https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/izurnal-projekt-kanalu-napric-cr-stale-zije-sice-se-nestavi-ale-stavebni-uzavery-trvaji
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ižurnál: Projekt kanálu napříč ČR stále žije. Sice se nestaví, ale stavební uzávěry trvají

25.6.2012 | PARDUBICE | Ižurnál
Česko by mělo vybudovat plavební kanál Dunaj-Odra-Labe. Stát se k tomu zavázal před 15 lety podpisem smlouvy AGN, tedy Evropskou dohodou o vnitrozemských vodních cestách i stvrzením přístupové smlouvy k EU. Průplav by měl vyjít na osm až devět miliard eur. Stát s ním počítá, kdy by měli dělníci začít s pracemi, ale není jasné. Obce, které leží v trase plánované vodní cesty, se tak nemohou rozvíjet.

 
Plavební kanál DOL by měl vycházet v Pardubicích z Labe a vést do Polska, kde by se napojil na řeku Odru. U Přerova by z něj měla vycházet spojnice s Dunajem. První plány na stavbu kanálu se objevily už v 17. století. Vážně se o ní začalo uvažovat ještě za Rakousko-Uherska.

Jestli někdy ke stavbě dojde, dnes nedokáže nikdo říct. Pro případ, že by se ale stavělo, je ale v koridoru kudy má kanál vést zakázáno cokoliv stavět. Desítky obcí v celé ČR jsou tak postižené stavební uzávěrou. Jednou z takto postižených obcí je i Rybník u České Třebové.

„To je nemyslitelné, tady ty pilíře ve vesnici. Tady nad námi by byl nějaký betonový most či tunel a v něm by tekla voda a pluly lodě,“ ukazuje Stanislava Brdičková z obecního úřadu, kudy by plavební kanál přecházel přes údolí, ve kterém leží velká část obce.

Lodě by tady měly plout po mostě, podobně jako třeba u německého Magdeburgu. Místní lidé ale betonový most přes údolí nechtějí. Jedině, co se dá na zdejších pozemcích dělat, je pást ovce.

Zhruba třetina katastru obce Rybník je postižena stavební uzávěrou. Týká se to i pozemku, kde si chtěla postavit dům Jana Křížová s manželem.

„Vlastně máme znehodnocený celý pozemek. Opravdu je to krásné místo, které máme ještě od babičky a od našich, a je to hrozná škoda,“ postěžovala si.

Jenže žádný kanál se v obci nestaví. Už od dob Rakousko-Uherska jsou to jen plány. S výstavbou se ale přesto stále počítá.

„Ano s výstavbou vodního koridoru DOL se počítá. Příprava tohoto projektu je i součástí vládního usnesení číslo 155 ze 14. března z roku 2012 o podoře vnitrozemské vodní dopravy,“ říká Jakub Žižka z ministerstva dopravy.

Ministerstvo připravuje studii proveditelnosti, která má být hotová do konce příštího roku.
reklama

 
Martin Karlík

| Ižurnál

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist