https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vyber-myta-v-cesku-je-drazi-nez-v-nemecku-a-rakousku-zjistil-nku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Výběr mýta v Česku je draží než v Německu a Rakousku, zjistil NKÚ

12.4.2012 02:24 | PRAHA (Ekolist.cz)
Průměrné provozní náklady na provozování systému činily více než 1,5 mld. Kč za rok
Průměrné provozní náklady na provozování systému činily více než 1,5 mld. Kč za rok
Zdroj | Kapsch
Výběr mýta na dálnicích v České republice je dražší, než satelitní technologie používaná v Německu. Výběr mýta v tuzemsku je ale také dražší než v Rakousku, přestože obě země používají mikrovlnný systém. Navíc česká mikrovlnná technologie neumožňuje rozšíření systému na silnice prvních tříd, což ale bylo původním záměrem ministerstva dopravy, tvrdí zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ).
 

Příprava a realizace výběru mýtného stála ke konci září 2011, tedy za čtyři a půl let provozu, více než 16,4 mld. Kč. Průměrné provozní náklady na provozování systému činily více než 1,5 mld. Kč za rok. Průměrný hrubý příjem byl 5,7 mld. Kč za rok. Od toho je ale podle NKÚ potřeba odečíst peníze, které se měly podle původního plánu vybírat, tedy především ze sítě téměř 1500 kilometrů silnic nižší třídy. „Čistý příjem státu po odečtení celkových nákladů a nerealizovaného příjmu z časového zpoplatnění vozidel nad 12 tun a od roku 2010 všech vozidel nad 3,5 tuny dosáhl za čtyři roky provozování systému výše 5 166 581 000 Kč," říká zpráva.

Podle NKÚ, který porovnal náklady systému výběru mýtného v České republice s náklady satelitní technologie použité v Německu a nákladovostí mikrovlnné technologie použité v Rakousku vychází, že provozování mýtného systému v ČR je dražší než v obou porovnávaných zemích. Zatímco v Německu spotřebuje příprava a realizace výběru mýta zhruba 20 - 25 % z příjmů, a v Rakousku jen 11 - 13 % v České republice dosahuje průměr z let 2007 - 2010 26,5 %, v roce 2009 to bylo plných 34 %.

Navíc podle kontrolního úřadu byla veřejná zakázka na dodavatele postavena tak, aby diskriminovala uchazeče nabízející satelitní technologii. „Podmínka, která požadovala povinné a jednoduché palubní jednotky zvýhodnila mikrovlnnou technologii a byla v rozporu s deklarovanou technologickou neutralitou zadávací dokumentace,“ vysvětluje zpráva NKÚ. Podle ní tak nemohlo dojít k porovnání nabídek uchazečů nabízejících různé technologie, protože se přihlásili pouze uchazeči s mikrovlnnou technologií.

Rozšíření bude drahé

Ministerstvo dopravy navíc podle NKÚ dodatkem ke smlouvě de facto zrušilo zpoplatnění silnic I. třídy. Což vyhovovalo zvolené mikrovlnné technologii. „Její zavedení neumožnilo realizovat v plném rozsahu koncepční záměr Ministerstva dopravy výkonově zpoplatnit téměř tři tisíce kilometrů dálnic, rychlostních silnic a silnic první třídy,“ vysvětluje zpráva úřadu. Zatím je zpoplatněno jen něco přes 52 % dopravní sítě, především dálnic a rychlostních silnic.

Ekonomické parametry celého výběru mýta v období let 2007 až 2010 zatím nedosahují úrovně parametrů deklarovaných v investičním záměru, dodává zpráva. Úplné objektivní zhodnocení bude ale možné až po ukončení smlouvy s firmou Kapsch v roce 2017. Podle NKÚ současné řešení výběru mýta „vyvolává riziko, že náklady na rozšíření systému budou vyšší“.

V Německu i v Rakousku umějí vybírat mýto levněji
V Německu i v Rakousku umějí vybírat mýto levněji

Platnost smluv na provozování mýtného systému skončí na konci roku 2016. Do té doby je potřeba rozhodnout, jak bude od roku 2017 systém fungovat a jak bude probíhat jeho případné rozšíření. Podle NKÚ ale ministerstvo dopravy do konce roku 2011 nepřijalo konkrétní rozhodnutí o způsobu provozování stávajícího systému po roce 2016, ani konkrétní řešení rozšíření stávajícího systému.

Podle Aleše Kutáka z Dopravní federace NKÚ potvrdil to, co se ví už dlouho. Česká republika uzavřela na mýtný systém smlouvu, z níž těží zejména provozovatelská firma. „Systém navíc neumožňuje efektivně zpoplatnit hlavní objízdné trasy, což vede k tomu, že rostou dopady těžké nákladní dopravy na silnicích nižších tříd. Na jejich údržbu přitom není dostatek peněz,“ říká Kuták.

Méně je lépe

Ministr dopravy Pavel Dobeš si při nedávné návštěvě centrály výběru mýtného pochválil jeho spolehlivost a vysokou účinnost, nicméně současný systém uzavřený předchozími ministry považuje za nevýhodný. „Mýtný systém je tak dobrý, jak kvalitní je kontrola a odhalování černých pasažérů. I přes mou výhradu, že bych stávající smlouvy vyjednal jinak a lépe, konstatuji, že mýtný systém prokázal spolehlivost a vysokou míru účinnosti,“ prohlásil ministr.

Podle Dobeše se letos na mýtném vybere devět miliard korun, což je o miliardu méně oproti původním očekáváním.“ Projevil se tak příznivý efekt zmrazení poplatků pro emisně nejmodernější kamiony, který dopravce motivoval k modernizaci vozového parku a tím ke snížení dopadu dopravy na naše životní prostředí,“ tvrdí ministr Dobeš.

Do Prahy se aktuálně stěhuje centrála evropského satelitního navigačního systému Galileo. Podle Karla Feixe, ředitele provozovatele mýtného systému firmy Kapsch, je firma připravena integrovat Galilea do výběru mýta při jeho rozšiřování do regionů prostřednictvím takzvaného hybridního mýta. Hybridní systém v sobě kombinuje jak stávající mikrovlnnou, tak i satelitní technologii a pro ministerstvo dopravy jej před několika lety vyvinul provozovatel mýta Kapsch s techniky z ČVUT a Ředitelství silnic a dálnic.

Systém byl podle firmy i s hybridními palubními jednotkami po tři roky úspěšně testován v praktickém provozu tak, aby pro řidiče fungoval jako jediný celek s jedinou univerzální palubní jednotkou a jedním vyúčtováním. 

Rozšíření mýtného systému na silnice I. tříd se podle ministerstva dopravy plánuje. Jaký systém bude budován ale závisí na základě výsledků analýzy, kterou si ministerstvo nechalo vypracovat. "V současné době se s analýzou seznamujeme. Určíme pro a proti všech systému," řekl Ekolistu.cz mluvčí rezortu Martin Novák. Podle něj do roku 2017 připadá i v úvahu varianta časového zpoplatnění vozidel nad 3,5 na silnicích I. tříd a nižších. Hybridní systém spojený s Galileo je prý pro ministerstvo velkou výzvou, nicméně je to myšlenka, kterou je potřeba dále rozvíjet. "Proto nelze očekávat brzké spuštění takového systému," říká Novák.

Na výběru mýta se dominantním způsobem podílí dálnice D1, téměř 40 procenty. Tu ministerstvo plánuje modernizovat. Pokud nastanou při plánované modernizaci dálnice komplikace, může se stát, že kamiony začnou jezdit jinudy. Ministerstvo dopravy proto zvažuje variabilní sazby mýtného, které by platily po dobu přestavby.

Snížení mýtných tarifů na dálnici D1 v noci po celý týden by prý motivovalo dopravce k přesunu přepravy nákladu právě do nočních hodin, kdy je na dálnici minimální provoz i stavební ruch. To by prý kromě stavebníků ocenili i řidiči osobních vozidel. Ministr dopravy chce data z mýtného systému využít pro systém plynulejší dopravy během oprav a modernizací dálniční sítě.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist