Ižurnál: Projekt splavnění Vltavy za miliardy je pod palbou kritiků
14.6.2011 | ČESKÉ BUDĚJOVICE | Ižurnál
Od tohoto víkendu se můžete z Českých Budějovic do Hluboké a nazpátek svézt výletní lodí. Slavnostně se otevřela vodní cesta mezi těmito městy. Pro mnohé lidi jde určitě o zpříjemnění a zpestření pobytu v jižních Čechách. Na druhé straně se najde dost kritiků, kteří říkají, že jde jen o vyhazování peněz. Úsek mezi Hlubokou a Budějovicemi je jen část většího projektu splavnění Vltavy, který má stát miliardy.
„Nemyslím si, že by zesplavnění Vltavy nic nepřineslo, dovedu si představit zvýšení zájmu o tuto vodní cestu ve formě zvýšeného turistického ruchu, ale stále si musím pokládat otázku, zda poměr ceny a výsledných benefitů je dobrý,“ uvádí hejtman Jihočeského kraje, sociální demokrat Jiří Zimola.
„O stavbě rozhodl stát, jeho organizace Ředitelství vodních cest. Rozhodnutí bylo vyvoláno tím, že v evropské unii je kapitola peněz na podporu vodních cest. Je potřeba mít na paměti, že Vltava je vodní cestou vedenou v zákoně již od roku 1920. Všechna díla, která byla za 1. republiky i za komunismu na Vltavě budována, byla budována s tím, že jednou bude řeka splavněna. Na všech přehradách proto byla budována taková technická opatření, aby tam jednou mohly být dosazeny potřebné technické prvky,“ argumentuje senátor ODS a starosta Hluboké nad Vltavou Tomáš Jirsa.
Investice podle Jirsy přinese regionu rozkvět, popularitu, zajímavost.
Podle vyjádření Ředitelství vodních cest, které má Jirsa k dispozici, projekt prošel standardním hodnocením ekonomické efektivity a bez pozitivního hodnocení návratnosti investice by na něj ŘVC nedostalo ani evropské ani národní zdroje.
Jirsa nepochybuje, že splavnění Vltavy bude pro lidi atrakcí a upozorňuje na desítky tisíc návštěvníků na Baťově kanálu na Moravě. Zimola si ale myslí, že by peníze, které byly a budou na vltavskou vodní cestu použity, mohly být využity mnohem efektivněji:
„Jde o špatnou situaci místní infrastruktury, například nedostavěnou dálnici D3.“
„To, co bude stát splavnění, za to bychom postavili dva až tři kilometry dálnice, nesouhlasí Tomáš Jirsa a pokračuje:
„Peníze byly Evropskou komisí určeny k využití ve vodní dopravě. Mohly být využity na Baťově kanále, na jezy na Labi, ale určitě ne na dálnice.“
Vltavská cesta má mít údajně i protipovodňový význam. Budou prohloubeny a vyčištěny desítky kilometrů Vltavy. To stojí za to i podle Zimoly. Ten ale projektu vyčítá, že se týká jen lodí do 300 tun a ponorem do 1,5 metru:
„Pod pojmem splavnění Vltavy bych si spíše představil stav, kdy by po ní mohly plout i větší obchodní lodě, které by pomohly vyhnat kamiony z našich přetížených silnic.“
reklama
„O stavbě rozhodl stát, jeho organizace Ředitelství vodních cest. Rozhodnutí bylo vyvoláno tím, že v evropské unii je kapitola peněz na podporu vodních cest. Je potřeba mít na paměti, že Vltava je vodní cestou vedenou v zákoně již od roku 1920. Všechna díla, která byla za 1. republiky i za komunismu na Vltavě budována, byla budována s tím, že jednou bude řeka splavněna. Na všech přehradách proto byla budována taková technická opatření, aby tam jednou mohly být dosazeny potřebné technické prvky,“ argumentuje senátor ODS a starosta Hluboké nad Vltavou Tomáš Jirsa.
Investice podle Jirsy přinese regionu rozkvět, popularitu, zajímavost.
Podle vyjádření Ředitelství vodních cest, které má Jirsa k dispozici, projekt prošel standardním hodnocením ekonomické efektivity a bez pozitivního hodnocení návratnosti investice by na něj ŘVC nedostalo ani evropské ani národní zdroje.
Jirsa nepochybuje, že splavnění Vltavy bude pro lidi atrakcí a upozorňuje na desítky tisíc návštěvníků na Baťově kanálu na Moravě. Zimola si ale myslí, že by peníze, které byly a budou na vltavskou vodní cestu použity, mohly být využity mnohem efektivněji:
„Jde o špatnou situaci místní infrastruktury, například nedostavěnou dálnici D3.“
„To, co bude stát splavnění, za to bychom postavili dva až tři kilometry dálnice, nesouhlasí Tomáš Jirsa a pokračuje:
„Peníze byly Evropskou komisí určeny k využití ve vodní dopravě. Mohly být využity na Baťově kanále, na jezy na Labi, ale určitě ne na dálnice.“
Vltavská cesta má mít údajně i protipovodňový význam. Budou prohloubeny a vyčištěny desítky kilometrů Vltavy. To stojí za to i podle Zimoly. Ten ale projektu vyčítá, že se týká jen lodí do 300 tun a ponorem do 1,5 metru:
„Pod pojmem splavnění Vltavy bych si spíše představil stav, kdy by po ní mohly plout i větší obchodní lodě, které by pomohly vyhnat kamiony z našich přetížených silnic.“
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk