Když na nákup, tak na kole. Na bicyklu lze odvézt téměř vše
Tři plusy pro kolo
Nakupování na kole je především levné. Nepotřebujete benzín ani naftu, neplatíte ani jízdné ani parkovné a také (většinou) žádné pokuty. Levnější formou dopravy už je pouze chůze. „A mimo to ušetříte i za návštěvu fitness centra,“ dodávají propagátoři nakupování na dvou kolech.
Kolo je rychlé. Do vzdálenosti 3 až 5 kilometrů je většinou nejrychlejším dopravním prostředkem ve městě. Odpadá cesta a čekání na autobus, tramvaj či metro, nezdrží vás tolik dopravní zácpy ani hledání parkovacího místa. Kolo jednoduše zaparkujete přímo před obchodem.
Díky bicyklu také odpadá tahání těžkých tašek v ruce. Nákup putuje hned před obchodem do brašny nebo košíku na kole. Košík na předních řídítkách či na nosiči unese menší nákupy do 10 kg, do dobré cyklobrašny se vejdou věci až objemu 40 litrů.
Líbí se Vám článek? Přispějte Ekolistu.cz na další
Ekolist.cz je neziskové médium, které se neobejde bez podpory svých čtenářů. Svým čtenářům přinášíme každý měsíc kolem tří stovek textů – agenturních zpráv, původních článků, rozhovorů, recenzí a rad, jak se chovat šetrně k životnímu prostředí.
Můžete nám pomoci, abychom naši práci dělali ještě lépe. Nejlépe pravidelným darem na účet: 0201022329/0800
Stačí stovka měsíčně. Více najdete na stránce Podopořte Ekolist.cz.
„Mezi cyklobrašnami je velký výběr – od designových výrobků, které vypadají spíše jako dámská kabelka až po objemné nepromokavé a velmi odolné brašny, ve kterých lze pohodlně odvézt i karton mléka,“ popisuje manažerka projektu Nakupuj na kole Sylva Švihelová. Ideální pro nakupování jsou podle ní takové brašny, které se dají snadno a rychle sundat z nosiče a dají se zároveň nosit i jako tašky přes rameno.
Když ale košík nebo brašna není, stejnou službu udělá během nákupu na kole i batoh.
S ledničkou na bicyklu?
Pro ty, co to myslí s přepravou předmětů na kole opravdu vážně, existují přívěsné vozíky na kola nebo nákladní kola, na nichž lze odvézt i celé balení nápojů, domácí spotřebiče či menší nábytek. Speciálně upravená nákladní kola uvezou podle Jitky Vrtalové ze sdružení NaKole až 100 kilogramů nákladu. V Kanadě je na nich založená i specializovaná cyklistická stěhovací služba:
Zatímco v zahraničí jsou nákladní, tzv. cargo, kola poměrně běžným jevem, stejně jako obrázky několika dětí nebo neuvěřitelně objemného nákupu na nich vezených, v Česku na svůj boom teprve čekají. „Použití cargo kol u nás je zatím omezené, uchytily se zatím hlavně kola s prodlouženým a zpevněným rámem, která jsou lehká, snadno ovladatelná a unesou kromě jezdce i dvě děti a týdenní nákup,“ říká o využití cargo kol v Česku Jiří Štrupl ze serveru cargobikes.cz.
Všechny doplňky, které mohou pomoci při převozu nákupů na jízdním kole nedávno otestovali zástupci Dánské cyklistické federace. Testem zahrnujícím i zkušenosti z každodenního používání prošla jak nákladní kola, přívěsné vozíky a nákupní tašky za kolo, tak cyklobrašny a košíky. Výsledky testu jsou dostupné na http://www.nakupujnakole.cz/10-vybava.
Podle propagátorů cyklistiky je možné na kole odvézt prakticky jakýkoli nákup. Sdružení ARGUS během svého pokusu v rakouském Grazu zjistilo, že na kole by bylo možné odvézt až 94 % nákupů z hobbymarketů a velkých obchodů. Bez auta by se neobešlo pouze 6 % z oslovených nakupujících. Automobilem přitom do obchodu přijely více než tři čtvrtiny zákazníků.
Na nákup bere většina lidí v současné době automobil prostě automaticky. Však také součástí nákupních center většinou bývají rozlehlá parkoviště.
Pryč s předsudky...
Obchodníci v centru měst ale takové prostorové možnosti často nemají a jejich zákazníci jsou tak většinou odkázáni na stanice veřejné dopravy nebo chůzi. Právě takoví obchodníci, za nimiž se dostává autem horko těžko, by mohli podle Jitky Vrtalové využít nabízející se příležitosti, oslovit potencionální zákazníky-kolaře a vyjít jim ve svém obchodě vstříc.
Zatím ale panují mezi mnohými obchodníky vůči cyklistům spíše předsudky. Jeden z nich tvrdí, že cyklisté málo utrácí. Na kole se přitom ve skutečnosti pohybují prakticky všechny příjmové skupiny. Svědčí o tom i například „vozový park“ pražských cyklistů.
Podle propagátorů cyklistiky možná „cyklozákazníci“ nakupují objemově méně, zato ale přicházejí do obchodu častěji a je proto snazší s nimi navázat osobní kontakt. „Cyklisté mohou nejen odlehčit často přetížené dopravě, zároveň se vracejí do obchodu častěji a ve výsledku tak přinášejí obchodníkům vyšší zisky,“ vysvětluje Jitka Vrtalová.
… sem se stojany
Zatímco v některých městech cyklistická doprava své místo stále hledá, v jiných je po mnoho let běžnou součástí každodenního života. Jiří Štrupl z pražského Bajkazylu uvádí jako příklad Hradec Králové: „I dnes tam lze vidět na kole rozvážení nejen potravin a stavebních materiálů, ale třeba lodí či jiných plavidel. Jsou k vidění i případy, kdy cyklista táhne za sebou na laně motorové vozidlo do nejbližšího servisu,“ vypráví s úsměvem.
Naopak v Praze nebo v Brně jsou cyklisté s nákupními brašnami vidět jen výjimečně. „Problémem není ani tak hmotnost, objem nákladu nebo kopce. Rozhodující je především kvalita silnic, překážky a provoz na nich,“ vyjmenovává Jiří Štrupl věci, které lidi od používaní kola v těchto městech nejčastěji odrazují.
A s nimi mohou svým zákazníkům-cyklistům pomoci i samotní obchodníci. Například Nákupní centrum Géčko v Liberci připravilo kromě parkovacích stání pro své zákazníky na dvou kolech i tématickou trasu, která ukazuje možnosti bezpečného průjezdu městem. „Před dvěma lety bylo možné v našem městě cyklistu vidět jen velmi výjimečně. Dnes jsou stojany a cykloboxy před nákupním centrem prakticky neustále zaplněné,“ potvrzuje zvýšení zájmu autorka nápadu Sylva Švihelová.
Samotné parkoviště má kromě běžných stojanů, o které lze kolo opřít a zamknout je přes rám, i tři cyklistické boxy. Ty chrání před odcizením hlavně dražší kola. Jejich použití je zpoplatněné částkou 5 Kč.
A kolo mohou používat samozřejmě i samotní obchodníci. Kolo bylo oblíbeným prostředkem k rozvážce zboží zejména na počátku 20. století a nyní se k této praxi některé obchody vracejí.
Zajímavé tipy o přepravě zboží na jízdním kole lze najít na webu projektu Nakupuj na kole.
reklama