https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/gr-tzelr-der-videnska-nakladni-kola-ktera-mesto-pujcuje-zdarma
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Grätzelräder – vídeňská nákladní kola, která město půjčuje zdarma

20.7.2017 07:40 | PRAHA (Ekolist.cz)
Nákladní kola Vídeň nejen půjčuje, ale podporuje i jejich nákup. Od března 2017 přispívá rakouská metropole na nákup nákladních kol a to polovinou potřebné částky až do výše 800 eur. Kola s elektrickým pohonem dosáhnou na podporu až tisíc eur.
Nákladní kola Vídeň nejen půjčuje, ale podporuje i jejich nákup. Od března 2017 přispívá rakouská metropole na nákup nákladních kol a to polovinou potřebné částky až do výše 800 eur. Kola s elektrickým pohonem dosáhnou na podporu až tisíc eur.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Christian Fuerthner / Mobilitaetsagentur Wien
Vyzvednout děti ze školky, větší nákup nebo vyzvednutí balíku z pošty, to jsou pro většinu lidí důvody, proč usednout do auta. Jde to ale i jinak. Ve Vídni nabízejí tzv. Grätzelräder, nákladní kola, která představují ekologičtější a také levnější variantu. K vypůjčení jsou zdarma. Informuje o tom Zahraniční kancelář města Vídně.
 

Nákladní kola ve Vídni

"V současné době je ve Vídni k zapůjčení zatím jen sedm nákladních kol, od září jich bude deset, přičemž jedenácté kolo se dá vypůjčit u Agentury mobility města Vídně. Půjčení nákladního kola není komplikované. Stačí si ho rezervovat přes webové stránky," vysvětluje Martin Blum, ředitel Agentury mobility města Vídně.

Na zmíněných webových stránkách je k dispozici přehled nákladních kol včetně jejich umístění ve městě. Půjčují je restaurace, firmy či obchody. Kola, která mají k dispozici, spolufinancovala vídeňská radnice, která se zasazuje o posílení cyklistické dopravy ve Vídni. Zmíněné subjekty se na oplátku zavázaly tato kola půjčovat všem zájemcům po dva roky zdarma.

"Nákladní kola jsou praktickou a ekologickou alternativou transportu rozměrných věcí po městě. Pro mě je osobně důležité, aby Vídeňané mohli z nákladních kol profitovat a to bez toho aniž by si je museli hned kupovat. Proto jsme podpořili vznik tohoto projektu," okomentovala využití nákladních kol vídeňská místostarostka Maria Vassilakou. Nákladní kola Vídeň nejen půjčuje, ale podporuje i jejich nákup. Od března 2017 přispívá rakouská metropole na nákup nákladních kol a to polovinou potřebné částky až do výše 800 eur. Kola s elektrickým pohonem dosáhnou na podporu až tisíc eur. Prostředky, které má radnice na podporu koupě kola k dispozici, se zatím pohybují okolo dvou set tisíc eur. Podíl cyklistické dopravy na území Vídně v současnosti překračuje 7 % a kola jsou běžným dopravním prostředkem pro denní dojíždění. V červnu 2017 Vídeň zaznamenala rekordní počet cyklistů – kolo v pracovní dny v průměru využilo 8 464 cyklistů.

Nákladní kola v Evropě

Nákladní kola (tzv. kargokola či cargokola) jsou nejvíce rozšířená v Dánsku a Holandsku. V posledních letech se ale nákladní kola intenzivně rozšiřují i do dalších zemí jako je Německo, Francie a další, kde nachází uplatnění v efektivní a ekonomické osobní dopravě dětí a nákladu v městských aglomeracích. Dále jsou hodně využívána i pro komerční účely - mobilní kavárny, zmrzlinářské vozíky a další. Velké uplatnění mají v lidnatých zemích Asie, kde není již možné navyšovat motoristické kapacity a je třeba využívat ekologičtějších a hlavně ekonomičtějších forem přepravy.

Až deset procent vozidel nizozemské pobočky přepravní společnosti DHL tvoří jízdní kola. Globálně úspěšná firma se veřejně chlubí tím, že poté, co nahradila 33 svých dodávek nákladními koly, uspoří 430 tisíc eur ročně. Tento koncept hodlá DHL rozšiřovat i do dalších evropských států. Kodaň nebo Štýrský Hradec nakoupili nákladní kola za účelem úklidu ulic a parků. Například v Německu nebo Nizozemsku již nabízí zapůjčení přívěsného vozíku nebo celého nákladního kola i obchodní dům IKEA.

Nákladní kola v Praze a Brně

V Praze provozuje šest nákladních kol kurýrní služba Messenger. Není to ale jediná firma v Praze využívající nákladní kola. Můžete narazit na cargokolo ještě třeba u Bajkazylu nebo u pouliční kavárny Kofi Kofi, která je celá vystavěna na platformě nákladního kola. Stejný koncept kavárny je i v Brně. Rodiny s dětmi by mohly využít lehčí varianty nákladního kola, například tzv. longtail – kolo s prodlouženou zadní částí. Častěji se potkáte s přívěsným vozíkem.

Nákladní kola doprovázejí ta klasická od samých počátků cyklistiky. Byla tu s námi vždy, byť byla na čas nucena ustoupit do pozadí, dnes se ale opět vracejí.

Přečtěte si článek Když na nákup, tak na kole. Na bicyklu lze odvézt téměř vše


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Blanka Štiková

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist