http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/magistrat-zklidnit-prazskou-magistralu-pred-otevrenim-tunelu-blanka-se-asi-nepovede
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

Magistrát: Zklidnit pražskou magistrálu před otevřením tunelu Blanka se asi nepovede

8.2.2012 02:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
S převedením magistrály do tunelu prý magistrát nepočítá. Vybudování tunelu v okolí Národního muzea ale Josef Nosek nevyloučil. Na snímku provoz v těsném sousedství Národního muzea.
S převedením magistrály do tunelu prý magistrát nepočítá. Vybudování tunelu v okolí Národního muzea ale Josef Nosek nevyloučil. Na snímku provoz v těsném sousedství Národního muzea.
Foto | Martin Mach / Ekolist.cz
Pro pražskou magistrálu se tunely nechystají, uvažuje se jen o tunelu u Národního muzea. Zklidnit magistrálu před otevřením tunelu Blanka, jak si přejí městské části, se asi nepovede. O pěti milionech na přípravu zklidnění magistrály se bude jednat. Tak ve zkratce reagoval náměstek pro dopravu Josef Nosek na nedávné požadavky Prahy 2, 4 a 7.
 

Tři pražské městské části koncem ledna obrátily na magistrát kvůli společnému problému – pražské magistrále. Jednohlasně po úřadu chtějí, aby vyčlenil pět milionů korun na přípravu zklidnění této komunikace. Změnu silně využívané dopravní tepny na městskou třídu by si starostové přáli ještě před tím, než bude otevřen tunel Blanka.

Josef Nosek, primátorův náměstek pro dopravu, zklidnění magistrály považuje za jeden ze svých cílů. To, že by došlo ke zklidnění magistrály před otevřením Blanky, ale jako příliš nadějné nevidí. Fakt, že městské části vystupují jednotně, podle něho přípravu zklidnění urychlí.

Josef Nosek zmiňuje, že magistrát se zpracováním detailních návrhů tzv. humanizace magistrály zabývá už od roku 2009 a jednotlivé koncepty byly představeny jak městským částem, tak i veřejnosti. „Některé požadavky jednotlivých městských částí se výrazně lišily, což přípravu ztěžovalo. I proto vítám jednotnou aktivitu městských částí,“ říká Josef Nosek.

Jedním z požadavků starostů Prahy 2, 4 a 7 bylo, aby úprava magistrály probíhala na povrchu a neinvestovalo se do převedení magistrály do tunelu. S tím Nosek souhlasí: „Hlavní město podporuje povrchovou úpravu severojižní magistrály. Z posouzení dopadů navrhovaných řešení tunelového vedení pod centrem města vyplývá, že tunelové varianty by ve svém důsledku mohly nalákat více tranzitních vozidel do této oblasti.“ Jako další nevýhodu tunelů uvádí Nosek zhoršení životního prostředí v okolí během budování tunelů. „Povrchové vedení ale zvyšuje nároky na řešení prostoru v okolí budov Národního muzea a proto tunelové vedení v tomto prostoru nelze vyloučit,“ dodává ovšem Josef Nosek.

Magistrála vede od budovy Národního muzea jen pár metrů
Magistrála vede od budovy Národního muzea jen pár metrů
Foto | Martin Mach / Ekolist.cz

Dalším z přání pražských starostů bylo, aby se zklidnění magistrály provedlo ještě před otevřením tunelu Blanka. „Tomu požadavku rozumím, ale v současné době se s ním nelze zcela ztotožnit,“ říká Josef Nosek s tím, že návrh humanizace zatím není dokončen a nejsou ještě známa dopravní omezení, která vzniknou v průběhu realizace a po jejím dokončení. „Rozhodnutí o zahájení úprav bez znalosti těchto dopadů na dopravní obslužnost významných částí města by bylo v této chvíli předčasné,“ říká Josef Nosek a dodává, že projekt zklidnění magistrály se musí projednat s dalšími orgány, jako např. Policií ČR. „Do doby dokončení návrhu a z něho vyplývajících omezení považuji stanovování termínu zahájení či dokončení úpravy za předčasné,“ uzavírá Josef Nosek.

Pražský radní pro dopravu považuje požadavek starostů na vyčlenění pěti milionů Kč na zahájení příprav za legitimní, bylo by ale lepší, kdyby zazněl dřív, například při projednávání rozpočtu města v radě nebo zastupitelstvu. „To se bohužel nestalo, nicméně hodlám s kolegy z Rady hlavního města Prahy jednat o uvolnění těchto prostředků,“ říká Josef Nosek.

Co je magistrála?

Jak píše náměstek pro dopravu Josef Nosek, tzv. Severojižní magistrála se skládá z komunikací Brněnská, 5. května, Nuselský most, Legerova, Sokolská, Mezibranská, Wilsonova, Hlávkův most, Za viaduktem, Argentinská, Most Barikádníků a ul. V Holešovičkách. Severojižním směrem prochází celým územím města a v různých částech uspokojuje celou řadu odlišných dopravních požadavků, od umožnění příjezdu vozidel z okolí Prahy do širšího centra Prahy po zajištění základní dopravní obsluhy některých částí města. Slouží jako významná dopravní trasa pro oblasti Pankráce a Budějovická, kde byly se souhlasem MČ Praha 4 vybudovány rozsáhlé obchodně-administrativní areály, jako hlavní přístupová trasa pro vozidla směřující do pravobřežní části historického centra Prahy a přilehlých částí Vinohrad a Žižkova, je například také jedinou komunikací zpřístupňující ostrov Štvanice.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist