Potraviny přímo od místních farmářů kupuje jen třetina lidí. Kvůli nedostupnosti i ceně
Například v sousedním Polsku nakupuje potraviny přímo od místních farmářů 62 % lidí, v Maďarsku 65 %, v Bulharsku 43 %. Průzkum potvrdil, že většina lidí nakupovat místní jídlo vyprodukované udržitelným způsobem chce. A také by si přála, aby vláda výrobu a nákup místního jídla více podporovala.
Problém vidí české domácnosti jak v nedostatku informací a možností, kde takové jídlo nakoupit, tak v jeho vyšší ceně či omezenosti výběru. 27 % lidí si potraviny přímo od farmáře nebo z farmářské prodejny nikdy nekoupilo. Za drahé je považuje 65 % dotazovaných, o jedno procento méně lidí souhlasí s tím, že nakupovat místní potraviny znamená příliš omezený výběr.
Většina obyvatel (78 % lidí) je zvyklých nakupovat v obchodě nejbližšímu jejich bydlišti a podle dvou třetin dotazovaných (62 %) v jejich okolí není k nakupování místních potravin mnoho příležitostí. Opak si myslí jen 26 % lidí. Více než polovina lidí považuje za obtížné vůbec najít informace o tom, kde se dají tyto potraviny koupit. Informace o původu jídla zjišťuje zhruba čtvrtina nakupujících.
Výsledky průzkumu jsou podle Hnutí Duha zajímavé také vzhledem ke kampani na podporu českých potravin, kterou vedlo ministerstva zemědělství od října minulého roku a jež přišla na 60 milionů korun. Během posledních šesti let ministerstvo utratilo podle aktivistů za podobné projekty jeden a půl miliardy korun.
Lokálním potravinám by podle jejich názoru spíše než drahé marketingové kampaně a nepřehledné množství různých „českých“ značek, které mnohdy český původ potraviny vůbec nezaručují, pomohla cílená podpora. Ta by měla směřovat k místním farmářům hospodařícím udržitelným způsobem, prodeji „ze dvora“, na farmářských trzích nebo prodejnách nebo komunitami podporovanému zemědělství.
„Drahé marketingové kampaně vyzývající k nákupu českých potravin nejsou účinné bez účelné podpory farmářů a krátkých dodavatelských řetězců," říká Klára Havlová ze spotřebitelského programu Hnutí DUHA. Nákup lokálních potravin přímo od výrobců nebo za pomoci maximálně jednoho zprostředkovatele přináší podle ekologické organizace pracovní místa v regionech, zlepšení přístupu ke kvalitním potravinám i snížení znečištění způsobeného nadměrnou dopravou.
Hnutí DUHA provozuje adresář farmářů prodávajících své produkty spotřebitelům přímo nebo prostřednictvím vlastních prodejen čí bedýnkových systémů. Spotřebitelé si díky němu mohou jednoduše najít svého nejbližšího farmáře a začít nakupovat přímo u něj.
reklama