http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/auto-mat-prazsky-magistrat-vi-jak-magistralu-zklidnit-ale-nic-nedela
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

Auto*Mat: Pražský magistrát ví, jak magistrálu zklidnit. Ale nic nedělá

16.9.2011 12:25 | PRAHA (Ekolist.cz)
Tři čtvrtiny vozů na magistrále prý řídí zlenivělí Pražané, kteří raději sedí v dopravní zácpě a obtěžují své okolí, než aby jeli do centra MHD či na kole, říká aktivista Filler.
Tři čtvrtiny vozů na magistrále prý řídí zlenivělí Pražané, kteří raději sedí v dopravní zácpě a obtěžují své okolí, než aby jeli do centra MHD či na kole, říká aktivista Filler.
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz
Magistrálu vedoucí Prahou by bylo možné ihned zklidnit. Uvádí to studie, kterou má k dispozici pražský magistrát. Iniciativa Auto*Mat uvádí, že přestože závěry studie jsou jednoznačné, Praha jedná jinak. Pokud začne fungovat tunel Blanka a nedojde k omezení provozu na magistrále, automobily podle aktivistů zahltí centrum Prahy.
 

Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) nedávno prohlásil, že pro zklidnění magistrály je nutné dokončit městský okruh. To ale studie, kterou si nechal zpracovat Svobodův předchůdce Pavel Bém, popírá. Na studii pracoval Útvar rozvoje města spolu s Úsekem dopravního inženýrství TSK od roku 2009, na materiálu se podílely i městské části Praha 2 a Praha 4, kterými magistrála vede. „Pokud máme jasně popsaný problém a víme, jak ho řešit, je trestuhodné sedět s rukama v klíně a jen se dívat, jak se v Praze stále hůře dýchá,“ říká Vratislav Filler z Auto*Matu.

Studie byla hotová letos na jaře, ale podle Víta Masareho z Auto*Matu ji magistrát „strčil do šuplíku“ a před veřejností ji zatajil. Aktivisté kritizují magistrát za to, že nejen že se neřídí závěry vlastní studie, ale ještě činí opatření, které jsou v rozporu s jejími závěry. „Studie je zveřejněna na webových stránkách Útvaru rozvoje hl. m. Prahy, takže zveřejněna je stejně jako závěry jednání příslušných jednání výborů zastupitelstva,“ říká na nařčení Auto*Matu ze zatajování tisková mluvčí pražského magistrátu Tereza Krásenská

Městský okruh, na který se Svoboda odkazuje, ale prý s magistrálou moc nesouvisí, protože magistrála neslouží tranzitní dopravě. „Tři čtvrtiny vozů na magistrále řídí zlenivělí Pražané, kteří raději sedí v dopravní zácpě a obtěžují své okolí, než aby jeli do centra metrem, tramvají či na kole,“ volil tvrdší slova Filler.

Okamžitě po zprovoznění tunelu Blanka je prý nutné ubrat na magistrále po jednom pruhu v každém směru.
Okamžitě po zprovoznění tunelu Blanka je prý nutné ubrat na magistrále po jednom pruhu v každém směru.
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz

Studie navrhuje snížit kapacitu magistrály a z ulic 5. května, Sokolské a Legerovy udělat městské bulváry podobné těm v Paříži. Mělo by dojít k zúžení vozovky, odebrání některých pruhů, na magistrále by se měly objevit nové přechody pro chodce a nová zeleň. Mezi budovami Národního muzea by pak měl vzniknout „kulturní ostrov“, kde by byla zóna pro pěší, více zeleně a kromě tramvají a cyklistů žádná doprava. Na Praze 2 by tak pěší mohli získat až 10 000 m2 nového prostoru na ulici.

Ze studie jednoznačně vyplývá, že humanizaci magistrály je vhodné provést v přímé návaznosti na zprovoznění tunelu Blanka. Řešením tedy může být okamžitě po zprovoznění tunelu Blanka zúžit dnes až čtyřproudou komunikaci na maximálně 3 pruhy v každém směru. Auto*Mat si myslí, že s „měkkými“ opatřeními, jako je omezení vjezdu a posílení MHD, by bylo možné ihned povolit provoz jen ve 3 pruzích v každém směru a po otevření Blanky ještě jeden pruh v každém směru na magistrále ubrat.

Studie neuvádí finanční kalkulace, jedná se jen o urbanistický návrh, nicméně Filler odhaduje, že by to bylo částka do miliardy korun za úsek delší než pět kilometrů. Je to tedy řádově levnější než jakákoliv jiná úprava.

Praha 2: Chceme semafory! Na Praze 4.

V řešení problému magistrály se uvažovalo také o vybudování tunelů za Národním muzeem. To studie vyhodnotila jako plýtvání penězi, protože toto opatření provoz nesníží a exhalace stejně skončí na Praze 2. Přesto ale dal letos v červnu radní pro územní plánování pokyn zapracovat do územního plánu tyto dlouhé tunely. Také Praha 2 je údajně proti tunelům, nicméně dlouhé tunely by byly prý přijatelnější než krátké.

Studie navrhuje mimo jiné dávkovat vjezd na magistrálu od jihu vložením světelné křižovatky za křížení s Jižní spojkou. Světelnou křižovatku na Kačerově by uvítala i Praha 2, pochopitelně je ale proti Praha 4. „Dnes máte první světla od Bratislavy na I. P. Pavlova,“ řekl s nadsázkou Filler. Podle místostarosty Prahy 2 Václava Vondráška může dát semafory do středu města, kde nyní jsou, „jen naprostý šílenec“.

„Chceme něco zlepšit, ale aby se nikomu nic nestalo a nikomu nepřitížilo. To prostě nejde,“ prohlásil Vondrášek a zdůraznil, že strašnější situace než mezi Nuselským mostem a Národním muzeem z hlediska exhalací a počtu obyvatel ovlivněných touto situací nikde jinde v republice není. Kvůli smogu a hluku tu prý doslova umírají lidé.

Tunel za muzeem je podle studie plýtvání penězi. Počet aut na magistrále se tím prý nesníží.
Tunel za muzeem je podle studie plýtvání penězi. Počet aut na magistrále se tím prý nesníží.
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz

Podle dat Českého hydrometeorologického ústavu, kterými radnice Prahy 2 disponuje, je smogová situace v Legerově horší než v ulici 5. května. Auta tam totiž stojí se zapnutými motory a je zde dvojnásobek pruhů. „Je třeba pomoct těm, kdo jsou nejvíc zasažení,“ řekl Vondrášek. Semafory na Praze 4 by „dvojce“ pomohly. Tiskový mluvčí Prahy 4 Michal Sochor však Ekolistu řekl, že radnice nechce připustit žádnou změnu, která zhorší situaci na již dnes velmi zatížené Praze 4. Dodává však, že zrovna semafor na křížení ulice 5. května a Jižní spojky by mohl pomoct i této pražské části.

„Nevím, co dělal hygienik a památkáři, když dovolili magistrálu a její rozšiřování až na čtyři pruhy,“ rozhořčeně řekl Vondášek a dodal, že i když se už podařilo v roce 2009 jeden pruh zrušit, pořád jsou zde vysoké exhalace. Míra hluku a znečištění ovzduší v okolí magistrály překračuje hygienické normy a ohrožuje zdraví Pražanů bydlících v blízkosti této dopravní tepny. V roce 2007 byl prý hodinový limit oxidu dusičitého v této oblasti překročen o 1311 %, v roce 2011 to bylo „jen“ 211 %.

Vondrášek kritizoval také situaci po otevření nového úseku Městského okruhu. Vozidla z magistrály se mohly odvést na Jižní spojku, která by je také dovedla, kam potřebují, ale to se nestalo. „Ani ty pitomý dopravní cedule se neudělaly,“ zlobí se Vondrášek. I když by tedy již nyní mohla část řidičů využívajících magistrálu jezdi po okruhu, nečiní tak. A ani Praha jim k tomu nepomáhá.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Příběhy české přírody
   

Blíž přírodě

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist