Auta povinně sníží spotřebu. Místo řidičů se ale radují německé automobilky
Dřívější návrh nařízení o snížení emisí pro nový vozový park počítal s limitem, který musí auta splňovat v roce 2020, na úrovni 95 gramů CO2 na kilometr. Nakonec se dohodla úroveň 100 g/km. Pokuta za každý gram navíc oproti nařízení by měla zůstat ve výši 95 euro na g/km a vozidlo.
Podle organizace Transport and Environment (T&E) ale kvůli kompromisu vzroste řidičům v průměru účet za pohonné hmoty o 775 euro po dobu životnosti automobilu. Zvýšená spotřeba přinese také zhruba o 50 milionů tun skleníkových plynů navíc a Evropa bude muset ročně dovézt navíc palivo v hodnotě 25 miliard euro. Podle dopravní organizace je důvodem silná loby německých luxusních značek, které chtějí prodávat silná auta s velkou spotřebou.
Dohodu, kterou podepsalo všech 28 zemí EU v pátek, označuje za kompromis i litevské předsednictví Evropské unie. Právě to dostalo za úkol dosáhnout dohody, která by umožnila "omezenou flexibilitu" vyjednaného kompromisu čtyři roky starého návrhu. Podle předsednické země je dohoda předběžně potvrzená Komisí a Evropským parlamentem férová ke všem výrobcům a přinese vyšší účinnosti automobilových motorů i snížení závislosti na dovozu paliv. "Budování infrastruktury pro alternativní paliva a výroba nízkoemisních automobilů pomůže růstu ekonomiky a usměrnění tržních sil," prohlásil v pátek litevský ministr životního prostředí Valentinas Mazuronis.
"Je zarážející, že země EU na výzvu vlády Angely Merkelové dávají přednost zájmům německých automobilek, na což doplatí životní prostředí, zaměstnanost a celá ekonomika. Tvrdě vyjednané vítězství se ale může otočit proti svým tvůrcům. Lidé se totiž budou ptát, zda němečtí výrobci luxusních aut jsou skutečně tím technologickým lídrem," komentuje rozhodnutí Greg Archer z T&E.
Podle něj kvůli dlouho vyjednávané dohodě Evropa ztratila čas, ketrý mohli výrobci investovat do vývoje a zvýšit konkurenceschopnost automobilek. Radost nebudou mít ani evropští řidiči. "Politici mluví o snižování nákladů na energie, když ale mají příležitost něco udělat, jsou pro ně drobné pro průmysl důležitější než účet, který zaplatí motoristé," říká Archer.
reklama