http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/solar-impulse-2-splnil-svou-historickou-misi-obletel-svet-jen-na-energii-ze-slunce
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

Solar Impulse 2 splnil svou historickou misi: obletěl svět jen na energii ze Slunce Video

26.7.2016 09:12 | PRAHA (Ekolist.cz)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Solar Impulse 2
Solární letoun Solar Impulse 2 dnes v noci dokončil svůj let kolem světa. Vzdálenost 43 tisíc kilometrů zvládl uletět za 23 dní čistého letu. Celá mise začala loni v březnu a původní plán byl trasu rozdělenou na 17 etap uletět do konce července 2015. Kvůli technickým potížím na Havaji se nestihlo příznivé počasí pro let a mise nabrala roční zpoždění. Přesto je výkon obou letců i letounu samotného obdivuhodný. Během letu pokořili piloti Bertrand Piccard a André Borschberg řadu vytrvalostních rekordů či se zapsali jako první piloti, kteří na solární pohon přeletěli Atlantik i Tichý oceán. Jejich hlavním cílem ale bylo ukázat, že je možné obletět svět bez použití fosilních paliv, jen za použití tzv. čistých technologií. Dalším krokem bude bezpilotní elektrický letoun, který bude po celé měsíce létat ve velmi vysokých výškách a suplovat roli satelitů.
 

Před dvěma dny odstartovat Bertrand Piccard, duchovní otec projektu, z egyptské Káhiry a zamířil do Abu Zábí, kde se před více jak rokem letoun Solar Impulse 2 vznesl na svou cestu. V Abu Zábí Piccard přistál dnes ve 4 hodiny ráno.

Jednou z nejnáročnějších etap byl přelet Tichého oceánu. Let z Japonska na Havaj trval bez mezi přistání pět dní. Během letu je na palubě jen jeden pilot, který musí celou etapu zvládnout sám. Prostor kokpitu mnoho pohodlí neposkytuje, piloti mají k dispozici prostor necelých 4 metrů krychlových.

Švýcar Bertrand Piccard, původním vzděláním lékař, patří mezi dobrodruhy, kteří posouvají hranice možného. V roce 1999 obletěl bez mezipřistání Zemi v balónu. Už tehdy si slíbil, že Zemi obletí ještě jednou, ale bez použití fosilního paliva.

V roce 2004 se potkal s jiným Švýcarem, André Borschbergem, se kterým začal připravovat plán na sestrojení letounu poháněného elektrickou energií.

Rozpětí křídel je 72 metrů. Letoun není určen k přepravě lidí a nákladů, ale vizí.
Rozpětí křídel je 72 metrů. Letoun není určen k přepravě lidí a nákladů, ale vizí.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Solar Impulse 2

"Není to jen milník v historii létání, ale především je to milník v historii energetiky. Jsem si jistý, že během deseti let uvidíme malá letadla poháněná elektrickou energií, jak běžně přepravují 50 lidí na krátké vzdálenosti," předpovídá Bertrand Piccard. A dodává, že technologie, kterou využil letoun Solar Impulse 2, může být snadno využitelná v denním použití na zemi. Let kolem světa podle něho dostatečně prokázal spolehlivost využívání energie ze Slunce.

Letadlo má váhu jen jako terénní automobil (2,3 tuny), zato má obří rozpětí křídel. 72 metrů od jednoho konce křídla k druhému je víc, než jaké má rozpětí dopravní letoun Boeing 787, které běžně přepravuje více jak čtyři stovky cestujících. Letadlo je poháněné elektromotory, které berou energii z baterií, jež se nabíjejí z fotovoltaických panelů.

Nejtěžší součástkou letadla jsou čtyři baterie. Každá váží 235 kilogramů. Vývoj letadla zabral pět let, během kterých se inženýři snažili uspořit každý kilogram váhy letounu.

Oba piloti se nyní chtějí zaměřit na propagaci čistých technologií jako cesty, jak zlepšit život na Zemi. Jednak oznámili založení mezinárodní Komise pro čisté technologie, která má spojit všechny globální hráče v oblasti čistých technologií a pomáhat vládám a korporacím na cestě k čistým technologiím. A jednak Piccard s Borschbergem pomýšlejí na vývoj bezpilotního letounu, který by mohl létat ve velmi vysokých výškách celé měsíce a poskytovat podobné služby jako satelity na oběžné dráze Země.

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
tisknout poslat
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist