Grätzelräder – vídeňská nákladní kola, která město půjčuje zdarma
Nákladní kola ve Vídni
"V současné době je ve Vídni k zapůjčení zatím jen sedm nákladních kol, od září jich bude deset, přičemž jedenácté kolo se dá vypůjčit u Agentury mobility města Vídně. Půjčení nákladního kola není komplikované. Stačí si ho rezervovat přes webové stránky," vysvětluje Martin Blum, ředitel Agentury mobility města Vídně.
Na zmíněných webových stránkách je k dispozici přehled nákladních kol včetně jejich umístění ve městě. Půjčují je restaurace, firmy či obchody. Kola, která mají k dispozici, spolufinancovala vídeňská radnice, která se zasazuje o posílení cyklistické dopravy ve Vídni. Zmíněné subjekty se na oplátku zavázaly tato kola půjčovat všem zájemcům po dva roky zdarma.
"Nákladní kola jsou praktickou a ekologickou alternativou transportu rozměrných věcí po městě. Pro mě je osobně důležité, aby Vídeňané mohli z nákladních kol profitovat a to bez toho aniž by si je museli hned kupovat. Proto jsme podpořili vznik tohoto projektu," okomentovala využití nákladních kol vídeňská místostarostka Maria Vassilakou. Nákladní kola Vídeň nejen půjčuje, ale podporuje i jejich nákup. Od března 2017 přispívá rakouská metropole na nákup nákladních kol a to polovinou potřebné částky až do výše 800 eur. Kola s elektrickým pohonem dosáhnou na podporu až tisíc eur. Prostředky, které má radnice na podporu koupě kola k dispozici, se zatím pohybují okolo dvou set tisíc eur. Podíl cyklistické dopravy na území Vídně v současnosti překračuje 7 % a kola jsou běžným dopravním prostředkem pro denní dojíždění. V červnu 2017 Vídeň zaznamenala rekordní počet cyklistů – kolo v pracovní dny v průměru využilo 8 464 cyklistů.
Nákladní kola v Evropě
Nákladní kola (tzv. kargokola či cargokola) jsou nejvíce rozšířená v Dánsku a Holandsku. V posledních letech se ale nákladní kola intenzivně rozšiřují i do dalších zemí jako je Německo, Francie a další, kde nachází uplatnění v efektivní a ekonomické osobní dopravě dětí a nákladu v městských aglomeracích. Dále jsou hodně využívána i pro komerční účely - mobilní kavárny, zmrzlinářské vozíky a další. Velké uplatnění mají v lidnatých zemích Asie, kde není již možné navyšovat motoristické kapacity a je třeba využívat ekologičtějších a hlavně ekonomičtějších forem přepravy.
Až deset procent vozidel nizozemské pobočky přepravní společnosti DHL tvoří jízdní kola. Globálně úspěšná firma se veřejně chlubí tím, že poté, co nahradila 33 svých dodávek nákladními koly, uspoří 430 tisíc eur ročně. Tento koncept hodlá DHL rozšiřovat i do dalších evropských států. Kodaň nebo Štýrský Hradec nakoupili nákladní kola za účelem úklidu ulic a parků. Například v Německu nebo Nizozemsku již nabízí zapůjčení přívěsného vozíku nebo celého nákladního kola i obchodní dům IKEA.
Nákladní kola v Praze a Brně
V Praze provozuje šest nákladních kol kurýrní služba Messenger. Není to ale jediná firma v Praze využívající nákladní kola. Můžete narazit na cargokolo ještě třeba u Bajkazylu nebo u pouliční kavárny Kofi Kofi, která je celá vystavěna na platformě nákladního kola. Stejný koncept kavárny je i v Brně. Rodiny s dětmi by mohly využít lehčí varianty nákladního kola, například tzv. longtail – kolo s prodlouženou zadní částí. Častěji se potkáte s přívěsným vozíkem.
Nákladní kola doprovázejí ta klasická od samých počátků cyklistiky. Byla tu s námi vždy, byť byla na čas nucena ustoupit do pozadí, dnes se ale opět vracejí.
Přečtěte si článek Když na nákup, tak na kole. Na bicyklu lze odvézt téměř vše
reklama