Výroba příměsí do bionafty loni v ČR meziročně klesla o 11 procent
Už předloni byla tuzemská výroba FAME nejnižší od roku 2009, kdy činila necelých 155.000 tun. Loni navíc stát zavedl spotřební daň na některá vysokoprocentní biopaliva. Mluvčí ministerstva průmyslu František Kotrba již dříve ČTK řekl, že se tím víceprocentní paliva stala zcela neprodejná a na trhu se od začátku roku 2016 prakticky nevyskytují. "Nikdo je nezakázal prodejcům prodávat. Protože jsou ale tak drahé, že nejsou konkurenceschopné vůči motorové naftě, tak je nikdo nekupuje," potvrdil ČTK předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR Ivan Indráček.
Například čistá bionafta FAME B100 podléhá od loňska spotřební dani 4,59 Kč/litr. U směsné motorové nafty SMN B30 se pak sazba spotřební daně zvýšila ze 7,66 Kč na 9,26 Kč za litr. U Etanolu E85 se vratka daně za líh v palivu naopak snížila z 12,84 Kč/l na 10,23 Kč/l. Nízkoprocentně přimíchaná biosložka ve fosilním palivu zůstává i nadále bez daňové i jiné státní podpory.
Podle dat MPO loni klesla i celková domácí spotřeba FAME, a to o 6,6 procenta na 259.000 tun. Členské státy Evropské unie by přitom měly do roku 2020 dosáhnout sedmiprocentního podílu spotřeby biopaliv v dopravě. Pokud se bionafta vyrábí výhradně z řepkového oleje, označuje se MEŘO. Ministerstvo zemědělství (MZe) uvedlo, že do roku 2019 je v reálných možnostech výroby v ČR spotřeba MEŘO v množství 330.000 až 340.000 tun za rok. "Větší spotřeba vysokoprocentních paliv SMN B30 a B100 si v roce 2020 vyžádá meziroční skokový nárůst spotřeby MEŘO o asi 70.000 tun na zhruba 415.000 tun za rok. Toto množství se již blíží maximální současné kapacitě výroby MEŘO v ČR," sdělila ČTK mluvčí ministerstva Markéta Ježková.
V dopravě se dá používat také vysokoprocentní směs bioetanolu s benzinem. Objem výroby bioetanolu pro pohon motorů loni v ČR vzrostl o deset procent na 115.600 tun. Jeho celková spotřeba naopak klesla o 28 procent na zhruba 86.000 tun.
reklama