatší, aby se země, ve kterých žijí, dostávaly stále na vyšší úroveň a aby to všechno fungovalo udržitelně. „Je potřeba lidem dávat informace, proto využíváme sociální sítě. Ale je to jiný druh aktivismu, než jsme tu dnes viděli,“ prohlásila na závěr debaty Kristen Falkenburgerová z Global Youth Accord on Biodiversity, což je stránka na síti Facebook, která upozorňuje na potřebu ochrany přírody.
reklama