Evropská komise chce v roce 2030 u aut o 30 procent nižší emise
Návrh komise předpokládá, že průměrné emise osobních a dodávkových aut nově registrovaných v EU budou muset být v roce 2025 o 15 procent a v roce 2030 o 30 procent nižší ve srovnání s rokem 2021.
"Dnešní sada návrhů nastavuje pro evropské výrobce podmínky tak, aby světový energetický přechod vedli a nebyli ve vleku ostatních. Pobídne je k výrobě nejlepších, nejčistších a konkurenceschopných aut," uvedl evropský komisař pro klimatické změny Maroš Šefčovič.
Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) nicméně kritizuje, že komise navrhuje přísnější požadavky na emise už na rok 2025. "Neposkytuje to dost času k uskutečnění technických a designových změn u automobilů," píše ACEA ve svém vyjádření.
"Současný návrh je velmi agresivní," uvedl generální tajemník ACEA Erik Jonnaert. Upozornil, že splnění stanovených cílů bude úzce souviset s tím, jak se bude vyvíjet zájem o automobily s alternativním pohonem. "Evropa potřebuje mnohem větší investice do infrastruktury pro dobíjení a tankování automobilů s alternativním pohonem, aby mohla předpokládat, že spotřebitelé po celé EU taková auta přijmou," prohlásil.
Pokud výrobce svůj specifický emisní cíl přesáhne, může od komise dostat pokutu 95 eur (asi 2500 Kč) za každý gram CO2 na kilometr navíc za každý v tom roce nově registrovaný automobil.
Evropské automobilky se v rámci snahy o splnění stále přísnějších požadavků regulačních orgánů na snižování emisí v příštích letech chystají výrazně rozšířit nabídku modelů na elektrický pohon. Firmy jako Volkswagen či Mercedes Benz chystají ke každému modelu elektrickou alternativu. Škoda Auto, která je součástí Volkswagenu, chce prvním elektromobilem přijít na trh v roce 2020, o rok dříve to bude vůz na hybridní pohon.
Předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier dnes uvedl, že automobilka bude muset kvůli novým emisním cílům EU opět vylepšit svou produktovou strategii. Firma by podle něj mohla být nucena přikročit k dalšímu rozšíření nabídky vozů s nízkou spotřebou pohonných hmot.
Komise podle dnes zveřejněných materiálů předpokládá, že zvýšené náklady na ekologičtější automobily budou dostatečně vyváženy úsporami na palivu při jejich používání. V roce 2025 by měla být u nově pořízeného vozu úspora asi 600 eur (téměř 16.000 Kč), v roce 2030 až 1500 eur (téměř 40.000 Kč). Platit to má i pro auta koupená z druhé ruky.
Přesto by tento vývoj neměl vést ke konci osobních aut se spalovacím motorem. Podle komise bude takový motor mít v roce 2030 v EU stále asi 80 procent automobilů.
Součástí dnešních návrhů, o nichž budou nyní jednat členské země EU a Evropský parlament, je i snaha podpořit nákupy čistých automobilů veřejným sektorem. Komise žádá i větší úsilí při vytváření evropské infrastruktury, kterou podobné automobily k provozu potřebují.
Komise odhaduje potřebnou výši investic na 22 miliard eur (přes 580 miliard Kč) do roku 2025. Soukromé investice a prostředky členských států proto plánuje podpořit dodatečnými 800 miliony eur (přes 21 miliard Kč).
reklama