https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/tok-ocekava-povinne-kontroly-vozu-koncernu-vw-i-v-cr
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ťok očekává povinné kontroly vozů koncernu VW i v ČR

5.11.2015 10:20 | PRAHA (zpravodaj ČTK)
U škodovek se upravené motory dávaly do modelů Fabia druhé generace, Roomster, Rapid s diesely Euro 5, jakož i Octavia, Yeti a Superb druhé generace
U škodovek se upravené motory dávaly do modelů Fabia druhé generace, Roomster, Rapid s diesely Euro 5, jakož i Octavia, Yeti a Superb druhé generace
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Česko pravděpodobně bude muset stejně jako Německo nařídit povinné prohlídky všech vozů z koncernu Volkswagen, jež měly instalovaný software, který umožňoval obcházet měření emisí. První svolávací akce by se mohla uskutečnit na jaře příštího roku, celkem bude nutné v Česku zkontrolovat na 150 000 vozů. ČTK a Českému rozhlasu to řekl ministr dopravy Dan Ťok, který o emisním skandálu jednal v Berlíně se svým německým protějškem Alexanderem Dobrindtem.
 

"Stále to zkoumáme, ale víc a víc docházíme k závěru, že abychom byli v souladu s homologací a aby u nás jezdila auta, která jsou legálně na silnicích, tak bez toho, aby auta prošla servisem, kontrolou a změnou softwaru, to ta auta nedodrží," řekl Ťok. Podle něj vše naznačuje, že do servisu bude muset zhruba 40 000 vozů Volkswagen, Audi a Seat, ale také asi 106 000 škodovek.

Ťok si neumí představit, že by Česko přistoupilo ke zcela jinému řešení než Německo, které už se pro povinné kontroly vozů z koncernu Volkswagen rozhodlo. "V Německu je to povinné. Když se někdo nedostaví ani po druhém nebo třetím vyzvání, tak mu seberou technickou a to auto nesmí na silnici. Já se trochu obávám, že budeme muset postupovat podobným způsobem," řekl ministr.

Podle Ťoka nelze očekávat, že by kontroly vozů začaly ještě v letošním roce. První svolávací akce by se podle něj mohla uskutečnit příští rok na jaře a z kapacitních důvodů budou kontroly rozloženy do celého roku. Svolávací akce by se podle ministra měly konat postupně podle typu vozu a typu motoru.

Volkswagen zvažuje, že v Německu by kontroly uskutečnil v rámci servisních prohlídek vozů. Podle Ťoka by to mělo být podobně i v Česku, aby majitelé vozů byli co nejméně postiženi. Náklady na kontrolu a úpravu aut musí podle ministra nést automobilový koncern. "A samozřejmě pokud se kterýkoli majitel toho vozu bude chtít domáhat nějakého odškodnění, tak to pak bude muset dělat v občanskoprávním řízení," podotkl Ťok.

Software, který umožňoval obcházet testy na měření emisí, instaloval koncern Volkswagen do vozů s motorem EA 189 o objemu 1,2, 1,6 nebo 2,0 litru plnícím normu Euro 5. Celkem se ve světě prodalo asi 11 milionů vozů s takto uzpůsobeným motorem.

Ťok po jednání s německými odborníky uvedl, že u vozů s dvoulitrovým motorem by mělo stačit vyměnit software. U aut s objemem motoru 1,6 a 1,2 litru však patrně bude nutné zasáhnout do motoru, neměly by to ale být zásadní úpravy. "Budou to určitě úpravy měření množství vzduchu, které jde do válců. (Odborníci) mají indikace, že by to mohlo stačit, že nebudou potřeba dodatečné filtry nebo úpravy vstřikování," řekl ministr.

U škodovek se upravené motory dávaly do modelů Fabia druhé generace, Roomster, Rapid s diesely Euro 5, jakož i Octavia, Yeti a Superb druhé generace. Také se používaly ve volkswagenech Golf šesté generace, u sedmé generace Passatu nebo prvního modelu Tiguan. V současných modelech pro Evropu by být neměly.



reklama

 
Jakub Stříhavka
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist