https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/proc-se-zavadi-ekologicka-dan-za-stara-auta-a-co-to-vlastne-je
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Proč se zavádí ekologická daň za stará auta a co to vlastně je

14.5.2015 03:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Poplatek za auta s vyššími emisemi se platí od roku 2009, nově se bude platit i za auta s emisní normou Euro 3.
Poplatek za auta s vyššími emisemi se platí od roku 2009, nově se bude platit i za auta s emisní normou Euro 3.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Ekologická daň za stará auta není žádná novinka. Fakticky jde o jednorázový poplatek při registraci či přeregistraci auta, které spadá do emisní normy Euro 0, 1 a 2. Tento poplatek se platí od roku 2009. Nově se od roku 2017 bude poplatek týkat i aut, která mají Euro 3, kam typicky spadají auta vyrobená před deseti lety. „Nejde o žádnou plošnou silniční daň,“ zdůrazňuje ministerstvo životního prostředí.
 

Cílem podle ministerstva je, aby lidé nekupovali starší auta s vyššími emisemi. Mělo by tak dojít k postupnému omlazení vozového parku. Znečištěné ovzduší je problém, který se dlouhodobě nelepší a rozšíření poplatku na Euro 3 je jeden z mnoha kroků, které mají vést k lepšímu ovzduší. A podle ministerstva je to krok, který funguje.

„Zkušenost z roku 2009, kdy byl zaveden poplatek při registraci vozidel, ukazuje, že zavedení poplatku významným způsobem snížilo počet registrovaných starých vozidel v ČR,“ říká Petra Roubíčková, tisková mluvčí ministerstva životního prostředí. V roce 2008 bylo registrováno 230 974 ojetých vozidel, v roce 2009, kdy vstoupil v platnost poplatek, to bylo 144 602 ojetých vozidel.

Přidanou hodnotou podle ministerstva je, že omlazením vozového parku se zlepší i bezpečnost silničního provozu. Podle statistik se právě starší vozidla větší měrou podílejí na počtu dopravních nehod.

Od roku 2017 by mělo dojít i ke zvýšení poplatků za Euro 1 (a to z pěti na deset tisíc Kč) a Euro2 (ze tří tisíc na pět tisíc Kč). Za auto s Euro 3 by se podle návrhu měly platit tři tisíce Kč.

Poplatek za auta s vyššími emisemi má více jak 15 evropských zemí: Rakousko, Belgie, Kypr, Francie, Řecko, Chorvatsko, Irsko, Lucembursko, Litva, Malta, Nizozemí, Portugalsko, Rumunsko, Švédsko, Slovinsko, Velká Británie. Naopak Slovensko a Rumunsko zavedly poplatek podle výkonu motoru, bez ohledu na vypouštěné emise.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

14.5.2015 10:20
Šílená představa úředníků že si lidé kupují starší auta naschvál... jde jen a jen o další "ekobuzeraci"... a pak se kdekdo diví že běžnému občanu se při předponě "eko" otvírá kudla v kapse...
Odpovědět

14.5.2015 22:00
Snad by vše mohlo být i v pořádku,ale je tu jeden problém - stát není schopen zajistit, aby nová auta měla skutečně ty ekologické parametry, jaké by měly mít, jako například desetitisíce aut s moderními naftovými motory bez filtrů mikročástic "odborně demontovaných"(jsou ve skutečnosti škodlivější pro lidské zdraví než historické Tatry 111).
Odpovědět

15.5.2015 09:49
V pořádku to rozhodně není... nebo jste na tom tak, že je Vám jedno kolik za auto zaplatíte? Skuste se zeptat "běžného" občana...
Odpovědět
ZB

Zdeněk Beran

13.6.2015 00:37
Každého "běžného občana", pokud v sobě má alespoň špetku moudrosti, by mělo především zajímat co dýchá. Pamatuji i doby, kdy lidé k cestám do práce a podobně používali zásadně hromadnou dopravu. Do svého nablýskaného Spartaku se celá rodinka nalodila jenom v neděli když jeli k babičce, do sousední vesnice, na oběd. Možná, že to takto bylo méně pohodlné, pro lidi a jejich děti v ulicích měst, však rozhodně lepší!
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist